דלג לתוכן

אנורקסיה - טיפולים אחרים להיאבק במחלה

אנורקסיה - טיפולים אחרים להיאבק במחלה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/02/2010
3 דקות קריאה

ייעוץ פסיכולוגי הוא חלק חשוב ובלתי נפרד משלבי ההחלמה ממחלת אנורקסיה נרבוזה. במהלך השנה הראשונה יש צורך בקבלת ייעוץ פסיכולוגי על בסיס אישי ולעיתים קרובות, ייתכן ויחלוף פרק זמן של 5 עד 6 שנים עד אשר ניתן יהיה להשתחרר לחלוטין מכל ההשפעות וההיבטים הפסיכולוגיים אשר מלווים את התופעה. 

בדרך כלל לא ניתן ייעוץ פסיכולוגי עד אשר החולה מתגבר על המשבר בכל הנוגע להרגלי האכילה שלו, וזאת מכיוון שבמרבית המקרים החולה מאבד, באופן זמני, את הכישורים של הגיון והבנה. 

סוגי הטיפול הפסיכולוגי אשר יכולים להיות יעילים בטיפול במחלה כוללים בין השאר:

·         ייעוץ פרטני. במקרים של אנורקסיה נרבוזה ניתן ליישם טיפול פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי (CBT – Cognitive Behavioral Behavior). טיפול פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי מדריך בני אדם כיצד לשנות את הגישה וההתנהגויות שלהם בכל הנוגע לאוכל, עלייה במשקל ותהליך ההחלמה. 

בעוד שטיפול פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי הוכח כיעיל בטיפול במגוון הפרעות אכילה אחרות (כגון בולימיה), המחקרים עדיין מנסים להוכיח את יעילותו של הטיפול גם במקרים של אנורקסיה נרבוזה.

מהלכו של טיפול פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי מורכב מ- 20 פגישות, אשר מתפרסות על פני פרק זמן של חודשים מספר, למרות שבמקרה הייחודי של אנורקסיה נרבוזה ייתכן ויהיה צורך להמשיך את הטיפול על פני שנים, ולא על פני חודשים מספר.


·         ייעוץ קבוצתי. פגישה עם בני אדם אחרים אשר סובלים ממחלת אנורקסיה נרבוזה יכולה להיות מאוד מועילה. בני אדם אשר סובלים מן ההפרעה יכולים לחלוק את הצלחותיהם, כמו גם את כלשונותיהם, הם יכולים להציע עידוד ותמיכה, ולחלוק עצות מועילות ומשמעותיות עם שאר חברי הקבוצה. אולם, במקביל לטיפול הקבוצתי, חשוב מאוד להמשיך גם את הטיפול הפרטני.

·         ייעוץ משפחתי. בני המשפחה מהווים גורם מרכזי מאוד ביכולת שלהם לסייע לבן משפחה אהוב אשר סובל מן ההפרעה. ייעוץ משפחתי מספק מידע חיוני לגבי אנורקסיב  נרבוזה ומספק לבני המשפחה כלים על מנת לסייע בתהליך ההחלמה. 

בראשית התהליך, הייעוץ יכול לסייע לחולה במחלת אנורקסיה נרבוזה לחזור למשקל תקין. בסופו של התהליך, הייעוץ המשפחתי מתרכז בטיפול בסוגיות משפחתיות נוספות. תהליך זה כולל בתוכו גם את הצרכים שיש לשאר בני המשפחה. 

מחקרים הוכיחו כי ייעוץ משפחתי אשר כולל בתוכו את העברת השליטה על המזון, אותו צורך המתבגר החולה במחלת אנורקסיה, חזרה לידיהם של ההורים. לתהליך זה השפעות משמעותיות לטווח הקצר והארוך.

·         ייעוץ תזונתי. ייתכן והרופא המטפל יבקש להפנות אותך לייעוץ אצל יועץ מוסמך לענייני תזונה (דיאטן). הדיאטן ינסה להעביר את נקודת המיקוד שלך מספירת הקלוריות לצריכה של מזון שאתה אוהב, בסביבה מרגיעה ותומכת. 

בני אדם אשר סובלים ממחלת אנורקסיה נרבוזה צריכים לעלות במשקל בקביעות ובכל שבוע, עד אשר הם ישיגו את משקל הגוף התקין שלהם, יחסית לגובה. לאחר מכן חשוב ביותר להישאר במשקל גוף תקין. על מנת לסייע בעלייה במשקל, ניתן להשתמש בתחליפי מזון נוזליים, כגון
Ensure או Sustacal.

שיטות להפגת מתחים ולחץ נפשי. למרות שלא מדובר באחת משיטות הטיפול במחלת אנורקסיה נרבוזה, הפגת מתחים ולחץ נפשי יכולים לסייע בתהליך ההחלמה שלך, לסייע בשיפור איכות החיים ולשמור על בריאות תקינה. 

שיטות להפגת מתחים ולחץ נפשי כוללים בין השאר:

·         פעילות גופנית. עיסוק בפעילות גופנית מתונה, יכולה לסייע רבות בהפגת מתחים ולחץ נפשי ופיזי. אולם יש צורך לבצע פעילות זו רק תחת ניטור ופיקוח, במיוחד אצל בני אדם שחלק מן האנורקסיה שלהם מורכבת מעיסוק בפעילות גופנית באופן כפייתי ומוגזם.

·         כתיבה. הבעת הרגשות שלך בכתב יכולה לסייע לך למתן את רמות המתח והלחץ הנפשי שלך.

·         הבעת רגשות. שיחה, צחוק, בכי והבעת כעס הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה הנפשי.

·         לבצע פעילויות שאתה נהנה מהן. תחביב או כל פעילות אחרת שאתה נהנה ממנה יכולה לסייע לך להפיג מתח ולחץ נפשי. תוכל אולי להתנדב או לעבוד במקום אשר תורם לבני אדם אחרים על מנת לסייע בהפגת המתח והלחץ הנפשי שלך.

·         ביצוע פעילות גופנית להפגת מתחים. תוכל לבנות מערכת יחסים בריאה עם הגוף שלך על ידי ביצוע תרגילי נשימה, תרגילים להרפיית השרירים, עיסויים, טיפולים על בסיס שמנים ארומאטיים, תרגילי יוגה, או ביצוע תרגילי הרפיה סיניים מסורתיים אשר מכונים טאי צ'י או צ'י קונג.

·         ביצוע תרגילים של מודעות עצמית. תוכל ללמוד כיצד להרפות את גופך על ידי יישום תרגילים של הפנוט עצמי, מדיטציה או תרגילים של דמיון מודרך. תוכל להאזין למוסיקה מרגיעה או להשתמש בהומור על מנת להוריד את רמות המתח והלחץ הנפשי שלך.


מאת: מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר נתן גלוק
ד"ר נתן גלוק גסטרואנטרולוגיה
מנהל שירות ורופא בכיר במכון הגסטרו בבית החולים איכילוב
ד"ר ריטה ברון
ד"ר ריטה ברון גסטרואנטרולוגיה
מנהלת שירות נוירוגסטרואנטרולוגיה במכון הגסטרואנטרולוגי בקריה רפואית רמב''ם
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו