דלג לתוכן
ליחה וטעם של אצטון בפה
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/11/2009 תאריך עדכון: 06/06/2013
2 דקות קריאה
שאלה:

אני בת 22. זה כחודשיים אני סובלת כל בוקר מליחה. אינני מעשנת ולא נמצאת בסביבת מעשנים. האם אפשר להיפטר מכך? בנוסף, בשבוע האחרון, בכל בליעת רוק, אני מרגישה טעם כמו של אצטון בפה. מה הסיבה?

תשובה:
ליחה היא רוק המעורב בריר מדרכי הנשימה, לרוב ליחה מגיעה לחלל הפה על ידי שיעול, שמטרתו סילוק מכני של הפרשות מדרכי הנשימה. ציינת שאת בחורה צעירה שאינה מעשנת אך לא ציינת מהו הרקע הרפואי שלך, אם את סובלת ממחלות אחרות, ואם את נוטלת תרופות קבועות או חדשות. גם לא ציינת אם הליחה היא שקופה-צהבהבה או בגוון ירוק, ואם ישנן בעיות נוספות כגון חום, שיעול או ירידה במשקל. ליחה יכולה להופיע כתוצאה מסיבות רבות, ביניהן עישון, תרופות המגבירות ייצור והוצאת ליחה, זיהומים בדרכי הנשימה, ומזונות מסויימים. אם הפרשת הליחה נמשכת, או אם כמות הליחה או צבעה משתנים, יש לפנות לרופא המשפחה לבירור. ציינת כי בשבוע האחרון את סובלת משינויים בטעם, בעיקר טעם של אצטון בפה. יכולות להיות סיבות שונות המובילות לשינויים בטעם. הסיבה השכיחה ביותר היא הפרעות בריח, לדוגמה כאשר אנו מצוננים וישנה ירידה ביכולת ההרחה שלנו, גם הטעם נפגע. סיבה אפשרית אחרת היא פגיעה בבלוטות הטעם שנמצאות על פני הלשון, הפגיעה יכולה להיגרם עקב שתיית אלכוהול, עישון, נוזלים חמים, מחלת חניכיים ושיניים, וגיל מבוגר. עוד סיבות אפשריות הן פגיעה נוירולוגית (עצבית) בעצבים האחראים על חוש הטעם והריח, תרופות היכולות לפגוע בטעם, מחלות כגון אי-ספיקת כליות, תת-פעילות של בלוטת התריס, דלקת כבד, הריון, וגם מצבים פסיכיאטריים כגון דיכאון. לא ציינת אם אנשים אחרים גם מריחים את ריח האצטון, או אם זו תחושה סובייקטיבית שלך בלבד. ריח של אצטון יכול להימצא במצבים מסויימים אצל חולים סוכרתיים. לאור האבחנה המבדלת הרחבה יש למקם את הבעיה, כלומר לבדוק אם הבעיה היא מקומית בחלל הפה בעקבות תרופות, אלכוהול וכו', או שמא הבעיה סיסטמית (כלל גופית) או עצבית (נדיר יותר). אם הבעיה ממשיכה, אני ממליצה לפנות לרופא המשפחה לבירור נרחב יותר הכולל גם בדיקות דם, על מנת לבדוק את תפקודי בלוטת התריס, תפקודי הכליות ועוד. מידע נוסף תמצאי כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_020605_2.htm

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שרון דמול אליעז
ד"ר שרון דמול אליעז אנדוקרינולוגיה ילדים
5.0
( 15 חוות דעת )
"אחרי הרבה ביקורות טובות שקיבלתי מחברות שלי על ד"ר דימול הגעתי אליה עם הבת שלי, והבנתי במה מדובר ... מקצועית, יסודית, לא מפספסת אף בדיקה, מסבירה כל פרט בתהליך וזמינה לכל שאלה.. הבת שלי ממש הרגישה בנוח איתה לדבר ולשתף בתהליך .. לא מובן מאליו"
ד"ר שמוליק יצחק
ד"ר שמוליק יצחק אורתופדיה
אורתופד מומחה באבחון וטיפול בפציעות ספורט ובטיפול שמרני בשחיקת סחוסים
ד"ר אסף פרימן
ד"ר אסף פרימן עיניים
מנהל שירות הקרנית בבית חולים מאיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו