9 דברים שלא ידעתם שגופכם עושה כשאתם ישנים

טיהור רעלים, שכחה של מידע לא שימושי ומלחמה בווירוסים וחיידקים: בזמן שאנחנו ישנים הגוף שלנו לא מפסיק לרגע לעבוד. 9 דברים מדהימים שהוא עושה

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 04/04/2016

כולם יודעים שצריך לישון שמונה שעות בכל לילה, אך האם אנחנו באמת יודעים מה מתרחש בתוך גופנו מתחת לשמיכות? מתברר שדי הרבה דברים קורים בזמן שכולנו מבלים בארץ החלומות. כאן תוכלו לקבל הצצה לתוך מעבדת השינה של גופכם:


קראו עוד: מחקר מצא: למה נשים סובלות יותר מנדודי שינה?


1. בכל פעם שאתם נרדמים, גופכם עובר טלטלה

לדברי המומחים לשינה, עוצמת הטלטלה משקפת את מידת הרצון שלכם לישון: ככל שאתם עייפים יותר, גופכם ייטלטל בעוצמה רבה יותר.



2. חום הגוף יורד בצורה משמעותית בשינה בלילה

כשאנחנו פעילים במשך היום, אנחנו שורפים יותר קלוריות. לכן, הורדת חום הגוף היא דרך להפחית את קצב שריפת הקלוריות ו"לחסוך באנרגיה" שהגוף מבזבז. זה בדיוק מה שקורה אצל בעלי החיים בשנת החורף: השינה מאפשרת להם לשרוד כשאין אוכל בסביבה הטבעית שלהם.



3. הגוף מטהר את עצמו מרעלים

תהליך הניקוי מרעלים מאפשר למוח ולשאר האיברים בגוף להתחדש. אצל אנשים שלא ישנים היטב, סינון הרעלים אינו פועל בצורה יעילה. ייתכן גם שזו הסיבה שלפעמים חוסר השינה עלול לגרום לרגזנות.



4. המוח שוכח מידע לא שימושי

מומחי השינה מסבירים שהמוח שלנו קולט את כל המידע, כל היום. אם היינו זוכרים את הכול, המוח היה מתמלא לגמרי. למזלנו, המוח בורר את המידע לפי מה שחשוב ומה לא ו"מוחק" את המידע שאינו שימושי עבורנו במהלך השינה.



5. הגוף הופך למשותק, אך המוח ממשיך לפעול במלוא העוצמה

למעשה, בזמן שאנו חולמים, המוח פעיל אף יותר וצורך יותר חמצן מאשר בזמן הערות. המדענים מאמינים שבשלב השינה שבו אנו חולמים (שלב התנועות המהירות של העיניים – REM) המוח מארגן את המחשבות, לומד ומאחסן את המידע שהוא אגר קודם, במהלך היום. לדבריהם, המוח עובד כל כך במרץ כשאנחנו ישנים, שהוא מסוגל לגלות תגליות ולבצע הקשרים חשובים. עם זאת, הסיבה לפעילות המוגברת של המוח בזמן שינה עדיין אינה ברורה.



6. כל התאים בגוף עוברים תיקון ושיקום

תהליכי התאוששות והשיקום המופעלים בזמן שינה מטפלים בכל הנזקים שהתרחשו בתאי הגוף במשך היום. לכן, כשאינכם ישנים מספיק אתם לא רק פוגעים בתפקוד המוח, אלא בכל הגוף. זו כנראה הסיבה לכך שאנשים מרגישים חבוטים אחרי ליל שימורים.



7. פעילות המערכת החיסונית מגיעה לשיאה

מחקר שבדק אם המערכת החיסונית מושפעת משינה, גילה שאנשים שקיבלו זריקות חיסון נגד וירוס השפעת ולא ישנו באותו הלילה, לא הצליחו ליצור את הנוגדנים הנחוצים להגנה מפני המחלה. ישנם רופאים הממליצים לישון במשך 10 שעות מהרגע בו מתחילים להרגיש תסמינים ראשונים של הצטננות או זיהום בדרכי הנשימה העליונות. זו גם  הסיבה לכך שאנשים שמחסירים שעות שינה באופן קבוע עלולים לסבול יותר מזיהומים חוזרים.



8. אנשים מתעוררים בין חמש ל-15 פעמים בשעה

בדרך כלל אנשים מתעוררים כשהם עוברים משלב שינה אחד למשנהו, כמו מעבר בין שנת חלום לשינה עמוקה. אך ההתעוררויות עצמן כל כך קצרות, שאנחנו לא זוכרים כלל שהתעוררנו כשאנחנו קמים בבוקר.



9. עד 30% מהאנשים חווים הפסקות נשימה בשינה

רובנו סבורים שאנחנו ממשיכים לנשום רגיל גם בלילה, כשישנים. אך מתברר שתשעה מתוך עשרה אנשים שסובלים מהפסקות נשימה בשינה (שמכונה גם תסמונת דום נשימה) כלל אינם מאובחנים, כולל נשים צעירות. תוחלת החיים של אדם עם הפסקות נשימה בשינה שאינן מטופלות קצרה בכמה שנים. לכן אם אתם או בן/בת הזוג נוחרים בלילה, כדאי שתיבדקו.



פורומים, הפרעות שינה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בעיות שינה בגיל 80 פלוס י.כ 23/11/2019 16:10
  • שלום. לאבא שלי, בן 80 פלוס, עם בריאות תקינה בסה"כ, יש הפרעות שינה. לאחרונה הוא יכול להרדם רק על ידי כדור שינה (הוא ניסה סטילנוקס ואמביין) וגם הם מספיקים לכ5 שעות בלבד ומשאירים אותו עייף בהמשך היום. הוא ניסה גם דיקור ואלפא סטים וגם ניסה מלטונין (בהמלצה של מעבדת שינה), ללא הועיל. אשמח להמלצה לכיוון נוסף, טיפול אלטרנטיבי שיכול לעזור, מומחה מומלץ וכו'

  • + הוסף תגובה
התמכרות לכדורי שינה אבי 30/10/2019 17:39
  • שלום, אבא שלי בן 58, מעשן ועובד בעבודה פיזית מאומצת. לאחרונה התחילו לו תופעות של התכווצויות וכאבי שרירים, חוסר תיאבון, מתח נפשי, מחשבות טורדניות ודיכאוניות ואף התקפי חרדה. אבי נוטל כדורי שינה מסוג בונדרומין כבר כמה שנים והגיע למינון של כדור וחצי לפני שנת צהריים ועוד כדור וחצי לפני השינה בלילה (סהכ 3 ביום). עם נטילת הכדורים התסמינים פוחתים משמעותית ולכן אנחנו חושדים שמדובר בתופעות לוואי של שימוש ממושך בכדורי שינה והתמכרות אליהם. האם אכן יש קשר בין הדברים? איך אפשר להיגמל מההתמכרות לכדורי השינה? האם ישנם תחליפים טבעיים מוכחים שיכולים להקל על התהליך? (מאוד מטרידה את אבא שלי המחשבה של להפסיק לקחת את הכדורים ולחזור למצב בו לא היה ישן בלילות)

  • + הוסף תגובה
למישהו יש ניסיון עם כדורי שינה מהדור החדש? ארנון47 23/11/2019 00:33
  • הובא לידיעתי שיש היום כדורי שינה מדור חדש שלא משבשים את תהליכי או שלבי השינה הטבעיים ובעצם מאפשרים לישון שינה איכותית ותקינה. במידה מדובר במידע אמין, הייתי שמח לקרוא הסבר מלומד אודות כדורי השינה הללו... וכמובן לדעת מהם שמותיהם? והאם הם ניתנים בישראל? כמו כן, אודה לכל מי שיוכל לכתוב על ניסיונו האישי עם כדורי שינה מהדור החדש ומבקש לציין את שם הכדור שעזר לו ומינון אם אפשר. תודה. sleeplessness.org.il

  • + הוסף תגובה
שינה לא רצופה אורן 10/11/2019 11:14
  • שלום שמי אורן ואני כבן 40, מזה כחודשיים השינה שלי היא לא רצופה (התחיל בבת אחת בלילה אחד). לרב מתעורר אחריי מספר שעות ו מתקשה להירדם שוב או נרדם שוב לכמה שעות ומתעורר שוב. ישנם לילות שאני ישן בהם בין 3 ל 4 ש׳ רצוףת ואחרים שאני מתעורר בממוצע כל שעתיים. הייתי אצל הרופא אשר נתן לי מרשם ל מלטונין לשבועיים הקרובים ואני תוהה האם ישנו צורך בבדיקות דם ואם כן מה הן? והאם הדבר יכול להצביע על משהו יותר אחר וחוסר השינה הוא רק הסימפטום של זה? בתודה אורן

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!