דלג לתוכן

בדיקת שינה (sleep test)

בדיקת שינה, polysomnography (sleep test) הפרעות שינה
1 דקות קריאה
בבדיקה זו בודקים את דפוס השינה של הנבדק. הבדיקה נעשית כאשר יש הפרעה בשינה או חשד להפרעה הנגרמת על-ידי מהלך שינה לא תקין, למשל, באנשים המתלוננים על עייפות במשך היום, אנשים שבני זוגם מתלוננים על שינה לא טובה, או אנשים הנוחרים והדבר מפריע לשנתם. כמו כן מבצעים בדיקה זו באנשים הסובלים מאפילפסיה כשיש חשד לפרכוסים בזמן השינה.
הבדיקה נעשית במכון שינה, כאשר הנבדק מחובר לאלקטרודות המחוברות לקרקפת, לעפעפיים ולגפיים. בנוסף, מודדים את ריווי הגזים בדם באמצעות חיבור אלקטרודה לאחת האצבעות, וכן את לחץ הדם. כשרוצים לבדוק זקפת לילה לצורך אבחון סיבות להפרעה בתפקוד המיני, מחברים גם גליל לאיבר המין. הבדיקה נעשית בלילה כדי לאפשר שינה נורמלית. איך אפשר לישון שינה נורמלית כשאלקטרודות מחוברות כמעט לכל איבר מגופך נשגב מבינתינו, אולם במו עינינו חזינו באנשים הישנים שנת ישרים כשהם מחוברים לכל האלקטרודות גם יחד.

אזהרות

סיכון: אין בבדיקה זו כל סכנה. האלקטרודות רק קולטות גל חשמלי מהגוף ואינן מעבירות גלים חשמליים לתוך הגוף

הריון: אין בעיות מיוחדות

הנקה: אין בעיות מיוחדות

תינוקות וילדים: אין בעיות מיוחדות

קשישים: אין בעיות מיוחדות

נהיגה: אין בעיות מיוחדות

אלכוהול: יש להימנע מצריכת אלכוהול ביום הבדיקה

תרופות העשויות לפגוע בדיוק הבדיקה: יש להימנע מתרופות הרגעה ותרופות שינה לפני הבדיקה

פענוח תוצאות

ניתן למצוא דפוסים לא תקינים של שינה כמו:
הפרעה בהירדמות או כניסה מהירה מדי להירדמות
הפרעות חלימה
שיבוש בשלבי השינה
התעוררויות מרובות
הפרעות נשימה בלילה
תנועת רגליים מהירה המפריעה לשינה

רוב הפרעות השינה הן משניות להפרעות נפשיות או גופניות.


תוצאות בדיקה - גברים:
תוצאות תקינות:
באופן רגיל יש שני שלבי שינה: שלב ללא תנועת עיניים מהירה המתחלק ל-4 תתי-שלבים לפי עומק השינה, ושלב בו תנועת העיניים מהירה (REM-Rapid Eye Movement) . שלב ה- REM הוא השלב בו יש חלימה, ושמרבית השרירים בו (פרט לשרירי העיניים והנשימה) משותקים באופן יחסי. כל 90 דקות יש מעבר משלב אחד לשני, ובשנת לילה תקינה יש בין 4-5 מחזורים. בתרשים ה- EEG ניתן להבדיל בין שלבי השינה השונים.

תוצאות בדיקה - נשים:
תוצאות תקינות:
באופן רגיל יש שני שלבי שינה: שלב ללא תנועת עיניים מהירה המתחלק ל-4 תתי-שלבים לפי עומק השינה, ושלב בו תנועת העיניים מהירה (REM-Rapid Eye Movement) . שלב ה- REM הוא השלב בו יש חלימה, ושמרבית השרירים בו (פרט שלרירי העיניים והנשימה) משותקים באופן יחסי. כל 90 דקות יש מעבר משלב אחד לשני ובשנת לילה תקינה יש בין 4-5 מחזורים. בתרשים ה- EEG ניתן להבדיל בין שלבי השינה השונים.

תוצאות בדיקה - ילדים:
תוצאות תקינות:
באופן רגיל יש שני שלבי שינה: שלב ללא תנועת עיניים מהירה המתחלק ל-4 תתי-שלבים לפי עומק השינה, ושלב בו תנועת העיניים מהירה (REM-Rapid Eye Movement) . שלב ה- REM הוא השלב בו יש חלימה, ושמרבית השרירים בו (פרט שלרירי העיניים והנשימה) משותקים באופן יחסי. כל 90 דקות יש מעבר משלב אחד לשני ובשנת לילה תקינה יש בין 4-5 מחזורים. בתרשים ה- EEG ניתן להבדיל בין שלבי השינה השונים.

רמת סיכון:

אין נתונים
רופאים בתחום
ד"ר איל יעקבי
ד"ר איל יעקבי אורתופדיה
פרופ' יהודה אדלר
פרופ' יהודה אדלר קרדיולוגיה
פרופ' איילה פולק
פרופ' איילה פולק עיניים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות ותשובות

מאמרים בנושא בדיקת שינה

חשוב שתדעו: ממה עשוי הבקבוק של התינוק שלכם?
חשוב שתדעו: ממה עשוי הבקבוק של התינוק שלכם?
אמילי האודי מאת: אמילי האודי 25/03/2015

כשאתם באים לבחור בקבוק לתינוק, חשוב לבדוק לא רק אם הפטמה נוחה, אלא גם ממה הוא עשוי. כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאת... לכתבה המלאה

מוות בעריסה – למה זה קורה?
מוות בעריסה – למה זה קורה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 11/03/2020

היא נחשבת כגורם השכיח ביותר למקרי תמותת תינוקות מחודש ועד גיל שנה, ומחצית מהמקרים מתרחשים דווקא בחורף. הסיבה ל"מוות... לכתבה המלאה

השיטה המדעית: כך תשרדו את ליל הסדר עם תינוק
השיטה המדעית: כך תשרדו את ליל הסדר עם תינוק
לריסה גינת מאת: לריסה גינת 02/04/2015

מערכות הורמונליות שונות בגופם של תינוקות גורמות להם להיכנס לסטרס בארוחות משפחתיות – ולהיות חסרי מנוחה. כיצד מתמודדי... לכתבה המלאה

כך תישנו טוב יותר – 13 טיפים לשנת לילה ללא נדודי שינה
כך תישנו טוב יותר – 13 טיפים לשנת לילה ללא נדודי שינה
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 23/11/2020

מתקשים להירדם? מתעוררים המון באמצע הלילה? נדודי שינה היא תופעה שכיחה, שבמקרים רבים ניתנת לטיפול באמצעים יחסית פשוטי... לכתבה המלאה

נדודי שינה: כל ההרגלים שיעזרו לכם לישון טוב יותר - ואלו שיפריעו
נדודי שינה: כל ההרגלים שיעזרו לכם לישון טוב יותר - ואלו שיפריעו
אסנת עופר, מערכת אינפומד מאת: אסנת עופר, מערכת אינפומד 19/01/2016

כ-10% עד 30% מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה, הפרעה בעלת השלכות קשות שעלולה לפגוע לא רק באיכות החיים, אלא גם לגרום ל... לכתבה המלאה

האם אתם באמת ישנים טוב? כך תדעו
האם אתם באמת ישנים טוב? כך תדעו
מירי קליין, מערכת אינפומד מאת: מירי קליין, מערכת אינפומד 15/05/2016

שינה לא איכותית פוגעת באיכות החיים. אילו שאלות אתם צריכים לשאול את עצמכם כדי לוודא שאתם אכן סובלים מבעיות שינה? ואי... לכתבה המלאה

9 דברים שלא ידעתם שגופכם עושה כשאתם ישנים
9 דברים שלא ידעתם שגופכם עושה כשאתם ישנים
מירי קליין, מערכת אינפומד מאת: מירי קליין, מערכת אינפומד 04/04/2016

טיהור רעלים, שכחה של מידע לא שימושי ומלחמה בווירוסים וחיידקים: בזמן שאנחנו ישנים הגוף שלנו לא מפסיק לרגע לעבוד. 9 ד... לכתבה המלאה

הפרעות שינה: מתי נחירות מעידות על בעיה חמורה יותר?
הפרעות שינה: מתי נחירות מעידות על בעיה חמורה יותר?
ד"ר דליה שכטר-עמית מאת: ד"ר דליה שכטר-עמית 27/05/2015

על פי ההערכות, 50% מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלת מהפרעות שינה שונות, שלהן השפעה נרחבת על התפקוד שלנו במהלך היום. מ... לכתבה המלאה

20 טיפים שיגרמו לכם לישון טוב יותר
20 טיפים שיגרמו לכם לישון טוב יותר
אמילי האודי, מערכת אינפומד מאת: אמילי האודי, מערכת אינפומד 30/11/2014

סובלים מנדודי שינה? מתעוררים באמצע הלילה ומתקשים לחזור לישון? אספנו עבורכם 20 טיפים שימושיים, שישפרו את איכות השינה... לכתבה המלאה

מתקשים להירדם? הנה 5 מזונות שיכולים לעזור
מתקשים להירדם? הנה 5 מזונות שיכולים לעזור
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 26/11/2020

כלל שאנו מתבגרים והדאגות נערמות הסיכוי לזכות בשינה מלאה ואיכותית הולך ופוחת. שינה טובה חיונית לריכוז שלנו, למצב הרו... לכתבה המלאה

באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו