דלג לתוכן

תביעת רשלנות רפואית

פירושה של רשלנות רפואית הינה מתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה שלה, אם סטייה זו נזק, שלא היה נגרם אלמלא סטייה זו. תביעות בגין רשלנות זו משויכות אל תחום נזקין ובאופן כללי, אם ניתן להוכיח כי התנהגות הנתבע מהווה רשלנות, נוצרת זכות לקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם לתובע. רשלנות רפואית היא הדרך הנפוצה ביותר להטלת אחריות לטובת מי שנפגע כתוצאה מטיפול רפואי לקוי. אם ישנה רשלנות רפואית ומתקיים יסוד תביעה, המזיק יחויב בפיצוי, אך רק אם התנהגות המזיק הייתה רשלנית. מורכבות ההוכחה והוכחת הקשר הסיב

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/10/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
2 דקות קריאה

פירושה של רשלנות רפואית הינה מתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה שלה, אם סטייה זו נזק, שלא היה נגרם אלמלא סטייה זו. תביעות בגין רשלנות זו משויכות אל תחום נזקין ובאופן כללי, אם ניתן להוכיח כי התנהגות הנתבע מהווה רשלנות, נוצרת זכות לקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם לתובע.

רשלנות רפואית היא הדרך הנפוצה ביותר להטלת אחריות לטובת מי שנפגע כתוצאה מטיפול רפואי לקוי
. אם ישנה רשלנות רפואית ומתקיים יסוד תביעה, המזיק יחויב בפיצוי, אך רק אם התנהגות המזיק הייתה רשלנית. מורכבות ההוכחה והוכחת הקשר הסיבתי משפטי קריטיים לסיכויי התביעה, לכן מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין מומחה בתחום הרפואי משפטי.

רשלנות או טעות

התנהגות הרופא נבחנת באופן ספציפי. לכן, הטענה שהתנהגות רשלנית הייתה מעידה חד פעמית ומהווה טעות אנוש,לא תהווה הגנה עבורו. עם זאת, טעות לא תחשב התרשלות במצב בו הרופא עשה ככל יכולתו ועל פי מיטב כישוריו והידע המקצועי שלו, שלמרות זאת בדיעבד התברר שהייתה עדיפה פרקטיקה אחרת. למשל, טענת טעות לא תתקבל במצב של כשלון באבחון, או כאשר קיים חוסר פרופורציה בין הטיפול הנדרש לזה שניתן על ידי הרופא.

מבחני הרשלנות מחמירים עם הרופא ככל שהמחלות במקרה הן כאלה שניתנות לריפוי אך לחולה נגרם נזק חמור
. ביחס לרופא שהכריע בין שתי אפשרויות טיפול ובחר באחת מהן, ולבסוף התבררה כפחות טובה, קיימת בפסיקה הישראלית הגנה המבוססת על ההנחה שרופא רשאי לבחור בין שתי אסכולות/שיטות טיפול לגיטימיות על פי הבנתו ומצפונו.

קשר סיבתי משפטי

סיבתיות משפטית מהווה קביעה על פי מבחן "הסיבה המכרעת" , גם במקרים מסוימים בהם התקיימה סיבתיות עובדתית, לא התקיים יסוד הקשר הסיבתי. באמצעות הקשר הסיבתי המשפטי יכול בית המשפט להרחיב או לצמצמם את גבולות האחריות של המזיק. בתחום הרפואי זה מעורר שאלות ייחודיות כיון שמדובר בשלמות הגוף ובחיי אדם, ולכן חובת הזהירות המצופה תהיה גבוהה יותר, עקב הרגישות וקביעת הקשר הסיבתי ה'גמיש' ייעוץ עורך דין חשובה מאוד במקרים הללו.

בית המשפט מונע מהיבטים שונים מצד אחד
, הטלת אחריות גבוהה מדי על רופאים עלולה לשתק את המערכת הרפואית ולגרום לרופאים להימנע מלקיחת סיכונים שעלולים לשפר ולייעל את השירות הרפואי. מצד שני יש את הנפגע שלא קיבל את הטיפול הראוי/הנכון עבורו. עורך דין בסיטואציה כזו, יחדד את הקשר הסיבתי למצב הנפגע ויוכיח וידע להוכיח את רשלנותו בסיטואציה המתאימה לכך.

לעיתים, ישנה בעיה ביחס לפיזור הנזק הראוי. מחד, הרצון שהניזוק יקבל את מלוא הפיצוי מנחה שהנזק יוטל על הרופא, שלרוב מבוטח מפני תביעות רשלנות ולכן יכול לשאת בנזק. מאידך, הרחבת האחריות יתר על המידה גם כאשר הקשר הסיבתי בין התנהגות הרופא לנזק דחוק, עלולה לעקר את מבחני הקשר הסיבתי ולהפכם לריקים מתוכן.

קשר סיבתי עובדתי

הקושי הטמון בהוכחת קשר סיבתי עובדתי, יתעורר אם ישנו ספק לגבי האחריות לנתבע. לדוגמא, כאשר המזיק היה אחד מכמה גורמים שפעלו במקביל, כמו במקרה שבו הייתה רשלנות של צוות רפואי שלם, או כאשר הרשלנות הייתה חלק מרצף אירועים שהתרחשו בזה אחר זה.

קשיים בקביעת קיום קשר סיבתי עובדתי רלוונטים בייחוד בעולם הרפואה
, כיוון שהחולה נמצא מראש בסכנה ומתעורר קושי להוכיח שדווקא התרשלות הרופא היא שגרמה לנזק, או כאשר נגרם נזק אשר חלקו קשור ברשלנות רפואית וחלקו האחר מיוחס למצב מחלת הנפגע.


המאמר נכתב על ידי עו"ד דוד פייל, עורך דין רשלנות רפואית.
משרד עורכי דין פייל ושות', מומחים בתביעות נזקי גוף.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
פרופ' סמי ניטצקי
פרופ' סמי ניטצקי כירורגיה
סגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי הדם והשתלות ברמב"ם
פרופ' משה פפא
פרופ' משה פפא כירורגיה
מנהל (בדימוס) המחלקה לכירורגיה אונקולוגית ומרכז "מירב" לבריאות השד, כירורג בכיר באסותא בתחום השד וכירורגיה של מחלות ממאירות
ד"ר רפאל אלון
ד"ר רפאל אלון כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"הגעתי אל ד״ר אלון אחרי חודשים לא קלים ועם כאבים חמורים בגלל פיסורה שלא הגיבה לטיפול המסורתי, בהמלצת פרקטולוג שאצלו טופלתי ושאינו מנתח עוד. דר׳ אלון ברגישותו הרבה הבין את סבלי ודאג לי לשיבוץ מהיר לניתוח. באווירה נעימה, בביטחון ובחיוך, ענה על שאלותי ונסך בי בטחון לקראת הניתוח. ממליצה מאד!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו