דלג לתוכן

קורס הכנה לכיתה א'? המשחקים שיעזרו להכין את הילדים - בחינם

מוציאים מאות שקלים בחודש על קורס הכנה לכיתה א'? כדאי שתדעו שאתם יכולים לסייע לילדים לשפר את המיומנויות להן הם זקוקים באמצעות משחק בבית - ובחינם. מומחית מסבירה

מאת: ד"ר שושי דורפברגר
תאריך פרסום: 08/11/2015
3 דקות קריאה

ממצאי מחקרים התפתחותיים הראו כי כישורי מוטוריקה עדינה בגיל הגן, ובפרט יכולת ויזו-מוטורית, מהווים מנבא חשוב ועקבי של הישגים מאוחרים יותר בתפקוד במסגרת בית הספר. יכולות אלו הכרחיות במיוחד לרכישה תקינה של קריאה וכתיבה. כיום הורים רבים שולחים את ילדיהם לקורס הכנה לכיתה א', אשר עובד על אותן מיומנויות למידה, אך כדאי לדעת כי ניתן לחזק ולשפר מיומנויות אלו בקרב ילדים בבית, באמצעות מסגרת משחקית משותפת, אשר תסייע להכנה טובה לקראת הצלחה בתפקוד הבית ספרי. 

קראו עוד: מיומנויות למידה: 6 הדרכים הכי יעילות ללמוד חומר חדש

חשוב לציין כי בכך שאנחנו הופכים את העבודה על מיומנויות למידה אלו למשחק אנחנו מעניקים לילדים רווח כפול: הם גם מרווחים זמן איכות משותף עם ההורים, שתורם לתחושת ביטחון והנאה משותפת, וגם כדי לומדים מיומנויות כדוגמת המתנה לתורם, שיתוף פעולה והבנת הצורך במידה של סבלנות, אשר יכינו אותם לא רק לבית הספר, אלא לחיים בכלל. 

מהן, אם כן, המיומנויות הנדרשות ואילו משחקים יכולים לעזור לכם לחזק אותן אצל הילדים?

המיומנות הנדרשת: מוטוריקה עדינה

מוטוריקה עדינה כוללת את תנועת האצבעות ותנועת שורש כף היד ומתייחסת למיומנויות תנועתיות הדורשות את השליטה בקבוצות הקטנות של השרירים. יכולת המוטוריקה העדינה, כדוגמת הקלדה, נגינה על פסנתר, רכיסת כפתורים, שריכת שרוכי נעליים, קליעת צמה ועוד, מתפתחת לאורך שנות הילדות ומשתפרת בצורה משמעותית כתוצאה מאימון.

המשחקים שיכולים לסייע לפיתוח המוטוריקה העדינה:

1. בצק: ניתן לשחק עם הילדים בבצק קנוי או כזה שמכינים בבית 

2. השחלת חרוזים: אפשר לתת לילדים להשחיל חרוזי משחק או, לחילופין, עיגולי פסטה לא מבושלת ליצירת שרשרת 

3. קוביות: משחק בקוביות משחק קטנות לצורך הרכבה וכמובן פירוק היצירה ליחידות המרכיבות אותה בתום המשחק 

מיומנויות למידה

משחק בקוביות. ההרכבה והפירוק תורמים להתפתחות המוטוריקה העדינה

4. הדבקה: הפעילות המשותפת יכולה לכלול הפרדת מדבקות מדף מדבקות והדבקתן במחברת מדבקות רב פעמית, יצירת פסיפס מניירות צבעוניים ועבים חתוכים לחלקים קטנים

5. ציור: ילדים נהנים מציור חופשי. ילדים שאחיזת כלי הכתיבה שלהם אינה תקינה יכולים להיתרם באופן משמעותי משימוש בצבע שגודלו קטן יחסית. גודל זה יסייע ליצירת אחיזה תקינה בכלי הכתיבה (מכונה אחיזת פינצטה)

קראו עוד: 6 מזונות שהוכחו מחקרית כמשפרים את פעילות המוח

המיומנויות הנדרשת: יכולת ויזו-מוטורית

יכולת ויזו-מוטורית הינה היכולת של  העיניים והידיים לעבוד יחדיו, בתבניות תנועה מדויקות ויעילות. הדבר דורש תפיסה חזותית תקינה ותפקוד מתואם וקואורדינטיבי של הידיים. למעשה מתבצע תרגום של תפיסה חזותית לתפקוד מוטורי תואם. יכולת ויזו-מוטורית חשובה מאוד מבחינת יכולות הקריאה והכתיבה. 

המשחקים שיכולים לסייע לפיתוח היכולת הויזו-מוטורית:

1. משימות: במהלך הקריאה בבית הספר הילד אמור לעקוב אחר מיקומו בדף ולמצוא בכל פעם את השורה הנכונה, לצורך העתקה מהלוח. בזמן שיעור הוא אמור להעתיק את המשפט הכתוב על הלוח למחברתו, להרים את המבט ולמצוא את המיקום הנכון של המשך המשפט על הלוח וכך הלאה. תרגול של הילדים באמצעות משימות המבקשות למצוא את ההבדלים בין תמונות או תרגול משותף של מבוכים שמוצגים על גבי נייר יכול להיות פעילות מהנה ויעילה. בשלב הראשון ניתן להשתמש במבוכים ברמה התחלתית ולעבור בתוכם בעזרת האצבע במקום בעזרת כלי כתיבה. בשלב הבא רמת הקושי תעלה והילדים ישלבו שימוש בכלי כתיבה. 

פאזל. מחזק את שתי היכולות גם יחד

2. משחק בבלון: משחק בשילוב בלון יכול לחזק את הילדים מבחינה מוטורית ולשפר את יכולתם מבחינת תאום עין יד בו זמנית (למשל משחק מסירות באמצעות בלון). היתרון של בלון על פני כדור משחק רגיל הינו שקצב ההתקדמות של הבלון איטי יותר ובכך מאפשר הצלחה גם לילדים שהתחום המוטורי מאתגר יותר עבורם. 

3. פאזלים: משחקי הרכבה כדוגמת פאזלים מצויינים אף הם לחיזוק היכולות הויזו-מוטוריות ויכולות המוטוריקה העדינה גם יחד. ניתן להתחיל במספר חלקים נמוך ולהעלות בהדרגה את רמת הקושי. זוהי גם הזדמנות מצויינת להקנות דרכי עבודה מסודרות וללמד את הילדים להבחין בין המסגרת לבין החלק המרכזי, דמות ורקע וכך הלאה. חשוב לחזק את הילדים על דרך עבודתם ולאו דווקא על התוצר כיוון שהילדים יכולים לשלוט במידת המאמץ וההתמדה שלהם אבל לא תמיד שולטים בתוצאה ובאיכותה. 

הכותבת היא מומחית ללקויות למידה ויצירת זיכרון, האקדמית גורדון לחינוך


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר טלי וישנה
ד"ר טלי וישנה פסיכיאטריה
ד"ר דוד מילאטינר
ד"ר דוד מילאטינר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה לרפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית
פרופסור חן הופמן
פרופסור חן הופמן דימות
ד"ר חן הופמן מנהל שירות לנוירורדיולוגיה לא פולשנית, אחראי הדמיית מוח בילדים ובעוברים במחלקת הדימות, מרכז רפואי ע"ש שיבא, בית חולים תל השומר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום התפתחות הילד

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו