בדיקת אבחון פסיכודידקטי (Psycho-Didactic Diagnosis)
כיצד מתבצע אבחון פסיכו דידקטי?
הפנייה לאבחון פסיכו דידקטי תינתן כאשר מתעוררים קשיים לימודיים והחשש כי תפקוד התלמיד מושפע גם מהיבטים רגשיים ו/או קוגניטיביים. כאשר ניתן לקבוע בוודאות כי הביצועים אינם מושפעים מהתחום הרגשי, ניתן לפנות לאבחון דידקטי אשר מציע בחינה של ליקויי למידה בלבד.
אופן ביצוע הבדיקה
אבחונים פסיכו דידקטיים מורכבים, משני חלקים עיקריים - דידקטי ופסיכולוגי
• אבחון דידקטי: חלקו הדידקטי של המבחן מיועד לזיהוי מוקדי החוזק והקושי של התלמיד ולאיתור ליקויי למידה. ליקויי הלמידה הם ליקויים מולדים אשר מקשים על התלמיד לרכוש מיומנויות לימודיות בסיסיות של קריאה, כתיבה, שפה ו/או חשבון (למשל, דיסלקציה ודיסגרפיה). לאחר שלקות הלמידה הספציפית מאובחנת, ימליץ המאבחן על שיטת ההוראה בה יוכל התלמיד לממש את יכולותיו. התאמת שיטת ההוראה לצרכיו וקשייו הייחודיים של התלמיד היא לרוב, דרך התמודדות יעילה בהקשר של לקויות למידה. במסגרת האבחון הדידקטי נערכת השוואה בין הידע והמיומנויות הלימודיות של התלמיד בפועל לאלו המצופים ממנו בהתאם גילו. כמו כן, נבחנים הכישורים העומדים בבסיס היכולת לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות כגון זיכרון, תפיסה חזותית, יכולות גרפו- מוטוריות, קשב, ארגון וכן הלאה. האבחון הדידקטי אינו כולל אבחון של הפרעות קשב וריכוז מאחר שאבחון זה נעשה על ידי פסיכיאטר או נוירולוג בלבד. במידה ובמהלך האבחון מתעורר חשד להפרעות קשב וריכוז עשוי המאבחן להמליץ על פנייה לאבחון פורמלי שלהן.
• אבחון פסיכולוגי: ההיבט הפסיכולוגי של המבחן הפסיכו דידקטי מתמקד בגורמים קוגניטיביים ורגשיים אשר עשויים לפגוע בלמידה. בתחום הקוגניטיבי, נמדדת מנת המשכל (IQ) תוך התייחסות ליכולות בתחום המילולי ובתחום הכמותי. בתחום הרגשי, נערכים מבחני אישיות המאפשרים ללמוד על עולמו הפנימי של הילד, על הקונפליקטים בהם הוא מצוי, על מיומנויותיו החברתיות, על אסטרטגיות לפתרון בעיות בהן הוא נוקט וכדומה. לעיתים אפשר ללמוד מהאבחון על יחסו של הילד לבית הספר ועל רמת המוטיבציה שלו.
פענוח תוצאות
המבחן הפסיכודידקטי מאפשר להצביע על הגורם, או על שילוב הגורמים אשר מביאים לקשיים הלימודיים של הילד. תוצאות אבחון פסיכו דידקטי עשויות להצביע על הגורמים אשר לא מאפשרים לתלמיד לממש את יכולותיו הלימודיות, כדוגמת קושי אורגני (רמת IQ נמוכה מהממוצע), ליקויי למידה, היעדר למידה מספקת עקב גורמים מוטיבציוניים או גורמים חיצוניים (כגון קשיי שפה של עולה חדש או אשפוז ממושך שיצר פערים לימודיים), וכן על קשיים רגשיים. בנוסף, עשוי האבחון ללמד על האופן בו מועצמים קשיי או לקויות למידה על ידי היבטים רגשיים. קשייו של ילד עם לקות למידה קלה, למשל, עשויים להתעצם מאוד עקב בטחון עצמי נמוך ועיסוק מוגבר בקשיים חברתיים.
בהתאם לגורמי הקושי הלימודי עליהם מצביע האבחון, ימליץ המאבחן על תכנית התערבות טיפולית ו/או לימודית.
רמת סיכון:
אין נתוניםמאמרים בנושא אבחון פסיכודידקטי
אתם מאלה שקוראים ספר באוטובוס או מאלו שמעדיפים להאזין לפודקאסט בזמן הליכה? שתי הפעילויות הללו מפעילות את המוח שלנו,... לכתבה המלאה
היא מאפשרת להסדיר פעילות חשמלית באזורים שונים בקליפת המוח, ובכך יכולה לסייע לטיפול במאפיינים שונים של הסובלים מאוטי... לכתבה המלאה