שאלות ותשובות - עמוד 766
מאת: מערכת אינפומד
דורבן, או כפי שהוא נקרא באנגלית plantar fasciitis הוא אחת הסיבות השכיחות ביותר לכאבים בכף הרגל במבוגרים. הסימפטום האופייני לדורבן הוא כאב בכף הרגל, שמחמיר בזמן תחילת הליכה. כדאי להימנע מהליכה בנעליים שטוחות לחלוטין ומהליכה ברגליים יחפות. מרכיב חשוב בטיפול הם תרגילים (פיזיותרפיה) שעשויים לסייע למצב: מתיחה של אצבעות כף הרגל לכיוון הגוף בעזרת רצועה, סיבובים של כף הרגל והקרסול ועוד - בקשי מן האורתופד שלך הפניה לפיזיותרפיה, שם יוכלו להדגים לך את התרגילים המומלצים. אם האמצעים האלה נכשלים, והכאב נמשך לאחר 2-3 שבועות של טיפול, ניתן להזריק אל הנקודות הכואבות בכף הרגל סטרואידים - שעשויים להביא להקלה. הטיפול אליו התכוונת נקרא Shock wave therapy - והוא מתבצע בעזרת מכשיר ששולח גלי שוק בעוצמה נמוכה או גבוהה אל כף הרגל. חלק מן המחקרים שבדקו את השיטה מצאו יעילות ניכרת בהפחתת הכאב, אך לפי מחקרים אחרים - אין בה תועלת. תוכלי לקרוא על כך עוד באתרים הבאים: http://orthopedics.about.com/od/footankle/i/shockwave.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ליפיטור, או Atorvastatin, היא תרופה ממשפחת הסטאטינים, המשמשות להורדת רמת השומנים בדם. כתופעת לוואי היא עלולה, כמו כל שאר התרופות ממשפחה זו, להעלות את רמת האנזים השרירי CPK ולגרום לחולשת שרירים ולכאבים. לא כל עליית CPK מתווה הפסקת הטיפול, בפרט אם אין תסמינים קליניים נלווים. אם מחליטים להחליף את הטיפול, יש הנוהגים לעבור לסטאטין אחר. היום ישנן גם תרופות חלופיות להורדת שומני הדם הפועלות במנגנון שונה, כדוגמת האזטרול, שכדאי לשקול את נטילתה כאשר מופיעות תופעות הלוואי שציינת בעת נטילת הסטאטינים. תמצא עניין בדף הבא: http://www.pharmaline.co.il/?doc=154085 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אני בסוף שנות השלושים לחיי, טרם ילדתי, ואני לא בהריון עדיין, אני מעוניינת לעבור ניתוח לייזר לשיפור הראיה, אני מרכיבה משקפיים עם צילינדר והמספר הינו -2.75 האם ישנה מגבלה כלשהי בניתוח מסוג זה על יכולתי להרות וללדת בעתיד וכן האם מבצעים ניתוח כזה למספר שלי. בעיקרון אין בעיה לעבור ניתוח לייזר לשיפור הראיה עם מספר כזה. לגבי ההריון - אין לניתוח השלכה על היכולת ללדת בעתיד. יש לציין שמספר המשקפיים של חלק הנשים קצרות הרואי גדל בהריון. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המנתח לגבי סיכויי הצלחה, סיבוכים ועוד. למידע נוסף: http://www.stokeseye.com/refover.php?viewcontent=Overview [12/11/2001] קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בעיות בעיניים אינן בין תופעות הלוואי של אלטרוקסין. אם מדובר במספר ימים בהם אתה סובל מעיניים אדומות ודומעות - הרי שסביר שמדובר בדלקת עיניים. אם התופעה לא חלפה, אני מציעה לך לפנות אל רופא עיניים, כדי שיבדוק אותך ויתאים לך טיפות עיניים שיוכלו להקל על הסימפטומים. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
התקן תוך-רחמי מונע הריון בשל היותו גוף זר בחלל הרחם, וע"י כך הוא מפריע להשתרשות ביצית מופרית ועוד קודם לכן להפריה. ההתקן ניתן לשימוש בנשים שעוד לא חוו הריון, בייחוד אם הן לא יכולות להשתמש באמצעי מניעה אחר. היתרונות של התקן הן העובדה שאינו דורש התייחסות מיוחדת או מאמץ לאחר ההכנסה, יכול להישאר במקומו למשך שנים והינו יעיל. החסרונות העיקריים בנשים שעוד לא ילדו הם שכיחות מעט מוגברת לזיהומי רחם ואגן והיות הרחם קטן יותר מאשר אחרי לידה. מומלץ להיוועץ ברופא שלך ולקבל הנחיות בקשר להתקן. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אכן הושמעו בעבר טענות ברוח זו, שהסרת שיער באיזורים אלה בעזרת "soft and easy", שעווה, או כל טיפול המסיר את השערה מהשורש, מגרים את בלוטות הלימפה ועלולים לתרום להתפתחות סרטן. עם זאת, אין מחקרים מדעיים שתומכים בסברות אלו. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קשה לי להתייחס לשאלתך בצורה מקיפה היות שחסרים לי פרטים רבים, כמו מאילו מחלות רקע אימך סובלת, אם החולשה היא רק במאמץ או גם במנוחה, אם היא מלווה בקוצר נשימה או בסימפטומים נוספים. הבדיקות שאימך עברה בדקו כל מיני כיוונים ונמצאו תקינות. אמליץ לך לפנות לרופא קרדיולוג לשם המשך הבירור לגבי בעיה בלב. אולי הוא ישלח את אמך לבדיקת אקו לב. יכול להיות שלאימך יש לחץ דם נמוך, ולכן בזמן קימה או פעילות היא מרגישה חולשה כמעט עד כדי התעלפות. גורמים כמו אנמיה, בעיות בבלוט התריס, רמת סוכר נמוכה בדם וחסר ויטמינים נשללים בבדיקת דם כמו זו שאני מניח שאמך עברה. אני ממליץ לך להמשיך את הבירור דרך רופא המשפחה. תוכלי גם להיוועץ ברופא נוירולוג לגבי חולשה הנובעת ממחלה נוירולוגית או מבעיה שרירית. מידע נוסף לגבי חולשה ועייפות נמצא כאן: http://www.infomed.co.il/takeCare/symp79.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
את מספרת על אירוע של אמבוליה (תסחיף) ברגל. תסחיף נוצר כאשר קריש דם הנוצר בכלי דם באיבר מרוחק ניתק ונסחף בזרם הדם עד שהוא "נתקע" בכלי דם צר יותר. זאת בניגוד לפקקת (תרומבוזה) שבה נוצר קריש דם חדש וחוסם את כלי הדם באזור שבו הוא נוצר. ראי מונחים במילון המונחים בפורטל Infomed. תסחיפים ברגל הם הרבה פחות שכיחים מפקקת ורידית ברגליים. המקור העיקרי לתסחיפים ברגליים הוא הלב או כלי הדם הגדולים כגון אב העורקים. בלב, אירוע של הפרעות קצב (כגון פרפור פרוזדורים - ראי מילון מונחים בפורטל Infomed), אוטם שריר הלב, מפרצת (אנוריזמה) של חדר הלב או דלקת פנים הלב (אנדוקרדיטיס) יכולים להיות סיבות ומקורות לתסחיפים. מחלה טרשתית (atherosclerosis) של אב העורקים (aorta) גם יכולה להיות מקור לתסחיפים מרוחקים. בנוסף לפגמים מבניים אלה ייתכן שמחלת קרישיות יתר (תרומבופיליה), בה יש נטיה מוגברת להיווצרות קרישים באופן ספונטני, גורמת לתסחיפים. במקרה של תסחיף ברגל יש לבצע בירור הכולל: אקו לב (להדגמת חללי ומסתמי הלב והימצאות קרישי דם בהם) הולטר לב (לאבחנה של הפרעות קצב בלב היכולות לגרום להיווצרות קרישי דם) בירור למצבים של קרישיות יתר. הבדיקות שאת מתארת הן בירור של שניים מהמצבים של קרישיות יתר. בעיה אחת היא תורשתית הנקראת Factor V Leiden קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כאבים ונפיחות לאחר עקירת שיני בינה הן תופעות צפויות, ללא קשר לאי הופעתם בעקירה הקודמת שביצעת. בדרך כלל הנפיחות מתפתחת וגדלה ב- 3 הימים הראשונים ולאחר מכן מתחילה לסגת. עם זאת, לא אוכל לדעת בדיוק את מצבך בלי לבדוק אותך, ולכן אמליץ לך לפנות לרופא שביצע את העקירה. בינתיים תוכלי לקחת כדור נגד כאב ולעשות קומפרסים קרים. בברכה, דוקטור מיכאל אבא - רופא שיניים. D.M.D מדריך קליני במחלקה לשיקום הפה באוניברסיטת תל אביב. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מחלת הודג'קין או ,Hodgkin's disease היא סוג של סרטן הלימפה, בדומה ללימפומה. המחלה מתחילה בבלוטות לימפה, או ברקמה לימפטית אחרת, כמו בלוטת התימוס בחזה או בטחול. אולם ההסתמנות השכיחה ביותר של המחלה היא הגדלת בלוטות לימפה בפלג גוף עליון - צוואר, בתי שחי וחזה. המחלה קרויה על שם ד"ר תומס הודג'קין שגילה אותה בשנת 1832. המחלה נוטה להופיע בשני "גלים" : הראשון בגילאי 15 - 30 והשני מעל גיל 55. ברוב המקרים אין שום תסמינים פרט להגדלת בלוטות לימפה, אולם ייתכנו גם תסמינים של התקפי מחלת חום בלתי מוסברים, חום נמוך קבוע, הזעות לילה, ירידה במשקל, גרד עורי. בחשד למחלת הודג'קין יש לבצע בדיקת CT של החזה והבטן, כדי לבדוק אם יש מקומות נוספים אשר מעורבים במחלה וכן יש לקחת ביופסיה ודגימת רקמה מאחת הבלוטות. הטיפול ניתן על פי מידת התפשטות המחלה וניתן בהקרנות ו/או כמותרפיה. לקריאה נוספת: http://www.cancer.gov/cancertopics/wyntk/hodgkins/page1 קרא עוד