- אינפומד
- מאמרים
- מאמרים בערוץ גיל הזהב
- תזונה ים תיכונית עוזרת למניעת אלצהיימר
תזונה ים תיכונית עוזרת למניעת אלצהיימר
מחקר חדש קובע כי מבוגרים שתזונתם מבוססת על תפריט זה לוקים פחות במחלות הגורמות לבעיות בחשיבה ובזיכרון, דוגמת אלצהיימר. מה ההסבר לתופעה וכיצד אפשר לנצל קשר זה למניעה או עיכוב סימפטומים של דמנציה ואלצהיימר?
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא נוירולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
המומחים הכי מבוקשים לנוירולוגיה:
ד"ר אייל הנדלר
ד"ר הנדלר הינו אורתופד מומחה ומנתח עמוד שדרה. עובד כרופא ומנתח בכיר במחלקת נוירוכירורגיה בבית החולים "בילינסון"
ד"ר ורד ליבנה
מומחית להפרעות תנועה ונוירולוגיה קוגניטיבית - מנהלת המרפאה לנוירומודולציה בביה"ח איכילוב
ד"ר טטיאנה ליבשיץ
נוירולוגית מומחית בעלת ניסיון בטיפול במחלות כלי דם מוחיים, שבץ מוחי, כאבי ראש ומיגרנות
ד"ר הדר קולב
רופאה בכירה | המערך הנוירולוגי וביחידה לנוירו-אימונולוגיה | המרכז הרפואי איכילוב תל אביב
ד"ר אסתר גנלין - כהן
רופאה בכירה, מנהלת המרפאה לטיפול במחלות נוירואימונולוגיות, המכון לנוירולוגיה, בית חולים שניידר.
ד"ר מיכאל רוטשטיין
רופא מומחה בכיר ביחידה לנוירולוגית ילדים ובמכון להתפתחות הילד בבית החולים לילדים "דנה" במרכז הרפואי תל אביב
ד"ר רני ברנע
מומחה לנוירולוגיה ווסקולרית ורפואה פנימית, מנהל המרכז למניעת שבץ מוחי בבי"ח בילינסון
ד"ר סלים מנסור
מומחה בנוירולוגיה ורופא בכיר במרכז הרפואי מאיר, עוסק במרפאת הפרעות תנועה ומעניק אבחון וטיפול מתקדם במחלות נוירולוגיות תוך יחס אישי וליווי מקצועי
ד"ר אמנון מוסק
מומחה בנוירולוגיה ובטיפול בכאב ראש, מיגרנה, כאב פנים, כאב מקבצי, ובכאבים ממקור לא ברור ותסמינים רפואיים שמקורם לא ברור
ד"ר הדס מאירסון
נוירולוגית ילדים בכירה, מומחית בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד, מכון לנוירולוגיה, בית חולים דנה דואק, איכילוב
ד"ר ג'רמי מולד
סגן מנהל המערך הנוירולוגי וסגן מנהל מחלקת נוירולוגיה-שבץ מרכז רפואי איכילוב
ד"ר אופיר לוי
מומחה בנוירולוגיה, רופא בכיר ביחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי תל־אביב (איכילוב)
ייעוץ נוירולוג בשיחת וידאו
חוות דעת מנוירולוג מומחה תוך 24-48 שעות, בנוחות של הבית, עם אפשרות לקבלת החזר מחברות הביטוח הפרטיות
ד"ר רחל בן חיון
מנהלת השירות הקוגניטיבי במכון לשבץ מוח וקוגניציה, בית חולים רמב"ם
פרופ' כרמל ערמון
מנהל מרפאת הפרעות הזיכרון והקוגניציה, ולשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא נוירולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
תפריט ים תיכוני הוא עשיר באומגה 3 ומבוסס על צריכה גבוהה של ירקות, פירות, דגים, עוף, שמן זית ואגוזים שונים, תוך צמצום צריכה של בשר אדום ומוצרי חלב.
מחקר שנערך באוניברסיטת אלבמה, ארה"ב, בשיתוף אוניברסיטת אתונה ביוון ופורסם בכתב העת המדעי Neurology, קובע כי מבוגרים אשר תזונתם מבוססת על תפריט זה לוקים פחות במחלות הגורמות לבעיות בחשיבה ובזיכרון, דוגמת אלצהיימר.
לצורך המחקר, ניתחו החוקרים נתונים של כ- 17,000 גברים ונשים בגיל ממוצע של 64 שנים. המשתתפים עברו אחת לשנה מבדקים פיזיולוגיים וקוגניטיביים אשר בחנו את מיומנויות הזיכרון והחשיבה שלהם וכן מילאו שאלונים אודות הרגלי התזונה שלהם. לאורך 4 השנים בהן נערכו המבדקים התגלה כי בקרב 7% מהמשתתפים חלה הידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי.
לדברי החוקרים, ככל שהמשתתפים הקפידו באדיקות רבה יותר על תפריט ים תיכוני, כך שיעור הליקוי בתפקוד הקוגניטיבי נמצא נמוך יותר. כמו כן, השפעתה המיטיבה של התזונה הים תיכונית נמצאה זהה בקרב כל הרקעים האתניים שנבדקו ובכל המצבים הבריאותיים השונים מהם סבלו המשתתפים. עם זאת, התזונה הים תיכונית לא מנעה הידרדרות קוגניטיבית של חולי סוכרת.
החוקרים מציינים כי מכיוון שעד היום אין תרופה המרפאה דמנציה (שיטיון), הדגש המושם בימינו הוא על דחייה בכל דרך אפשרית של התסמינים הקוגניטיביים ולתזונה מסתמן תפקיד חשוב.
לדברי מומחים בתחום, הדרך היעילה ביותר הידועה כיום לצמצם את נזקי האלצהיימר היא שלושה אימונים שבועיים בני 30 דקות של הליכה מאומצת או לחילופין אימוני כוח בשילוב תרגולים קוגניטיביים ותזונה המבוססת על תפריט ים תיכוני.
מחקר שנערך בשנה שעברה קבע כי מזונות עתירים באומגה 3 עשויים להגן מפני מחלת האלצהיימר על ידי וויסות של חומרים מסויימים במוח. המחקר הנוכחי מהווה תומך נוסף וחשוב להבנה כי לתזונה ים תיכונית השפעה מכרעת על התפקוד הקוגניטיבי בגיל המאוחר.
המחקר הנוכחי מצא כי משתתפים שהקפידו על תזונה ים תיכונית צמצמו את הסיכון שלהם לפתח ליקויים בזיכרון ובחשיבה בשיעור של 19% בהשוואה לאלו שתזונתם אינה מבוססת תפריט ים תיכוני.
לדברי החוקרים, דרוש מחקר נוסף שיקבע מהם המנגנונים הביולוגיים בגינם התפריט הים תיכוני מסייע במניעת אלצהיימר וכיצד תפריט זה מפעיל מערך הגנה עצבי השומר על התפקוד הקוגניטיבי.
האם המאמר עניין אותך?