דלג לתוכן

לאכול מרעב ולא מצורך רגשי - מדריך מעשי

נאבקים במשקל במשך שנים ולא מצליחים לרדת במשקל או לשמור עליו? אם התשובה היא חיובית, אולי כדאי לכם לזנוח לרגע את ספירת הקלוריות ולהסיט את הזרקור למקום אחר - למקור הרעב.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/09/2013 תאריך עדכון: 26/02/2014
2 דקות קריאה
נאבקים במשקל במשך שנים ולא מצליחים לרדת במשקל או לשמור עליו? אולי כדאי לכם לזנוח לרגע את ספירת הקלוריות ולהסיט את הזרקור למקום אחר - למקור הרעב. ידוע זה מכבר, כי גוף האדם יודע לדרוש את המזונות הנכונים עבורו ולהבחין מהי נקודת השובע שלו. הדבר בולט היטב בצפייה בתינוקות בני יומם, אשר מפסיקים לינוק מחלב האם כאשר הם שבעים וניזונים ממנות קטנות בתדירות גבוהה.


למה הגישה שלנו לאוכל משתנה בבגרות? 


התזונה מושפעת ומתעצבת מחוויות החיים השונות שלנו. אוכל עבורנו הוא אינו רק מענה לצורך פיזי, אלא גם בעל חשיבות רגשית בהיותו קשור, למשל, לזיכרונות ילדות (משמחות או עצובות). דוגמא טובה לכך היא המשפט האלמותי "אם לא תאכל, יבוא שוטר", אשר מוביל ילדים רבים לצרוך בבגרותם יותר מזון מהנדרש להם. גם כאשר אוכל נקשר לזיכרונות חיוביים כמו "היום נחגוג במסעדה", הוא מושרש כגורם מנחם בחיינו, ומייצר אכילה שלא מתוך תחושת רעב, אלא כדרך התמודדות עם מצוקה רגשית.


חטיף מתוק? או חיבוק?


זיהוי מאפייני אכילה רגשית מהווה את ראשית הדרך, שכן כשאנו ערים לבעיה, אנו יכולים להתחיל להתמודד עמה, וההתמודדות היא קודם כל למידה. ככל שנכיר ונלמד מה נכון עבור הגוף שלנו, נוכל לזהות מה טוב לנו ומה לא, נדע להקשיב לגוף ולדעת מתי כדאי להפסיק לאכול, אילו מזונות כדאי לצרוך ואילו להוציא מהתפריט.


כשם שהאכילה עצמה היא בעלת גוון רגשי, כמוה גם ההחלטה לפצוח בדיאטה. גם במקרה של דיאטה, כדאי לקבל החלטה מודעת המתחשבת באורח חיינו, בניגוד לדיאטות קיצוניות המכניסות את הגוף לסטרס, וסופן במפח נפש ופעולות פיצוי. המטרה, אם כן, היא לעבוד עם הגוף ולא נגדו.


כשאנחנו מחוברים לצרכים שלנו, ניתן אף ליהנות ממזונות עתירי קלוריות כמו שוקולד וגלידה מדי פעם, כאשר האכילה נובעת ממקום מודע ומבוקר ולא מתוך דחף בלתי נשלט המלווה בייסורי מצפון ותחושות אשמה.


בתור התחלה, מומלץ להתקדם צעד אחרי צעד, רצוי להיוועץ עם תזונאית מוסמכת ומנוסה ולאתר יחדיו את נקודות התורפה האינדיבידואליות. לאחר מכן ניתן בקלות יחסית למצוא פתרונות מעשיים.


שאיפה נוספת היא לבחון ולהבין מהם המצבים בהם אנו יותר מתקשים בכדי להיערך אליהם בהתאם. תמיד ניתן ואף רצוי לגייס פרטנר לתמיכה ולעידוד, דבר אשר יסייע לנו רבות בדרך לאורח חיים בריא ונכון יותר.


האם אני אכלן רגשי?


המאפיינים הבאים יעזרו לכם לבדוק האם אתם מגיבים לרעב גופני, או מזינים צורך רגשי עמוק יותר:


רעב גופני


• מתפתח בהדרגה

• תחושות ורגשות מתחת לאזור צוואר (לדוגמא: בטן מקרקרת)

• מופיע שעות מספר לאחר תום הארוחה

• נעלם כאשר את/ה מלא/ה

• האכילה גוררת תחושת סיפוק

• לא יוצרת רגשות אשמה

• מתבצעת בחירה מודעת של המזונות הנצרכים

• גם מזון בריא נצרך

•, מוקדשת זמן להכנה ולאכילה

• מטרתו: שמירה על בריאות ואנרגיה

• נוצר ממניע פיזיולוגי

• האכילה מלווה בהנאה רציפה





רעב רגשי


• מופיע בפתאומיות

• תחושות ורגשות מעל לאזור הצוואר (מושפע מהעיניים, יותר מאשר מהבטן)

• מגיע בעיקר כתשוקה ספונטנית

• לא מופיע באופן סדיר וקבוע

• ממשיך גם לאחר האכילה

• האכילה גוררת תחושת אשמה ובושה

• דורש מזונות מסוימים לסיפוק - גלידות, עוגות או שוקולד למשל

• מטרתו: מילוי תחושת ריק

• האכילה מהירה


טיפ נוסף


כדי למפות באופן טוב יותר את הרגלי האכילה הוא למלא יומן אכילה, אשר בעזרתו יהיה ניתן להגיע לתובנות ולהתקדם צעד נוסף בדרך לשינוי.


מאת: מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
ד"ר סמואל זיתון
ד"ר סמואל זיתון פסיכיאטריה
פסיכיאטר מומחה
 קרין גל כהן
קרין גל כהן דיקור סיני
מרפאה ברפואה סינית, שיאצו ויוגה טיפולית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום חרדה

בניהול ד"ר יששכר הרמן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו