דלג לתוכן

מבחירת הטיפול ועד להחלמה: הכל על ניהול טיפול

התמודדות עם מחלה מלווה באתגרים ובבירוקרטיה. ניהול טיפול, Case management מספק מערכת תמיכה לחולה, ומהווה אי של שלווה בסיטואציה הסבוכה. כל הפרטים

מאת: נדב בנדל, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 02/04/2017
5 דקות קריאה

בעולם הרפואה, הביג דאטה מהווה חלק משמעותי ומשכך קיימת חשיבות מהותית לאיסוף נתונים ועיבודם בזמן קצר. כתוצאה מכך, יוצרו כלים המצמצמים את הזמן הדרוש לאבחנה, לתחילת הטיפול, למעקב וכן גם למניעת טעויות.  האדם הממוצע (במיוחד זה ללא הכשרה רפואית) וכן גם רבים מהרופאים (במיוחד כזה המטפל במספר גדול של חולים) מתקשים בניהול מחלה בודדת של חולה יחיד, בייחוד כשמדובר במחלה כרונית הדורשת תשומת לב רבה לפרטים מעולמות תוכן שונים.  

רק בישראל קיימים  כיום למעלה מ-60 תחומי התמחות, כך שרופא, לאחר כ-14 שנות לימודים יודע "הרבה מאוד על מעט מאוד", עובדה שהופכת לאתגר משמעותי, כאשר החולה המטופל הוא מורכב וסובל ממספר מחלות רקע מתחומים שונים ומשכך זקוק לטיפול תרופתי מקביל  (עם אפשרות לתגובה צולבת) וחשוף לגורמי סיכון רבים. עבור מקרים אלה, וכדי למנוע מהחולה את הצורך להתמודד בעצמו מול מערכת בריאות מסואבת ומתישה, נולד התחום ניהול הטיפול, Case management, שנועד להפוך את החיים של המטופלים, והרופאים, לפשוטים יותר. 

קראו עוד: טרנד חולף או מהפך? Big Data בשירות עולם הרפואה

 


רופא משפחה מול חברה מסחרית: מי עדיף?

באופן מסורתי, רופא המשפחה היה מנהל את התיק הרפואי של החולים שלו. כ-case manager, היה הוא  מפנה ליועצים מומחים, ולאחר כל הפניה היו החולים חוזרים לרופא המשפחה כדי לדון בנוגע לצעד הבא. כיום, לאור העליה בתוחלת החיים, מורכבות הרפואה והחוסר המתמיד בכוח האדם הרפואי (שמשליך גם על הזמן שאותו הרופא יכול להשקיע בכל מטופל) – נולד מקצוע חדש, "מנהל תיק רפואי" או "מנהל טיפול רפואי". 


ההנחה היא שניהול מקרה על ידי גורם חיצוני מאפשר תמיכה אישית, הערכה חוזרת, תכנון ארוך טווח, תקשורת טובה יותר, חינוך לבריאות ואורח חיים בריא וניהול משאבים נכון. לגורם חיצוני, שאינו מעורב באופן ישיר בטיפול, יש לעיתים את היכולת לראות את "התמונה הגדולה" ולהתריע בפני החולה על "דגלים אדומים" או נקודות שניתן לשפר. ה"מנהל" הוא לרוב רופא או איש צוות רפואי בעל הכשרה בניהול, שתפקידו לבצע מעקב ווידוא של האבחנות, לגבש (ביחד עם הרופא המטפל) תכנית טיפול מתאימה, לתאם הפניות לרופאים מומחים ובדיקות, לתת הסבר ולסייע לחולה בקבלת זכויות רפואיות ולהציע ליווי צמוד לחולה ומשפחתו. למעשה, בניגוד לתחושה של חולים רבים כי המערכת "מפקירה" אותם, ניהול רפואי פרטי שם את החולה במרכז, תוך הגדלת הבטיחות בטיפול וחיסכון בזמן וסבל.


ניהול המקרה על ידי גורם חיצוני מאפשר תמיכה אישית, הערכה חוזרת, תכנון ארוך טווח, תקשורת טובה יותר וניהול משאבים נכון



ניהול טיפול, Case management: לקנות בריאות בכסף

על פי "האגודה האמריקנית לניהול רפואי", ניהול מקרה רפואי בבית החולים או בקהילה הוא מודל שיתופי הכולל חולים, אחיות, עובדים סוציאליים, רופאים, מטפלים וקהילה. התהליך כולל תקשורת ומאפשר טיפול רציף באמצעות תיאום משאבים יעיל וצודק. מטרת העל של ניהול מקרה רפואי היא השגת בריאות אופטימלית, גישה לטיפול נכון וניצול נכון של משאבים, תוך מתן חשיבות לרצונו של המטופל.


ניהול מקרה רפואי קורה בצורה אופטימלית כאשר הוא מבוצע באקלים נינוח, המאפשר תקשורת ישירה בין מנהל המקרה, החולה, הגורם המשלם, הרופא המטפל ואנשי מקצוע נוספים. מכיוון שרוב החברות המציעות שירותים כאלה הן חברות פרטיות, הן אינן רואות בחולה "פציינט", כי אם "לקוח", על כל המשתמע מכך. התשלום עבור שירות כזה יכול ליצור מצב של אפליה, כאשר אלו שאינם יכולים להרשות לעצמם נמצאים בעמדת נחיתות מול אחרים, שמיוצגים על ידי גופים מסחריים בעלי קשרים בעולם הרפואה, במיוחד כשהצורך בשירות הזה הוא לא תמיד חד-משמעי (הרי קופות החולים מחייבות את רופאי המשפחה להיות מנהלי מקרים ולקיים קשר רציף עם החולים). מצד שני, ניהול טוב יכול להביא לטיפול בטוח יותר עם פחות ימי אשפוז, פחות הוצאות רפואיות נלוות וחיסכון משמעותי בזמן, אך קשה מאוד לדעת מתי והיכן השירות הזה יכול להועיל באופן כזה שהוא יחזיר את ההוצאה.


מהן הגדרות התפקיד של המנהל הרפואי?

לא כל אחד יכול להיות מנהל רפואי, וההיגיון אומר שאדם המבקש לקבל גישה לתיק רפואי צריך להיות רופא או בעל מקצוע פרא-רפואי, בעל הכשרה מתאימה ויכולת ניהול, כמו גם בעל מיומנויות תקשורת גבוהות. 



אחריותו של מנהל מקרה כוללת בין היתר:

- תמיכה וחינוך:  מתן הסברים, תמיכה וליווי.


- תיאום הטיפול / הסיוע:  תיאום כלל ההיבטים של הטיפול, כולל הסעות הלוך ושוב למתקן הרפואי, תשלום על אמבולנסים ושמירה פרטית, והתנהלות מול קופת החולים או הביטוח הלאומי לצורך החזר כספי.

- שמירה על הרצף הטיפולי במעבר בין רופאים:  איסוף כל הנתונים והעברתם בצורה הרצף לרמה הבאה.

- ניהול פיננסי: ניהול משאבים והחזר עבור שירותים.

- התערבות בעת הצורך: ניטור הטיפול, ובמקרה הצורך, התערבות לצורך קיום האינטרסים של המטופל.

- ניהול הפן הפסיכוסוציאלי: הערכה וטיפול בצרכים פסיכוסוציאלים, עבור החולה ומשפחתו.

- מעקב אחר מחקרים וקבוצות ניסוי: במקרים של מחלות קשות (כגון סרטן או מחלות נוירו-דגנרטיביות): שימוש בנתונים המבוססים על ראיות והצגת מחקרים חדשים לצוות המטפל, בנוסף לאיתור קבוצות מחקר רלוונטיות שעשויות להעניק טיפול ניסיוני לחולה במחלה חשוכת מרפא.

קראו עוד: טיפול מבוסס ריצוף גנטי? התקווה החדשה של חולי סרטן?

עובדים במפעל או חברה גדולה? יכול להיות שזכיתם

כיום, מקומות עבודה גדולים מעסיקים איש רפואה שתפקידו ניהול המרפאה והתיקים הרפואיים של העובדים. תחומי עיסוקו דומים למה שנכתב לעיל, אך כאן, האינטרס של העובדים ושל ההנהלה הוא משותף: שמירה על בריאותו ועל איכות חייו של העובד תבטיח צמצום של ימי ההיעדרות, שביעות רצון גדולה יותר והגברת התפוקה במקום העבודה. מנהל רפואי כזה יבצע, בנוסף למוזכר, מעקב אחר הסיבות הרפואיות להיעדרויות עובדים ויבחן כיצד ניתן למנוע אותן, חינוך להגיינה, תזונה נכונה ובטיחות בעבודה (בטיחות בעבודה בגובה, עבודה עם חומרים מסוכנים וכדומה), סיוע לעובדים במחלות כרוניות וייצוג של העובדים מול ההנהלה בכל הקשור לזכויות רפואיות.



בחרתם להיעזר בשירות לניהול התיק הרפואי שלכם? כך תבצעו זאת נכון

אם בחרתם להיעזר בשירות אישי לניהול התיק הרפואי שלכם – אתם לא לבד. יותר ויותר אנשים, מכל שכבות האוכלוסיה, בוחרים לשכור את שירותיה של חברה המתמחה בייצוג של החולים מול מערכת הבריאות הישראלית. כדי לוודא שאתם לא מבזבזים את כספיכם ואת זמנכם לשווא, חשוב לדעת מראש איך אמור להתבצע התהליך.


ראשית, תתבצע פגישה אישית ובה המנהל הרפואי יציג את עצמו ואת הכשרתו. אל תהססו לשאול האם המנהל הוא רופא או בעל מקצוע אחר, והאם עבר הכשרה בניהול רפואי. לפגישה הזו יש להגיע מוכנים, עם כל הטפסים הרפואיים, סיכומי אשפוז, מסמכי דימות רפואי (צילומי רנטגן, CT, MRI) ובדיקות מעבדה. בנוסף יש לספק מסמכים בנוגע לביטוחי בריאות, ביטוחי חיים, קופת חולים וקבלת סיוע מגופים ממשלתיים כמו ביטוח לאומי. 

לאחר בחינה של התיק הרפואי, תתבצע הערכה מחודשת (לעיתים בשיתוף פעולה עם רופאים נוספים) לגבי האבחנות והטיפולים שניתנו עד עתה. השלב הבא הוא גיבוש אסטרטגיה: בניית תכנית טיפולית, כולל רפואה קונבנציונלית ורפואה משלימה. השלב הזה הוא שלב קריטי, ויש לבצע אותו בשיתוף פעולה הרופא המטפל או צוות רפואי אחר (כמו פיזיוטרפיסט או תזונאי).

חשוב מאוד להגיע לפגישה עם אדם נוסף שאתם סומכים עליו, שכן התהליך יכול להיות ארוך ומתיש. בנוסף, רצוי להיות כנים ככל האפשר בנוגע למצב הרפואי ולהתנהלות עד כה, שכן חוסר תום לב יכולה להביא לתכנית טיפול לא אופטימלית ולהחלמה ממושכת יותר. לבסוף – בדקו האם קופת החולים שלכם מספקת את השירות הזה, ובמידה ולא  את זכאותכם להחזר עבור השירות.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 4 חוות דעת )
"מקצועית, אכפתית ומסורה"
ד"ר לב לפידוס
ד"ר לב לפידוס אורתופדיה
מנהל שירות אורתופדית ילדים, בית החולים קפלן
ד"ר יזהר ארז
ד"ר יזהר ארז יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 74 חוות דעת )
"דר ארז יזהר יסודי, סבלני ומסביר כמו שצריך. ממליצים בחום"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ביטוחי בריאות וסיעוד

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו