דלג לתוכן

אסטרטגיה עולמית לרפואה אלטרנטיבית

למה חשוב לפתח אסטרטגיה גלובלית לרפואה אלטרנטיבית? מה ההבדל בין רפואה משלימה לרפואה אלטרנטיבית? באילו מקרים לא כדאי לפנות לרפואה אלטרנטיבית? זאת ועוד בכתבה שלפניכםן

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/05/2002 תאריך עדכון: 14/02/2024
4 דקות קריאה
בתגובה לצמיחה המהירה בשימוש ברפואה משלימה ורפואה אלטרנטיבית, החליט ארגון הבריאות העולמי (WHO) לפתח אסטרטגיה גלובלית לגבי תחום זה של הרפואה. המטרה היא לחקור את יעילותם ובטיחותם של טיפולים אלה ולקדם את השימוש הנכון בהם, כך שניתן יהיה לשלב אותם בשירותי הבריאות של מדינות שונות.

מה ההבדל בין רפואה משלימה לרפואה אלטרנטיבית?

רפואה משלימה ורפואה אלטרנטיבית שתיהן שיטות המושתתות על רפואה מסורתית, שאינה עושה שימוש ברפואה הקונבנציונאלית (הרפואה המערבית-מודרנית). עם זאת, קיים הבדל בין שתי גישות אלו[1]:
 
  • רפואה משלימה משמשת בנוסף לטיפולים הקונבנציונאליים – היא למעשה טיפול שנעשה לצד הטיפול הקונבנציונאלי.
  • רפואה אלטרנטיבית משמשת במקום הטיפולים הקונבנציונאליים - היא למעשה מחליפה את הטיפול הקונבנציונאלי.

בארצות בהן שולטת רפואה מערבית מודרנית, רפואה משלימה כוללת תרופות טבעיות כגון שורש גינזנג או סחוס של כריש, וכן טיפולים שונים כגון דיקור סיני, שיאצו, עיסוי רפואי, אוסטאופתיה וכירופרקטיקה.

מגוון צמחי מרפא וגלובולים של הומאופתיה, תרופה רפואה אלטרנטיבית
צילום: shutterstock | LN team

באילו מקרים לא כדאי לפנות לרפואה אלטרנטיבית?

בגלל שרפואה אלטרנטיבית מחליפה את הרפואה הקונבנציונאלית, ישנם מקרים שבהם שימוש בגישה זו בלבד עלול לסכן את המטופל/ת.

ממחקר שנעשה בשנת 2010 עולה כי כמעט 40% מהמבוגרים בארה"ב משתמשים בסוג כלשהו של טיפול ברפואה משלימה ואלטרנטיבית, כולל תוספי תזונה. השימוש בגישות אלו נפוץ יותר בקרב אנשים עם מצב בריאותי ירוד יותר כתוצאה ממחלות כרוניות, מחלות חוזרות או מחלות קשות. כך למשל השימוש ברפואה משלימה או רפואה אלטרנטיבית נמצא נפוץ בקרב חולים עם אלרגיות, אסטמה, בעיות התנהגות והתפתחות, סיסטיק פיברוזיס, איידס, דלקת מפרקים שגרונית ובעיות שרירים ושלד כגון כאבי גב, כאבי צוואר או כאבי פרקים. שני שליש מהחולים הכרוניים השתמשו בתוספי תזונה, לעתים קרובות במקביל לתרופות מרשם ותרופות ללא מרשם. לפי המכון הלאומי לסרטן, השימוש ברפואה משלימה או ברפואה אלטרנטיבית נפוץ אפילו יותר בקרב חולי סרטן.במחקר אחד, דווח על 83% מחולי הסרטן שהשתמשו לפחות בטיפול משלים אחד; במחקר אחר, יותר מ-50% מחולי הסרטן השתמשו בטיפולים משלימים בנוסף, לפני או בעקבות טיפולים קונבנציונליים. ממצאים אלו מדאיגים מאחר שחולים שכבר מקבלים טיפול קונבנציונלי מורכב עלולים להימצא בסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי, במיוחד בגלל תוספי מזון רבים שלא ידועה בטיחותם, יעילותם או האינטראקציות שלהם עם תרופות[2].

חשוב להדגיש שכל גישה רפואית, משלימה או אלטרנטיבית, אינה מומלצת ללא ייעוץ רפואי קונבנציונאלי מקדים. כך למשל, סרטן היא מחלה מורכבת, וללא גישה לרשומות רפואיות מפורטות אי אפשר לצייר תמונה מדויקת של מצב וסוג הסרטן של הפרט והאם טיפולים אלטרנטיביים ימלאו תפקיד כלשהו בהחלמתם. שימוש בטיפול אלטרנטיבי במקום הטיפול המערבי, או בחירה בטיפול משלים ללא התייעצות עם רופא/ה, עלול להוביל לתוצאות מסכנות חיים[3].

למה חשוב לארגון הבריאות העולמי להסדיר את הרפואה המשלימה?

קווים מנחים לממשלות ולמוסדות בריאות של ארגון עולמי עשויים לשפר את מודעות המטופלים/ות לרפואה אלטרנטיבית, ולהפחית את הסיכון לתגובות לא רצויות כתוצאה משימוש לא נכון בטיפולים ובתרופות אלטרנטיביות. לטענת הארגון, למרות שאין מידע סטטיסטי כלל עולמי לגבי תגובות תרופתיות לא רצויות, ארצות רבות מדווחות על בעיות בתחום זה.

קרוב ל 10,000 תגובות לא רצויות דווחו בשנת 2002 בסין. מספר זה הוא יותר מפי 2 ממספר התגובות הלא רצויות שדווחו בין 1990 ל-1999.

האם רפואה משלימה בטוחה?

מטופלים רבים מניחים כי טבעי הוא בהכרח בטוח, אולם לא לכולם יש את הידע לגבי שימוש נכון בתרופות טבעיות. הקווים המנחים אמורים לעזור לאותם אנשים שרוכשים תרופות אלטרנטיביות ומשתמשים בהן, אך אינם מתייעצים עם רופא/ה או עם מטפל/ת מוסמך.

ארגון הבריאות העולמי מעודד את רשויות הבריאות לספק מידע ולחנך את ציבור המטופלים לגבי שימוש בטוח ונכון בתרופות האלטרנטיביות, תופעות הלוואי של תרופות אלו, וכיצד לדווח על תופעות לוואי אלו. מידע זה יעזור למטופלים להחליט מהו הטיפול הטוב ביותר עבורם.

קיים פער עצום בין אלה "המתלהבים" ללא שום ביקורת לבין "הסקפטים" חסרי המידע. המתלהבים טוענים שהכל עובד, ואינם מוכנים לקבל שתרופות צמחיות בשימוש לא נכון עלולות לגרום נזקים ואפילו מוות. לעומתם הסקפטים אינם מאמינים שקיימת הוכחה מדעית לאף אחת משיטות טיפול אלה. האמת כנראה נמצאת אי שם באמצע.

ארגון הבריאות העולמי פרסם בדו"ח מידע על כמות גדולה של צמחים רפואיים, עם דגש על התוויות מתאימות, מידת הבטיחות, והשאלות שעדיין לא ניתן לענות עליהן. כמו כן ייעץ ה-WHO למדינות כיצד להבטיח את איכותם של המוצרים ושיטות הטיפול, כולל רישום תרופות, וכן הדרכה ומתן רישיונות למרפאים.  רק כך ניתן יהיה להבטיח את האיכות, הבטיחות והיעילות של הטיפולים.

רפואה משלימה כבר הוכיחה את עצמה בעבר

רפואה משלימה, כאמור, היא רפואה מסורתית והיא נפוצה בשימוש כבר אלפי שנים. באפריקה, לדוגמה, היא משרתת 80% מהתושבים. באירופה ובצפון אמריקה, שם כמחצית מהאוכלוסייה טופלה ברפואה אלטרנטיבית בזמן כלשהו, הוכפל השימוש בה בעשור האחרון.

קנדה היא המדינה המתקדמת ביותר בתחום זה: 70% מהתושבים טופלו בשיטות אלטרנטיביות, ושליש מהאוכלוסייה משתמשת בשיטות אלה על בסיס קבוע.

כמו עם תרופות קונבנציונליות, נחוץ שימוש נכון בטיפולים משלימים. ההבדל הוא שעם רפואה משלימה, ברוב המקרים הצרכן הוא המחליט היחיד לגבי השימוש.

קיים צורך מידי לקבוע באמצעות בדיקות מדעיות קפדניות מה עובד ומה לא, אומרים החוקרים. עד היום הוכחה הצלחה עם טיפולים אלה במחלות שונות, כולל מלריה, יתר לחץ דם, וכאבי גב תחתון.
לסיכום, ה WHO-יספק הדרכה למדינות כיצד לנהל את המחקרים, וכיצד לבנות תוכניות לחינוך הצרכנים בבחירת הטיפול הנכון למחלה הנכונה, ובהבנת העובדה שאם חומר הוא "טבעי", אין פירושו של דבר שהוא בטוח.

הקווים המנחים גם יעזרו לרופאים אלטרנטיביים וגם לרופאים קונבנציונאליים לעבוד יחד. לצד זה, הקווים המנחים גם יעזרו לחנך את המטופלים כדי להפחית את הסיכונים משימוש לא נכון בתרופות אלטרנטיביות.

מקורות
[2] Ventola CL. Current Issues Regarding Complementary and Alternative Medicine (CAM) in the United States: Part 1: The Widespread Use of CAM and the Need for Better-Informed Health Care Professionals to Provide Patient Counseling. P T. 2010 Aug;35(8):461-8. PMID: 20844696; PMCID: PMC2935644.
[3] https://news.cancerresearchuk.org/2015/04/27/alternative-therapies-whats-the-harm/
 WHO guidelines for governments and consumers regarding the use of alternative therapies. Rev Panam Salud Publica. 2004 Sep;16(3):218-21. PMID: 15507191. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15507191/

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר לי הונג פן
ד"ר לי הונג פן רפואה סינית
בעלת תואר M.D מסין ופרופסור לרפואה סינית מסורתית
 אסף מור
אסף מור רפואה סינית
מומחה ברפואה סינית לילדים ומבוגרים, בעלים ומנהל של מרכז רפואות לרפואה משולבת
 ניני בת-סגל חיימוביץ'
ניני בת-סגל חיימוביץ' רפואה סינית
מטפלת מוסמכת ברפואה סינית , דיקור סיני וצמחי מרפא. מטפלת ברוקחות טבעית , ארומתרפיסטית. מתמחה בדיקור קוסמטי. מדריכת פילאטיס
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו