ציטולוגיה, המכונה גם ציטופולוגיה, היא אבחון מחלות באמצעות זיהוי תאים בודדים וצבירי תאים קטנים. תחום זה כולל בדיקת תאים מרקמות שונות בגוף או נוזלים, על מנת לקבוע אבחנה. הבדיקה הציטולוגית נעשית על ידי פתולוג/ית, שבודק את דגימת תאי הרקמה תחת מיקרוסקופ במטרה למצוא מאפיינים מסוימים או חריגות בתאים. זהו תחום שתופס תאוצה בכל העולם בשל המהירות, הדיוק והעלויות היעילות שלו.
צילום: shutterstock | Pepermpron
למה ציטולוגיה משמשת ברפואה?
השימוש בציטולוגיה נעשה בתחומים רבים ושונים ברפואה, לרבות בדיקות ציטולוגיות כמעט לכל אזורי הגוף. הבדיקות משמשות בדרך כלל כדי לאבחן סרטן, אך גם לבדיקת מומים עובריים, לאבחון מחלות זיהומיות, לאבחון מצבים דלקתיים, לבדיקת נגעים בבלוטת התריס, לאבחן מחלות המערבות חללי גוף מסוימים, כמו החלל שנמצא בין שתי ממברנות המקיפות את הריאות.
לרוב נהוג להשתמש בבדיקות סקר כדי לאבחן מחלות עוד לפני שיש תסמינים. סוג פופולרי של בדיקת סקר ציטולוגית היא בדיקת פאפ. כמה סוגים נפוצים של בדיקות ציטולוגיה כוללים גינקולוגיה, שתן, שד, בלוטת התריס, בלוטות הלימפה, מערכת הנשימה (כגון ליחה), עין ואוזן.
ציטולוגיה לעומת ביופסיה
בדיקת ציטולוגיה שונות מביופסיה כי יש צורך רק בכמה תאים ולא בדגימת רקמה. בהשוואה לביופסיה, בדיקת ציטולוגיה היא בדרך כלל קלה יותר לביצוע, כרוכה בפחות סיכוי לכאב, עם פחות סיכוי לסיבוכים רציניים והבדיקה פחות יקרה.
החיסרון הוא שבדיקת ציטולוגיה לא תמיד מספקות מידע רב כמו ביופסיה, אבל במקרים רבים בדיקת ציטולוגיה מספיקה ומועילה באותה המידה.
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין.
לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ.
לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות.
מצאים:
מבוא בית החזה ללא סטיות.
אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות.
טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי
הלב בגודל תקין.
לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי.
הקנה והסימפונות הראשיים שמורים.
הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין.
ללא עדות לממצאים ריאתי חדש.
מעבר החזה/בטן ללא סטיות.
האדרנלים שמורים.
האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין.
ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות.
סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין.
ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו?
מצרף תמונות
https://ibb.co/60jgW8w8
https://ibb.co/sJqKksj2
תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה).
ההמלצה שלי:
מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?