תוספי התזונה החשובים כהכנה להריון

להכנה נאותה של הגוף לקראת הריון - חשיבות רבה ביותר הן לבריאותה של האם והן לבריאותו העתידית של העובר. בשלב מרגש זה במעגל חייך, כדאי שתכירי את הדרישות התזונתיות הייחודיות של גופך

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 02/09/2014

להכנה נאותה של הגוף לקראת הריון - חשיבות רבה ביותר הן לבריאותה של האם והן לבריאותו העתידית של העובר. בשלב מרגש זה במעגל חייך, כדאי שתכירי את הדרישות התזונתיות הייחודיות של גופך, שכן לתזונה מאוזנת ונכונה תפקיד משמעותי הן בשיפור סיכויי ההתעברות והן בהבטחת הריון בריא ותקין. תזונה מתאימה לקראת הריון יכולה לתרום ליצירה של ביצית תקינה, לביוץ תקין ולקיומם של תנאים אופטימליים להשרשה של העובר ולחלוקה תקינה של התאים


למה גופך זקוק בתקופה זו?


בתקופה זו, מושקעים משאבים רבים להבטחת תקינותה של מערכת הפריון. האיזון ההורמונאלי עדין ורגיש לשינויים קיצוניים במשקל, בתזונה ובמצב הרגשי. על כן, יש לוודא שקיימת אספקה סדירה ומספקת של רכיבי תזונה מגוונים, חלבונים איכותיים ושומנים חיוניים, תוך שמירה על משקל תקין. בתקופה זו, נבנית העתודה התזונתית של הגוף לקראת הריון, ותהליכי בניית העצם מגיעים לשיאם. על כן, יש לוודא אספקה של מינרלים הקשורים לבריאות העצם, במיוחד סידן. כמו כן, קיימת חשיבות למעקב אחר רמות ההמוגלובין ועתודות הברזל בגוף. 


לכן, זה הזמן לזנוח עיסוק מוגבר בדיאטות אפנתיות או קיצוניות למיניהן, העלולות לגרום לחוסרים תזונתיים, ולהתרכז בתזונה מאוזנת ומגוונת, המכילה את כל אבות המזון (גם פחמימות!).


בנוסף להקפדה על הרגלי תזונה ופעילות גופנית נכונים, מומלץ לשלב מגוון תוספי תזונה להשלמה תזונתית:


חומצה פולית – ויטמין הממלא תפקיד בתהליכים פיזיולוגיים מגוונים. מחסור ברכיב זה עלול להוביל לאנמיה על רקע ליקוי ביצירת תאי דם. לחומצה פולית תפקיד מכריע בתהליך התקין של חלוקת התא ועל כן היא חיונית בשלבי ההיריון המוקדמים. נמצא כי מחסור ברכיב זה עלול לגרום לפגם בהבשלת העובר, השרשת העובר והתפתחותו התקינה. חשיבותה של החומצה הפולית גוברת בשבועות הראשונים להריון, שלב בו לא תמיד מתגלה דבר קיומו. על כן, מומלץ להבטיח צריכה מספקת של הוויטמין לאורך כל תקופת הפריון. רשויות הבריאות ממליצות על נטילת תוסף המכיל 400 מק"ג חומצה פולית ליום לכל אישה המתכננת הריון. 


פרנטל - מולטי-ויטמין המתאים לנשים הרות או מתכננות הריון, ומכיל מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים המתאימים בהרכב שלהם לדרישות התזונתיות הייחודיות של תקופה זו. רכיבים אלו חיוניים לצבירה של מלאי חומרי בנייה המתאים לצרכים התזונתיים שילכו ויתגברו בהמשך. למינונים מתאימים של הרכיבים חשיבות מכרעת, שכן מינוני יתר מצד אחד וחוסרים מצד שני עלולים לסכן את בריאות האם והעובר.


ויטמין B12 - קרוב לוודאי כי כהכנה להריון תתבקשי לבדוק את רמות ויטמין B12 בדמך. לויטמין זה חשיבות רבה לפעילות תקינה של מערכת העצבים, מניעת אנמיה ותמיכה בפעילות החומצה הפולית. במידה ויימצאו רמות נמוכות, תתבקשי להוסיף לתזונתך תוסף B12 במינון מתאים. 


ברזל - במהלך ההיריון, ובמקרים מסוימים לקראתו, תתבקשי לבדוק את רמות הברזל בדמך. רמות תקינות של ברזל בדם חיוניות לשמירה על רמות המוגלובין תקינות עם עליית נפח הדם. תוספי תזונה המכילים ברזל עדין, במינונים מתאימים, יעזרו למנוע חוסרים ולהבטיח רמות תקינות של המוגלובין.




אבץ - מינרל חיוני הן לפוריות האישה (בזכות פעילותו בתהליך הביוץ וההפריה) והן לפוריות הגבר (בזכות פעילותו בייצור הורמון הטסטוסטרון). במידה שרמת הצריכה אינה נאותה (בעיקר בקרב צמחונים, טבעונים, או אנשים הצורכים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים) מומלץ לשלב תוסף תזונה המכיל אבץ. חשוב שלא לחרוג מהמינון המומלץ. 


סידן - סידן הוא אחד מאבני הבניין העיקריים של מערכת השלד של העובר. לקראת הריון, יש להבטיח מלאי מספיק של מינרל זה, לשמירה על בריאות העצם. אם התזונה שלך לא מכילה כמויות נאותות של סידן, יומלץ לך לשלב תוסף תזונה המכיל סידן, בכמויות המתאימות לך. במקביל, מומלץ לשלב נטילת תוסף מגנזיום ביחס של 1:2 למינון הסידן, להבטחת איזון בין שני מינרלים אלו. עוד מומלץ, לבחור בתוסף המכיל ויטמין D, לשיפור ספיגת הסידן ולתמיכה במערכת הרבייה.


אומגה 3 - לחומצות שומן מסוג אומגה 3, ולחומצת השומן DHA בעיקר, תפקיד חשוב בהתפתחותו התקינה של מוח העובר. אספקה סדירה של DHA חיונית כהכנה לקראת ההיריון ובמהלכו. מקורות ל- DHA מהתזונה הם דגי ים צפוניים (אשר בתקופת ההיריון ולפניו כדאי להגביל צריכה שלהם, בשל חשש לכמויות כספית גבוהות), זרעי פשתן ואגוזי מלך. בנוסף, לאומגה 3 השפעה מיטיבה על העור (פסוריאזיס, סבוריאה), איזון מצבי לחץ, ואף מסייעת במניעת דיכאון לאחר לידה


מסטיק תימני - מיצוי שרף עצי אלת המסטיק ולבונה מכיל רכיבים המחזקים את רירית הרחם ומסייעים בהסדרת הביוץ. נמצא כי פעילותו קשורה בוויסות רמות ההורמון פרולקטין אשר מופרש על ידי בלוטת יותרת המוח ומשרה, בין השאר, ייצור חלב לאחר הלידה.


שיח אברהם מצוי (Vitex agnus castus) - צמח בר נפוץ בישראל, המשמש מימי יוון הקדומה לטיפול בהסדרת מחזור חודשי וסיוע בכאבי ראש ומיגרנה על רקע הורמונלי. כמו כן, משמש הצמח לטיפול באיזון מצבי רוח והרגעה. מנגנון פעילותו קשור בהשפעה על הרצפטורים לנוירוטרנסמיטר דופמין בהיפותלמוס במוח. פירות הצמח קשורים בפעילות מסדירת ווסת וביוץ, משככת כאבי מחזור ומעכבת ייצור פרולקטין. כמו כן, משמשים פירותיו לטיפול בתסמונת השחלות הפוליציסטיות.


המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ומתייחס לתקופה טרום הריונית. חלק מתוספי התזונה אינו מומלץ לנטילה בתקופת ההריון עצמו. יש להתאים תוסף תזונה באופן מקצועי ולאחר התייעצות עם הרופא המטפל. 


פורומים, ביוץ והזרעה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
בטא אחרי הזרעה מור 08/12/2019 13:03
  • היי ב22/11 ביצעתי הזרעה ב21/11 אוביטרל היום 16 ימים אחרי ההזרעה בטא 158 האם זה תקין או נמוך קצת?

  • + הוסף תגובה
בטא ד"ר גיל ירושלמי 08/12/2019 13:17
מיטלשמיץ דניאל 08/12/2019 04:10
  • היי, אני בת 20 לוקחת גלולות כבר שנתיים וקצת. בשלושה חודשים האחרונים אני חווה כאבי בטן תחתונה וגב תחתון שמעירים אותי שנייה וממשיכים לחצי שעה. הכאבים מופיעים כשבוע לפני המחזור כל יום במשך שבוע. רופאת המשפחה אמרה לי שמדובר בכאבי ביוץ. האם אפשרי למרות לקריית הגלולות? האם הגיוני שמופיע רק באמצע הלילה במשך שבוע לפני המחזור ? האם כאבי ביוץ מעירים משינה? תודה מראש!

  • + הוסף תגובה
כאבים מביוץ ד"ר גיל ירושלמי 08/12/2019 10:02
  • במידה ונוטלים גלולות באופן סדיר לא אמור להיות ביוץ. אם הכאבים כה חזקים עדיף לפנות להערכה לרופא נשים.

  • + הוסף תגובה
עיסוי לאחר הזרעה מילה 08/12/2019 06:49
  • האם ניתן לעשות עיסוי כל הגוף/רפלקסולוגיה/עיסוי קצוות חמישה ימים אחרי הזרעה?

  • + הוסף תגובה
לאחר הזרעה ד"ר גיל ירושלמי 08/12/2019 10:02

הצטרפו לאינדקס הרופאים!