דלג לתוכן

בננות, הכתבה הזו בשבילכן

אוהבות בננות? מחקר חדש שבחן את ההשפעה של צריכת בננות בקרב גברים ונשים ומצא שיפור בבריאות הלב בנשים. עוד פרטים על הסיבה שבגללה כדאי להתחיל לאכול את הפרי המשובח על בסיס יומי, בכתבה שלפניכן

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/08/2022
2 דקות קריאה
צריכה גבוהה של מלח (נתרן) לא רק מעלה את לחץ הדם אלא גם משחקת תפקיד בתפקוד לקוי של האנדותל (רקמת תאים בחלק הפנימי של כלי דם), במבנה ובתפקוד הקרדיווסקולריים, בהתפתחות מחלת כליות, ובתחלואה ובתמותה הקשורים ללב וכלי הדם באוכלוסייה הכללית. אשלגן, לעומת זאת, מפחית השפעות אלו ומוריד את שיעורי השבץ והסיכון למחלות לב וכלי דם[1].

המצב חמור עוד יותר בקרב אוכלוסיות שונות, כגון אנשים הסובלים מהשמנה או השמנת יתר, ומבוגרים. תזונה הכוללת צריכת מלח מתונה, תוך הגדלת צריכת האשלגן, משמשת כיום כאסטרטגיה למניעה ו/או לשליטה ביתר לחץ דם ולהפחתת תחלואה ותמותה קרדיווסקולרית1.
ממחקר חדש[2], שפורסם בכתב העת European Heart Journal, עולה כי נשים שאוכלות בננות, אבוקדו וסלמון (מאכלים עשירים באשלגן) יכולות להפחית את ההשפעות השליליות של מלח בתזונה ולהפחית את לחץ הדם, בעיקר אלו שצורכות הרבה מלח.



בננות פרי שעשוי להועיל לבריאות הלב
Hanna_photo |Shutterstock.

תפקידם של נתרן ואשלגן 

אשלגן ונתרן הם מינרלים (מלחים) שעוזרים לגוף לשמור על נפח הנוזלים והדם כדי שיוכל לתפקד. צריכה מועטה של אשלגן וגבוהה של נתרן עלולות להעלות את לחץ הדם[3].
מלח (המוכר גם בשמו הכימי נתרן כלורי) הוא תרכובת גבישית הנפוצה בטבע. אשלגן נמצא במזון - בירקות, בפירות, בדגים ופירות ים ובמוצרי חלב. כיום, הרבה מהנתרן שאנו צורכים מגיע מאוכל מעובד, ורק מעט מגיע ממלח שהוספנו במהלך הבישול או ליד השולחן [3].

13% פחות בעיות הקשורות ללב

מזון עשיר באשלגן עוזר לנטרל את ההשפעות השליליות של מלח בתזונה ולהוריד לחץ הדם, והוא כולל מגוון רחב של ירקות, פירות, אגוזים, שעועית, מוצרי חלב ודגים. ארגון הבריאות העולמי ממליץ למבוגרים לצרוך לפחות 3.5 גרם אשלגן ופחות מ-2 גרם נתרן (5 גרם מלח) ליום[4].
במחקר הנוכחי, בחנו החוקרים את השפעתם של בננות, אבוקדו וסלמון, מאכלים עשירים באשלגן, על ההשפעות השליליות של מלח. לצורך כך, החוקרים עקבו בממוצע כ-20 שנה אחד עשרות אלפי משתתפים, כאשר למעלה ממחצית מהם אושפזו או נפטרו במהלך תקופה זו בעקבות מחלת לב.
לאחר התאמה לגורמי סיכון כמו גיל, מגדר, BMI, עישון, אלכוהול, תרופות להורדת שומנים בדם, סוכרת והתקף לב קודם או שבץ מוחי, החוקרים מצאו שאנשים עם צריכת האשלגן הגבוהה ביותר היו בסיכון נמוך ב-13% לבעיות הקשורות ללב, וזאת בהשוואה לאנשים עם צריכת האשלגן הנמוכה ביותר.
 

נשים נהנות יותר 

בנוסף, הממצאים הראו שלגברים היה סיכון נמוך ב-7% לבעיות לב, בעוד שלנשים היה סיכון נמוך ב-11%. כמות צריכת המלח בתזונה, עם זאת, לא השפיעה על הקשר בין אשלגן לאירועים לבביים בשני המינים.
לטענת החוקרים, התוצאות מצביעות על כך שאשלגן תורם לבריאות הלב, אבל נשים מרוויחות יותר מגברים. זאת ועוד, הקשר בין אשלגן לאירועים לבביים זהה בין המינים, ללא קשר לצריכת מלח, מה שמצביע על כך שלאשלגן ככל הנראה יש דרכים נוספות להגן על הלב בנוסף להגברת הפרשת הנתרן מהגוף.
לסיכום, מעבר להמלצות בהגבלת צריכת המלח היומית, מחקר זה מראה שתזונה בריאה ללב תלויה גם בהגדלת צריכת האשלגן. האם בשלב הבא חברות מזון יחליפו את המלח הסטנדרטי, המבוסס על נתרן, באשלגן? כך או כך, תמיד כדאי לתת עדיפות למזון טרי ולא מעובד.


המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
 
 
[1] Mayo Clin Proc. 2013 Sep; 88(9): 10.1016/j.mayocp.2013.06.005. doi: 10.1016/j.mayocp.2013.06.005.
[2] European Heart Journal, ehac313, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac313.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 מדיקל השרון
מדיקל השרון אורתופדיה
פרופ' בזיל לואיס
פרופ' בזיל לואיס קרדיולוגיה
פרופ' דוד רוט
פרופ' דוד רוט קרדיולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו