כאבי גב: כל הגורמים וכל הפתרונות

הם עלולים לשבש את החיים, והם נובעים כתוצאה ממספר היבטים, כולל מתיחות שגויות, תנועות שאינן נכונות, והזדקנות. אך ניתן לשלוט במצב ולמנוע סיבוכים רפואיים. כאבי גב - מהם הגורמים הנפוצים, מתי מדובר במצבים מסוכנים וכיצד ניתן להקל על המצב?

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 03/02/2015

כאבי גב עלולים לשבש את החיים, והם נובעים כתוצאה ממספר היבטים, כולל מתיחות שגויות, תנועות שאינן נכונות, והזדקנות. אך ניתן לשלוט במצב ולמנוע סיבוכים רפואיים. מהם הגורמים הנפוצים לכאבי גב, מתי מדובר במצבים מסוכנים וכיצד ניתן להקל על המצב?


ישיבה ממושכת -  ישיבה במשך שעות ארוכות במהלך העבודה, בזמן נהיגה, מול הטלוויזיה, ומול מסך המחשב, מובילה לכאבי גב, מהמכאובים הנפוצים ביותר באוכלוסייה כיום. הדיסקים בגב הם ספוגיים ונועדו לרכך את חוליות עמוד השדרה. אך ישיבה ממושכת פוגעת בזרימת הדם התקינה לאזור עמוד השדרה וכך נגרם לחץ בגב. ישיבה ממושכת מקשה על הגב והצוואר, ועלולה לגרום לנזק לטווח הרחוק.


התנוחה הגרועה ביותר שעלולה לגרום לכאבי גב תחתון היא ישיבה תוך הישענות קדימה. תנוחה זו גורמת לנעילת האגן, הגמשת עמוד השדרה, והפעלת לחץ על החלק הקדמי של החוליות. ככל שאדם מקשית קדימה את גופו ומגזים בעקומת עמוד השדרה, כך מוגבר הלחץ על החוליות, המוביל לסיכון גבוה לקרע בדיסקים. כדי להימנע מנזק זה, במהלך ישיבות ממושכות יש לקום וללכת לפחות אחת לעשרים דקות, אלא אם כן מדובר בנהיגה, המצריכה הפסקות קבועות להתרעננות ומנוחה.


מתיחת שרירים – מלבד ישיבה ממושכת, זהו אחד הגורמים השכיחים ביותר לכאב גב חמור. הרמת חפץ כבד, תנועת גוף פתאומית או שגויה, עלולה לגרום לשרירים או לרצועות להימתח או לפתח קרעים מיקרוסקופיים. חומרת טווח הכאב נעה בין חוסר נוחות קלה עד חמורה, השבתה כתוצאה מהכאב והתכווצות שרירים.


כדי להימנע מכך יש להרים חפצים כבדים תוך כדי כיפוף הברכיים ולעולם לא תוך כדי כיפוף הגב. אם נגרמת פציעה, יש לנוח, להחיל קרח, לצרוך תרופות אנטי דלקתיות, או לבצע תרגילי מתיחה הדרגתיים ועדינים.


פציעות ספורט -  משחק מהנה של כדורסל או כדורגל, כשאינו מבוצע במיומנות של ספורטאים מקצועיים, עלול להוביל לפגיעה בגב.על מנת להימנע מכך, מומלץ להקפיד על פעילות גופנית קבועה, הכוללת מתיחת וחיזוק השרירים.


בכל מקרה של פגיעה בגב, יש לאפשר לגוף מנוחה ולהתייעץ עם רופא, בעיקר במידה והכאב אינו חולף.


מחלת דיסק ניוונית - מחלה זו היא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לכאב צוואר וגב תחתון. היא מאופיינת בעיקר בתסמיני כאב בגב התחתון, העשוי להקרין חולשה או חוסר תחושה, כתוצאה מדיסק מנוון בעמוד השדרה. לרוב, זהו תהליך שמתרחש בעמוד השדרה שלנו ככל שאנחנו מתבגרים.


לרוב, הטיפול בכאבי כאב כתוצאה ממחלת דיסק ניוונית יערב משככי כאבים ותרופות להקלה על הסימפטומים, טיפול בזריקות סטרואידים, פיזיותרפיה וחגורות גב. במקרים חמורים ורק לאחר שמוצו כל אשר האפשריות, נשקלת גם אופציה כירורגית.


ספונדילוליסטזיס - מצב זה מתרחש כשחוליה בגב מחליקה קדימה על שטח הדיסק שמתחתיה. כתוצאה מכך נגרם כאב גב הנובע מחוסר יציבות וכאבי עצבים הנובעים מדחיסת שורש העצב. בעיה זו מתרחשת בדרך כלל בילדות, אך ניתנת לטיפול ביעילות.

האבחנה נעשית בעזרת צילום רנטגן של עמוד שדרה תחתון, ואילו הטיפול כולל מנוחה מפעילות אינטנסיבית, ולעתים נדירות ניתוח.


הזדקנות -  מבוגרים מעל גיל שישים סובלים מכאבים הקשורים לניוון המפרקים בעמוד השדרה. הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי גב אלו הן דלקת מפרקים ניוונית, והיצרות עמוד השדרה.


דלקת מפרקים ניוונית - זהו מצב משותף של דלקת מפרקים ודלקת בעמוד השדרה, המתפתח בהדרגה ולאורך הזמן עקב פגיעה אוטואימונית בסחוסי המפרקים. כאבי הגב נגרמים כתוצאה מהתמוטטות הסחוס בין המפרקים בעמוד השדרה. בתחילה מופיעים תסמיני הכאב לסירוגין, אך בהמשך הם עלולים להתפתח לכאב קבוע בגב. אין ריפוי לדלקת מפרקים ניוונית. מטרות הטיפולים הנהוגים הן הפחתת כאב, שימור המפרקים ושיפור תפקודם כתרופות נוגדי דלקת, פיזיותרפיה, ושמירה על אורח חיים בריא.


שברי דחיסה -  מצב זה מתרחש לאחר התפרצות פתאומית של כאבי גב בקרב מבוגרים מעל גיל חמישים, ובמיוחד בקרב נשים בגיל הבלות, הסובלות מאוסטיאופורוזיס, כמו גם בקרב גברים ונשים המשתמשים בסטרואידים לטווח הארוך. במצב של אוסטיאופורוזיס, גם לחץ מועט על עמוד השדרה, החל מעיטוש ועד למצבים גופניים מורכבים יותר, עלול לגרום לשבר דחיסה.

חשוב להבין כי הגורם לכאבי הגב, רמת השפעתם ומשך הכאבים, משתנים מאדם לאדם. לדוגמה, אנשים הסובלים מדיכאון, שרויים בלחץ או סובלים מפציעה בגב, עלולים לסבול מכאבי גב כרוניים.



מהנפוצים ביותר באוכלוסיה. כאבי גב

מהנפוצים ביותר באוכלוסיה. כאבי גב


כיצד מטפלים בכאבי גב?


אנשים שאינם סובלים ממתחים או גורמים פסיכולוגיים, יכולים לטפל במצב ביעילות בהתאם לחומרת התסמינים. כל כאבי הגב שאינם נובעים מפציעות הנוצרות כתוצאה מתאונה, תנועה שגויה או חוסר הקפדה על פעילות גופנית, ניתנים לטיפול באופן אישי בהתאם לחומרת הכאב וההיסטוריה הרפואית.


ניתן לחלק את הטיפולים לשלושה סוגים: טיפולים שמרניים לא חודרניים, טיפולי ביניים, שמוגדרים כטיפולים חודרניים מזעריים וטיפולים ניתוחיים. 


לשכב או לא?


אם בעבר המליצו על מנוחה בשכיבה בעת כאבי גב, הרי שכיום מאמינים כי מדובר בלא פחות ממיתוס. שכיבה ממושכת על הגב גורמת לדיכאון ומועקה נפשית, שעלולה להביא להחמרת הכאב. כיום ההמלצה הרפואית היא להמשיך בשגרת היומיום, כל זמן שלא מדובר בפציעה שתזוזה עלולה להסב נזק (כמו למשל, לחוט השדרה הצווארי) כולל עבודה ולעיתים גם פעילות פיזיותרפיה מתונה.


טיפול תרופתי


טיפול באמצעות תרופות אינו יכול לרפא את הבעיה בגב, הגורמת לכאב, אלא רק לשכך את הכאב. אך לא מדובר כאן בפתרון שרצוי לדבוק בו לאורך זמן רב. יש לזכור כי לתרופות נוגדי דלקת או משככות כאבים תופעות לוואי שעלולות לגרום לבעיות רפואיות בקיבה או אף לעודד את הסיכוי לשבץ.


פיזיותרפיה


תרגילי פיזיותרפיה רבים מביאים להקלה משמעותית בכאבי גב שונים. כיום עומדים לרשות המטופלים מבחר מגוון של טיפולים שונים, כפיזיותרפיה מסורתית ועד הידרותרפיה, טיפולים הנעשים במים.

תרגילי פיזיותרפיה, בין אם בליווי איש מקצוע ובין אם כפעילות עצמית מביאים לחיזוק השרירים התומכים בשלד ובמפרקים, משפרים את היציבה ואף מביאים לשחרור אנדורפינים, משככי הכאבים הטבעיים של הגוף.


אביזרים מיוחדים


לייזר רך – הטיפול בלייזר רך מעורר את מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף הן ברמת התא והן ברמה המערכתית. התוצאה: כל סוג של תא מקבל את האנרגיה הדרושה לתמרוצו ולתפקודו כדי להתגבר באופן האופטימאלי על הבעיה עליה הוא אחראי בגוף, בין אם מדובר בטיפול בכאבי גב או דלקות. כיום ניתן להשיג מכשירי לייזר רך לשימוש בייתי כ"בי-קיור לייזר", הנמצא בשימוש ברחבי העולם במרפאות כאב, בבתי חולים, בקרב פיזיותראפיסטים בתחום הטיפול בכאבים אקוטיים וכרוניים, בשיפור תנועתיות, הורדת נפיחות, חידוש סחוס מפרקי ובריפוי דלקות ורקמות רכות פגועות.

חגורות גב - אוספות את הבטן לכיוון עמוד השדרה ובכך מקלה את העומס הנוצר עליו בשעת נשיאת מסע כבד או כתוצאה מיציבה לא נכונה שבאה לפצות על הכאב. מומלץ שלא לחגור אותה ברציפות לאורך כל שעות היום, אלא לסירוגין ואילו בזמן השינה לא לחגור אותה כלל.

כיסא ומזרנים אורתופדיים -  מאחר ולכל אחד מאתנו יש מבנה גוף שונה, עשויים מזרנים וכיסאות שונים להתאים לשיפור המצב. במידה ואתם סובלים מכאבי גב תכופים, לאחר קימה משינת לילה או ישיבה רציפה על הכסא או הספה – יתכן שהם לא מתאימים לכם ורצוי להחליפם.


האופציה הכירורגית


במקרים של פגיעה עצבית כשיתוק בגפיים או פגיעה בשליטה על הסוגרים, ניתוח הינו, ככל הנראה, פרוצדורה חיונית על מנת למנוע פגיעה נוספת בתפקוד הגוף.


ניתוח שאינו חובה (אמבולטורי) ייערך רק במידה והחולה סובל מכאבים עזים לאורך זמן הגורמים להפרעה קשה ביותר באיכות החיים ובתפקודו היומיומי בבית ובעבודה ואינו מגיב לטיפולים שמרניים.



פורום כירופרקטיקה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • לחצים בגב וחוסר תחושה בבהונות הרגליים
  • נועה
  • 17/05/2019 20:41
  • שלום רב, אני בת 26, ואני חווה כבר תקופה חוסר תחושה בבהונות הרגליים אבל רק בצד החיצוני של הבוהן באזור בו היא נוגעת בפנים הנעל. בנוסף התחילו אצלי תחושות של חום וקור שעוברות לעיתים ברגליים בדרך כלל מופיע בעת עמידה או הליכה. עוד דבר שהחל להופיע אצלי זה לחצים בגב העליון, אבל לא תמיד, מה שמופיע אצלי יותר זו תחושה מוזרה רק בצד ימין של הגב שמגיעה כמו גלים, היא לא כואבת ולא שורפת, פשוט מרגיש כאילו גל נוגע בי באותו אזור אבל מבפנים (תחושה מאוד מוזרה). יש לציין שאני עובדת בעבודה שדורשת ממני לעמוד כל הזמן מבלי לשבת, במשך 9-12 שעות ביום, 6 ימים בשבוע, ובימים שיש סחורה אז העבודה היא גם פיזית עם סחיבת משקלים כבדים יחסית והמון התכופפות. בנוסף לזה אני כל הזמן עם נעליים שהן לא נעלי ספורט או אורתופדיות, אני נועלת בעיקר מגפונים (לעיתים עם עקב קטן) ושהן בדרך כלל צרות מאוד באזור הבוהן, בדיוק באותו האיזור שאין לי בו תחושה. אני לא אוכלת באופן מסודר וגם בדרך כלל לא דברים מזינים, ואני סובלת ממחלת עור אוטואימונית בשם ליכן פלנוס. מודעת לעובדה שהתייעצות בפורום אינה תחליף לביקור אצל רופא, אך אשמח לדעת אם אלו סיפטומים שנשמעים בגדר הנורמה או שמה שאני מתארת נשמע לא סביר. תודה מראש.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בדיקה
  • ס
  • 11/04/2019 19:08
  • שינוים OA בפרקי SIJ
  • נטע
  • 04/04/2019 17:27
  • שלום, אני בת 25 וחודשים האחרונים סובלת מכאבים מציקים בגב התחתון. יש לציין שאני עובדת בעבודה שמשלבת בין שעות רבות בהן אני יושבת מול המחשב ומדי פעם עובדת בימים מרוכזים בהם העבודה פיזית למדי ועליי לסחוב כמות גדולה של ציוד ומשקלים. אני משתדלת להתאמן ולהימתח ככל הניתן, אבל סדר היום שלי לא תמיד מאפשר את זה מכיוון שהכאב לי מפסיק להציק לי כבר זמן ממושך, הופנתי לבדיקת רנטגן שבממצאיה נכתב - מבנה גרמי תקין הרווחים שמורים שינוים OA בפרקי SIJ האם ייתכן שבגיל כל כך צעיר אני סובלת מאוסטאוארתריטיס? מה המשמעות מבחינתי לטווח הקצר והארוך? ומה דרך הטיפול הטובה ביותר עבורי? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר אבינועם גורדין ד"ר אבינועם גורדין
חוות דעת משפטית בתחום האורתופדיה קרא עוד
ד"ר אבינעם גורדין ד"ר אבינעם גורדין
חוות דעת משפטית בתחום האורתופדיה קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ