12 סימנים שמעידים על מחסור של ויטמין D

אם אתם עייפים כל הזמן, סובלים מכאבי שרירים או בעלי עור כהה - יש סיכוי גבוה שאתם סובלים ממחסור של ויטמין D. איך הוא קשור למחלת השפעת ובאיזה דרכים ניתן לקבל אותו? המדריך המלא

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 07/10/2015

הקיץ עומד בפני סיום, ואיתו גם ההזדמנות שלנו לדאוג למלא את מאגרי הויטמין D לחודשי החורף. ויטמין D, שמוכר כוויטמין השמש (אחד משלבי הייצור שלו מתרחש בעקבות חשיפת העור לאור השמש הטבעי או לקרני UV במכון שיזוף), הוא למעשה מעין הורמון שמשפיע על כל התאים בגופנו וחשוב מעין כמוהו לתפקוד תקין של מערכת החיסון ובהגנה מפני וירוסים וחיידקים.


קראו עוד: בדקו: האם אתם נוטלים נכון אומגה 3?


הרמות של ויטמין D משתנות בגוף בהתאם לעונות השנה. הרמה הגבוהה ביותר היא בסתיו, אחרי קיץ שופע אור שמש, ואילו הנמוכה ביותר - באביב, אחרי חודשים של מזג אוויר בלתי ידידותי לטיולים ושעות אור מעטות. ואם חשבתם שבישראל שטופת השמש ויטמין D אינו אמור להוות בעיה, המציאות היא שאנחנו ככל הגויים: מרביתנו סובלים, באופן בהחלט מפתיע, ממחסור בוויטמין D.


קבוצות הסיכון המרכזיות למחסור בויטמין D כוללות תינוקות, שרגישים יותר לשמש מהמבוגרים (אם כי משרד הבריאות הישראלי ממליץ שהם יקבלו טיפות ויטמין D); ילדים, שמשחקים שעות ארוכות במחשב וצופים בטלוויזיה; מבוגרים שמבלים את רוב זמנם בבית או בעבודה; קשישים שקשה להם לצאת החוצה מסיבות בריאותיות; אנשים המאושפזים תקופות ממושכות; אנשים שבגדיהם מכסים את כל גופם מטעמי דת; ואנשים שלפני כל יציאה מהבית מורחים על עורם שכבת קרם הגנה עם מקדם גבוה במיוחד.


אמנם הדרך היחידה להיות בטוחים כמה ויטמין D יש לכם היא לעשות בדיקת דם, אך ישנם כמה סימנים שעלולים להצביע על חוסר. אם עניתם בחיוב על אחד או יותר מהסעיפים, אל תתמהמהו ובקשו בדיקת דם מהרופא שלכם:



1. עור כהה 

כיוון שהמלנין (החומר שמקנה לעור את צבעו) בעור פועל כמסנן קרינה טבעי, הרגישות לקרניים האולטרה סגולות אצל אנשים בעלי עור כהה נמוכה. לדוגמה, אנשים ממוצא אפריקאי זקוקים לפי 10 יותר שמש כדי לייצר אותה כמות ויטמין D כמו בעלי עור בהיר.



2. תחושת דכדוך 

רמת הסרוטונין, מתווך עצבי שקשור למצב רוח טוב, עולה עם חשיפה לאור בהיר וחזק, ולהיפך. למרות שהמסקנות עדיין לא חד משמעיות, יתכן שחוסר של ויטמין D קשור למצב רוח ירוד ודכדוך.


ויטמין D

ויטמין D. מומלץ לבצע בדיקת דם


3. גיל מבוגר 

כשעוברים את גיל 50 כמות הוויטמין D שנוצרת בעור בעקבות חשיפה לאור יורדת בצורה משמעותית. בנוסף, גם יכולת הכליות להפוך את הוויטמין לצורתו הפעילה והנטייה לבלות מחוץ לבית (השווה לזמני חשיפה לקרני השמש) פוחתות בצורה ניכרת כשמזדקנים.



4. עודף משקל 

ויטמין D הוא תרכובת שמסיסה בשמן, ולכן הוא נוטה להצטבר יותר ברקמת השומן בגוף. לכן, על אנשים בעלי עודף משקל, שיש להם יותר מאגרי שומן, לצרוך יותר ויטמין D מאדם רזה כדי להגיע לרמות תקינות בדם.



5. כאב בעצמות 

רבים מאלו שמתלוננים על כאבים, במיוחד בשילוב עם עייפות, מאובחנים בטעות כמי שסובלים מפיברומיאלגיה או תסמונת העייפות הכרונית. אך רבים מהסימפטומים שאנשים אלו חווים הם גם סימפטומים של אוסטיאומלציה (פריכות העצם), הנובעת מחוסר בוויטמין D. במצב כזה, חוסר של ויטמין D גורם לשקיעה לקויה של סידן בעצמות השלד, שיוצרת כאב עמום בעצמות. אל תקלו ראש בכאבים כרוניים, בדקו את רמת הוויטמין D בדמכם. 


קראו עוד: 14 סימנים לכך שאתם סובלים מחוסר בברזל


6. הזעת ראש 

בעבר, רופאי הילדים נהגו לשאול אמהות טריות אם התינוקות שלהם מזיעים בראש, בגלל שזהו אחד הסימנים הקלאסיים לחוסר ויטמין D. גם היום, הזעה מרובה אצל ילודים נחשבת לסימפטום מוקדם של רמות נמוכות של ויטמין D.



7. בעיות מעיים 

ויטמין D הוא מסיס שמן, כך שאנשים הסובלים ממחלות מעיים שפוגעות בספיגת שומנים, כדוגמת קרוהן, דלקות של המעי הגס, רגישות לגלוטן או צליאק, או בעיות בדרכי מרה יתקשו בעיכול שומנים וספיגת ויטמינים מסיסי שמן, לרבות ויטמין D, אצלם תהיה נמוכה יותר. 



8. חולשת שרירים 

מרבית הבעיות של חולשת שרירים קשורות לרמות נמוכות של ויטמין D. לפי מכוני הבריאות הלאומיים בארצות הברית, רמות נמוכות של ויטמין D עלולות לפגוע בתפקוד תקין של השרירים.



9. פסוריאזיס 

פסוריאזיס היא מחלת עור אוטו-אימונית, שיכולה להיות קשורה לרמות נמוכות של ויטמין D, שיש לו גם תפקיד חשוב בטיפול במחלה. פסוריאזיס נוטה להתפשט ולהחמיר עם הזמן, כך שאם הבחנתם אפילו בנגע קטן, בדקו את רמות הוויטמין D וקחו תוספים מתאימים כדי לשמור על הרמה הרצויה. 



10. עייפות מתמדת 

ויטמין D נחוץ לייצור אנרגיה בגוף. לכן, אם אתם חשים כל הזמן עייפים ולא מסוגלים להתחיל את היום בלי כוס קפה חזק, כדאי שתוודאו שאתם לא סובלים מחוסר של ויטמין D.



11. מערכת חיסונית חלשה 

אם אתם מצטננים בקלות, חולים הרבה ומושכים אליכם כל וירוס שנמצא בסביבה, יתכן שרמות הוויטמין D בגופכם נמוכות מדי. יש מומחים שמאמינים ששפעת היא למעשה מחלה שנובעת מחסר בוויטמין D. 


מחקרים מראים שוויטמין D נחוץ להפעלת תגובה חיסונית בעקבות חשיפה לחיידקים או וירוסים ובהעדר כמות מספקת ממנו, לא נוכל להתגונן מפני מחלות החורף ובעיות במערכת הנשימה. בנוסף, הוכח שוויטמין D עשוי למנוע התפתחות מחלות דרכי הנשימה, במיוחד אצל ילדים, שזקוקים לאשפוזים רבים יותר בגלל דלקת ריאות או ברונכיוליטיס. אם אתם חוטפים וירוס אחרי וירוס - גשו מיד להיבדק והשלימו את החסר לכם.



12. יתר לחץ דם 

חוסר של ויטמין D נחשב לגורם סיכון שעלול להוביל להתפתחות אי ספיקת לב ופגיעה חמורה בכליות אצל אנשים הלוקים ביתר לחץ דם. תפקוד לקוי של הכליות עלול להחמיר את החוסר בוויטמין D, כיוון שבכליות מתרחשת הפיכת הוויטמין שנוצר בגוף לצורתו הפעילה.



כיצד ניתן לקבל ויטמין D?

רבים מאמינים כי אם הם צורכים מאכלים שמכילים ויטמין D או מועשרים בו - הם מסודרים. אך האמת היא שכמותו במזון קטנה יחסית והיא מספיקה כדי לשמר רמות תקינות, אך לא כדי לתקן חוסר בוויטמין D. 


אם אובחן אצלכם חוסר או רמות נמוכות של ויטמין D, תצטרכו להיחשף יותר לשמש. כמה זמן צריך להיחשף לשמש? התשובה לשאלה זו מורכבת מאוד, כיוון שיש לקחת בחשבון את צבע העור, הגיל והמשקל, את עונת השנה, מידת העננות ומאפייני האזור הגיאוגרפי, עוצמת קרינת השמש ומספר משתנים נוספים. אם תשהו בשמש, עם לבוש קצר או בגד ים כמחצית מהזמן שלוקח לעורכם להאדים קלות, כשלוש פעמים בשבוע, תוכלו לשמור על רמות נאותות של ויטמין D בדמכם. אך הקפידו לחבוש כובע, להרבות בשתייה ולעשות זאת בשעות שהקרינה אינה מסוכנת מאוד. 


אם חשיפה לאור השמש אינה אפשרית או רצויה, תוכלו ליטול תוסף של ויטמין D במשך שבועות עד חודשים כדי להגיע לרמתו הרצויה בגוף.



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה
קומלקס בי ומגנזיום דוס 17/10/2018 10:48
  • שלום לצורך ניסיון להפחית התקפי מגרנה התחלתי לקחת קומפלקס בי ומגנזיום (מגנוס 520). כמה שאלות: 1. המינונים בקומפלקס בי ובמגנזיום גבוהים מהמינונים המומלצים ביום. אם אני לוקחת כל יום כדור של קומפלקס בי ומגנזיום, זה יכול לגרום להרעלה? 2. מדוע המינונים בכדורים גבוהים מהמינונים המומלצים? 2. התחילו לי נפיחויות בבטן..האם כדאי להפחית את המינונים (או אפילו להפסיק)? אם כן, בכמה? 3. מתי מומלץ לקחת כל כדור במהלך היום? (לפי מה שקראתי מגנזיום בערב כי מרפה שרירים וקומפלקס בי בבוקר כי הוא ממריץ..). 4. האם מאכלים כלשהם יכולים להשפיע על ספיגת החומרים ומומלץ לא לאכול לפני/ אחרי נטילת הכדורים? אם כן, אילו מאכלים וכמה זמן לפני/ אחרי לא לאכול אותם? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
לגבי הכמויות אין מה לדאוג לגבי הנפיחות משה 18/11/2019 00:58
  • הנפיחויות זה בגלל המגנזיום. יש סוגים שונים של מגנזיום. כנסי לקבוצת הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!