12 סימנים שמעידים על מחסור של ויטמין D

אם אתם עייפים כל הזמן, סובלים מכאבי שרירים או בעלי עור כהה - יש סיכוי גבוה שאתם סובלים ממחסור של ויטמין D. איך הוא קשור למחלת השפעת ובאיזה דרכים ניתן לקבל אותו? המדריך המלא

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 07/10/2015

הקיץ עומד בפני סיום, ואיתו גם ההזדמנות שלנו לדאוג למלא את מאגרי הויטמין D לחודשי החורף. ויטמין D, שמוכר כוויטמין השמש (אחד משלבי הייצור שלו מתרחש בעקבות חשיפת העור לאור השמש הטבעי או לקרני UV במכון שיזוף), הוא למעשה מעין הורמון שמשפיע על כל התאים בגופנו וחשוב מעין כמוהו לתפקוד תקין של מערכת החיסון ובהגנה מפני וירוסים וחיידקים.


קראו עוד: בדקו: האם אתם נוטלים נכון אומגה 3?


הרמות של ויטמין D משתנות בגוף בהתאם לעונות השנה. הרמה הגבוהה ביותר היא בסתיו, אחרי קיץ שופע אור שמש, ואילו הנמוכה ביותר - באביב, אחרי חודשים של מזג אוויר בלתי ידידותי לטיולים ושעות אור מעטות. ואם חשבתם שבישראל שטופת השמש ויטמין D אינו אמור להוות בעיה, המציאות היא שאנחנו ככל הגויים: מרביתנו סובלים, באופן בהחלט מפתיע, ממחסור בוויטמין D.


קבוצות הסיכון המרכזיות למחסור בויטמין D כוללות תינוקות, שרגישים יותר לשמש מהמבוגרים (אם כי משרד הבריאות הישראלי ממליץ שהם יקבלו טיפות ויטמין D); ילדים, שמשחקים שעות ארוכות במחשב וצופים בטלוויזיה; מבוגרים שמבלים את רוב זמנם בבית או בעבודה; קשישים שקשה להם לצאת החוצה מסיבות בריאותיות; אנשים המאושפזים תקופות ממושכות; אנשים שבגדיהם מכסים את כל גופם מטעמי דת; ואנשים שלפני כל יציאה מהבית מורחים על עורם שכבת קרם הגנה עם מקדם גבוה במיוחד.


אמנם הדרך היחידה להיות בטוחים כמה ויטמין D יש לכם היא לעשות בדיקת דם, אך ישנם כמה סימנים שעלולים להצביע על חוסר. אם עניתם בחיוב על אחד או יותר מהסעיפים, אל תתמהמהו ובקשו בדיקת דם מהרופא שלכם:



1. עור כהה 

כיוון שהמלנין (החומר שמקנה לעור את צבעו) בעור פועל כמסנן קרינה טבעי, הרגישות לקרניים האולטרה סגולות אצל אנשים בעלי עור כהה נמוכה. לדוגמה, אנשים ממוצא אפריקאי זקוקים לפי 10 יותר שמש כדי לייצר אותה כמות ויטמין D כמו בעלי עור בהיר.



2. תחושת דכדוך 

רמת הסרוטונין, מתווך עצבי שקשור למצב רוח טוב, עולה עם חשיפה לאור בהיר וחזק, ולהיפך. למרות שהמסקנות עדיין לא חד משמעיות, יתכן שחוסר של ויטמין D קשור למצב רוח ירוד ודכדוך.


ויטמין D

ויטמין D. מומלץ לבצע בדיקת דם


3. גיל מבוגר 

כשעוברים את גיל 50 כמות הוויטמין D שנוצרת בעור בעקבות חשיפה לאור יורדת בצורה משמעותית. בנוסף, גם יכולת הכליות להפוך את הוויטמין לצורתו הפעילה והנטייה לבלות מחוץ לבית (השווה לזמני חשיפה לקרני השמש) פוחתות בצורה ניכרת כשמזדקנים.



4. עודף משקל 

ויטמין D הוא תרכובת שמסיסה בשמן, ולכן הוא נוטה להצטבר יותר ברקמת השומן בגוף. לכן, על אנשים בעלי עודף משקל, שיש להם יותר מאגרי שומן, לצרוך יותר ויטמין D מאדם רזה כדי להגיע לרמות תקינות בדם.



5. כאב בעצמות 

רבים מאלו שמתלוננים על כאבים, במיוחד בשילוב עם עייפות, מאובחנים בטעות כמי שסובלים מפיברומיאלגיה או תסמונת העייפות הכרונית. אך רבים מהסימפטומים שאנשים אלו חווים הם גם סימפטומים של אוסטיאומלציה (פריכות העצם), הנובעת מחוסר בוויטמין D. במצב כזה, חוסר של ויטמין D גורם לשקיעה לקויה של סידן בעצמות השלד, שיוצרת כאב עמום בעצמות. אל תקלו ראש בכאבים כרוניים, בדקו את רמת הוויטמין D בדמכם. 


קראו עוד: 14 סימנים לכך שאתם סובלים מחוסר בברזל


6. הזעת ראש 

בעבר, רופאי הילדים נהגו לשאול אמהות טריות אם התינוקות שלהם מזיעים בראש, בגלל שזהו אחד הסימנים הקלאסיים לחוסר ויטמין D. גם היום, הזעה מרובה אצל ילודים נחשבת לסימפטום מוקדם של רמות נמוכות של ויטמין D.



7. בעיות מעיים 

ויטמין D הוא מסיס שמן, כך שאנשים הסובלים ממחלות מעיים שפוגעות בספיגת שומנים, כדוגמת קרוהן, דלקות של המעי הגס, רגישות לגלוטן או צליאק, או בעיות בדרכי מרה יתקשו בעיכול שומנים וספיגת ויטמינים מסיסי שמן, לרבות ויטמין D, אצלם תהיה נמוכה יותר. 



8. חולשת שרירים 

מרבית הבעיות של חולשת שרירים קשורות לרמות נמוכות של ויטמין D. לפי מכוני הבריאות הלאומיים בארצות הברית, רמות נמוכות של ויטמין D עלולות לפגוע בתפקוד תקין של השרירים.



9. פסוריאזיס 

פסוריאזיס היא מחלת עור אוטו-אימונית, שיכולה להיות קשורה לרמות נמוכות של ויטמין D, שיש לו גם תפקיד חשוב בטיפול במחלה. פסוריאזיס נוטה להתפשט ולהחמיר עם הזמן, כך שאם הבחנתם אפילו בנגע קטן, בדקו את רמות הוויטמין D וקחו תוספים מתאימים כדי לשמור על הרמה הרצויה. 



10. עייפות מתמדת 

ויטמין D נחוץ לייצור אנרגיה בגוף. לכן, אם אתם חשים כל הזמן עייפים ולא מסוגלים להתחיל את היום בלי כוס קפה חזק, כדאי שתוודאו שאתם לא סובלים מחוסר של ויטמין D.



11. מערכת חיסונית חלשה 

אם אתם מצטננים בקלות, חולים הרבה ומושכים אליכם כל וירוס שנמצא בסביבה, יתכן שרמות הוויטמין D בגופכם נמוכות מדי. יש מומחים שמאמינים ששפעת היא למעשה מחלה שנובעת מחסר בוויטמין D. 


מחקרים מראים שוויטמין D נחוץ להפעלת תגובה חיסונית בעקבות חשיפה לחיידקים או וירוסים ובהעדר כמות מספקת ממנו, לא נוכל להתגונן מפני מחלות החורף ובעיות במערכת הנשימה. בנוסף, הוכח שוויטמין D עשוי למנוע התפתחות מחלות דרכי הנשימה, במיוחד אצל ילדים, שזקוקים לאשפוזים רבים יותר בגלל דלקת ריאות או ברונכיוליטיס. אם אתם חוטפים וירוס אחרי וירוס - גשו מיד להיבדק והשלימו את החסר לכם.



12. יתר לחץ דם 

חוסר של ויטמין D נחשב לגורם סיכון שעלול להוביל להתפתחות אי ספיקת לב ופגיעה חמורה בכליות אצל אנשים הלוקים ביתר לחץ דם. תפקוד לקוי של הכליות עלול להחמיר את החוסר בוויטמין D, כיוון שבכליות מתרחשת הפיכת הוויטמין שנוצר בגוף לצורתו הפעילה.



כיצד ניתן לקבל ויטמין D?

רבים מאמינים כי אם הם צורכים מאכלים שמכילים ויטמין D או מועשרים בו - הם מסודרים. אך האמת היא שכמותו במזון קטנה יחסית והיא מספיקה כדי לשמר רמות תקינות, אך לא כדי לתקן חוסר בוויטמין D. 


אם אובחן אצלכם חוסר או רמות נמוכות של ויטמין D, תצטרכו להיחשף יותר לשמש. כמה זמן צריך להיחשף לשמש? התשובה לשאלה זו מורכבת מאוד, כיוון שיש לקחת בחשבון את צבע העור, הגיל והמשקל, את עונת השנה, מידת העננות ומאפייני האזור הגיאוגרפי, עוצמת קרינת השמש ומספר משתנים נוספים. אם תשהו בשמש, עם לבוש קצר או בגד ים כמחצית מהזמן שלוקח לעורכם להאדים קלות, כשלוש פעמים בשבוע, תוכלו לשמור על רמות נאותות של ויטמין D בדמכם. אך הקפידו לחבוש כובע, להרבות בשתייה ולעשות זאת בשעות שהקרינה אינה מסוכנת מאוד. 


אם חשיפה לאור השמש אינה אפשרית או רצויה, תוכלו ליטול תוסף של ויטמין D במשך שבועות עד חודשים כדי להגיע לרמתו הרצויה בגוף.



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • שמן אורגנו
  • יאיר
  • 25/05/2019 09:39
  • שלום, התחלתי לקחת שמן אורגנו, כדור אחד ליום עם ארוחת הצהרים. הבנתי שהוא עוזר למערכת העיכול, ממנה אני סובל כבר שנים (מעי רגיז). נאמר לי לאחרונה שהוא לא מומלץ לסובלים ממעי רגיז כי הפעולה שלו אגריסיבית מדי. האם זה נכון ועליי להפסיק לקחת?

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ