//

12 סימנים שמעידים על מחסור של ויטמין D

אם אתם עייפים כל הזמן, סובלים מכאבי שרירים או בעלי עור כהה - יש סיכוי גבוה שאתם סובלים ממחסור של ויטמין D. איך הוא קשור למחלת השפעת ובאיזה דרכים ניתן לקבל אותו? המדריך המלא
כתבה פרסומית כתבת חסות


הקיץ עומד בפני סיום, ואיתו גם ההזדמנות שלנו לדאוג למלא את מאגרי הויטמין D לחודשי החורף. ויטמין D, שמוכר כוויטמין השמש (אחד משלבי הייצור שלו מתרחש בעקבות חשיפת העור לאור השמש הטבעי או לקרני UV במכון שיזוף), הוא למעשה מעין הורמון שמשפיע על כל התאים בגופנו וחשוב מעין כמוהו לתפקוד תקין של מערכת החיסון ובהגנה מפני וירוסים וחיידקים.


קראו עוד: בדקו: האם אתם נוטלים נכון אומגה 3?


הרמות של ויטמין D משתנות בגוף בהתאם לעונות השנה. הרמה הגבוהה ביותר היא בסתיו, אחרי קיץ שופע אור שמש, ואילו הנמוכה ביותר - באביב, אחרי חודשים של מזג אוויר בלתי ידידותי לטיולים ושעות אור מעטות. ואם חשבתם שבישראל שטופת השמש ויטמין D אינו אמור להוות בעיה, המציאות היא שאנחנו ככל הגויים: מרביתנו סובלים, באופן בהחלט מפתיע, ממחסור בוויטמין D.


קבוצות הסיכון המרכזיות למחסור בויטמין D כוללות תינוקות, שרגישים יותר לשמש מהמבוגרים (אם כי משרד הבריאות הישראלי ממליץ שהם יקבלו טיפות ויטמין D); ילדים, שמשחקים שעות ארוכות במחשב וצופים בטלוויזיה; מבוגרים שמבלים את רוב זמנם בבית או בעבודה; קשישים שקשה להם לצאת החוצה מסיבות בריאותיות; אנשים המאושפזים תקופות ממושכות; אנשים שבגדיהם מכסים את כל גופם מטעמי דת; ואנשים שלפני כל יציאה מהבית מורחים על עורם שכבת קרם הגנה עם מקדם גבוה במיוחד.


אמנם הדרך היחידה להיות בטוחים כמה ויטמין D יש לכם היא לעשות בדיקת דם, אך ישנם כמה סימנים שעלולים להצביע על חוסר. אם עניתם בחיוב על אחד או יותר מהסעיפים, אל תתמהמהו ובקשו בדיקת דם מהרופא שלכם:



1. עור כהה 

כיוון שהמלנין (החומר שמקנה לעור את צבעו) בעור פועל כמסנן קרינה טבעי, הרגישות לקרניים האולטרה סגולות אצל אנשים בעלי עור כהה נמוכה. לדוגמה, אנשים ממוצא אפריקאי זקוקים לפי 10 יותר שמש כדי לייצר אותה כמות ויטמין D כמו בעלי עור בהיר.



2. תחושת דכדוך 

רמת הסרוטונין, מתווך עצבי שקשור למצב רוח טוב, עולה עם חשיפה לאור בהיר וחזק, ולהיפך. למרות שהמסקנות עדיין לא חד משמעיות, יתכן שחוסר של ויטמין D קשור למצב רוח ירוד ודכדוך.


ויטמין D

ויטמין D. מומלץ לבצע בדיקת דם


3. גיל מבוגר 

כשעוברים את גיל 50 כמות הוויטמין D שנוצרת בעור בעקבות חשיפה לאור יורדת בצורה משמעותית. בנוסף, גם יכולת הכליות להפוך את הוויטמין לצורתו הפעילה והנטייה לבלות מחוץ לבית (השווה לזמני חשיפה לקרני השמש) פוחתות בצורה ניכרת כשמזדקנים.



4. עודף משקל 

ויטמין D הוא תרכובת שמסיסה בשמן, ולכן הוא נוטה להצטבר יותר ברקמת השומן בגוף. לכן, על אנשים בעלי עודף משקל, שיש להם יותר מאגרי שומן, לצרוך יותר ויטמין D מאדם רזה כדי להגיע לרמות תקינות בדם.



5. כאב בעצמות 

רבים מאלו שמתלוננים על כאבים, במיוחד בשילוב עם עייפות, מאובחנים בטעות כמי שסובלים מפיברומיאלגיה או תסמונת העייפות הכרונית. אך רבים מהסימפטומים שאנשים אלו חווים הם גם סימפטומים של אוסטיאומלציה (פריכות העצם), הנובעת מחוסר בוויטמין D. במצב כזה, חוסר של ויטמין D גורם לשקיעה לקויה של סידן בעצמות השלד, שיוצרת כאב עמום בעצמות. אל תקלו ראש בכאבים כרוניים, בדקו את רמת הוויטמין D בדמכם. 


קראו עוד: 14 סימנים לכך שאתם סובלים מחוסר בברזל


6. הזעת ראש 

בעבר, רופאי הילדים נהגו לשאול אמהות טריות אם התינוקות שלהם מזיעים בראש, בגלל שזהו אחד הסימנים הקלאסיים לחוסר ויטמין D. גם היום, הזעה מרובה אצל ילודים נחשבת לסימפטום מוקדם של רמות נמוכות של ויטמין D.



7. בעיות מעיים 

ויטמין D הוא מסיס שמן, כך שאנשים הסובלים ממחלות מעיים שפוגעות בספיגת שומנים, כדוגמת קרוהן, דלקות של המעי הגס, רגישות לגלוטן או צליאק, או בעיות בדרכי מרה יתקשו בעיכול שומנים וספיגת ויטמינים מסיסי שמן, לרבות ויטמין D, אצלם תהיה נמוכה יותר. 



8. חולשת שרירים 

מרבית הבעיות של חולשת שרירים קשורות לרמות נמוכות של ויטמין D. לפי מכוני הבריאות הלאומיים בארצות הברית, רמות נמוכות של ויטמין D עלולות לפגוע בתפקוד תקין של השרירים.



9. פסוריאזיס 

פסוריאזיס היא מחלת עור אוטו-אימונית, שיכולה להיות קשורה לרמות נמוכות של ויטמין D, שיש לו גם תפקיד חשוב בטיפול במחלה. פסוריאזיס נוטה להתפשט ולהחמיר עם הזמן, כך שאם הבחנתם אפילו בנגע קטן, בדקו את רמות הוויטמין D וקחו תוספים מתאימים כדי לשמור על הרמה הרצויה. 



10. עייפות מתמדת 

ויטמין D נחוץ לייצור אנרגיה בגוף. לכן, אם אתם חשים כל הזמן עייפים ולא מסוגלים להתחיל את היום בלי כוס קפה חזק, כדאי שתוודאו שאתם לא סובלים מחוסר של ויטמין D.



11. מערכת חיסונית חלשה 

אם אתם מצטננים בקלות, חולים הרבה ומושכים אליכם כל וירוס שנמצא בסביבה, יתכן שרמות הוויטמין D בגופכם נמוכות מדי. יש מומחים שמאמינים ששפעת היא למעשה מחלה שנובעת מחסר בוויטמין D. 


מחקרים מראים שוויטמין D נחוץ להפעלת תגובה חיסונית בעקבות חשיפה לחיידקים או וירוסים ובהעדר כמות מספקת ממנו, לא נוכל להתגונן מפני מחלות החורף ובעיות במערכת הנשימה. בנוסף, הוכח שוויטמין D עשוי למנוע התפתחות מחלות דרכי הנשימה, במיוחד אצל ילדים, שזקוקים לאשפוזים רבים יותר בגלל דלקת ריאות או ברונכיוליטיס. אם אתם חוטפים וירוס אחרי וירוס - גשו מיד להיבדק והשלימו את החסר לכם.



12. יתר לחץ דם 

חוסר של ויטמין D נחשב לגורם סיכון שעלול להוביל להתפתחות אי ספיקת לב ופגיעה חמורה בכליות אצל אנשים הלוקים ביתר לחץ דם. תפקוד לקוי של הכליות עלול להחמיר את החוסר בוויטמין D, כיוון שבכליות מתרחשת הפיכת הוויטמין שנוצר בגוף לצורתו הפעילה.



כיצד ניתן לקבל ויטמין D?

רבים מאמינים כי אם הם צורכים מאכלים שמכילים ויטמין D או מועשרים בו - הם מסודרים. אך האמת היא שכמותו במזון קטנה יחסית והיא מספיקה כדי לשמר רמות תקינות, אך לא כדי לתקן חוסר בוויטמין D. 


אם אובחן אצלכם חוסר או רמות נמוכות של ויטמין D, תצטרכו להיחשף יותר לשמש. כמה זמן צריך להיחשף לשמש? התשובה לשאלה זו מורכבת מאוד, כיוון שיש לקחת בחשבון את צבע העור, הגיל והמשקל, את עונת השנה, מידת העננות ומאפייני האזור הגיאוגרפי, עוצמת קרינת השמש ומספר משתנים נוספים. אם תשהו בשמש, עם לבוש קצר או בגד ים כמחצית מהזמן שלוקח לעורכם להאדים קלות, כשלוש פעמים בשבוע, תוכלו לשמור על רמות נאותות של ויטמין D בדמכם. אך הקפידו לחבוש כובע, להרבות בשתייה ולעשות זאת בשעות שהקרינה אינה מסוכנת מאוד. 


אם חשיפה לאור השמש אינה אפשרית או רצויה, תוכלו ליטול תוסף של ויטמין D במשך שבועות עד חודשים כדי להגיע לרמתו הרצויה בגוף.



פורומים תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיטניום דיאוקסיד E-171 מעורר התקף IBS אצלי טיטניום 09/07/2017 17:19
  • Titanium dioxide nanoparticle ingestion alters nutrient absorption in an in vitro model of the small intestine- this paper was published recently – GUO et al., 2017 NanoImpact 5 (2017) 70–82 I discovered that when I digest E-171 I develop severe gut irritation and it initiates severe IBS symptoms (IBS attack) which include severe cramps, bloating and trouble in coordinate peristaltic movements. How I discovered it? I suffer from IBS mixed symptoms (mostly C) for more many years, tried to discover what is the trigger- I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; no intestinal parasites. FODMAP diet that help me manage the symptoms but was limited in effects. Tried a lot of elimination diets- the only thing that was consistent is that I cannot consume red hot chili peppers I recently used a medication and supplement for my hair and nails that caused me (both)severe tummy ache and triggered symptoms. When I tried a generic medication which has the same active ingredient but different inactive substances - that did not contain E-171 I did not experienced this symptoms. I than started to look at supplements and medications which triggered my IBS in the past – for some I even did re-challenge to be sure that it is indeed the medication/supplement, guess what? All contain E-171 while alternative medication/supplements which have the same active ingredient without E-171 did not trigger IBS. As I said - I was negative for lactose/fructose intolerance, negative for serology of celiac disease, no SIBO; I had skin rash - reaction in the past for hand watch that was made out of metal and I did not remember which kind since it was more than twenty years ago. E-171 - White in color, Titanium dioxide is extracted from the naturally occurring mineral Ilmenite, (named after the Ilmen Mountains in Russia), an iron-black, heavy, metallic oxide mineral, composed of iron and titanium oxide. Thought not to be easily absorbed, although detectable amounts can be found in the blood, brain and glands with the highest concentrations being in the lymph nodes and lungs, it is excreted from the body with urine. Can be found in tablets and capsules, cottage and Mozzarella cheeses, horseradish cream and sauces, lemon curd, toothpaste, and white paint, also in sweets where it is often used to provide a barrier between different colors. Used to increase opacity in some sauces.

  • + הוסף תגובה
ועכשיו בעברית טיטניום 09/07/2017 17:20
  • הי חברים, אני מפיצה את התגלית האחרונה שלי בעניין גם בדפים באנגלית- בקיצור החומר טיטניום דיאוקסיד הידוע בשם- E171 שמשמש בתעשיית המזון והתרופות להלבנה מגרה אצלי התקף חמור של המעי - כל המהלך של איך גיליתי זאת מתואר בקטע באנגלית עמכם הסליחה, רק אומר שניסיתי הכל כולל דיאטת פודמאפ, הימנעות מגלוטן בדיקות לרגישויות, בעיית עיכול לקטוז פרוקטוז, סרולוגיה לצליאק, SIBO גסטרוסקופיות שליליות בקיצור הסיוט הרגיל הכל יצא תקין, כולל נוגדנים עצמיים- תקין. בדקו אם זה גם הטריגר או אחת מהסיבות לטריגר אצלכם. אם אתם לוקחים באופן קבוע תוסף תזונה או תרופה המכילה את החומר הזה שהוא לא חומר פעיל בתרופה אפשר לנסות לעבור לגנריקה שלא מכילה אותו ולראות אם יש שיפור כפי שהיה אצלי. בהשכלתי דוקטור לפרמקולוגיה, אם זה יביא מזור אפילו לנפש אחת זה מאוד ישמח אותי. לאחרונה ממש גם התפרסם מאמר שבמודל שאינו בחיה של מעי דק זה גרם להשטחת פני השטח באופן שידוע שגורם לבעיות ספיגה וקורה כתוצאה מדלקת

  • + הוסף תגובה
טיטניום דיאוקסיד רינה אבידור 12/10/2018 10:23
  • גם אני קבלתי כאבי בטן עם התכווצויות חזקות אחרי לקיחת כדור של מולטי ויטמין B ופרוביוטיקה שהכילו טיטניום דיאוקסיד.

  • + הוסף תגובה
דחוף יוסי 13/07/2020 18:40
  • אני שבועיים עם שלשולים ויעשו שם לב שיש במשחת שיניים את החומר הזה

  • + הוסף תגובה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה לספיגת סידן דודו 09/07/2020 17:40
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
ערבוב תוספי תזונה עומר 26/03/2020 20:27
  • שלום, האם אני יכולה לקחת תלתן אדום, חילבה וסו פלרמטו ביחד? האם הם יכולים לגום לתופעות לוואי למרות שאף אחד לבדו לא? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה דודו 09/07/2020 17:39
  • תוסף התזונה היחידי שבאמת חובה https://inulin.tevalife.com/l71/

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!