שומן בטני: כל המיתוסים – והאמת

האם שומן בטני מזיק יותר מכל שומן אחר בגוף, מהם הרכיבים שיסייעו בהפחתת השומן הבטני ואילו מזונות "יתרמו" לו : אספנו עבורכם 12 מיתוסים על שומן בטני ואת האמת לגביהם

כתבה פרסומית
מאת: מערכת אינפומד



1. שומן בטני מזיק יותר משומן אחר בגוף


נכון.

עודף שומן בטני מסוכן יותר משומן סביב המותן והירכיים. שומן בטני קשור לבעיות בריאותיות חמורות, כגון מחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. אמנם הגנטיקה שלנו יכולה להשפיע על עודף המשקל ועל מיקום הצטברות השומן העודף, אך בחירות לא טובות באורח החיים עלולות להחמיר את הבעיה.



2. מזון שומני כמו בשר שמן, הוא הגורם העיקרי לשומן בטני

לא נכון.

אכילה מוגזמת של מזון עשיר בשומן אינה בריאה, אך קלוריות עודפות, מכל סוג שהוא, יכולות להעלות את השומן הבטני. לצד זאת, חשוב לדעת שאין גורם יחיד לשומן בטני. גנטיקה, תזונה, גיל ואורח חיים, כל אלה יכולים לשחק תפקיד. שינוי בהרגלי התזונה עשוי לעזור בהפחתת התפתחות שומן בטני: יותר פירות וירקות, פחות שומנים רוויים, פחות סוכר, וכמובן כמותיות מזון לא מוגזמות.



3. קלוריות מאלכוהול גרועות יותר לשומן בטני מקלוריות אחרות


נכון.

עודף קלוריות - הן אם מאלכוהול, משתייה מומתקת או מצריכה מופרזת של מזון – יכול להעלות את השומן הבטני. הגוף שלנו אמנם זקוק לקלוריות, אך כששותים אלכוהול הכבד עסוק בפירוק אלכוהול ולא בפירוק השומנים, מה שמשאיר את הגוף עם צריכה קלורית גבוהה. זאת ועוד, מחקרים מראים כי אלכוהול עלול לגרום לתחושת רעב, עקב השפעתו על הורמונים שנותנים תחושת שובע.



קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על שומרי משקל




4.  שומן טראנס גם משמין וגם מעביר שומן לבטן מאזורים בגוף

נכון.

חוקרים מאוניברסיטת וייק פורסט מצאו ששומן טראנס, אשר מיוצר על ידי שמן מוקשה חלקית, מעלה את כמות השומן סביב הבטן ומפזר רקמות שומן אל אזור הבטן מאזורים אחרים של הגוף. שומן טראנס מצוי במאכלים כגון מרגרינה, מאפים, קרקרים, מאכלים מטוגנים ואוכל מעובד.



5. תה ירוק עוזר בהפחתת שומן בטני

נכון.

תה ירוק, בשילוב עם פעילות גופנית, עשוי לסייע בהפחתת משקל, כך לפי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition. החוקרים סבורים שחומרים בתה הירוק הנקראים קטצ'ינים, מגרים את הגוף לשרוף קלוריות ולאבד שומן בטני. גם אוכמניות נראות מבטיחות בהורדת שומן בטני. במחקר שבדק מכרסמים שמנים, נמצא שאלו שקבלו תזונה עשירה באוכמניות, הן אם התזונה הייתה עשירה בשומנים והן אם דלה בשומנים, סבלו פחות משומן בטני, וזאת לעומת אלו שלא קבלו אוכמניות. 


6. אוכל מהיר בדרך כלל תורם לשומן בטני


נכון.

הרבה מן האוכל המהיר מתאפיין בכמויות גבוהות של שומן, בעושר קלורי ובגודל מנות גדול. כל המאפיינים הללו תורמים לצריכה מוגברת של קלוריות, לעלייה במשקל ולשומן בטני, בעיקר אם צורכים אוכל מהיר לעיתים קרובות. מקומות רבים לאוכל מהיר אינם מספקים מידע תזונתי על המזון שהם מוכרים, אך מחקרים מראים שכאשר המידע זמין, אנשים נוטים לבחור ארוחות עם פחות קלוריות.




חומרים המצויים בתה ירוק ונקראים קטצ'ינים מגרים את הגוף לשרוף קלוריות ולאבד שומן בטני 



7. צריכת משקאות דיאטטיים היא דרך טובה להפחית שומן בטני


לא נכון.

לפי איגוד הלב האמריקאי (AHA), משקאות קלים ומשקאות דיאטטיים הם המקור מספר 1 להוספת סוכרים בתזונה האמריקאית. הוספת ממתיקים משמע הוספת סוכרים, משמע הוספה קלורית, שכמובן כדאי להימנע ממנה אם רוצים להוריד במשקל ולהפחית את השומן הבטני. סירופ תירס הוא ממתיק שהחליף בהדרגה את הסוכר במשקאות קלים והתגלה כתורם פוטנציאלי למגפת השמנת היתר. בעוד שישנם מחקרים הטוענים ששתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים כחלק מדיאטה תורמים להורדה במשקל, מחקרים אחרים טוענים שמשקאות אלו עלולים להוביל לעלייה במשקל.



8. פופקורן מסייע בהצרת היקף המותניים


נכון.

סיבים תזונתיים עוזרים בהורדת רמות הסוכר בדם ובהפחתת השומן בהיקף המותניים. פופקורן הוא דגן מלא עשיר בסיבים תזונתיים. הדרך הטובה ביותר לאכול פופקורן היא באמצעות אוויר חם, שאינו דורש שמן, במקרה של הכנה בסיר, או שומן טראנס, במקרה של פופקורן מתועש המיועד למיקרוגל. אוכל מעודן ומתועש עלול לתרום לעלייה במשקל ולהפריע בירידה במשקל, ועל כן מומלץ לבחור דגנים מלאים, למשל בחרו באורז חום או באורז פרא במקום באורז לבן. מחקר שהתפרסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, הראה כי תזונה מאוזנת העשירה בדגנים מלאים מסייעת בהורדת שומן עודף בהיקף המותניים בקרב אנשים שסבלו מהשמנת יתר.


9. גברים נוטים יותר לאגור שומן בטני מנשים

נכון.

בגלל ההבדלים במין ובהורמונים, גברים נוטים יותר לאגור שומן באזור הבטן מאשר נשים. לפני גיל 40, נשים נוטות לאגור שומן באזור הירכיים, המותניים והישבן. לאחר גיל 40, עם הירידה ברמות ההורמון אסטרוגן, השומן בגוף האישה נוטה להתפזר לאזור הבטן.



קראו עוד: 9 מאכלים שמנים, ובכל זאת בריאים



10. קשה יותר להיפטר משומן בטני מאשר שומן אחר בגוף


לא נכון.

כאשר יורדים במשקל, בדרך כלל הגוף נוטה לאבד שומן מאזור הבטן. איבוד משקל בצורה מאוזנת שורפת שומן מכל אזורי הגוף, כולל שומן בבטן. הדרך הטובה ביותר להצר את היקף המותניים היא באמצעות תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית סדירה.


11. כפיפות בטן עוזרות במיוחד להוריד שומן בטני.


לא נכון.

כפיפות בטן ותרגילי בטן אחרים, עוזרים לחזק את שרירי הליבה ולהוריד שומן, אך הם אינם מסייעים באופן ספציפי בהורדת שומן בטני. במילים אחרות, תרגילים ממוקדים אינם עוזרים בהורדת שומן בטני. הדרך היחידה להוריד שומן בטני, או כל שומן אחר, היא באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. פעילות אירובית כגון רכיבה על אופניים, שחייה, ריצה וטניס, הם חלק מן הפעילויות הטובות ביותר להפחתת שומן.



12. שומן בטני נמצא קשור לאוסטאופורוזיס


נכון.

שומן בטני ידוע כקשור לבעיות בריאות הלב, כולל אי ספיקת לב ומחלות קרדיווסקולריות נוספות. לצד זה, מחקרים הראו כי שומן בטני קשור גם למחלות נוספות, בהן אוסטאופורוזיס, דמנציה, אלצהיימר, סוכרת, סרטן המעי הגס, תסמונת מטבולית ויתר לחץ דם. 



פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • ברזל פריפול וויטמין C
  • שילי
  • 10/12/2018 19:36
  • היי התחלתי לצרוך ברזל פריפול בהמלצת הרופאה והיא אמרה לי שחשוב לצרוך בסמוך גם וויטמין C לספיחת הברזל. השאלה אם כדאי לקחת אותו בכמוסות או שרצוי לאכול מזונות עשירים בויטמין C? תודה על תשובתך

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • שילוב של תוספי תזונה ונזק לכבד
  • שי
  • 05/12/2018 23:26
  • היי בריא בן 31 צורך פרו ביוטיקה אבץ אומגה 3 עכשיו גם לוקח אל ארגנין 1000 מג (מתאמן קבוע) וגם מידי פעם ויטמין סי לשיפור מערכת חיסון אגב גם האבץ זה בגלל שאני חולה הרבה בחורף שאלתי היא כזאת..יש לי ערגי כבד טיפונת גבוהים מהרגיל לא משהו שהרופאים מתרגשים אבל עדיין חורג טיפה השלה אם כדורים אפילו שזה ויטמינים לא מזיקים עוד יותר? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • פרינגטלי - עצירות
  • שמרית
  • 04/12/2018 14:26
  • שלום , אני נוטלת את הפריגנטלי באופן יומי קבוע אחת ליום, אני סובלת מעצירות . אני בשבוע 16 להיריון, מה עושים במצב הזה?? , זה בלתי אפשרי העצירות הורגת אותי..

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות

בריאות זה אינפומד – אתר רפואה המקיף בישראל