שומן בטני: כל המיתוסים – והאמת

האם שומן בטני מזיק יותר מכל שומן אחר בגוף, מהם הרכיבים שיסייעו בהפחתת השומן הבטני ואילו מזונות "יתרמו" לו : אספנו עבורכם 12 מיתוסים על שומן בטני ואת האמת לגביהם

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 22/11/2018



1. שומן בטני מזיק יותר משומן אחר בגוף


נכון.

עודף שומן בטני מסוכן יותר משומן סביב המותן והירכיים. שומן בטני קשור לבעיות בריאותיות חמורות, כגון מחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. אמנם הגנטיקה שלנו יכולה להשפיע על עודף המשקל ועל מיקום הצטברות השומן העודף, אך בחירות לא טובות באורח החיים עלולות להחמיר את הבעיה.



2. מזון שומני כמו בשר שמן, הוא הגורם העיקרי לשומן בטני

לא נכון.

אכילה מוגזמת של מזון עשיר בשומן אינה בריאה, אך קלוריות עודפות, מכל סוג שהוא, יכולות להעלות את השומן הבטני. לצד זאת, חשוב לדעת שאין גורם יחיד לשומן בטני. גנטיקה, תזונה, גיל ואורח חיים, כל אלה יכולים לשחק תפקיד. שינוי בהרגלי התזונה עשוי לעזור בהפחתת התפתחות שומן בטני: יותר פירות וירקות, פחות שומנים רוויים, פחות סוכר, וכמובן כמותיות מזון לא מוגזמות.



3. קלוריות מאלכוהול גרועות יותר לשומן בטני מקלוריות אחרות


נכון.

עודף קלוריות - הן אם מאלכוהול, משתייה מומתקת או מצריכה מופרזת של מזון – יכול להעלות את השומן הבטני. הגוף שלנו אמנם זקוק לקלוריות, אך כששותים אלכוהול הכבד עסוק בפירוק אלכוהול ולא בפירוק השומנים, מה שמשאיר את הגוף עם צריכה קלורית גבוהה. זאת ועוד, מחקרים מראים כי אלכוהול עלול לגרום לתחושת רעב, עקב השפעתו על הורמונים שנותנים תחושת שובע.



קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על שומרי משקל




4.  שומן טראנס גם משמין וגם מעביר שומן לבטן מאזורים בגוף

נכון.

חוקרים מאוניברסיטת וייק פורסט מצאו ששומן טראנס, אשר מיוצר על ידי שמן מוקשה חלקית, מעלה את כמות השומן סביב הבטן ומפזר רקמות שומן אל אזור הבטן מאזורים אחרים של הגוף. שומן טראנס מצוי במאכלים כגון מרגרינה, מאפים, קרקרים, מאכלים מטוגנים ואוכל מעובד.



5. תה ירוק עוזר בהפחתת שומן בטני

נכון.

תה ירוק, בשילוב עם פעילות גופנית, עשוי לסייע בהפחתת משקל, כך לפי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition. החוקרים סבורים שחומרים בתה הירוק הנקראים קטצ'ינים, מגרים את הגוף לשרוף קלוריות ולאבד שומן בטני. גם אוכמניות נראות מבטיחות בהורדת שומן בטני. במחקר שבדק מכרסמים שמנים, נמצא שאלו שקבלו תזונה עשירה באוכמניות, הן אם התזונה הייתה עשירה בשומנים והן אם דלה בשומנים, סבלו פחות משומן בטני, וזאת לעומת אלו שלא קבלו אוכמניות. 


6. אוכל מהיר בדרך כלל תורם לשומן בטני


נכון.

הרבה מן האוכל המהיר מתאפיין בכמויות גבוהות של שומן, בעושר קלורי ובגודל מנות גדול. כל המאפיינים הללו תורמים לצריכה מוגברת של קלוריות, לעלייה במשקל ולשומן בטני, בעיקר אם צורכים אוכל מהיר לעיתים קרובות. מקומות רבים לאוכל מהיר אינם מספקים מידע תזונתי על המזון שהם מוכרים, אך מחקרים מראים שכאשר המידע זמין, אנשים נוטים לבחור ארוחות עם פחות קלוריות.




חומרים המצויים בתה ירוק ונקראים קטצ'ינים מגרים את הגוף לשרוף קלוריות ולאבד שומן בטני 



7. צריכת משקאות דיאטטיים היא דרך טובה להפחית שומן בטני


לא נכון.

לפי איגוד הלב האמריקאי (AHA), משקאות קלים ומשקאות דיאטטיים הם המקור מספר 1 להוספת סוכרים בתזונה האמריקאית. הוספת ממתיקים משמע הוספת סוכרים, משמע הוספה קלורית, שכמובן כדאי להימנע ממנה אם רוצים להוריד במשקל ולהפחית את השומן הבטני. סירופ תירס הוא ממתיק שהחליף בהדרגה את הסוכר במשקאות קלים והתגלה כתורם פוטנציאלי למגפת השמנת היתר. בעוד שישנם מחקרים הטוענים ששתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים כחלק מדיאטה תורמים להורדה במשקל, מחקרים אחרים טוענים שמשקאות אלו עלולים להוביל לעלייה במשקל.



8. פופקורן מסייע בהצרת היקף המותניים


נכון.

סיבים תזונתיים עוזרים בהורדת רמות הסוכר בדם ובהפחתת השומן בהיקף המותניים. פופקורן הוא דגן מלא עשיר בסיבים תזונתיים. הדרך הטובה ביותר לאכול פופקורן היא באמצעות אוויר חם, שאינו דורש שמן, במקרה של הכנה בסיר, או שומן טראנס, במקרה של פופקורן מתועש המיועד למיקרוגל. אוכל מעודן ומתועש עלול לתרום לעלייה במשקל ולהפריע בירידה במשקל, ועל כן מומלץ לבחור דגנים מלאים, למשל בחרו באורז חום או באורז פרא במקום באורז לבן. מחקר שהתפרסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, הראה כי תזונה מאוזנת העשירה בדגנים מלאים מסייעת בהורדת שומן עודף בהיקף המותניים בקרב אנשים שסבלו מהשמנת יתר.


9. גברים נוטים יותר לאגור שומן בטני מנשים

נכון.

בגלל ההבדלים במין ובהורמונים, גברים נוטים יותר לאגור שומן באזור הבטן מאשר נשים. לפני גיל 40, נשים נוטות לאגור שומן באזור הירכיים, המותניים והישבן. לאחר גיל 40, עם הירידה ברמות ההורמון אסטרוגן, השומן בגוף האישה נוטה להתפזר לאזור הבטן.



קראו עוד: 9 מאכלים שמנים, ובכל זאת בריאים



10. קשה יותר להיפטר משומן בטני מאשר שומן אחר בגוף


לא נכון.

כאשר יורדים במשקל, בדרך כלל הגוף נוטה לאבד שומן מאזור הבטן. איבוד משקל בצורה מאוזנת שורפת שומן מכל אזורי הגוף, כולל שומן בבטן. הדרך הטובה ביותר להצר את היקף המותניים היא באמצעות תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית סדירה.


11. כפיפות בטן עוזרות במיוחד להוריד שומן בטני.


לא נכון.

כפיפות בטן ותרגילי בטן אחרים, עוזרים לחזק את שרירי הליבה ולהוריד שומן, אך הם אינם מסייעים באופן ספציפי בהורדת שומן בטני. במילים אחרות, תרגילים ממוקדים אינם עוזרים בהורדת שומן בטני. הדרך היחידה להוריד שומן בטני, או כל שומן אחר, היא באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. פעילות אירובית כגון רכיבה על אופניים, שחייה, ריצה וטניס, הם חלק מן הפעילויות הטובות ביותר להפחתת שומן.



12. שומן בטני נמצא קשור לאוסטאופורוזיס


נכון.

שומן בטני ידוע כקשור לבעיות בריאות הלב, כולל אי ספיקת לב ומחלות קרדיווסקולריות נוספות. לצד זה, מחקרים הראו כי שומן בטני קשור גם למחלות נוספות, בהן אוסטאופורוזיס, דמנציה, אלצהיימר, סוכרת, סרטן המעי הגס, תסמונת מטבולית ויתר לחץ דם. 



פורומים, תזונה ותוספי תזונה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
סידן קרבונאט וציטראט אלי 26/07/2019 13:17
  • שלום, האם יש יסוד לטענה לפיה מחקרים שונים הוכיחו שסידן פחממתי נספג בקושי רב, לא מגיע לאן שצריך, מגיע לאן שלא צריך, שוקע שם וגורם נזקים. בברכה, אלי

  • + הוסף תגובה
כן משה 18/11/2019 00:38
  • כן. כנס לקבוצה שלי בפייסבוק "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
ציטראט וקרבונאט אלי 18/11/2019 18:36
  • אפשר, בבקשה, לקבל הפניה לשניים-שלושה מאמרים המוכיחים את יתרון הציטראט וחסרון הקרבונאט? נא לא להפנותני לפייסבוק - אינני יודע להשתמש בו. אני יודע לקרוא מאמרים שפורסמו בכתבי עת. כמו כן, אבקש לדעת מהו תחום המומחיות של משה. תודה. אלי

  • + הוסף תגובה
אני לא באמת מומחה כנס.. משה 18/11/2019 22:16
  • הדברים שציינתי הם דברים שד"ר ריי סטרנד כתב במאמר שלו. הוא טוען שהקבורנט נהיה קשה לספיגה ככל שאנו מתבגרים, ושזה בעצם המצב באוסטופורזיס. אני לא באמת מומחה אבל אני חוקר תוספי תזונה שנים.

  • + הוסף תגובה
סוג תוספי סידן אלי 19/11/2019 00:57
  • באיזה כתב עת ובאיזה תאריך פורסם מאמרו של החוקר שציינת? והאם דבר דומה פורסם ע"י חוקרים אחרים כלשהם? כמו כן, מאחר שאתה מומחה לתוספי תזונה, על איזה מידע (פרט למאמר הבודד הנ"ל) מבוססת טענתך שציטראט עדיף? אלי

  • + הוסף תגובה
חשוב לצרוך ציטרט ומלאט mdachman1@gmail.com 18/11/2019 00:40
זה דברים שקראתי במאמר שלו כנס.. משה 20/11/2019 19:52
  • המאמר של ד"ר ריי סטרנד נמצא באתר שלו. אני מנוי לאתר שלו. הוא רופא אמריקאי ולכן האתר שלו באנגלית. אני לא בטוח שתוכל לראות את המאמר שלו בלי לרכוש מנוי. בכל מקרה זה לינק לאתר שלו http://www.raystrand.com/

  • + הוסף תגובה
אכזבה ענקית אלי 20/11/2019 22:35
  • התשובה לא רצינית ולא מכובדת - זוהי לא תשובה בכלל, ולא תשובה עניינית בפרט. הפניה לגורם אחר במקום תשובה עניינית, אינה מתאימה לפורום נכבד זה. מי שכותב דברים כאלה מבלי להיות מסוגל לענות תשובה עניינית לשאלה שהוצגה משטה בקוראים. אפשר וצריך, לפחות, להפנות לגורם הנותן תשובה, כמובן ללא תשלום. כדי לשלם אינני זקוק לאתר זה. אני מאוכזב ביותר. אלי

  • + הוסף תגובה
סרדינים וטונה עמוס 11/10/2018 23:00
  • שלום רב, האם סרדינים וטונה בקופסאות הם מזון מומלץ? אני נהנה מהם, ואינני אוהב דגים טריים. לכן אני אוכל את המשומרים הנ"ל, בלית ברירה. אשמח לדעת שהמשומרים הנ"ל נחשבים טובים, על אף ההסתייגות המפורסמת ממזון משומר בכלל. עמוס

  • + הוסף תגובה
לא כדאי לאכול הרבה טונה משה 18/11/2019 00:56
  • הטונה מכילה מתכות כבדות כולל כספית. כנס לדף הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה
טונה משומרת עמוס 18/11/2019 09:07
  • בהמשך לתשובתך, אבהיר: 1.אינני משתמש בפייסבוק - אני מבוגר מאוד, ואין לי ידע בענייני פייסבוק. 2. אבקש לדעת על מה בדיוק מבוססת התשובה, על אילו מקורות מידע. 3. מהו שם המומחה שענה לשאלתי, ומהי מומחיותו והכשרתו. תודה. עמוס

  • + הוסף תגובה
קומלקס בי ומגנזיום דוס 17/10/2018 10:48
  • שלום לצורך ניסיון להפחית התקפי מגרנה התחלתי לקחת קומפלקס בי ומגנזיום (מגנוס 520). כמה שאלות: 1. המינונים בקומפלקס בי ובמגנזיום גבוהים מהמינונים המומלצים ביום. אם אני לוקחת כל יום כדור של קומפלקס בי ומגנזיום, זה יכול לגרום להרעלה? 2. מדוע המינונים בכדורים גבוהים מהמינונים המומלצים? 2. התחילו לי נפיחויות בבטן..האם כדאי להפחית את המינונים (או אפילו להפסיק)? אם כן, בכמה? 3. מתי מומלץ לקחת כל כדור במהלך היום? (לפי מה שקראתי מגנזיום בערב כי מרפה שרירים וקומפלקס בי בבוקר כי הוא ממריץ..). 4. האם מאכלים כלשהם יכולים להשפיע על ספיגת החומרים ומומלץ לא לאכול לפני/ אחרי נטילת הכדורים? אם כן, אילו מאכלים וכמה זמן לפני/ אחרי לא לאכול אותם? תודה מראש

  • + הוסף תגובה
לגבי הכמויות אין מה לדאוג לגבי הנפיחות משה 18/11/2019 00:58
  • הנפיחויות זה בגלל המגנזיום. יש סוגים שונים של מגנזיום. כנסי לקבוצת הפייסבוק שלי "תוספי תזונה אמיתיים"

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!