דלג לתוכן

אורתודונטיה -יישור שיניים הלכה למעשה

אורתודונטיה -יישור שיניים הלכה למעשה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/09/2009 תאריך עדכון: 09/05/2021
2 דקות קריאה
אורתודונטיה, הוא ענף ברפואת שיניים העוסק בבעיות שקשורות למיקום השיניים והלסתות, בעיות שנובעות מצפיפות, רווחים, שיניים בולטות וקשיים בסגירה. טיפול אורתודונטי מתבצע באמצעות יישור השיניים.

טיפול יישור שיניים ניתן לעבור בכל גיל. החל מגיל שמונה והלאה. במקרים מסוימים יש צורך לעבור טיפול יישור שיניים בגילאים מוקדמים, 8-10, אך לרוב הטיפול יתבצע רק אחרי שהוחלפו כל שיני החלב ובקעו רוב השיניים הקבועות, דבר שמתרחש בין הגילאים 10 עד 15. בגילאים אלו הטיפול מתבצע תחת מכשור שמשפיע על גדילת הלסתות. 

בשנים האחרונות, חלה התקדמות בטכנולוגיה ובשיטות הטיפול, אשר מאפשרת לאנשים מבוגרים לעבור טיפול זה גם כן. אלה מחפשים טיפול אסתטי ולשם כך הם עוברים טיפול באמצעות קשתיות שקופות (Invisalign), סמכים שקופים או כאלו שמודבקים על גבי החלק האחורי של השיניים. 

בטיפול אצל אנשים מבוגרים עצמות הפנים ומבנה הלסת כבר מקובעים, לכן לא נעשה שימוש במכשור שמשפיע על גדילת הלסתות. אופי הטיפול שיעברו יקבע רק אחרי בדיקה אצל אורתודנט. אשר לאחריה יקבל  המטופל את פרטי הטיפול, משך הזמן שלו והעלויות הצפויות.

קיימים ארבע סוגי טיפולים ליישור שיניים. טיפול באמצעות סמכים רגילים עשויים מתכת, טיפול דומה באמצעות סמכים שקופים, טיפול Lingual orthodontics שמתבצע באמצעות סמכים שמודבקים בצד הפנימי של השן ואינם נראים כלל וטיפול Invisalign, שמתבצע באמצעות קשתיות שקופות שנבנות במיוחד עבור כל מטופל, וניתנות להוצאה מהפה בכל רגע. 

טיפול יישור שיניים ממוצע נמשך כשנה וחצי. הדבר תלוי במצב השיניים ובאופי הטיפול. יש מצבים בהם הטיפול לוקח חודשים בודדים לעומת מצבים אחרים, בהם נדרשת התערבות כירורגית.  

הטיפול,  כמו כל טיפול רפואי אחר נושא סכנות שונות. למשל, אי הקפדה על צחצוח שיניים כאשר יש טבעות עליהן, עלול ליצור מחלות בחניכיים ולגרום לעששת. כמו כן, במידה והטיפול לא נעשה בצורה מקצועית, יש סיכוי להתקצרות של שורשי השיניים, אך מדובר בתופעה מצומצמת שאיננה משפיעה על תוחלת השיניים.

טיפול יישור שיניים, אומנם נתפס בציבור כטיפול אסתטי בלבד, אך במקרים רבים יש צורך ביישור שיניים בגלל סגר לא אחיד של הלסתות, סטייה של הלסת או חוסר בקיעת שיניים. בנוסף, טיפול יישור שיניים מתבצע במצב של צפיפות שיניים, אז הסכנה למחלות בחניכיים או עששת עולה. מכאן שאין מדובר רק בטיפול אסתטי אלא גם בטיפול לבריאות הפה. 

עם זאת יש לציין, שרבים עוברים טיפול יישור שיניים, בשילוב טיפולים אסתטיים שונים כגון הלבנת שיניים או ציפוי חרסינת השן, אשר משדרגים את מצב השן  וצבעה. לא מעט מטופלים מבוגרים בוחרים לעבור טיפול יישור שיניים לצד טיפולים אלו וטיפולים אסתטיים אחרים, כגון העלמת קמטים בפנים, על מנת לשפר את מראה הפנים.
ד"ר תמר פינקלשטיין, אורתודונטית (מומחית ליישור שיניים) בוגרת אוניברסיטת תל אביב בהצטיינות, מדריכה במחלקה ללימודי אורתודונטיה באוניברסיטת תל אביב. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ניר פילוסוף
ד"ר ניר פילוסוף רפואת שיניים
רופא שיניים מומחה לאנדודונטיה מ2016
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
ד"ר קובי איסקוב
ד"ר קובי איסקוב רפואה אסתטית
4.9
( 89 חוות דעת )
"שירות אדיב, אכפתי, סובלני ומסביר. קיימת הרגשה טובה שהגעת למקצוען בתחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו