דלג לתוכן

הקשר בין יישור שיניים לאפקט הפרפר

שיניים לא ישרות , מיקום בעייתי, קשיים בסגירה כל אלה מהווים סיבות מניעות לצורך לפנות למומחה ליישור שיניים. אבל, אחת הסיבות המרכזיות קשורה באופן ישיר לאפקט הפרפר .

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/10/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
2 דקות קריאה


שיניים לא ישרות , מיקום בעייתי, קשיים בסגירה כל אלה מהווים סיבות מניעות לצורך לפנות למומחה ליישור שיניים. אבל, אחת הסיבות המרכזיות קשורה באופן ישיר לאפקט הפרפר .

אפקט הפרפר
הוא ביטוי הממחיש מצב של "תלות רגישה בתנאי ההתחלה", לפיו שינויים קטנים בתנאי ההתחלה של מערכת דינאמית עשויים לגרום לשינויים גדולים בהתנהגות המערכת בטווח הזמן הארוך.

הביטוי
"אפקט הפרפר" מייצג מקרה פרטי בו משק כנפי פרפר עשוי ליצור שינויים קטנים באטמוספרה שבסופו של דבר יגרמו להופעת סופת טורנדו (או ימנעו את הופעתה). הכנפיים המתנופפות מייצגות שינוי קטן בתנאי

ההתחלה של המערכת
, שגורם שרשרת מאורעות המובילים לתופעה בקנה מידה גדול. אם הפרפר לא היה מנפנף בכנפיו, ייתכן ומסלול המערכת היה שונה במידה ניכרת.

קיים קשר ברור ומובהק בין איכות החיוך מבחינה אסטטית ובין רמת הביטחון האישי אותה אנו חשים
. בדרך כלל במצבים בהם קיים הצורך, מתבצעת התערבות היזומה ע"י ההורים כבר בגיל צעיר או בלחץ המתבגרים בגילאים יותר מבוגרים.

להתערבות זו משמעות מכרעת על בניית רמת הביטחון של הילד או המתבגר והיא היא, המונעת בסופו של דבר את התפתחות אפקט הפרפר ,מבחינת מניעת העצמת הפגיעה ברמת הביטחון של המטופל.

החיוך
, הוא אחד הכלים העוזרים רבות בבניית תקשורת ראשונית חיובית בין בני אדם. בודאי, במצבים משתנים וחדשים כדוגמת , מעבר מכיתה לכיתה, בית ספר חדש, חוגים חברתיים חדשים, גיוס לצבא, קריירה חדשה וכד'.

היכולת לאפשר לילד או למתבגר שגם כך נמצא בתהליכים מורכבים מבחינה חברתית בגילאים אילו
, להרגיש בטוח יותר, מקובל יותר, היא "מתנה" בעלת תרומה אדירה ליכולת השתלבותו של הילד והמתבגר בחברה מבחינת תחושותיו וחוויותיו.

מבוגרים רבים
, בגלאים מתקדמים פונים כיום ליישור שיניים. מדובר באנשים שחשים כיום , כי הם מבצעים "תיקון". אורתודנטיה למבוגרים הופכת להיות שכיחה יותר ויותר. אלה יאמרו, כי אפקט הפרפר מחד רצוי שלא יתפתח יתר על המידה. מאידך, אפשר לנסות ולעצור אותו בכל שלב.

בעולם ששם דגש על אסתטיקה
, הופעה אישית, בטחון אישי, מקובלות חברתית, גם חלק מן המבוגרים מגיעים להכרה בשלב מסוים, שמדובר אמנם בבריאות , אבל גם בחיוך שהוא "חלון הראווה שלי", המציג מי ומה אני .

לסיכום
, באורתודנטיה ניתן למנוע את אפקט הפרפר בכל גיל . פנייה למומחה , תאפשר לכם לאבחן היטיב את סוג הטיפול המתאים ולתאם ציפיות מבחינת התוצאה שתתקבל.


 כותבת המאמר, ד"ר שרי יהב מומחית לאורתודנטיה (יישור שיניים), סיימה התמחות בהדסה ירושלים, יועצת ליחידה לרפואת שיניים בביה"ח ברזילאי.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר יעקב פטש
ד"ר יעקב פטש רפואת שיניים
5.0
( 8 חוות דעת )
"הגעתי לד״ר פטש מאחר וסבלתי ממיגרנות בעקבות נעילת לסתות בלילה. מה שגם יכול לפגוע לי בשיניים וגם גרם לסבל מכאבי ראש רבים. ד״ר פטש המליץ לי על סד לשיניים מסוג NTI שפשוט עזר פלאים!! אחרי שנים של טיפול תרופתי , משככי כאבים והמון בדיקות - הסד הקטנטן הזה פתר את המיגרנות הנוראיות שלי. מדובר על אביזר ממש קטן שמתלבש על 2 שיניים בלבד, לא מפריע ולא מציק, וזה מונע ממני לנעול את הלסתות בלילה בחוזקה, גורם לי לישון טוב יותר עם לסת משוחררת ורגועה, וכמובן לקום בלי כאבי ראש! באמת שבהתחלה הייתי סקפטית, אבל אני יכולה להגיד שכבר מעל שנה שאני משתמשת בזה בלילות, וזה ממש עובד כמו קסם ואני הכי מרוצה בעולם. ממליצה על זה בחום. גם חברות שלי הלכו אליו בעקבותיי ומרוצות גם הן."
ד"ר ניר פילוסוף
ד"ר ניר פילוסוף רפואת שיניים
רופא שיניים מומחה לאנדודונטיה מ2016
ד"ר פבל ווסקובויניק
ד"ר פבל ווסקובויניק רפואת שיניים
5.0
( 5 חוות דעת )
"טיפול מרגיע ,סובלני ומקצועי"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו