ההפרעה שגורמת למורים לאבד את הקול
אם אתם עוסקים במקצוע שדורש מכם לדבר שעות רבות מול קהל ייתכן שתסבלו מהפרעות קול שונות, שעלולות להפוך לכרוניות אם לא יטופלו בזמן וכראוי. איזה הפרעות קול ישנן וכיצד ניתן למנוע אותן? מדריך מיוחד
אם אתם עוסקים במקצוע שדורש מכם לדבר שעות רבות מול קהל ייתכן שתסבלו מהפרעות קול שונות, שעלולות להפוך לכרוניות אם לא יטופלו בזמן וכראוי. איזה הפרעות קול ישנן וכיצד ניתן למנוע אותן? מדריך מיוחד
אנשי חינוך (מורים, גננות ומרצים) נמצאים בדרגת סיכון גבוהה לפתח הפרעת קול. הסיבה ברורה: הם נאלצים לעשות שימוש בקולם לאורך שעות ארוכות במהלך היום, ולצערנו לעתים אף לעשות שימוש רב בצעקות. חשוב להכיר את הסיבות להיווצרות אותה הפרעת קול, ואת הדרכים שבהן ניתן לטפל בה - בטרם תהפוך לבלתי הפיכה.
קרא עוד: קשה לבלוע? אבחון וטיפול בדיספגיה
מהי הפרעת קול?
ישנם שלושה סוגים של הפרעות קול:
1. הפרעות באיכות הקול: צרידות היא ההפרעה הנפוצה ביותר בקבוצה זו, והיא נובעת לרוב משימוש שגוי במנגנון הפקת הקול, כלומר מאי סגירה נכונה של מיתרי הקול או מבעיה אורגנית במיתרים. דוגמאות לכך הן יבלות על המיתרים, שיתוק מיתר קול אחד וחולשת מיתרי הקול.
2. הפרעות בטון הדיבור: הפרעות אלו נוצרות כאשר קולו של האדם אינו תואם את מינו או את גילו, כמו נשים שמדברות בטון נמוך מדי, גברים שמדברים בקול גבוה מדי או נער מתבגר שאינו מאפשר לקולו להתחלף וממשיך לדבר בקול עם גובה טון גבוה מדי.
3. הפרעות בגוון הקול: הכוונה היא בעיקר למקרים בהם נוצר גוון קול מאנפף. תופעה זו מופיעה במרבית המקרים בזמן צינון. עם זאת, היא עשויה לנבוע גם מחיך שסוע.
למה עלולה לגרום עייפות קולית?
עקב שימוש רב בקול אנשי חינוך עשויים לחוש פעמים רבות בעייפות קולית. הסימפטומים המצביעים על עייפות קולית כוללים לרוב צריבה או כאב בגרון, צרידות (קול מחוספס או כזה שיש בו מרכיב רועד של טונים נמוכים) ואובדן קול זמני. התשה של מיתרי הקול לזמן ממושך תגרום לעייפות קולית ולבסוף אף לפיתוח של הפרעת קול. היגיינה קולית מהווה מרכיב חשוב לשמירה על מיתרי קול בריאים על בסיסי יומי.
עייפות קולית. גורמת לצריבה בגרון וצרידותכיצד שומרים על היגיינה קולית?
ראשית יש להקפיד על שתייה מרובה. בנוסף יש לאפשר מנוחה קולית בין השיעורים ולאחר יום לימודים. חשוב להקפיד לאכול אוכל בריא ולהשתדל לא להרבות במאכלים חריפים או בעלי חומציות גבוהה, להימנע מעישון ולהפחית בשתיית אלכוהול.
בנוסף, גם לסביבת הכיתה ישנה השפעה מרובה על מיתרי הקול. לכן יש לדאוג לצמחים אשר יסייעו לאוויר להישאר לח, לניקוי של אבק וליצירת סביבה אקוסטית נוחה, אשר לא תצריך הגברה של הקול.
בנוסף ישנם מספר כללים ששמירה עליהם מסייעת לשמור על ההיגיינה הקולית:
1. שמירה על יציבה נכונה של הגוף: הרגליים צריכות להימצא בקו ישר עם המותן והראש, ושרירי הכתפיים צריכים להיות רפויים, על מנת לסייע בנשימה נכונה בזמן השיעור.
2. שמירה על הפסקות נשימה בסוף משפט: חשוב לדבר במשפטים קצרים ולנשום בין משפט למשפט. במידה וקיימת תחושה כי נגמר האוויר במהלך הדיבור עצרו כדי לנשום ואל תנסו להאריך את המשפט ולהישאר ללא אוויר, כיוון שזה עלול להזיק למיתרי הקול.
3. שמירה על גובה טון מקסימלי: בזמן שיעור עליכם לשמור על גובה טון עמו אתם מרגישים נוח בזמן הדיבור. בנוסף, חשוב לשמור על עוצמת קול מתאימה, ולכן במידה והכיתה גדולה ורבת משתתפים אל תהססו להשתמש במיקרופון. יש להימנע מהרמת קול או מלחישות משום שהתנהגויות אלו יכולות גם כן לגרום לפגיעה במיתרי הקול.
4. הקפידו על שתייה מספקת: יש לשמור על שתייה של שמונה עד עשר כוסות מים ביום ולהמעיט בקפה, אשר נחשב למייבש. אם קפה הוא חלק בלתי נפרד מהדיאטה היומית שלכם אז על כל שתייה של כוס קפה יש לשתות כוס מים.
מהי מנוחה קולית?
כפי שהגוף שלנו זקוק למנוחה לאחר פעילות גופנית ממושכת, כך גם מיתרי הקול שלנו זקוקים למנוחה לאחר שימוש של מספר שעות ברצף. אנשי הוראה משתמשים בקולם למשך חמש עד שש שעות ביום, ולכן אם זה אפשרי עליכם לתת לקול שלכם מנוחה של 10 דקות על כל שעתיים של דיבור.
גם לאחר סיום יום העבודה חשוב לשמור על הבריאות הקולית, ולכן על מורים לדעת לזהות עייפת קולית, אשר לרוב באה לידי ביטוי בצרידות או בהרגשה של גרון יבש לאחר דיבור. אם אתם חשים בסימפטומים אלו לאורך תקופה חשוב להתייעץ עם רופא אף-אוזן-גרון מומחה למיתרי הקול.
במידה והתגלתה בעיה התנהגותית לרוב יופנה המטופל לקלינאית תקשורת לטיפול, במסגרתו מבצעים תרגילי הרפייה ונלמדות טכניקות דיבור לשימוש נכון ואופטימלי במערכת הקול. במידה ונמצא חשש לבעיה פתולוגית ימשיך המטופל בטיפול אצל רופא א.א.ג מומחה למיתרי הקול ויעבור בדיקה באמצעות סיב אופטי.
ד"ר יקי כהן, המרכז להפרעות קול ובליעה תל אביב