דלג לתוכן

שמן קוקוס: המרכיב הסודי שיעזור לכם לרדת במשקל

רוצים לשרוף קלוריות בלי לעשות דיאטה? מחקרים מצאו כי צריכה קבועה של שמן קוקוס מעלה ב-5% את שריפת הקלוריות היומית. כיצד זה קורה ומהן הסיבות הנוספות שבגללן כדאי לכם להוסיף אותו לתפריט? כל הפרטים

מאת: מירי קליין, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/08/2015
2 דקות קריאה

כמו שלתזונה הים-תיכונית יש את שמן הזית, לתזונה האסייתית יש את שמן הקוקוס. אך רק בשנים האחרונות מתחילים להכיר את התכונות והיתרונות שלו גם בעולם המערבי. 

קראו עוד: בדקו: האם התרופה שאתם נוטלים גורמת לכם להשמין?

שנים רבות הוצג שמן הקוקוס כעוד שומן רווי מוקצה מחת המיאוס, עד שהמידע שהצטבר הראה שההיפך הוא הנכון. כיום שמן קוקוס נחשב למזון-על בזכות השילוב הייחודי של חומצות השומן שהוא מכיל. אמנם כ-90% משמן הקוקוס הוא שומן רווי, אך מהסוג הבלתי מזיק. רוב חומצות השומן שלו הן בעלות שרשרת באורך בינוני (Medium Chain Triglycerides MCT), להבדיל מחומצות שומן ארוכות שרשרת, שנמצאות למשל בשומן הרווי מן החי. הגוף מתייחס לחומצות שומן בינוניות שרשרת שבקוקוס בצורה שונה. הן נספגות ישירות מהמעיים לכבד, מבלי להזדקק לחומצות מרה ולאנזימים המעכלים שומנים רגילים. 

מה הקשר בין זה לבין השמנה? 

בעוד שרוב האנשים הורגלו לחשוב שהשמנה היא עניין של קלוריות גרידא, קיימת גם גישה אחרת. לפי גישה זו, המזון משפיע לא רק על חילוף החומרים, אלא גם על ההורמונים השונים בגופינו בדרכים שונות. הקלוריה היא לא רק קלוריה, אלא חשוב גם מה המקור שלה. 

מתברר, שחומצות שומן בינוניות שרשרת, כמו בשמן קוקוס, מעלות את שריפת האנרגיה, בהשוואה לאותה כמות קלוריות המתקבלת משמנים שמכילים חומצות שומן ארוכות שרשרת. עבודות מדעיות מצאו שצריכת 15-30 גרם של חומצות שומן בינוניות שרשרת מעלה את שריפת הקלוריות היומית בכ-5%, שזה 100-120 קלוריות נוספות ליום, בלי לעשות שום דבר נוסף. 

שמן קוקוס

שמן קוקוס. עוזר לרדת במשקל

בנוסף, אחד המכשולים הרציניים ביותר בתהליך ההרזיה ובשמירה על המשקל הוא הרעב. גם כאן שמן קוקוס עשוי לעזור, כיוון שהוא משפיע על הפחתת תחושת הרעב. לדוגמה, מחקר שהשווה בין אכילת סוגים שונים של שומן בארוחת הבוקר, מצא שאנשים ששילבו בה שמן קוקוס אכלו פחות בארוחת הצהריים, לעומת אלו שאכלו סוגי שומן אחרים או לא אכלו כמעט שומן בארוחת הבוקר. 

מחקר אחר מצא שאלו שצרכו חומצות שומן בינוניות שרשרת אכלו בממוצע כ-250 קלוריות פחות ליום. מדענים סבורים שקטונים (ketones), החומרים שנוצרים בעקבות חילוף החומרים של חומצות השומן הללו, מפחיתים את התיאבון. השפעה זו על תחושת השובע ועל שריפת הקלוריות עשויה לתרום רבות במאמץ לרדת במשקל לאורך זמן.  

קראו עוד: אחת ולתמיד: מהם האגוזים הכי טובים לבריאות?

מתברר גם ששמן קוקוס יעיל במיוחד בהפחתת "השמנת תפוח". זהו שם חביב למצב מסוכן, שבו השומן מצטבר בחלל הבטן, מסביב לאיברי מערכת העיכול. השמנה בטנית, שבאה לידי ביטוי בעלייה בהיקף המותניים, מגבירה את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות רבות שרווחות בחברה המערבית, כמו סוכרת, טרשת עורקים ומחלות לב.

מחקרים שבדקו את השפעת השמנים השונים על הרזייה מצאו שצריכת 30 מ"ל (כשתי כפות) שמן קוקוס ליום בשילוב עם דיאטה ופעילות גופנית מתונה הובילה לירידה הן במשקל והן בהיקף מותניים. לעומת זאת, צריכת שמן סויה באותה הכמות לא השפיעה כלל על מצבורי השומנים בבטן. אלה בשורות נהדרות לכל מי שנאבק עם בטן עגלגלה.

ומה בנוגע לכולסטרול?

עובדה ידועה היא ששומן רווי מעלה טריגליצרידים וכולסטרול, ובאופן כללי סותם עורקים ורע ללב. אך מתברר שאכילת שמן קוקוס גורמת דווקא להשפעה הפוכה, כיוון שהוא משפר את הרכב השומנים בדם. שמן הקוקוס מעלה את הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ומוריד בצורה דרמטית את היחס בין הכולסטרול ה"רע" ל"טוב". 

בנוסף, בהשוואה לסוגי שמנים אחרים, צריכת חומצות שומן בינוניות שרשרת אינה מעלה את רמות הטריגליצרידים אחרי ארוחות. לכן אכילת שמן קוקוס עשויה גם לתרום לשיפור בריאות הלב ולהפחתת הסיכון למחלות לב. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 אילנה ניקיפורובה
אילנה ניקיפורובה תזונה ודיאטה
B.sc שרית צ'יפרוט
B.sc שרית צ'יפרוט תזונה ודיאטה
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום תזונה ודיאטה

שאלות מתוך פורום רפואה סינית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו