דלג לתוכן

רשלנות רפואית בלידה - סקירה משפטית

רשלנות רפואית בלידה - סקירה משפטית

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/02/2010
3 דקות קריאה
רשלנות רפואית בלידה היא אחד מסוגי התביעה המרכזיים והנפוצים ביותר בנושא רשלנות בכלל. העילות להגשת תביעה משתרעות על מעשים או מחדלים שאירעו לפני הלידה, במהלכה או אחריה, והובילו לנזק או לנכות לעובר או לאם, שיש להם השלכה על התפקוד היומיומי ועל איכות החיים. להלן דוגמאות למקרים של רשלנות רפואית בלידה ואחריה.

לפני הלידה
רשלנות בקיום מעקב הריון: אי-התחקות אחר רקע גנטי בעייתי של בני הזוג, אי-הפניה לבדיקות שגרתיות או מיוחדות, וכן חוסר מקצועיות בפענוח ממצאי בדיקות אולטרסאונד ובדיקות אחרות. מחדלים אלה עשויים להוביל להחמצת פגם או מחלה שניתנים לאיתור בעובר ולהולדה בעוולה של תינוק בעל מום.

התרשלות בלקיחת אנמנזה של האם (אי-עמידה על עבר רפואי בעייתי בהריונות קודמים ומצב בריאות נוכחי). מצבים מסוימים מסווגים את ההריון כהריון בסיכון גבוה ומצריכים היערכות מיוחדת לקראת הלידה. מצבים אלה כוללים היסטוריה של הפלות קודמות, לידות מוקדמות, מחלות כרוניות של האם, קרישת דם, נטילת תרופות, צריכת סמים ואלכוהול, סוכרת הריון, רעלת הריון, נסיבות הקשורות במנח ומצג העובר ברחם והריונות מרובי עוברים.

רשלנות בזירוז לידה: קבלת החלטה על זירוז ללא צורך, ולחלופין, אי-קבלת החלטה בשעה שהדבר נדרש (מסיבות רפואיות, הריון עודף, לידה שהחלה אך אינה מתקדמת בקצב הרצוי), בחירת שיטת זירוז בלתי מתאימה, הזרקת מינון מוגבר של החומר המזרז (שעשויה לעודד צירים חזקים ולהוביל למצוקה עוברית בשל אי-אספקת חמצן או להיווצרות קרע ברחם האם).

במהלך הלידה
היעדר מעקב והשגחה אחר האם והעובר. במהלך הלידה נדרש ניטור צמוד באמצעות מוניטור. התרשלות בכך עשויה להוביל להחמצת סיבוכים אצל האם: עליית החום, שינויים בלחץ הדם, או היקלעות התינוק למצוקה עוברית עקב הפחתת אספקת החמצן, שינויים בדופק, וכריכת חבל הטבור סביב צווארו שעלולה לגרום לחנק, נזקים בלתי הפיכים ואף מוות. מצוקה עוברית שאובחנה באיחור ולא טופלה במועד, עלולה להוביל לשיתוק מוחין או לפיגור שכלי אצל היילוד. סיבוכים אימהיים יכולים להסב נזקים חמורים ליולדת. העדרות של רופא בשלב קריטי או בעת סיבוך בלידה עשוי להוביל לקבלת החלטות מוטעות לגבי אופן המשך התקדמות הלידה.

רשלנות רפואית בלידה מיוחדת
אי-קבלת החלטה על ביצוע לידת ואקום או מלקחיים בשעה שהדבר נדרש מסיבות הקשורות ביולדת (מחלת לב או ריאות, לדוגמה), או מטעמים הקשורים ביילוד (מצגים ומנחים המקשים על לידה רגילה, היקלעות למצוקה עוברית). לחלופין, קבלת החלטה מוטעית או מוקדמת.

אי-וידוא התקיימות תנאי סף אצל היולדת, הנדרשים לביצוע לידה מכשירנית.

חוסר מיומנות בביצוע הלידה עשוי לגרום לתינוק סיבוכים, בהם שברים בגולגולת, דימום תוך-מוחי, פגיעה בעצבי הפנים, פיגור או שיתוק מוחין. ליולדת עשויים להיגרם קרעים בנרתיק, פגיעות בצוואר הרחם ובשרירי רצפת האגן ודלקות בשלפוחית השתן.

רשלנות בביצוע ניתוח קיסרי
אי-קבלת החלטה על ביצוע הניתוח שעה שנדרש עקב מצוקה עוברית, סיבוך או האטה בלידה הטבעית.

הפרת דרישת הסכמה מדעת כנגזרת מחוק זכויות החולה - אי-מסירת מידע לאם בדבר הסיכונים והסיכויים הכרוכים בניתוח והצגת חלופות אחרות.

עריכת הניתוח בחוסר מקצועיות ומיומנות - עלולה להוביל לסיבוכים רפואיים לאם: דלקות ברחם ובדרכי השתן, דימומים, הידבקויות בבטן, היווצרות קרישי דם ותסחיפי ריאה.

רשלנות במתן זריקת אפידורל
הסבת נזקים ליולדת תוך הלידה' לרבות קרע ברחם, בצוואר הרחם או בנרתיק, דלקות וזיהומים והיפוך הרחם, שהוא מצב מסכן חיים.

לאחר הלידה
אי-ניקוי הרחם משאריות שליה עלול לגרום להתפתחות תסמונת אשרמן - היווצרות הידבקויות בחלל הרחם, גרימת זיהומים ונזק בלתי הפיך עד כדי צורך בכריתת הרחם. בתי המשפט בישראל טיפלו בתביעות רשלנות רפואית לא מעטות שעסקו בתחום זה.

חוסר מעקב אחר היולדת והעובר. השגחה אחר היולדת והתינוק נדרשת לאחר כל לידה, ובפרט כזו שקדם לה הריון בסיכון גבוה, וכן במקרים של לידת פג, לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי.

המידע באדיבות אתר Malpractice, מאגר המידע הגדול בישראל בנושא רשלנות רפואית, המנוהל על ידי עו"ד עופר סולר המפעיל בלוג רשלנות רפואית לקהל הרחב.


[11/02/2010]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו