דלג לתוכן

כך תציגו נכון: 5 הטיפים שיהפכו רעיון מורכב לסיפור הצלחה

היכולת לספר סיפור שירתק את המאזינים, ולהעביר את המסר בצורה משכנעת הינה אתגר משמעותי, במיוחד בתחומים מורכבים, כמו בריאות. יש לכם מצגת חשובה? רוצים לרתק את המאזינים כמו המרצים ב-TED? אספנו עבורכם 5 טיפים שיהפכו כל רעיון מורכב או מצגת שגרתית - לסיפור הצלחה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/02/2017 תאריך עדכון: 18/11/2020
4 דקות קריאה

בדצמבר האחרון הכריז פורום Reboot, בשיתוף עם גופים וארגונים נוספים, על תחרות "יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2017". הפורום מציע סיוע כספי וליווי מקצועי ליוזמות בתחום הבריאות שיכולות לתרום לשיפור מערכת הבריאות שלנו, הזדמנות המאפשרת לממש רעיונות שיסייעו לחולים, להגשים תכניות או לפתח פרויקטים קיימים וליישמם במקומות נוספים. 

חברי הפורום, המונה מעל ל- 500 איש, שותפים בבחירת עשרת היוזמות שיגיעו לגמר, כולל את "חביב קהל". הזוכים בתחרות יבחרו על ידי חבר השופטים בראשותו של ד"ר יצחק ברלוביץ', מנהל המרכז הרפואי 'וולפסון', ויו"ר וועדת הבחירה של הפורום. אחד השיקולים שיסייע לחברי הוועדה בהליך הבחירה, הוא מצגת של שמונה דקות,  אותה יציגו בפניהם כל אחד או אחת מעשרת הפינליסטים אשר יצטרכו לשכנע את השופטים כי היוזמה שלהם צריכה לזכות בתחרות. 

בפורום חשבו שהם צריכים חיזוק משמעותי, לכן הם יעברו סדנה מקצועית שתדריך אותם איך להעביר מצגת מנצחת בסגנון "TED MED", כזו שאולי תקבע אם ינצחו בתחרות. את הסדנה יערכו מומחים מחברת 'בארי כץ', אחת המובילות בתחום הכשרות מקצועיות למיומנויות תקשורת. צוות המנחים של החברה, ילווה את הזוכים עד כנס "קיימות בבריאות 2017" בשיתוף "גלובס", בו הם יציגו את היוזמה שלהם על הבמה, בפני קהל של מכובדים, הכולל בכירים מתחום הבריאות, האקדמיה והתעשייה, לרבות נציגים מן התקשורת. 

"רעיון מדהים ככל שיהיה לא תמיד מספיק. מי שמוביל את היוזמה יצטרך לספר סיפור בן שמונה דקות, בו הוא לוקח את קהל המאזינים למסע רגשי שבסופו הם צריכים לקבל החלטה", מסבירה אפרת גזית, מנחה ויועצת מחברת בארי כץ. לאפרת מעל 20 שנות ניסיון בליווי ארגונים והכשרת אנשים לתקשורת אפקטיבית יותר, היא ליוותה אינספור מציגים לקראת פרזנטציות משמעותיות, אירוע TEDx, כנסים בינלאומיים,Advisory Boards  מבחנים וראיונות חשובים. "בין אם המדובר בפרזנטציה משמעותית, ראיון עבודה, שיחת TED או גיוס כסף ממשקיעים, כל מציג מבקש לעורר אצל הקהל שלו רגש מוגדר כלפי הרעיון שלו. אם הצלחנו בכך, יווצרו בקהל עניין ואף תשוקה לרעיון שלנו. אני מאמינה כי פרזנטציה מוצלחת היא כזו המביאה לשינוי הרצוי בקהל. רעיון טוב שמסופר נכון יכול לשנות עולמות", אומרת גזית.

אחת הדרכים הוותיקות והידועות ביותר לעורר רגש אצל הקהל שלנו היא על ידי סיפור, בשמו העדכני: storytelling. למעשה, האתגר העיקרי הינו להפוך את הפרזנטציה לסיפור. עבור  רבים, מדובר במשימה בלתי אפשרית, והפרזנטציה היא לא יותר ממסירת מידע לקוני ויבש. וזו הסיבה המרכזית למצגות משעממות, חסרות אמירה, והגרוע מכל - כאלה שאינן משיגות את מטרתן. 


האתגר המרכזי: להפוך פרזנטציה לסיפור



את אשפי ה- storytelling  נוכל למצוא בבמות כדוגמת TED. כמובן שאין ציפיה שכל ישיבת צוות תהפוך לבמת TED  או שדקות ספורות של הצגה ילוו בהכנה מקדימה של כחצי שנה. יחד עם זאת, קיימים מספר טיפים טכניים פשוטים ליישום שיכולים להפוך את המצגת מערמת נתונים לסיפור הצלחה. בעזרת אפרת, אספנו עבורכם 5 טיפים שיסייעו לכם לצלוח את הפרזנטציה החשובה הבאה שלכם.

1.  מטרת המצגת: הקהל

סיפור טוב הוא כזה שקל לעקוב אחריו, אחד אשר מכיל טיעון מרכזי שנבנה ומוביל את המאזין למסקנה מוגדרת, ובעיקר מייצר את החוויה הרגשית המתאימה. כדי לבנות את הסיפור הטוב ביותר, על המציג להתכונן בצורה נכונה. עליו לענות על שתי שאלות חשובות:איזו תגובה ארצה לקבל מהקהל ומה הצופים והמאזינים צריכים להבין ולהרגיש כדי שיגיבו באופן המצופה מהם? 


התשובות לשאלות אלו יבנו עבורכם את השלד של הסיפור שלכם וכך גם תוכלו להבחין בקלות בין הנתונים הרלוונטיים ובין המיותרים. דוגמה מצוינת לכך ניתן לראות בשיחת הTED  של ג'ו סמית', How to use one paper towel, אשר הצליח בארבע דקות וחצי בלבד, ליצור חוויה מהנה וסוחפת סביב נושא יבש מאוד - חסכון במטליות נייר לצורך שמירה על הסביבה. לאחר שתצפו, תופתעו לגלות איך הרגל כל כך עמוק משתנה אצלכם לאורך זמן, בעקבות  דקות ספורות אשר ממוקדות רק במה שהקהל צריך לשמוע ובאופן הנכון.

2.  תרגלו את משפטי הביניים

ודאי כבר שמעתם כי הדרך הטובה ביותר להתכונן למצגת היא לבצע חזרות בקול רם. זהו טיפ מצוין אך חשוב שייושם בצורה הנכונה. רוב המציגים חושבים כי מהות הדבר נעוצה בזיכרון המלל המוקרן במצגת ולא מתייחסים למשפטי הקישור והמעבר בין השקפים. כתוצאה מכך נוצר אוסף רעיונות ולא סיפור אחד שלם. משפטים כמו, "עכשיו משראינו מה המצב בשוק, בוא נראה איך המוצר שלנו הולך לפתור את זה" או "וזו רק זוית ראיה אחת. ניתן לבחון את הנושא גם מזוית אחרת, יתרמו לבהירות ולהצלחה. שימו לב למעברים החלקים שעושה ג'וליאן טריזור במצגת זו: shh! Sound health in 8 steps



3.  שברו את התבנית 

סיפור טוב שומר על קשב גבוה לכל אורכו. לעומת זאת, לעיתיםבמהלך המצגת אנו שמים לב שהקהל כבר "לא איתנו". אחת הדרכים לשמור על תשומת ליבו של הקהל לכל אורך המצגת היא לשבור את הרצף. שלבו בין הנתונים וההסברים, תמונות, אנלוגיות, דוגמאות וסיפורים, כדי שהקהל יישאר מרוכז לכל אורך הפרזנטציה. שימו לב ל"שבירות הרצף" הרבות בקטע הבא הלקוח מתוך TED TALK של קן רובינסון: Do schools kill creativity, המשלב הומור, סיפור, ציטוט ופניה אל הקהל, אשר בעזרתם המצגת שלו הפכה לאחת הנצפות ביותר ב-TED.

קראו עוד:  נותר עוד חודש ליוזמה שתשנה את העתיד של כולנו 

4.  חשבו על פתיחה מעניינת 

מצגות מקצועיות רבות פותחות בהצגת אג'נדה או סדרת סעיפים שבהם תיגע המצגת. במקרים רבים, אנו "מאבדים" את הקהל, המפרש את הפתיחה כמסע מפרך ומתיש. פתיחה עוצמתית ומעניינת הכרחית כדי להכניס את השומעים למסע לאורך הסיפור שלך. כדי שיצטרפו אליכם נסו לשבור שגרה, ותרו על הפתיחות המעייפות והסטנדרטיות וחפשו דרך מעניינת יותר, כזו שתהווה שער הכניסה של הרעיון שלכם. ישנן דרכים רבות לפתיחה סוחפת. אחת מהן תוכלו למצוא בפתיחה של שיחת ה-TED הבאה: Andrew Stanton- the clues to a great story .

5.  שימרו על התלהבות 

מידת התלהבותכם מהסיפור שלכם משפיעה באופן ישיר על סקרנותו של הקהל. צרו עניין במצגת והדגישו את ייחודם של הנתונים שאתם מציגים, ציינו מה כל כך חריג בתוצאות שהתקבלו,  ספרו מה היתרון בדרך העבודה שאתם מציעים. בטאו את התלהבותכם דרך הדגשות ושפת גוף נלהבת. בנוסף, צמצום המלל הכתוב בשקפים  ושילוב אלמנטים ויזואליים יהפוך הקראת נתונים יבשה לתיאור מצב מעניין וחי. צפו באופן שחוקרת המוח ג'יל בולט טיילור, מספרת על השבץ המוחי שעברה: My stroke of insight. ההתלהבות והתשוקה שלה הביאו לכמעט 20 מליון צפיות במצגת ה-TED שלה.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אודי קלינר
ד"ר אודי קלינר בריאות הציבור
ד"ר דן טורנר
ד"ר דן טורנר בריאות הציבור
פרופ' איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטו בריאות הציבור
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ביטוחי בריאות וסיעוד

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו