דלג לתוכן

התקשורת עם הרופא/ה לקויה? יש מה לעשות

סקר חדש הראה כי מרבית האמריקאים לא מבינים את הרופאים/ות שלהם. כיצד יכול הקשר עם הרופא/ה להשפיע על הבריאות שלנו ומה יכולים לעשות המטופלים כדי לשפר את מצבם? התשובת בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/11/2021
3 דקות קריאה

 קרוב לשני שליש מהאמריקאים אינם בטוחים שהבינו נכון את ההמלצות הרפואיות של הרופא/ה שלהם ואת המידע הבריאותי שעליו דנו עם הרופא/ה במהלך הביקור. המידע הזה עולה מתוך סקר[1] ארצי חדש בארה"ב (AHIMA).

 

 

גבר מתוסכל מהתקשורת עם הרופאה המטפלת
 fizkes | Shutterstock

הטכנולוגיה מתקדמת, חוויית המטופל עדיין מאחור

עבור מטופלים רבים ואנשים שמטפלים בקרוביהם, התקשורת נפגמת כאשר הם נפגשים עם הרופא/ה שלהם. על פי דוח הקרן, 62% מהאמריקאים אינם בטוחים שהם מבינים את עצות הרופא שלהם ואת המידע הבריאותי שנדון במהלך הביקור. 24% אומרים שהם לא מבינים כלום, ו-31% לא זוכרים מה נאמר במהלך הביקור. 15% אמרו שהם יצאו יותר מבולבלים לגבי בריאותם לאחר המפגש עם הרופא/ה.

עוד עולה כי 22% מהאמריקאים טוענים שאינם מרגישים בנוח לשאול את הרופא שלהם שאלות בריאותיות מסוימות. חוסר היכולת לקיים דיאלוג פתוח ואותנטי עם הרופא גורם לכך שמטופלים רבים עוזבים את הפגישות שלהם מבלי לקבל תשובות ברורות לשאלותיהם (24%) או מבלי שיש להם הזדמנות לשאול שאלות כלשהן (17%).

ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת היום נגישות למידע בריאותי למטופלים. מהמחקר עולה כי כ-40% מהאמריקאים בודקים את ההמלצות של הרופא/ה שלהם באינטרנט לאחר הביקור, וכ-60% פונים קודם כל לאינטרנט, עוד לפני הייעוץ עם הרופא/ה.

הסיבה שאנשים מרבים לקבל מידע רפואי נובע ככל הנראה מהאמונה שהמידע באינטרנט אמין: 86% מהאמריקאים מאמינים שהמידע הבריאותי שהם צורכים אמין; 42% מרגישים הקלה מקריאת מידע ברשת על מצבם; 35% מרגישים בטוחים יותר בהמלצות הרופא לאחר קריאה ברשת.

מטופל שלא מבין עלול להסתיר מהרופא

אי חשיפת מידע רפואי רלוונטי של המטופל לרופא/ה עלול לפגוע בטיפול בחולה ואף להוביל לפגיעה בחולה.

במחקר[2] שבחן את התדירות שבה מטופלים חושפים מידע רפואי רלוונטי לרופא/ה ומה הסיבות לכך, נמצא כי מטופלים רבים מסתירים פעמים רבות מידע חשוב מהרופא/ה שלהם, והם נטו לעשות זאת בעיקר במצבים בהם הם לא הסכימו או לא הבינו את הנחיות הרופא/ה.

מה זה חוויית מטופל ולמה זה חשוב?

למרות שהאינטרנט מספק לנו היום מידע רב על מצבים רפואיים שונים, בסופו של יום האבחון הרפואי, ההמלצות, הטיפול והמעקב, נעשים על-ידי רופא/ה.

בשנים האחרונות מקבלת חוויית המטופל תשומת לב מרכזית במערכות הבריאות בארץ ובעולם. חווית המטופל היא למעשה החוויה של המטופל עם מערכת הבריאות. החוויה מושפעת מהמפגשים עם המטפלים/ות, כאשר לרוב, טיפול חיובי יכלול בין היתר רגישות למצב הנפשי של המטופל, יחס מכבד, תקשורת והעברת מידע, מעורבות המטופל ומשפחתו ועוד[3].

מחקרים מראים שחווית מטופל חיובית קשורה הדוקות ליעילות ולהצלחה הרפואית ולבטיחות המטופל[4] [5].  בנוסף, חוויית מטופל חיובית עשויה לצמצם אצל המטופל תוקפנות והתפרצויות אלימות. וגם הצוות הרפואי מרוויח מכך, שכן פעמים רבות הכרת תודה של המטופל לרופא/ה ולצוות המקצועי, משפיעה על צמצום השחיקה וחיזוק תחושת המשמעות של התפקיד[3].

תהיו נחמדים לרופאים/ות שלכם

מעבר למה שהרופא/ה יכולים לעשות למענכם בחוויית הטיפול, יש גם דברים שאתם יכולים לעשות למען עצמכם. מסתבר שהיחס שלכם לצוות הרפואי עלול להשפיע על הבריאות.

מחקר שבחן כיצד גסות רוח של המטופל לצוות הרפואי משפיעה על ביצוע התערבויות רפואיות, מצא שלגסות רוח היו השלכות שליליות לא רק על פרמטרים של האבחון וההתערבות הרפואית, אלא גם על תהליכים שיתופיים אחרים בצוות, החיוניים לטיפול ולבטיחות החולים[6].

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

 

 

[2] JAMA Netw Open. 2018;1(7):e185293. doi:10.1001/jamanetworkopen.2018.5293 .

[4] BMJ Open 2013;3:e001570. doi: 10.1136/bmjopen-2012-001570.

[5] BMJ Open Qual. 2019; 8(3): e000637. Published online 2019 Aug 20. doi: 10.1136/bmjoq-2019-000637.

[6] Pediatrics January 2017, e20162305; DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2016-2305.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר ירון ברין
ד"ר ירון ברין אורתופדיה
4.9
( 15 חוות דעת )
"אני אמליץ לכל אחד עם בעיות של החלפת ירך לפנות אליו. כי טיפול ויחס שקיבלתי היה יותר ממעולה."
ד"ר גיל נרדיני
ד"ר גיל נרדיני כירורגיה פלסטית
5.0
( 38 חוות דעת )
"ד"ר נרדיני הוא רופא בחסד עליון, פרפקציוניסט מאוד וחד עין לצד היותו בן אדם נעים הליכות וסבלני מאוד. המקצועיות לצד האנושיות שלו הפכו את החוויה לקלה יותר משמעותית."
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
4.8
( 99 חוות דעת )
"רופאה מקצועית, יסודית, מקדישה את כל הזמן הנדרש לבחון כל דבר ולענות על כל שאלה, נעימה מאוד. מומלצת בחום"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו