חיפושים בגוגל עשויים לחזות את ההתפרצות הבאה של קוביד-19
אחת מהדרכים הטובות להתמודד עם נגיף הקורונה היא באמצעות זיהוי של מוקדים בהם עלולה להתפרץ המגפה ביתר שאת. כעת, מחקר חדש מצא דרך טריוויאלית למדי שתעזור לנבא את מוקד ההתפרצות הבא. הפרטים בכתבה
נתוני חיפוש בגוגל עשויים לעזור בחיזוי מוקדי התפרצות של קוביד-19 לפני שהם קורים, כך עולה ממחקר חדש (1) שהתפרסם בכתב העת Social Network Analysis and Mining. המחקר החדש בחן האפשרות לנבא התפרצות של נגיף הקורונה לפני שהוא קורה באמצעות ניתוח מידע של חיפושים מקוונים בגוגל טרנדס.
By my_ photos | Shutterstock
גוגל טרנדס ובריאות
מחקר חדש זה אינו הפעם הראשונה שבאמצעות גוגל טרנדס ניתן לקבל מידע עדכני על צרכים ומגמות המתחוללים בתקופת הקורונה. בספטמבר 2020 יצא מחקר (2) שבו נטען כי בעקבות המגפה עלתה כמות החיפושים בגוגל ארה"ב הקשורים לחרדה – תסמיני חרדה וטיפולים מרחוק, מה שמעיד על השפעות הקורונה על בריאות הנפש בקרב האוכלוסייה האמריקאית.
גוגל טרנדס הוא כלי נגיש וחינמי המאפשר למשתמשים ללמוד על חיפושים בגוגל, והוא עשוי לספק תובנות מעמיקות על התנהגויות של אוכלוסיות מסוימות ועל מגמות הקשורות לבריאות. כבר בשנת 2014 נטען במחקר (3) כי גוגל טרנדס מאפשר זיהוי מדויק יותר של התנהגויות המייצרות זיהומים פתאומיים, ובכך עשוי לעזור לאפידמיולוגים ולאנשי מקצוע בתחום הבריאות לנהל ביעילות מדיניות הקשורה למגפות כגון סגר, עוצר וכו'.
שלב ראשון: זיהוי ביטויים הקשורים לסיכון גבוה יותר להידבקות
לצורך המחקר החדש, החוקרים ערכו מיפוי של מילים וביטויים המחופשים בגוגל והם עקבו אחריהם ב-50 המדינות בארה"ב במשך 3-4 חודשים שבתקופת המגפה. לאחר מכן, הם חילקו ביטויים אלו לשתי קטגוריות: בידוד וניידות. בידוד כלל ביטויים כגון "יוגה בבית", הזמנת אוכל" ופעילויות נוספות שהעידו על כוונה להישאר בבית; ניידות כלל ביטויים כגון "תיאטרון לידי", כרטיסי טיסה" וביטויים אחרים הקשורים לפעילות מחוץ לבית ובקרבה פיזית עם אחרים.
המידע על מילות המפתח והביטויים הסתמך גם על סקר, שבו אנשים השיבו לגבי הפעילויות שהם היו עושים אם היו מסירים את מגבלות המגפה. שלושת הפעילויות העיקריות שצוינו היו "ללכת לאצטדיון/למופע", "ללכת לקולנוע", ו"להשתתף באירוע ספורט". המידע הזה אפשר לחוקרים לבנות כלי שיכול לזהות פעילויות בעלות סיכון גבוה יותר להידבקות.
ביטויים הקשורים פעילות מחוץ לבית ניבאו התפרצות של קוביד-19
ממצאי המחקר הראו התאמה ב-42 מדינות מתוך ה-50, בין גל חיפושים בגוגל אשר קשור לפעילות מחוץ לבית – פעילות שעלולה להעלות את הסיכון להידבקות בווירוס הקורונה – ובין עלייה במקרים של קוביד-19 כ-10 עד 14 יום לאחר החיפוש.
כאשר חלו הגבלות על מדינות מסוימות, נצפתה ירידה משמעותית בחיפושים של פעילויות מחוץ לבית, ובהתאמה חלה גם ירידה בכמות הזיהומים. כאשר חלו הקלות במדינות אלו, ניתן היה לראות עלייה חדה בחיפושים אחר פעילויות מחוץ לבית, שלאחריהן הגיעה גם עלייה במספר חולי הקורונה.
לסיכום, לטענת החוקרים, ממצאי המחקר עשויים לבנות בסיס ידע על שינויים התנהגותיים של בני אדם במהלך המגפה, וכן ניתן ללמוד מהתנהגויות אלו על ניהול מגפות עתידיות.
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
מקורות
(1)Social Network Analysis and Mining volume 11, Article number: 18 (2021). Published: 04 February 2021. https://link.springer.com/article/10.1007/s13278-021-00723-5.
(2) Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(6), 567-568. https://dx.doi.org/10.1037/tra0000872.
(3) PLOS ONE. Published: October 22, 2014, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0109583.