דלג לתוכן
ציסטה בכליה בבדיקת אולטרסאונד
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/12/2008
2 דקות קריאה
שאלה:

בדיקת אולטרסאונד גילתה ציסטה על הכליה, בגודל 6 ס"מ. בבדיקת CT לפני 3 שנים, גודל הציסטה היה 3.5 ס"מ. האם יש צורך לנתח על מנת להוציא הציסטה?

תשובה:
ציסטות כלייתיות הן ממצא שכיח, ששכיחותו עולה עם הגיל. כשליש מן האנשים מעל גיל 50 מפתחים ציסטות כלייתיות, ולפי מחקרים שונים, ציסטות כאלה שכיחות אף יותר. הציסטות הכלייתיות בדרך כלל אינן גורמות סימפטומים ומתגלות במקרה בבדיקות הדמיה שמבוצעות מסיבות אחרות. במרבית המקרים, אלה בציסטות פשוטות, אך במקצתם יש יסוד להאמין שהסיבה מדאיגה יותר: מחלת כליות, זיהום או גידול. כדי להבדיל בין הציסטות הפשוטות לממצאים האחרים ניתן להשתמש בבדיקת אולטרסאונד, בבדיקת CT או בבדיקת MRI. בכל אחד מאמצעי ההדמיה הללו יש מאפיינים המבדילים בין ציסטה פשוטה למבנים כלייתיים אחרים. באולטרסאונד, למשל, ציסטה פשוטה נראית עגולה, עם גבולות ברורים ודופן חלק, ללא הדים בתוך הציסטה ועם הד חזק של הדופן האחורית. גודל הציסטה הכלייתית אינו בין המאפיינים מעוררי החשד לממצא שאינו שפיר. אם כל המאפיינים הללו ישנם, והחולה אינו סימפטומטי, אין צורך בשום הערכה נוספת, ואין צורך לחזור על בדיקת ההדמיה לצורך מעקב. אם תשובת האולטרסאונד אינה חד-משמעית, מומלץ לבצע בדיקת CT, ולפי תוצאותיו, להחליט על המשך הבירור או המעקב. אם בדיקות ההדמיה מציגות ממצאים חשודים, יש לשקול הסרה או דגימה של הנגע. באופן נורמלי, ציסטות כלייתיות פשוטות נוטות לגדול במשך הזמן. ביוני 2008 התפרסם מחקר שעקב אחר 61 אנשים עם ציסטות פשוטות של הכליה במשך 10 שנים בממוצע. המחקר הראה כי מרבית הציסטות גדלו בזמן זה, הן בגודלן והן במספרן. חלק מן הציסטות גדלו במהירות בשנתיים-שלוש הראשונות למעקב, ולאחר מכן האטו את קצב הגדילה. לא נמצא קשר בין מהירות הגדילה לבין סיכוי להופעת ממאירות. לא ציינת כיצד התגלתה אצלך הציסטה הכלייתית, ומדוע בוצע ה- CT לפני שלוש שנים. האם סבלת מסימפטומים כלשהם והאם את סובלת מהם כעת? כמו כן, לא סיפקת פרטים באשר למאפייני הציסטה בבדיקת האולטרסאונד שבצעת. שובי אל הרופא המטפל שהפנה אותך אל המעקב, כדי שיוכל להחליט אם יש צורך בהפניה לאורולוג. ד"ר ליה עשת - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר יעל מליניאק
ד"ר יעל מליניאק משפחה
4.9
( 24 חוות דעת )
"הרופאה היתה קשובה אלי לשם שינוי מרופאים אחרים נתנה לי מענה ותחושה ממוקדת בעזרה הרפואית"
ד"ר רפאל אלון
ד"ר רפאל אלון כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"הגעתי אל ד״ר אלון אחרי חודשים לא קלים ועם כאבים חמורים בגלל פיסורה שלא הגיבה לטיפול המסורתי, בהמלצת פרקטולוג שאצלו טופלתי ושאינו מנתח עוד. דר׳ אלון ברגישותו הרבה הבין את סבלי ודאג לי לשיבוץ מהיר לניתוח. באווירה נעימה, בביטחון ובחיוך, ענה על שאלותי ונסך בי בטחון לקראת הניתוח. ממליצה מאד!"
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו