דלג לתוכן

כאבים בברך אחרי מאמץ

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/10/2008
2 דקות קריאה

שאלה:

אני בן 22, סובל מכאבים בברך שמאל בזמן מאמץ. אבל אתחיל מהרקע. מגיל 16 התחלתי להתאמן באירובי מדרגה, ובאמת היו תקופות שהייתי מכור לזה. הייתי עושה 4 פעמים בשבוע כל פעם שעה, והיו תקופות שלא עושה בכלל. (מרוב אהבה לתחום למדתי הדרכת אירובי, עיצוב וחיטוב, אני לא עוסק בזה ואף פעם לא עסקתי, סתם למדתי כי אני אוהב את זה.) בכל מקרה, כבר בערך שנתיים אני סובל מכאבים בברך, בעיקר בזמן מאמץ. אם אני חוזר לספורט ואימוני מדרגה, מתחיל הכאב. לפעמים במסיבה, אחרי שעה-שעתיים של ריקוד, מתחיל לכאוב לי בברך. וכך בעוד כל מיני מצבים שבהם בעיקר במאמץ מתחיל כאב. הלכתי לאורתופד שבדק לי את האזור ולא זיהה שום דבר בבדיקה, ושלח אותי לעשות בדיקת מיפוי עצמות, לראות אם בבדיקה הזו מהתוצאות יהיו הסברים לכאבים. לא עברו יומיים מביקורי אצל הרופא, לא יודע איזו תנועה עשיתי, אבל מאותו היום (ועברו כבר 3 ימים) פשוט כואבת לי הברך! כל התנועות שבבדיקה אצל הרופא עברו בסדר, עבשיו מכאיבות, וזה מעצבן שדווקא אחרי הביקור אצל הרופא הכאבים מתחילים - חוק מרפי שכזה. האם מיפוי עצמות זה באמת הכיוון? אני חושב שרוב הסיכויים שדפקתי קצת את הסחוס, כי באמת היו תקופות שבהן הייתי מכור לזה, ועם האדרנלין והמוזיקה וכל האנרגיה, כל קפיצה וכל דריכה הייתה במלוא האנרגיה והכוח, וכיום, אחרי שלמדתי, אני יודע שלא עשיתי את התנועות נכון וכמו שצריך. אם זה באמת כך, האם במיפוי עצמות אפשר לראות את מצב הסחוס?

תשובה:

עם כל הכבוד למרפי, לא ניתן לו פה את כל הקרדיט! אתה מתאר פעילות אינטנסיבית, וכנראה לא נכונה ולא מותאמת, על הברך. נתנחם בזה שעכשיו אתה יודע יותר טוב איך לנהוג בגוף שלך סביב מאמץ. כרגע, עדיף שתיתן המון מנוחה לברך שלך, ואני מתכוונת למנוחה מלאה, זאת אומרת, בלי ספורט בכלל לתקופה מסוימת, רק הליכה רגילה - שום מאמץ. קשה לי לקבוע בדיוק לכמה זמן, אך הייתי ממליצה על משהו סביב חודשיים. אתה יכול גם להתחיל לקחת את תוספי המזון המוכרים בשוק, כמו מגה גלופלקס, גלוקוזמין, או דומים להם. התחל במינון הגבוה לתקופה של כמה חודשים, ואחר כך תוכל לרדת במינון, גם כי זה לא זול, וגם כי זה יספיק (אני מקווה) למצב "תחזוקתי". לאחר תקופה זו של רגיעה ממאמצים, תוכל להתחיל, מאוד בהדרגה, לחזור לפעילות. אני ממליצה לך להתחיל בפעילות עם אופניים או שחיה, שניהם לא מעמיסים משקל על הברך, כך שלא יהיה לחץ נוסף על הסחוסים שלך. תתפלא, אך למרות כל הספורט שעשית, סביר להניח שהשרירים סביב הברך שלך אינם מספיק חזקים! העובדה שהברכיה סביב הברך נותנת לך תחושה של תמיכה גם מרמזת על כך שהשרירים לא עושים את עבודתם סביב המפרק שלך. בהדרגה, תצטרך לחזק את השרירים שסביב הברך שלך, כדי שיתמכו טוב יותר במפרק. לגבי הכאב שהופיע כמה ימים אחרי שהיית אצל האורתופד, כנראה שעשית תנועה לא נכונה עם אותה הרגל, אך סביר מאוד שברך שכבר כואבת וחלשה תיפגע יותר, ומרפי לא אשם פה. יתכן שהאורתופד שאליו פנית יפנה אותך לפיזיותרפיה, שם יוכלו לתת לך הנחיות לגבי תרגילים. בהצלחה, קתרין אטל - פיזיותרפיסטית
רופאים בתחום
ד"ר ענת בכר צפורי
ד"ר ענת בכר צפורי עיניים
ד"ר מיקלוש באלה
ד"ר מיקלוש באלה כירורגיה
ד"ר פבלו בוקסנבוים
ד"ר פבלו בוקסנבוים הרדמה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו