דלג לתוכן
הסיכון בקרינה בבדיקת CT
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/03/2009
1 דקות קריאה
שאלה:

אני בת 49. עברתי בדיקת CT של הסינוסים לפני חודשיים והטכנאית סירבה לכסות אותי בסינר מגן למרות שיש לי סיפור משפחתי של סרטן שד. עתה עלי לעשות שוב בדיקת CT של הצוואר עקב בליעת עצם לפני שלושה שבועות. האם צריך לדרוש הגנה כזאת? מה הסיכון בבדיקת CT שנייה תוך חודשיים?

תשובה:
הסיכון בקרינה הוא סיכון מצטבר. כל חשיפה לקרינה גורמת למוטציות בגנים שלנו. צירוף של מוטציות רבות במקומות מסוימים עלול לגרום נזק. לכן רצוי למעט בבדיקות שאינן הכרחיות. דרושות כמויות עצומות של קרינה כדי לגרום לסרטן, ולכן, כשמדובר במטופל העובר בדיקות אבחנתיות נדרשות, בדרך כלל לא מכסים את הגוף מחשש לסרטן, אלא רק את האשכים או את השחלות מחשש לפגיעה בגנים בתאי הביצית או הזרע, שם כל מוטציה בודדת יכולה לגרום למחלה קשה בעובר. בבדיקות של הראש והצוואר הקרינה רחוקה מאוד מהאגן ולכן גם הגנה על השחלות פחות חיונית. בבדיקת CT של הצוואר לא ניתן להניח מגן על איזור השדיים כיוון שהמגן גורם לטשטוש של כל התמונה. ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד
רופאים בתחום
ד"ר מירב שגב
ד"ר מירב שגב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 8 חוות דעת )
"ד"ר שגב רופאה מקצועית, נעימה, רגישה ואדיבה, רואה את טובת המטופלת וקשובה לה. היא הרבה מעבר לגניקולוגית, היא אשה מדהימה! אני מטופלת שלה כבר מספר שנים, לאחרונה ליוותה אותי בהריון מאתגר ותמכה בי לאורכו. היא נתנה מענה לכל שאלה שלי תוך כדי טיפול מקצועי, יסודי ומסור ואני ממליצה עליה בחום!"
ד"ר נתנאל הורוביץ
ד"ר נתנאל הורוביץ המטולוגיה
יושב ראש האיגוד הישראלי להמטולוגיה ורפואת עירויים ומנהל היחידה לטיפול יום במערך ההמטולוגי, הקריה הרפואית רמב"ם
פרופ' מרים דוידוביץ
פרופ' מרים דוידוביץ ילדים
מנהלת המכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו