יחסים: כיצד מתמודדים עם יציאה לגמלאות?

מחקר חדש טוען שקיים קשר בין יציאה לפנסיה של גברים לבין תחושת סטרס ודיכאון אצל בנות הזוג. המחקר מצא שפרישתו של הבעל מהעבודה והזמן המשותף ביחד גרמו למתח נפשי ואף לדיכאון
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 22/01/2015


מחקר חדש טוען שקיים קשר בין יציאה לפנסיה של גברים לבין תחושת סטרס ודיכאון אצל בנות הזוג. המחקר בו לקחו חלק חוקרים מאוניברסיטת Padova, ראיין בין השנים 2008-2013 840 נשים יפניות בגילאי הפרישה. המחקר מצא שפרישתו של הבעל מהעבודה והזמן המשותף ביחד לא סיפקו חוויה חיובית לחלק גדול מהנשים אלא דווקא להיפך - גרמו למתח נפשי ואף לדיכאון


מקרים רבים בעלי מאפיינים דומים


בשנים האחרונות מופיעים יותר ויותר מקרים בהם נשים מבוגרות מפתחות תסמינים של דיכאון לאחר יציאתו לפנסיה של הבעל. בהתחלה, מופיע בעיקר לחץ נפשי הכולל ויכוחים רבים וקושי להסתגל למצב החדש, ומאוחר יותר אף יכולים להופיע תסמינים של דיכאון הכוללים הפרעות שינה ואכילה, חוסר רצון או יכולת ליהנות ומצב רוח רע מאוד. בחלק מהמקרים אף נדרשת התערבות רפואית הכוללת טיפול תרופתי או טיפולים פסיכולוגיים שונים על מנת להתמודד בהצלחה עם המצב.


לדעת רבים, תקופת הפרישה אמורה להיות אחת התקופות היפות בחיים, בה בני הזוג סוף סוף יכולים ליהנות אחד מהשני ללא התחייבות אחרת כמו עבודה וילדים. בתקופה זו, פנסיונרים רבים מבלים בטיולים ברחבי העולם, משתתפים בחוגים שונים, נהנים מתחביבים חדשים ומקדישים זמן רב למשפחה ולנכדים.


עם זאת, חוקרים גילו שהשינוי הקיצוני הזה מחיי העבודה לחיי הפרישה יכול לגרום דווקא למתח נפשי אדיר ולקשיי הסתגלות משמעותיים. מכיוון שבמקרים רבים הבעל פורש מספר שנים לאחר אישתו, יציאתו לפנסיה מלווה לא פעם בהפרת האיזון הביתי ובקשיי הסתגלות רבים דווקא מצד בת הזוג. המצב הזה, אשר קיבל את הכינוי תסמונת "הבעל הפורש" יכול לגרום לקשיים רבים לשני בני הזוג ולהפוך את חודשי הפנסיה הראשונים ללא פשוטים.




קושי רב יותר כאשר הנשים עובדות


החוקרים גילו שפרישת הבעל משפיעה יותר על נשים אשר עדיין עובדות. מקרים אלה, הכוללים בעיקר אנשי צבא, שוטרים, כבאים או מורים, אשר פורשים בגיל צעיר יותר, גורמים לנשים למעמסה רבה יותר ולקושי רב בחיי היום יום. במקרים אלה, הנשים קורסות תחת העומס מכיוון שמלבד עבודתן היום יומית, עליהן לטפל גם בבעל ובדרישותיו השונות, מה שמקשה עליהן עוד יותר. 


מצב שבהחלט ניתן להימנע ממנו


תסמונת "הבעל הפורש", והפרעות אחרות בגיל הפרישה יכולים להימנע על ידי תכנון נכון של סיום העבודה והחודשים הראשונים של הפנסיה. קיימות מספר המלצות אשר יכולות להקל על ההתמודדות עם הפרישה: 


מומלץ לעזוב את העבודה בהדרגה - אין ספק שיציאה פתאומית לחופש מוחלט לאחר עשרות שנים של עבודה יכולה להיות קשה לשני בני הזוג, ועל כן מומלץ לפרוש בהדרגה, תוך צמצום היקף המשרה לקראת הפרישה לפנסיה. במקרים בהם הדבר אינו מומלץ מבחינה כלכלית, ניתן להקדיש את השנה הראשונה לאחר הפרישה הרשמית לעבודה של יום-יומיים בשבוע, ובהמשך לפרוש באופן מוחלט.


תכנון זוגי - אם ניתן, כדאי לתכנן את פרישת שני בני הזוג כך שתהיה ביחד. בדרך זו, חווית הפרישה תהיה משותפת לשני הצדדים ולכן פחות טראומטית, ועל כן הסיכוי להפרעת הסתגלות כמו תסמונת ה"בעל הפורש" נמוך יותר.


תכנון חודשי הפרישה הראשונים - מומלץ מאוד לתכנן תעסוקה ופעילויות שונות לחודשי הפרישה הראשונים עוד לפני היציאה לפנסיה. ניתן לצאת לטיול גדול, לקבוע ימים קבועים בהם עוזרים עם הנכדים, להצטרף לחוגים או לקבוצות שונות וכו'. ברור לכולם ששהייה בבית לאחר תעסוקה של שנים אינה פשוטה ואינה בריאה, ועל כן מומלץ לתכנן את חיי היום יום ולמלא אותם בפעילויות קבועות אשר יסייעו לפתח שגרה בריאה ומהנה.


התייעצות עם איש מקצוע - במידה וחודשי הפרישה הראשונים אינם מתנהלים כצפוי, מומלץ מאוד להתייעץ עם איש מקצוע אשר יוכל למצוא פתרונות לנושא. לעתים, יהיה מדובר בהפרעת הסתגלות חולפת, ותוך מספר חודשים ניתן יהיה להתחיל ליהנות מהפרישה, אך במקרים אחרים ייתכן ומדובר במצב נפשי לא פשוט אשר דורש טיפול מקיף. בכל מקרה, לא מומלץ להזניח את הנושא וכדאי לדעת שכיום ניתן לפנות לאנשי מקצוע רבים אשר יסייעו להתמודד עם המצב החדש.


פורומים פסיכותרפיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
טיפול לשוהה בחו"ל בדוי 09/05/2020 08:25
  • שלום למומחים. רציתי להתייעץ לגבי הטיפול הנכון עבורי אני אספר בקצרה-שוהה בחו"ל למעלה מ4 שנים רצוף בשנה וחצי אחרונות עברתי מסע מייגע ומתיש מאוד בחיי ולפי מה שקראתי באינטרנט ההבחנה שלי שאני סובל מטראומה של ניתוק ריגשי(דה פרסונליזציה) שקרתה לי כתוצאה מעישון יתר של גראס בבת אחת שגרם לי להכנס להרבה מאוד חרדות מחשבות לא טובות ולפעמים בלתי נשלטות במחשבות שלי טופלתי בנוגדי דכאון מסוג ZOLOFT למשך כמה חודשים והפסקתי וכרגע אני מרגיש עדיין שההרגשות האלה לא חלפו לגמרי ואני מעוניין להתחיל טיפול פסיכולוגי מכיוון שאני נמצא בחו"ל הפסיכולוגים המקומיים מדברים אנגלית והעדיפות שלי היא כמובן מישהו שדובר שפת אם,האם תוכלו על להמליץ מה הדבר הנכון לעשות עבורי כרגע מבחינת טיפול?

  • + הוסף תגובה
שיחות בזום.. שרון 05/07/2020 05:32
  • ישנה אפשרות דרך שיחות זום טלפון וכו'.. שזה מאוד מקובל בפרט בעידן הקורנה.. בנוסף ישנם מטפלים ישראלים או דוברי עברית גם בחו"ל חפש בגוגל .. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
פחד מטיפול פסיכיאטרי ראשוני במרפאה אנונימית 10/03/2020 07:35
  • שלום רב. אשמח לעזרה ועידוד. אני מתחילה עוד חודש טיפול פסיכיאטרי ראשוני במרפאה. אני התלבטתי רבות עם ללכת לטיפול כזה,והחזקתי המון זמן כדי לחשוב עם באמת כדאי לי. זאת פעם ראשונה שלי שאני הולכת למפגש ראשוני אני לא מכירה את התחום, אני עוברת משבר בגלל מחלה קשה של סבתא שלי ועברתי גם פרידה מבן זוג. אחרי שהזמנתי תור וקבעו לי תור, אני ממש מצטערת ואני לא יודעת עם לבטל. יש לי חרדות איומות מפסיכיאטרים אני הולכת לטיפול כי המשפחה המליצה לי ואמרה שאני הולכת לדבר טוב. בכל אופן אני בבית עד הטיפול עם חרדות לגבי הפגישה לא יודעת מה הולך להיות, בנוסף אני גם יודעת לעזור לעצמי לבד, אבל בגלל המשבר הגדול אני הולכת לטיפול. רציתי לשאול ואני ממש אשמח עם תוכלי לא לכתוב לי על אשפוזים וכאלה חס וחלילה כי זה הפחד הכי גדול שלי זה הסיוט שלי חברה שלי עברה את זה והיא סיפרה לי שזה סבל וטראומה נוראית. אני ממש שאת סולחת לי על הבקשה ומבינה אותי. אני מאוד אשמח עם תוכלי לתת טיפ קטן או עצה איך להתמודד עם החרדה הזאת ואולי להפנות אותי לאתר באינטרנט או להמליץ לי על ספר כדי להקל על החרדה שלי והמשבר שאני עוברת אני ממש אשמח למענה מהיר ואודה לך על זה תבורכי מכל הלב ומאחלת לך יום מקסים והמשך שבוע מקסים

  • + הוסף תגובה
לא יודעת למי פונים ומה עושים! נעמי 21/06/2020 12:42
  • הי אני בת 18 נמצאת בטיפול פסיכותרפי חצי שנה (בגלל שקצת קשה בבית) קראתי הרבה על פיצול אישיות-הפרעת זהות אני פשוט רואה את עצמי שם, הבעיה שאני נותנת הרגשה בטיפול שאני מספרת את כל מה שמפריע לי, אבל באמת את רב הדברים המפחידים לא המטפלת יודעת שאני חוששת שיש לי הפרעה אבל היא לא אומרת לי אם כן או לא(היא לא אומרת דעות שלה אף פעם...) התסמינים שקראתי מפריעם לי מאד איך אני יכולה לדעת אם יש לי או לא? אני בן אדם שמבחוץ הכל נראה יותר בסדר! אבל אני נהרגת מבמחשבה הזאת מבפנים מה עושים? ואם אנ יידע שאכן אני סובלת ממהפרעה יש לזה דרך ריפוי? או שאני רק יתוייג בכותרת של פיצול? תודה רבה!!

  • + הוסף תגובה
כדאי שתשתפי אותה בכך !! שרון 05/07/2020 05:28
  • הדרך הנכונה לעזור לעצמך היא לספר גם על הדברים שאת מרגישה כלפי עצמך וכלפי המטפלת, הכנות היא המפתח לחלקים הפנמים שלך.. אגב את לא חיבת לספר את התוכן עצמו אלא רק את התחושה .. בהצלחה.

  • + הוסף תגובה
רעד מאיה 03/04/2020 19:24
  • באמצע שיחה והתייחסות לחלק בנפש הגוף מתחיל לרעוד למה

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!