נפיחות בבטן: 12 מזונות שגורמים לגזים - ואיך ניתן למנוע

כרבע מהאנשים מדווחים על תחושת נפיחות בבטן ועל גזים לאחר הארוחה באופן יומיומי, והמספרים גבוהים הרבה יותר אחרי ארוחות גדולות. אספנו עבורכם 12 המזונות שינפחו אתכם - ומה ניתן לעשות כדי למנוע

כתבה פרסומית
מאת: מירי קליין, מערכת אינפומד



נפיחות בבטן וגזים לאחר ארוחות נובעת, בדרך כלל, מהצטברות גזים או מבעיות אחרות במערכת העיכול. זוהי תופעה נפוצה מאוד, עד כדי כך שכרבע מהאנשים מדווחים על תחושת נפיחות באופן יומיומי. למרות שנפיחות עלולה להופיע עקב בעיה רפואית רצינית, היא נגרמת לרוב על ידי המזונות שאנחנו אוכלים.



קראו עוד: אחת ולתמיד: כך תכינו את מרק העוף הבריא ביותר



לפניכם רשימת המזונות והמשקאות שעלולים לגרעלולים לגרום לנפיחות בבטן ולגזיםן ולגזים, ומה אפשר לאכול או לשתות במקום:



1. שעועית

נפיחות בבטן


שעועית, שהיא חלק ממשפחת הקטניות, מכילה כמות גדולה של חלבון ופחמימות בריאות. היא גם עשירה מאוד בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים מסויימים. אך מרבית הקטניות מכילות גם סוכרים שנקראים אלפא-גלקטוזידים - פחמימות קצרות שרשרת שמערכת העיכול שלנו אינה מפרקת. סוכרים אלו מותססים על ידי החיידקים שחיים באופן טבעי במעיים ויוצרים לא מעט גז. 


אם אתם בריאים, קצת גזים לא אמורים להוות בעיה. אך אם מערכת העיכול שלכם רגישה או שאתם סובלים ממעי רגיז (ואוכלוסיית חיידקי המעיים שלכם שונה מזו של אדם בריא), סוג הגזים שייווצרו גם יהיה שונה. במקרה כזה אתם עלולים להרגיש חוסר נוחות במערכת העיכול ולסבול מנפיחות, נפיחנות, עוויתות ושלשולים.



פתרון

השרו את הקטניות, תוך החלפת מי ההשרייה מספר פעמים, או הנביטו אותן לפני הבישול, כדי להפחית את הפחמימות הבעייתיות. בנוסף, עדיף להשתמש בשעועית פינטו או שעועית שחורה, כי הן קלות יותר לעיכול, במיוחד אחרי השרייה. כמו כן, במקרים מסוימים אפשר להחליף את הקטניות בדגנים אחרים או בקינואה.



2. עדשים

נפיחות בבטן


גם עדשים שייכות למשפחת הקטניות והן עשירות מאוד בחלבון, בסיבים, בפחמימות בריאות ומכילות ברזל, נחושת ומנגן. בשל תכולת הסיבים הגבוהה שלהן, העדשים עלולות לגרום לנפיחות אצל אנשים רגישים, במיוחד כאלו שאינם רגילים לאכול הרבה סיבים.


בדומה לקטניות, גם העדשים מכילות את הפחמימות הבעייתיות, שתורמות לייצור מוגבר של גזים ולנפיחנות.



פתרון

השרו או הנביטו את העדשים לפני הבישול, כיוון שזה מקל על תהליכי העיכול. בנוסף, העדיפו את העדשים הבהירות יותר, כיוון שלרוב הן מכילות פחות סיבים ולכן גם עשויות לגרום פחות לנפיחות.



3. משקאות תוססים

נפיחות בבטן


המשקאות התוססים, שמכילים דו-תחמוצת הפחמן, נמצאים כמעט בכל מקרר והם אחד האשמים הנפוצים ביותר לנפיחות. כשאתם שותים אותם אתם בולעים כמויות גדולות של גזים, שחלקם נלכד במערכת העיכול וגורם לתחושת חוסר נוחות, התרחבות הבטן ולפעמים גם עוויתות.



פתרון

שתו מים, זה תמיד עדיף. אפשרויות בריאות אחרות כוללות תה, חליטות צמחים, מיצי פרי מדוללים במים או מים בטעמים.



4. חיטה ושיפון

נפיחות בבטן


למרות חילוקי הדעות בשל הגלוטן, החיטה והשיפון עדיין נחשבים לאחד ממקורות המזון הנפוצים ביותר. רוב הלחמים, מוצרי הפסטה, הלחמניות, העוגות והעוגיות שאנחנו אוכלים עשויים מקמח חיטה ושיפון. כשמשתמשים בחיטה ושיפון מלאים, הם מהווים מקור טוב לסיבים, מנגן, זרחן נחושת וויטמיני B.



קראו עוד: המדריך המלא: כמה יין אדום באמת בריא לנו?



עם זאת, חלק מהפחמימות בחיטה ובשיפון עלולות לגרום לבעיות במערכת העיכול אצל אנשים רגישים. חולים בצליאק או אלרגיים לגלוטן יפתחו בעיות חמורות יותר כמו כאבי בטן, נפיחות ושלשולים.



פתרון

קיימים תחליפים רבים ונטולי הגלוטן לחיטה, כגון שיבולת שועל, קינואה, אורז מלא, כוסמת, קמח שקדים או קוקוס.




5. ברוקולי וירקות אחרים ממשפחת המצליבים

נפיחות בבטן


משפחת המצליבים כוללת ירקות כמו ברוקולי, כרובית, כרוב, ניצני כרוב, לפת ומספר ירקות נוספים. הם נחשבים לבריאים מאוד, כיוון שהם מכילים חומרים ייחודיים שמגנים מפני תהליכים סרטניים ורכיבים תזונתיים חיוניים כמו סיבים, ויטמיני C ו-K, ברזל ואשלגן. אך גם הירקות הכי בריאים מכילים פחמימות מסוימות שעלולות לגרום לנפיחות אצל חלק מהאנשים.




פתרון

אידוי, הקפצה או בישול קצרים עשויים להפוך אותם לקלים יותר לעיכול. מאידך, אפשר להחליף אותם בעלי תרד, מלפפונים, חסות שונות, בטטות, זוקיני או קישואים.



6. שום בצל

נפיחות בבטן


למרות שלרוב לא אוכלים כמויות גדולות מהשום או הבצל, הם שימושיים ביותר גם בצורתם הטריה וגם כתוספת לתבשילים שונים. אך מתברר שבצל ושום מכילים פרוקטאנים - סיבים מסיסים שעלולים לגרום לנפיחות. בנוסף, ישנם אנשים שרגישים לתרכובות אחרות שנמצאות בבצל ובשום, במיוחד הטריים, שעלולים לסבול מאי נוחות במערכת העיכול ומגיהוקים.



פתרון

בישול או טיגון הבצל עשוי להפחית את התופעות הבלתי רצויות במעיים. כמו כן, במקרים מסוימים אפשר לנסות להוסיף תבלינים או צמחי תבלין טריים כמו קורנית, פטרוזיליה, עירית או בזיליקום למאכלים כתחליף לבצל ולשום.



7. שעורה

נפיחות בבטן


שעורה (גריסים) היא דגן נפוץ נוסף, שעשיר מאוד מבחינה תזונתית. הוא מכיל סיבים, ויטמינים ומינרלים כמו מוליבדן, מנגן וסלניום. בגלל כמות הסיבים הגדולה, שעורה עלולה לגרום לנפיחות אצל אנשים שאינם מורגלים לאכול כמויות סיבים גדולות. בנוסף, שעורה מכילה גלוטן ולכן עלולה להיות בעייתית עבור אנשים שרגישים לחלבון זה.



פתרון

החליפו את הגריסים המלאים בתבשילים בגריסי פנינה, העדינים יותר, או החליפו עם סוג אחר של דגנים כמו שיבולת שועל, אורז מלא (חום או אדום), קינואה או כוסמת.



9. מוצרי חלב

נפיחות בבטן


מוצרי חלב נחשבים למקור עשיר של חלבון וסידן. אך רובם מכילים גם לקטוז - סוכר החלב. כשלושת רבעי מאוכלוסיית העולם לא יכולים לעכל לקטוז, ואם אתם שייכים לקבוצה זו אתם עלולים לסבול מנפיחות, גזים, עוויתות ושלשולים.



פתרון

חלק מהרגישים ללקטוז יכולים לאכול חמאה או מוצרי חלב מותססים כמו יוגורטים. כמו כן, אפשר להשתמש במוצרי חלב נטולי לקטוז שקיימים כיום או בתחליפי חלב צמחיים, כגון חלב קוקוס, שקדים, סויה או אורז. 



10. תפוחים

נפיחות בבטן


תפוחים הם בין הפירות האהובים בעולם ומסמלי ראש השנה הקרב ובא. הם מכילים סיבים תזונתיים, ויטמין C ושפע של נוגדי חמצון, החשובים לבריאותנו. אך בשל הפרוקטוז (סוכר פירות) והסיבים שיש בתפוחים, שעוברים התססה על ידי החיידקים במעיים, הם עלולים לגרום לנפיחות ולבעיות נוספות במערכת העיכול אצל אנשים רגישים.



פתרון

 אכלו תפוחים אפויים, כי הם קלים יותר לעיכול, או החליפו אותם בפירות אחרים כמו בננות, תפוזים, אשכוליות, תותים או אוכמניות.




11. תחליפי סוכר ומשקאות דיאטטיים 

נפיחות בבטן


 מסטיקים, שוקולדים וסוכריות ללא סוכר מכילים ממתיקים שנקראים רב-כהלים, כמו סורביטול, מניטול וקסיליטול. הם לא נספגים ולכן החיידקים שחיים אצלנו במעי הגס יכולים לפרק אותם, תוך כדי ייצור של גזים. אכילת כמות גדולה מתחליפי הסוכר מקבוצה זו עלולה לגרום לבעיות במערכת העיכול, כמו נפיחות, גזים ואפילו שלשולים.


פתרון

העדיפו אריתריטול, רב-כהל סוכרי שקל יותר לעיכול, או עברו להשתמש בסטיביה, שהיא חלופה בריאה יותר לסוכרים בכלל.



12. בירה

נפיחות בבטן


מכירים את "כרס הבירה"? המדענים עדיין חלוקים בדעותיהם אם הבירה משמינה או לא, אך דבר אחד ברור: שתיית בירה גורמת לנפיחות בבטן. בירה מכילה גם דו-תחמוצת הפחמן וגם פחמימות מותססות משעורה, חיטה, לתת יחד עם שמרים, ששניהם עלולים לגרום לנפיחות בבטן.



פתרון

כפי שכבר ציינו, תמיד עדיף לשתות מים, אך אם אתם מחפשים תחליף למשקה אלכוהולי, נסו יין אדום או לבן.



כיצד ניתן להקל על נפיחות בבטן?

אם לא הצלחתם להימנע מאכילת מזונות שעלולים לגרום לכם לנפיחות או שפשוט אכלתם הרבה יותר מדי, עדיין ישנם כמה דברים שיוכלו להקל עליכם:


1. קחו אנזימי עיכול: ישנם סוגים שונים של תוספים של אנזימי עיכול שיכולים לעזור לעכל מזונות מסוימים, כמו תוספי לקטאז שמפרקים את סוכר החלב, תוספים שמפרקים את הסיבים הבעייתיים בקטניות או תוספים שמכילים תערובת אנזימים שעוזרים לפרק את כל הסוגים של אבות המזון.


2. שתו חליטת צמחים: ישנן חליטות שמקלות על בעיות עיכול כגון בבונג (קמומיל), שומר ומנטה.


3. כמוסות שמן מנטה: מומלץ ליטול כמוסות אלו, שעשויות להקל על כאבים ועוויתות בבטן.


4. שימו לב אילו מזונות גורמים לכם לרגישות או נפיחות: והשתדלו להימנע מאכילתם בפעם הבאה.



//

פורום נטורופתיה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • תמצית מרגיעה
  • גלית
  • 14/02/2019 18:35
  • שלום בני בן ה6 מאובחן כילד עם בעיית קשב וריכוז היפראקטיביות רכשתי לפני חצי שנה תמצית שקוראים לה "פיס" שמכילה תמצית שוש קרח שורש עלי מליסה תמצית קמומיל תמצית פסיפלורה תמצית שורש וליראן תמצית בקופה תמצית סקוטלריה.המינון 10 טיפות בוקר ואחהצ וזה אכן עוזר מרגיע ושומר אותו יציב ובכיתה המורה אומרת שיש שינוי לטובה הוא יותר קשוב ונינוח. שאלתי האם בטווח הארוך הרכיבים יכולים לעשות נזק כי מבחינתי להשתמש בתמצית לאורך שנים האם יכול לגרום למחלות למרות שהתוסף מזון טבעי.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • מזונות מדללי דם.
  • אריק
  • 13/02/2019 15:56
  • אהלן. אדם בריא לחלוטין. שלא לוקח שום תרופה. עושה הליכות. משקל תקין. אוכל פירות וירקות.(אני יודע שמזונות מדללי דם יכולים להתנגש עם תרופות כאלה. השאלה אם רק מזונות ותוספים יכול להיות דילול יתר) בקיצור בריא לחלוטין. ללא תרופות. אך צורך מזונות ותוספי תזונה שבמקרה גם מדללי דם עדינים: עלים ירוקים כהים. שום (כ2 שיניים ליום) ויטמין e 400 יחבל קו אנזים קיו עשר (120-200 מג) אומגה 3 *בנוסף גם ויטמין c שפחות ידוע כמדלל.. אך בסדר..

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בעיות עיכול
  • רחלי
  • 12/02/2019 19:31
  • שלום רב, ברצוני להתייעץ איתך לגבי ביתי. ביתי בת 26 וסובלת מזה 3 חודשים פלוס מבעיות במערכת העיכול. הבעיה החלה בשנים האחרונות, כאשר לאחר ארוחה בשרית או דגים, לעיתים הבשר/הדג היה עולה חזרה, מעין גרפס. עם הזמן זה קרה יותר ויותר. אפילו אם הארוחה היתה בצהרים, בשעות הלילה עוד היתה מרגישה אותה, כאילו לא התעכלה עד אז. בחודשים האחרונים זה קורה עם רוב המזונות. כך שבחודשים האחרונים היא בקושי אוכלת משהו, מלבד צנימים, בייגלה, ביסקוויטים, ועוד מס' מאכלים מועט. יש לציין שגם איתם היא מרגישה הרגשה דומה, אך טעמם לאחר שהם עולים חזרה במעין גרפס, פחות נורא משאר המאכלים. יש לציין שיש ימים שזה מלווה בבחילות/בהקאות ובכאבי בטן. בתחילת חודש ינואר פנינו לגסטרולוג שהפנה אותנו לבדיקת גסטרוסקופיה, שנערכה היום ויצאה תקינה. בשבוע הבא תפגוש את הרופא שוב להמשך מעקב ובירור. יש לציין שלפני מס' חודשים, כשסבלה מכאבי בטן חזקים, נערכו בדיקות לבירור חיידק הליקובקטור או צליאק. הבדיקות נמצאו תקינות. במקביל למעקב ולבירור אצל הגסטרולוג, הייתי מעוניינת לדעת, אם בעיה זו מוכרת והאם ניתן יהיה למצוא מענה דרך הנטורופתיה לבעיה. אודה לתשובתך, רחלי

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • בעיות עיכול
  • ד"ר רפאל אריאס
  • 13/02/2019 11:17
  • שלום רחלי, מן התיאור בפנייתך ועל פי תוצאות הבדיקות עולה שככל הנראה הבעיה אינה אורגנית אלא תפקודית, בתהליך העיכולי של המזון. הבעיה מוכרת ולנטורופתיה מספר דרכים העשויות לסייע ולהיטיב את מצבה של בתך. לאחר תשאול מעמיק אפשר יהיה לכוון את בתך לדרכי הטיפול המתאימות. למידע נוסף את מוזמנת ליצור עמי קשר. בברכת בריאות טובה, ד"ר רפאל אריאס נטורופת טל' 0546475747

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
גב' עדינה בכר גב' עדינה בכר
דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בחולי סוכרת קרא עוד
דר' רז הגואל דר' רז הגואל
מומחה העוסק ברפואה אסתטית והשמנת יתר קרא עוד
מחלות קשורות
בדיקות קשורות

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ