//

נפיחות בבטן: 12 מזונות שגורמים לגזים - ואיך ניתן למנוע

כרבע מהאנשים מדווחים על תחושת נפיחות בבטן ועל גזים לאחר הארוחה באופן יומיומי, והמספרים גבוהים הרבה יותר אחרי ארוחות גדולות. אספנו עבורכם 12 המזונות שינפחו אתכם - ומה ניתן לעשות כדי למנוע
כתבה פרסומית כתבת חסות
תאריך עדכון: 31/05/2020


נפיחות בבטן וגזים לאחר ארוחות נובעת, בדרך כלל, מהצטברות גזים או מבעיות אחרות במערכת העיכול. זוהי תופעה נפוצה מאוד, עד כדי כך שכרבע מהאנשים מדווחים על תחושת נפיחות באופן יומיומי. למרות שנפיחות עלולה להופיע עקב בעיה רפואית רצינית, היא נגרמת לרוב על ידי המזונות שאנחנו אוכלים.


קראו עוד: אחת ולתמיד: כך תכינו את מרק העוף הבריא ביותר


לפניכם רשימת המזונות והמשקאות שעלולים לגרעלולים לגרום לנפיחות בבטן ולגזים, ומה אפשר לאכול או לשתות במקום:


1. שעועית

קטניות בשלוש צלוחיות, נפיחות בבטן


שעועית, שהיא חלק ממשפחת הקטניות, מכילה כמות גדולה של חלבון ופחמימות בריאות. היא גם עשירה מאוד בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים מסויימים. אך מרבית הקטניות מכילות גם סוכרים שנקראים אלפא-גלקטוזידים - פחמימות קצרות שרשרת שמערכת העיכול שלנו אינה מפרקת. סוכרים אלו מותססים על ידי החיידקים שחיים באופן טבעי במעיים ויוצרים לא מעט גז. 


אם אתם בריאים, קצת גזים לא אמורים להוות בעיה. אך אם מערכת העיכול שלכם רגישה או שאתם סובלים ממעי רגיז (ואוכלוסיית חיידקי המעיים שלכם שונה מזו של אדם בריא), סוג הגזים שייווצרו גם יהיה שונה. במקרה כזה אתם עלולים להרגיש חוסר נוחות במערכת העיכול ולסבול מנפיחות, נפיחנות, עוויתות ושלשולים.

פתרון

השרו את הקטניות, תוך החלפת מי ההשרייה מספר פעמים, או הנביטו אותן לפני הבישול, כדי להפחית את הפחמימות הבעייתיות. בנוסף, עדיף להשתמש בשעועית פינטו או שעועית שחורה, כי הן קלות יותר לעיכול, במיוחד אחרי השרייה. כמו כן, במקרים מסוימים אפשר להחליף את הקטניות בדגנים אחרים או בקינואה.


2. עדשים

עדשים כתומות ועדשים ירוקות, נפיחות בבטן


גם עדשים שייכות למשפחת הקטניות והן עשירות מאוד בחלבון, בסיבים, בפחמימות בריאות ומכילות ברזל, נחושת ומנגן. בשל תכולת הסיבים הגבוהה שלהן, העדשים עלולות לגרום לנפיחות אצל אנשים רגישים, במיוחד כאלו שאינם רגילים לאכול הרבה סיבים.

בדומה לקטניות, גם העדשים מכילות את הפחמימות הבעייתיות, שתורמות לייצור מוגבר של גזים ולנפיחנות.

פתרון

השרו או הנביטו את העדשים לפני הבישול, כיוון שזה מקל על תהליכי העיכול. בנוסף, העדיפו את העדשים הבהירות יותר, כיוון שלרוב הן מכילות פחות סיבים ולכן גם עשויות לגרום פחות לנפיחות.


3. משקאות תוססים

כוס עם קולה וקרח, נפיחות בבטן


המשקאות התוססים, שמכילים דו-תחמוצת הפחמן, נמצאים כמעט בכל מקרר והם אחד האשמים הנפוצים ביותר לנפיחות. כשאתם שותים אותם אתם בולעים כמויות גדולות של גזים, שחלקם נלכד במערכת העיכול וגורם לתחושת חוסר נוחות, התרחבות הבטן ולפעמים גם עוויתות.

פתרון

שתו מים, זה תמיד עדיף. אפשרויות בריאות אחרות כוללות תה, חליטות צמחים, מיצי פרי מדוללים במים או מים בטעמים.


4. חיטה ושיפון

לחם וקמח, נפיחות בבטן


למרות חילוקי הדעות בשל הגלוטן, החיטה והשיפון עדיין נחשבים לאחד ממקורות המזון הנפוצים ביותר. רוב הלחמים, מוצרי הפסטה, הלחמניות, העוגות והעוגיות שאנחנו אוכלים עשויים מקמח חיטה ושיפון. כשמשתמשים בחיטה ושיפון מלאים, הם מהווים מקור טוב לסיבים, מנגן, זרחן נחושת וויטמיני B.

קראו עוד: המדריך המלא: כמה יין אדום באמת בריא לנו?

עם זאת, חלק מהפחמימות בחיטה ובשיפון עלולות לגרום לבעיות במערכת העיכול אצל אנשים רגישים. חולים בצליאק או אלרגיים לגלוטן יפתחו בעיות חמורות יותר כמו כאבי בטן, נפיחות ושלשולים.

פתרון

קיימים תחליפים רבים ונטולי הגלוטן לחיטה, כגון שיבולת שועל, קינואה, אורז מלא, כוסמת, קמח שקדים או קוקוס.


5. ברוקולי וירקות אחרים ממשפחת המצליבים

ברוקולי בסלסלה, נפיחות בבטן


משפחת המצליבים כוללת ירקות כמו ברוקולי, כרובית, כרוב, ניצני כרוב, לפת ומספר ירקות נוספים. הם נחשבים לבריאים מאוד, כיוון שהם מכילים חומרים ייחודיים שמגנים מפני תהליכים סרטניים ורכיבים תזונתיים חיוניים כמו סיבים, ויטמיני C ו-K, ברזל ואשלגן. אך גם הירקות הכי בריאים מכילים פחמימות מסוימות שעלולות לגרום לנפיחות אצל חלק מהאנשים.

פתרון

אידוי, הקפצה או בישול קצרים עשויים להפוך אותם לקלים יותר לעיכול. מאידך, אפשר להחליף אותם בעלי תרד, מלפפונים, חסות שונות, בטטות, זוקיני או קישואים.


6. שום בצל

בצל ושום, נפיחות בבטן

למרות שלרוב לא אוכלים כמויות גדולות מהשום או הבצל, הם שימושיים ביותר גם בצורתם הטריה וגם כתוספת לתבשילים שונים. אך מתברר שבצל ושום מכילים פרוקטאנים - סיבים מסיסים שעלולים לגרום לנפיחות. בנוסף, ישנם אנשים שרגישים לתרכובות אחרות שנמצאות בבצל ובשום, במיוחד הטריים, שעלולים לסבול מאי נוחות במערכת העיכול ומגיהוקים.

פתרון

בישול או טיגון הבצל עשוי להפחית את התופעות הבלתי רצויות במעיים. כמו כן, במקרים מסוימים אפשר לנסות להוסיף תבלינים או צמחי תבלין טריים כמו קורנית, פטרוזיליה, עירית או בזיליקום למאכלים כתחליף לבצל ולשום.


7. שעורה

שעורה בשק יוטה, נפיחות בבטן


שעורה (גריסים) היא דגן נפוץ נוסף, שעשיר מאוד מבחינה תזונתית. הוא מכיל סיבים, ויטמינים ומינרלים כמו מוליבדן, מנגן וסלניום. בגלל כמות הסיבים הגדולה, שעורה עלולה לגרום לנפיחות אצל אנשים שאינם מורגלים לאכול כמויות סיבים גדולות. בנוסף, שעורה מכילה גלוטן ולכן עלולה להיות בעייתית עבור אנשים שרגישים לחלבון זה.

פתרון

החליפו את הגריסים המלאים בתבשילים בגריסי פנינה, העדינים יותר, או החליפו עם סוג אחר של דגנים כמו שיבולת שועל, אורז מלא (חום או אדום), קינואה או כוסמת.


9. מוצרי חלב

מוצרי חלב, נפיחות בבטן

מוצרי חלב נחשבים למקור עשיר של חלבון וסידן. אך רובם מכילים גם לקטוז - סוכר החלב. כשלושת רבעי מאוכלוסיית העולם לא יכולים לעכל לקטוז, ואם אתם שייכים לקבוצה זו אתם עלולים לסבול מנפיחות, גזים, עוויתות ושלשולים.

פתרון

חלק מהרגישים ללקטוז יכולים לאכול חמאה או מוצרי חלב מותססים כמו יוגורטים. כמו כן, אפשר להשתמש במוצרי חלב נטולי לקטוז שקיימים כיום או בתחליפי חלב צמחיים, כגון חלב קוקוס, שקדים, סויה או אורז. 


10. תפוחים

תפוחי עץ, נפיחות בבטן

תפוחים הם בין הפירות האהובים בעולם ומסמלי ראש השנה הקרב ובא. הם מכילים סיבים תזונתיים, ויטמין C ושפע של נוגדי חמצון, החשובים לבריאותנו. אך בשל הפרוקטוז (סוכר פירות) והסיבים שיש בתפוחים, שעוברים התססה על ידי החיידקים במעיים, הם עלולים לגרום לנפיחות ולבעיות נוספות במערכת העיכול אצל אנשים רגישים.

פתרון

 אכלו תפוחים אפויים, כי הם קלים יותר לעיכול, או החליפו אותם בפירות אחרים כמו בננות, תפוזים, אשכוליות, תותים או אוכמניות.


11. תחליפי סוכר ומשקאות דיאטטיים 

גבר מוסיף תחליף סוכר לקפה, נפיחות בבטן

מסטיקים, שוקולדים וסוכריות ללא סוכר מכילים ממתיקים שנקראים רב-כהלים, כמו סורביטול, מניטול וקסיליטול. הם לא נספגים ולכן החיידקים שחיים אצלנו במעי הגס יכולים לפרק אותם, תוך כדי ייצור של גזים. אכילת כמות גדולה מתחליפי הסוכר מקבוצה זו עלולה לגרום לבעיות במערכת העיכול, כמו נפיחות, גזים ואפילו שלשולים.

פתרון

העדיפו אריתריטול, רב-כהל סוכרי שקל יותר לעיכול, או עברו להשתמש בסטיביה, שהיא חלופה בריאה יותר לסוכרים בכלל.


12. בירה

כוס בירה וברקע הים, נפיחות בבטן

מכירים את "כרס הבירה"? המדענים עדיין חלוקים בדעותיהם אם הבירה משמינה או לא, אך דבר אחד ברור: שתיית בירה גורמת לנפיחות בבטן. בירה מכילה גם דו-תחמוצת הפחמן וגם פחמימות מותססות משעורה, חיטה, לתת יחד עם שמרים, ששניהם עלולים לגרום לנפיחות בבטן.

פתרון

כפי שכבר ציינו, תמיד עדיף לשתות מים, אך אם אתם מחפשים תחליף למשקה אלכוהולי, נסו יין אדום או לבן.


כיצד ניתן להקל על נפיחות בבטן?

אם לא הצלחתם להימנע מאכילת מזונות שעלולים לגרום לכם לנפיחות או שפשוט אכלתם הרבה יותר מדי, עדיין ישנם כמה דברים שיוכלו להקל עליכם:

1. קחו אנזימי עיכול: ישנם סוגים שונים של תוספים של אנזימי עיכול שיכולים לעזור לעכל מזונות מסוימים, כמו תוספי לקטאז שמפרקים את סוכר החלב, תוספים שמפרקים את הסיבים הבעייתיים בקטניות או תוספים שמכילים תערובת אנזימים שעוזרים לפרק את כל הסוגים של אבות המזון.

2. שתו חליטת צמחים: ישנן חליטות שמקלות על בעיות עיכול כגון בבונג (קמומיל), שומר ומנטה.

3. כמוסות שמן מנטה: מומלץ ליטול כמוסות אלו, שעשויות להקל על כאבים ועוויתות בבטן.

4. שימו לב אילו מזונות גורמים לכם לרגישות או נפיחות: והשתדלו להימנע מאכילתם בפעם הבאה.


פורומים נטורופתיה

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
מיצוי צמח האשווגנדה אלי 26/07/2015 15:49
  • שלום, אני רוצה להתחיל להשתמש בצמח הנ"ל למטרת שינה טובה יותר. יש לי כמה שאלות: 1.האם מומלץ לקחת מינון של כדור אחד ביום או שניים(מדובר במוצר של חברת סולגאר)? 2.מתי לקחת את הכדור? קראתי במקום אחד ממש לפני השינה ובמקום אחר שאמרו בפירוש שלא כיוון שהאשווגנדה מעוררת והאפקט על השינה הוא לא ישיר. 3. האם אמורים לראות תוצאות מידיות או שזה אפקט מצטבר? אם כן אשמח לדעת כמה זמן בערך ייקח לזה. תודה מראש

  • + הוסף תגובה
צמח האשווגנדה גב' ריקי וסרמן 26/07/2015 17:30
  • אלי שלום, צמח האשווגנדה או בשמו המקצועי-Withania somnifera מותווה בעיקר למתח מתמשך , עייפות ,תשישות וגם למטרות נוספות. הוא עוזר לשינה מעצם היותו מרגיע.ברפואת הצמחים מקובל להשתמש ב-2-5 צמחים בפורמולה, שכל אחד נותן לנו "תמיכה" ומענה שונה . לא הייתי בוחרת בצמח הנ"ל כצמח יחיד, ישנם צמחים יעילים יותר לשינה איכותית. ברפואת הנטורופתית והצמחית מחפשים את גורם הבעיה ובו מטפלים, כך שאם הסיבה היא חרדה - בוחרים צמחים מתאימים. אם הבעיה נובעת משינויים הורמונאלים בגיל המעבר - בוחרים צמחים הנותנים מענה לגורם זה וכו'. כאמור ,שינה - אינה ההתוויה העיקרית שלו. כמו-כן, צמחים הם תרופה לכל דבר ומומלץ לפנות למטפל מוסמך שיתאים הטיפול/הצמחים והמינונים לצרכי גופך ולא צמח כזה או אחר שנמכר ברשתות. בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
מתי לוקחים אשוואגנדה עדה 27/12/2019 22:44
  • במקום מענה לשאלה מקבלים הרצאה על צמחים שונים המתאימים לצרכים שנו. למה אי אפשר לתת מענה ואז לדבר גם התאמות צמחים למצבים שונים

  • + הוסף תגובה
פשוט בלבולי מוח דן 04/06/2020 05:38
  • בנאדם שאל שאלה ואת גברת ריקי דוחפת לו את כל ה״ידע הנרחב״ שלך. תזכירי לנו מהי הכשרתך? או שאת בכלל מנסה לקדם מוצרים? לשואלת השאלה, מנסיוני ביומיים האחרונים כלקיחה לפני השינה של הויתניה, זה די הרס לי את הלילה ולא נתן לי לישון רצוף. אשנה את הלקיחה לבוקר, ואם תרצי אחזור לעדכן.

  • + הוסף תגובה
אבקת חרובים שי 22/08/2016 21:06
  • שלום. הלכתי היום לחנות "נעמה" וביקשתי מהמוכר אבקת חרובים. היו לו חרובים שלמים סגורים בשקית. הוא פתח אחת, שפך את כל תכולתה למכונה וטחן לי את החרובים שלמים עם הגרעינים והכל. באתי לבית ועשיתי תה מהחרובים- כפית מהאבקה עם כוס מים חמים. הטעם היה מתוק מאוד. היה לי שלשול כבר יומיים ואחרי ששתיתי תה חרובים השלשול עבר לי. אך אחרי כמה דקות שסיימתי לשתות, לפתע הרגשתי כאב חד בחזה בצד שמאל באזור הלב, והרגשתי נפיחות קלה בגרון בקנה הנשימה. שתיתי הרבה מים לאחר מכן, ואחרי כשעה הכאב בחזה והנפיחות בגרון נעלמו. השאלה שלי האם זו תופעת לוואי מהאבקת חרובים בגלל שהיא טחונה עם הזרעים והכל (קראתי שצריך להוציא את הזרעים) או שזה פשוט כי התייבשתי?

  • + הוסף תגובה
אבקת חרובים גב' ריקי וסרמן 24/08/2016 08:59
  • שי שלום, כשאוכלים חרוב טרי/מיובש, לא אוכלים את הגרעינים כוון שהם קשים, אולם טחינת החרוב מכילה גם את הרגעינים. התייבשות אינה גורמת לנפיחות וכאבי גרון. תופעות של נפיחות בגרון שאתה מציין, יכולות לנבוע מרגישות ו/או אלרגיה לאחד החומרים בחרוב. בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
אבקת חרובים אורגנית דורית 02/06/2020 15:59
  • קניתי אבקת חרובים אורגנית בחנות טבע והכנתי שוקו מאבקת חרובים מים קצת חלב וסוכרויט ושבוע מאז שלשלתי וקבלתי בחילות....???

  • + הוסף תגובה
ניקוי מתכות רעילות דורון 08/05/2016 22:51
  • האם את ממליצה על התוסף ננו זאוליט acz בניקוי מתכות רעילים??? והאם תוסף זה יכול לגרום לנזק???? תודה דורון.

  • + הוסף תגובה
ניקוי מתכות רעילות גב' ריקי וסרמן 09/05/2016 22:42
  • דורון שלום, על-פי נהלי האתר, איננו יכולים להמליץ, או לא להמליץ על תוספי תזונה. כשרוכשים תוסף, צריך לוודא שהמוצר מאושר ע"י משרד הבריאות ולוודא האם החומרים הוכחו במחקרים בלתי תלויים(לא מחקר של החברה המשווקת/מייצרת, אלא של מוסד אקדמי/מרכז רפואי וכו'). בריאות וכל טוב

  • + הוסף תגובה
השתמשת בזה בסוף? יש תוצאות? יוסי 16/04/2020 11:15
הרעלת מתכות כבדות קורלי 10/05/2020 10:24
  • קיבלת הרעלה במקרה ? כי אני שפוט בהרעלה ואני מחפשת תוסף מתאים ?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!