ED Smartline: האלגוריתם שישנה את הטיפול בחדרי המיון

ED Smartline יסייע למטופלים להשתתף בטיפול בחדר המיון ולצוותי המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) לקבל החלטות חשובות ולהציל חיים. יוזמה זו זכתה במקום השלישי בתחרות 'יוזמת הבריאות המובילה לשנת '2018' של פורום Reboot

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 05/07/2018


לא מעט נכתב ונאמר בחודשים האחרונים על הבעיות והמצוקות בהן נתקלים הפונים לחדרי המיון בישראל, כמו גם אנשי הצוות הרפואי. העומס, המתח, זמני ההמתנה, כל אלה ידועים ואולם מה שפחות ברור הוא, כיצד ניתן להקל על המצוקה, משני עברי המתרס. 


כ-2.5 מיליון איש, מתינוקות ועד קשישים, עוברים מדי שנה בחדרי המיון, שנקראים גם מחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד). מדי שנה מדווח משרד הבריאות על עלייה במספר הפונים ולמרות זאת, לא ניכר שינוי בנהלי הקבלה והמיון או בהיקף כוח האדם שמטפל בפונים. במקביל, ישנו גידול בשיעור הפספוסים והטעויות הרפואיות במלר"ד, וכתוצאה מכך אחוז התמותה עלה. 


"כיום זמן ההמתנה למיון הראשוני (טריאז') פועל על פי חוקיות פשוטה – מי שמגיע ראשון, מתקבל ראשון. זו שיטת מיון שאיננה סבירה, ועלולה אף לסכן חיים במציאות הקיימת בחדרי המיון בישראל", אומרת מור סבאן, אחות בחדר מיון במרכז הרפואי רמב"ם, שבמקביל לעבודתה עוסקת במחקר על איכות הטיפול בחדר המיון ושביעות רצון המטופלים, משלימה תואר שלישי בתחום קבלת החלטות בחדר המיון, מורה באקדמיה ומפתחת סימולציות קליניות.


סבאן מפתחת את התכנה ביחד עם איילה בן ארי, מהנדסת משירותי בריאות כללית, וחוה ברניב, אף היא אחות, העוסקת בבקרה של מערכת האשפוז מטעם משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית. המטרה: לסייע לאחיות חדר המיון בפרט ולצוות הרפואי בכלל, לקבל החלטות שקולות המבוססות על מידע שיתקבל על אודות הפונים לחדר המיון, מהמטופלים עצמם וכן מנתונים המופיעים בתיקיהם הרפואיים במרפאות הקהילה. 


נדמה שהקשיים בחדרי המיון נובעים בעיקר מעומס, צפיפות ומחסור בכוח אדם. כלומר, שזו בעיה של תקצוב. 
"זה נכון, אבל גם כוח אדם רב ככל שיהיה, עדיין בזמן אמת יש הטיות שנגרמות מחוסר של מידע רפואי על המטופלים וישנן טעויות אנוש. מטרת התוכנה שלנו אינה להחליף את המגע האנושי שמעניק הצוות הרפואיים לפונים, אלא לשתף את המטופלים בקבלת ההחלטות, להעצים אותם, לאסוף מידע רב יותר ולייעל את התהליכים השונים של קבלת ההחלטות הרפואיות המתבססות על תשאול החולים, בדיקתן וקבלת תוצאות מעבדה בזמן אמת", מסבירה סבאן. 



בתמונה: זוכות המקום השלישי יחד עם אייל בן-יעקב  צילום: פורום Reboot




כך זה עובד

את האלגוריתם שמפתחות סבאן, ברניב ובן ארי ניתן יהיה להוריד לטלפון הסלולרי כאפליקציה, או להשתמש בתוכנה ב"קיוסק" שיוצב בכניסות לחדרי המיון. במקביל, התוכנה תתעדכן במחשבי הצוות הרפואי והמנהלתי של חדרי המיון. "כל מי שיגיע למלר"ד כמטופל ישאל במהלך הקבלה אצל האחות אם הוא מעוניין בקבלת מידע בעת שהותו במיון. במידה שיענה בחיוב, תשלח לטפון הסלולרי שלו  הסלולרי הודעת SMS עם קישור לעמוד אינטרנט. בלחיצה על הקישור נפתח מסך שבו המטופלים יתבקשו לענות באופן קצר ומהיר על מספר שאלות ובהמשך להתעדכן אחר החלטות רפואיות ותוצאות בדיקות המגיעות מן המעבדה", מסבירה סבאן. 


"האלגוריתם הממוחשב יאפשר לראשונה שיקוף מצב קליני קיים בכל רגע נתון, ובכל שלב של המיון יתאפשר למטופל ולצוות המטופל לקבל מידע מעודכן ומהימן. לי, כאחות חדר מיון שפוגשת את המטופל עם הגעתו, אין כל מידע עליו, על מחלות מצבי בריאות מהם הוא סובל ושטופלו במסגרת המרפאה הקהילתית. קבלת מידע כזה תסייע לי לקבל החלטות שקולות ומהירות כמו גם לציין לגבי המשך הטיפול את מידת חומרת התלונה, הכאב או המצוקה מהם המטופל סובל. 


"מעבר להשפעה החשובה על חקר תהליך קבלת החלטות, התוכנה שלנו תאפשר בקרה על תוצאות חריגות בזמן אמת. כיום, כשיש במיון עומס, אנחנו לעתים מאבדים או לא מתעדכנים בזמן בתוצאות מעבדה או דימות שחיוניים להמשך הטיפול, האשפוז או השחרור של המטפלים. התוכנה תתריע לנו בזמן כך שנדע מידית אם למשל התקבלו תוצאות חמורות, או לחילופין – שאין טעם להמשיך להחזיק את המטופלים במיון. זה מה שיאפשר לנו לקבל החלטות לפי שיכלול ציון מדד של חומרת מצב המטופל, לקבוע מי צריכים אשפוז דחוף למשל, לפי מדדים רפואיים ולא לפי זמן השהייה במיון. 



היכן עומדת היוזמה הזו כיום, מבחינת פיתוח?

סבאן: "אנחנו עומדות לפני יישום של החלק הראשוני של היוזמה, שמטרתה  להוכיח את הקונספט, ובמקביל  מחפשות חדר מיון שישמש כפיילוט, ובמקביל, מחפשות משקיעים. אנחנו מקוות שכל בתי החולים, בארץ  כמו גם בתי חולים ברחבי העולם, יעבדו לפי המודל החדשני שלנו, שלא קיים בשום מקום בעולם. כי כפי שכולנו יודעים, העומסים עולים ובחדרי המיון קורסים". 


ברניב: "אנחנו מקוות לשיתוף פעולה מקופות החולים, שהן גורם חשוב בהצלחת המודל. זה שיתוף פעולה חשוב שגורם לנו להבין שאסור למטופל להופיע בחדר מיון ללא רקע שקיים בתיקים הרפואיים שלו בקופות החולים. המידע הזה והחיבור לקופות החולים חסר מאוד כיום, וגורם לנו לפספס מצבים והחלטות. על פי המודל שלנו, נוכל להתחבר לכל מי שיגיע לחדר המיון ולמידע הקיים על אודותיו במרפאות הקהילה, כך שנוכל להעניק טיפול משמעותי וטוב יותר, ופחות מטופלים יפוספסו. בנוסף, חשוב להגיד שאין פה פיתוח טכנולוגי, אלא שימוש והתחברות למערכות קיימות לצורך התחברות טובה יותר לנתונים של מטופלים". 


היוזמה זכתה במקום השלישי בתחרות "יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2018" של פורום Reboot ועיתון גלובס, והגיעה ראשונה במסלול המגזר הציבורי - לארגונים ועובדי מערכת הבריאות הציבורית. היא קיבלה חבילת התנעה הכוללת מענק כספי, שרותי ייעוץ, הדרכה ומנטורינג אישי, חבילת שרותי מחשוב טכנולוגיים וכן חשיפה ציבורית ומקצועית רחבה.


פורומים, ביטוחי בריאות וסיעוד

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
מחיר ביטוח חיים במקרה של אשפוז דני 09/12/2019 13:40
  • אני רוצה לרכוש ביטוח חיים. האם אשפוז לפני 7 חודשים יכול להשפיע על המחיר או שזה כבר התיישן?

  • + הוסף תגובה
ביטוח חיים קובי גרינברגר 14/12/2019 20:48
  • היי דני, אשפוז לא אמור להשפיע על המחיר לביטוח חיים. מה שמשפיע זה מצב רפואי קיים בין אם היה או לא היה אשפוז כגון: לחץ דם גבוה, סכרת, בעיות לב ועוד. בהצלחה בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח - הבית שלך

  • + הוסף תגובה
ביטוח בריאות מול שב"ן ראובן 27/11/2019 10:14
  • לא יודע אם הפורום מתאים אבל מנסה- בן 63,יש לי ביטוח של כלל (שחלק מפרמיה הוקצה למשהו אחר רלוונטי יותר) כולל קטסטרופות בעלות כ-100 לחודש.כללית פנתה אלי בהצעה לרכוש פלטינום (יש מושלם) -עוד 59 ש"ח לחודש ויגדל על הזמן.לידיעתי אין בעיית כפל ביטוחים. יש טעם?ברור לי שלסוכנת הביטוח ולקופה יש אינטרס. או לבטל את 'כלל' ולהישאר עם פלטינום? תודה.

  • + הוסף תגובה
ובאותו נושא-תאונות אישיות, ראובן 27/11/2019 13:37
ביטוח בריאות פרטי מול שב"ן קובי גרינברגר 30/11/2019 22:40
  • היי ראובן, כללית פלטינום נותן ערך מוסף בעיקר לנשים צעירות ולילדים כך שלדעתי הכיסוי הזה לא תורם לך. מה שכן, יש בפלטינום הנחות משמעותיות בטיפולי שיניים דרך רופאי שיניים שלהם. מצרף לך טבלת השוואות שתוכל לראות את ההבדלים בין 2 התוכניות https://mushlam.clalit.co.il/he/about_clalit_mushlam/Pages/comparison.aspx בנוסף, תמיד מומלץ לרכוש ביטוח משלים של קופת חולים + ביטוח בריאות פרטי בהתאם לרצונות ויכולות ולא לוותר על אף אחד מהם. רק בריאות בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח- הבית שלך

  • + הוסף תגובה
תודה ראובן 01/12/2019 09:36
  • חלק מהשיקול היה שאין כפל ביטוחים כך שניתן לתבוע ביטוח פרטי ושב"ן.

  • + הוסף תגובה
טיפולי CBT להפרעות שינה אחרי תאונה קשה ניבר 23/11/2019 18:41
  • שלום, עברתי תאונת דרכים קשה ומאז יש לי הפרעות שינה קשות. הייתי אצל נוירולוג שהמליץ לי על טיפולי CBT להפרעות שינה אצל פסיכולוגית קלינית. בפוליסת ביטוח בריאות פרטית יש כיסוי שנקרא : טיפולים פסיכולוגיים לאחר אירוע קשה. פניתי לחברת הביטוח כדי לברר אם אני זכאי וקיבלתי מכתב דחייה. היה רשום במכתב שהאירוע שעברתי אינו אירוע קשה והמטפלת אינה פסיכולוגית לינית. למותר לציין כי הטענות אינן נכונות. מה עושים? תודה!

  • + הוסף תגובה
כתב שירות לטיפולים פסיכולוגים קובי גרינברגר 23/11/2019 21:09
  • היי ניבר, כתב שירות טיפולים פסיכולוגים כולל מספר פגישות בשנה עם פסיכולוג מורשה או עובד סוציאלי קליני, והוא אמור לתת כיסוי לכל בעיה אישית רפואית ולא רק לאירוע רפואי קשה. יש חברות שמרחיבות את הכיסוי ומאפשרות פגישות נוספות בעת אירוע רפואי קשה כפי שזה מוגדר ורשום בכתב השירות. בהנחה שזה הכיסוי שיש לך ופנית לפסיכולוג מורשה עקב סיבה רפואית שציינת לא ברור למה חברת הביטוח דחתה את תביעתך. למעשה, בכדי לקבל החזר מחברת הביטוח מספיק שיהיה רשום על הקבלה "ייעוץ פסיכולוגי". ואין צורך להיכנס לפרטי הטיפול שרשמת. במידה וסיבת הדחייה נובעת מכך שפנית לפסיכולוג לא קליני אז לטעמי הדחייה נכונה ומוצדקת. אם אתה חושב שקופחת ניתן לפנות לפניות הציבור בקישור המצורף ולהתלונן על כך https://mof.gov.il/hon/Consumer-Information/Pages/Public-Inquiries.aspx בהצלחה בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח - הבית שלך

  • + הוסף תגובה
קובי תודה על התייחסותך.. ניבר 23/11/2019 21:27
  • ברשותך יש עוד משהו קטן.. כשביצעתי חיתום על הפוליסה הצהרתי שיש לי חרדות וכתוצאה מכך יש החרגה בפוליסה על "מצב נפשי". חברת הביטוח לא הזכירה את ההחרגה במכתב הדחייה. האם היא יכולה להעלות את זה בהמשך ולדחות את התביעה בעילה של "מצב נפשי"?

  • + הוסף תגובה
כתב שירות לטיפולים פסיכולוגים קובי גרינברגר 23/11/2019 22:50
  • היי ניבר, במידה ויש חריג בפוליסה, מציינים את הכיסוי המוחרג ועל איזה פרק מדובר. מציע שתעבור על הפוליסה ותראה אם יש חריגים ועל איזה כיסוי מדובר במידה והתקבלת בתנאים רגילים אז חברת הביטוח לא יכולה לדחות את תביעתך או להחריג רטרואקטיבית את מה שהצהרת עליו בעת הצטרפותך רק בריאות בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח – הבית שלך

  • + הוסף תגובה
קובי היי עשיתי בדיקה ניבר 23/11/2019 23:12
  • טיפולים פסיכולוגיים לאחר אירוע קשה נמצאים בפוליסה תחת פרק "אמבולטורי". בתנאי הקבלה רשום שלא יכוסה מקרה ביטוח הקשור למצב נפשי בפרק "אמבולטורי". במכתב הדחייה לא נרשם שזו הסיבה לדחייה. האם חברת הביטוח יכולה פתאום לטעון שהיא דוחה את התביעה בגלל ההחרגה לעיל או שאסור לה להעלות טענות שלא העלתה במכתב הדחייה. תודה!

  • + הוסף תגובה
טיפולים פסיכולוגים קובי גרינברגר 26/11/2019 00:35
  • היי ניבר, ההחרגה שיש לך לא קשורה לתביעה שאתה מגיש ולכן היא לא רלוונטית אם יש לך כיסוי ל"טיפולים פסיכולוגים" זה אמור לכסות כל בעיה קלה או קשה, כפי שציינתי זאת בתשובה הקודמת אם יש לך כיסוי רק "לטיפולים פסיכולוגים לאחר אירוע קשה", אז תבדוק מה מוגדר אירוע קשה. אם המקרה שלך לא מופיע ברשימה אז הדחייה מוצדקת. רק בריאות בברכה, קובי גרינברגר שחם ביטוח – הבית שלך

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!