מעדיפים שיחת וידיאו עם הרופא/ה? זה כנראה פחות מדויק
בעוד שרוב הרופאים/ות והמטופלים חושבים שייעוץ בטלפון או בווידאו נוח יותר מאשר פנים אל פנים, טלרפואה מסתמנת כפחות מדויקת מבחינה אבחנתית. ואיזה עוד מגבלות נמצאו? הפרטים על המחקר החדש בכתבה שלפניכם
למגפת הקורונה הייתה השפעה גדולה על היכולת של אנשי מקצוע מתחום הבריאות לראות את המטופלים שלהם פנים אל פנים, וזה הוביל לעלייה משמעותית במספר ההתייעצויות בטלרפואה.
מחקר[1] שפורסם ב-2020, ובחן את השפעות הטלמדיסין בעקבות הקורונה, מצא כי מטופלים שערכו מפגש רפואי בווידיאו צ'ט היו בעלי שביעות רצון גבוהה ולא ראו בכך מחסום או חיסרון לעומת ביקורי המרפאה המסורתיים.
באותה השנה פורסם מחקר[2] נוסף, שהפעם בחן את הרופאים ומצא כי בסך הכל הרופאים היו מרוצים מהפלטפורמה, כשהיתרון העיקרי הוא הפיכת האבחנה למהירה וקלה יותר עבור המטופל.
למרות שאין ספק שהיא בטוחה יותר מבחינת הסיכון לקוביד-19, מעט מחקרים בחנו את ההשפעה של טלרפואה זו על הטיפול בחולים במצבים מורכבים יותר. כעת, מחקר[3] חדש של אוניברסיטת קיימברידג', שפורסם בכתב העת Rheumatology, בחן את היתרונות והחסרונות של טלמדיסין באמצעות טלפון או וידאו צ'ט, בקרב חולים במחלות כרוניות.
Agenturfotografin | Shutterstock
פחות אמון ודיוק באבחון
המחקר ערך סקר בקרב 1,340 מטופלים ו-144 רופאים/ות מתחום הראומטולוגיה. המשתתפים סבלו מדלקת מפרקים דלקתית או מלופוס.
ממצאי המחקר הראו שהטלרפואה הקשתה על מטופלים ורופאים לבנות מערכת יחסים רפואית של אמון: כך לפי 90% מהרופאים ו-69% מהמטופלים. יש לציין שבמקרים שבהם שני הצדדים קיימו קודם לכן קשר של אמון, הדבר הקל על המשך האמון בטיפול בטלרפואה.
עוד עולה כי 86% מהמטופלים ו-93% מהרופאים הרגישו שהטלרפואה פחות טובה יותר מהתייעצות פנים אל פנים לצורך דיוק האבחנה, וכמה אף דיווחו על אבחנות שגויות.
הרופאים הדגישו את החשיבות של תגובה מהירה לחולים הסובלים מהתלקחות במקרה של החמרה מהירה. בעוד שמטופלים רבים היו אסירי תודה על תגובות מהירות של הרופאים, אחרים דיווחו שהם עדיין נאלצו לעבור דרך מערכות מנהליות כדי לקבל כל סוג של מענה או תור.
אי שוויון בטיפול
לזה גם נוסף החשש שהטלרפואה יש פוטנציאל להגדיל את הפער באי השוויון בבריאות. קבוצות מסוימות של חולים ראו בשיטת טיפול זו כחיסרון משמעותי, ובהם חולים מורכבים, קשישים, אנשים שעבורם אנגלית לא הייתה שפה ראשונה או שהיו להם קשיי שמיעה, בעיות קוגניטיביות או בעיות בדיבור, מטופלים בעלי מצב סוציו-אקונומי נמוך או עם כאלו עם הפרעות נפשיות.
לצד כל זה, למעלה מ-60% מהרופאים והמטופלים ראו בטלרפואה כפלטפורמה נוחה יותר מאשר התייעצויות פנים אל פנים, כאשר בין היתרונות שעלו היו בטיחות קוביד-19, חיסכון בנסיעה ופחות זמני המתנה.
לסיכום, למרות שיש יתרונות רבים לטלרפואה, מחקר זה מעלה גם חסרונות, ורופאים/ות חוששים משימוש יתר של הממסד בפלטפורמה זו, כדי לחסוך בעלויות ובזמן של מערכות הבריאות. חשוב לזכור שטובת המטופלים צריכה לעמוד בבסיס ההחלטות.
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
[1] JMIR. Vol 22, No 9 (2020): September. DOI: 10.2196/20786.
[2] BMC Med Inform Decis Mak 20, 233 (2020). https://doi.org/10.1186/s12911-020-01234-7.
[3] Rheumatology, 2021; DOI: 10.1093/rheumatology/keab796.