דלג לתוכן

כאב של השרירים והעצמות

כאב בשריר או במפרק, ללא נפיחות או אדמומיות, עשוי להיות תוצאה של מתח, זיהום נגיפי או פעילות גופנית
יוצאת דופן.

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/06/2010 תאריך עדכון: 24/11/2020
2 דקות קריאה

כאב בשריר או במפרק, ללא נפיחות או אדמומיות, עשוי להיות תוצאה של מתח, זיהום נגיפי או פעילות גופנית
יוצאת דופן. לעיתים אין סיבה ברורה לכאב במפרק או בשריר. 
כאבים אלו אינם דלקת מפרקים, ולעיתים נדירות הם מרמזים על מחלה רצינית. כאב בשריר או במפרק עובר בדרך כלל מעצמו.
הכאב בשריר או במפרק עשוי להיות תוצאת מחלה של בלוטת התריס, סרטן, דלקת רב שרירית (polymyositis) או כאבי שרירים רב שגרוניים (polymyalgia rheumatica), שהם כאבים בשרירי הצוואר, הכתפיים והירכיים שעלולים לפגוע בזקנים. כאב בחלק העליון של הצוואר ובבסיס הגולגולת הוא על-פי רוב שולי.

פיברומיאלגיה מאופיינת בכאבי שרירים, עייפות וקושי לישון באופן מספק. אדם הסובל מפיברומיאלגיה עשוי לסבול גם מתסמונת המעי הרגיז, נוקשות בוקר, חרדה, אובדן זיכרון ותסמינים אחרים.
קבעו תור לרופא/ה אם אתם סובלים מחום, ירידה במשקל או עייפות חמורה. ביתר המקרים, נסו טיפול ביתי למשך מספר שבועות.

טיפול ביתי
הרגלים בריאים של מנוחה, פעילות גופנית ושינה טובה חשובים למחלות של השרירים והעצמות. תוכנית הדרגתית להגברת הפעילות הגופנית יכולה לסייע בהשבת מתח השרירים. ערכו אמבטיות חמות, עיסויים ותרגילי מתיחה בתדירות גבוהה ככל שניתן.
הרגלי עבודה גרועים הם סיבה נפוצה לכאבי שרירים ומפרקים. אם אתם עובדים על רצפה קשה, נסו לנעול נעליים עם סוליית ספוג. כיסא טוב יותר עשוי לעזור אם אתם עובדים ליד שולחן. אנשים רבים חשים שיפור במצבם לאחר שינוי באורח חייהם, החלפת עבודות או מעבר דירה. אם הכאב שלכם נעלם בחופשה, ייתכן שחלק מהבעיה נובע מלחץ.
משככי כאבים ללא מרשם עשויים לעזור לכם להפחית את הכאב . צרו קשר עם הרופא/ה אם אינכם חשים טוב יותר לאחר שלושה שבועות.

חם או קר?
כדאי לחמם או לקרר את האזורים הכואבים במועדים שונים:
 קררו את המפרקים הכואבים ביממה הראשונה לאחר הופעת הדלקת.
 חממו את האזורים הפגועים לאחר השלב הראשון של הדלקת.

קירור האזור הפגוע מייד לאחר פגיעה מפחית את כמות הנוזל והדם שחודרים למפרקים או לשרירים, ומסייע בהקלת הכאב והנפיחות. בשלב מאוחר יותר החום מגביר את זרימת הדם במהלך ההחלמה, הופך את המפרקים לגמישים יותר ויכול לשחרר שרירים שהתכווצו. 

פעילות גופנית הינה החלק החשוב ביותר בטיפול בפיברומיאלגיה. 
התחילו בפעילות גופנית והגבירו אותה באיטיות. ערכו מתיחות לשיפור הגמישות. 
הגבירו את הפעילות הגופנית שתכלול פעילות אירובית לב-ריאה . 
מועיל לצעוד, לטייל בטבע, לשחות ולרכוב. הימנעו מפעילויות הכוללות בלימת זעזועים, כגון ריצה או טניס. 

עם התחלת יישום תוכנית האימונים עשוי כאב הפיברומיאלגיה להחמיר לפני שישתפר. חשוב שתתמידו. תחושת ההקלה עשויה להגיע רק כעבור כמה חודשים. הכאב עלול להימשך שנים ברמות כאב משתנות, אבל המצב ישתפר.
אם אינכם חשים טוב יותר תוך שבועיים, פנו לרופא/ה שלכם.

בעת ביקור אצל הרופא/ה
הרופא יערוך בדיקה גופנית ויפנה לבדיקות דם. בדרך כלל תזכו לעצות דומות לאלו שתוארו בחלק על הטיפול הביתי.
אם מפרק מסוים בגוף גורם לכאב, זריקת סטרואידים עשויה לעזור.
הרופא עשוי לטפל בפיברומיאלגיה בטיפול משולב של משככי כאבים או על-ידי הנחייה להשתמש בתרופות כגון  אמיטריפטילין (אלטרולט או אלטרול) כשעה לפני שהולכים לישון ובתרופה נגד דיכאון מסוג מעכבי סרוטונין בשעות הבוקר. מטרת הטיפול התרופתי היא לשפר את השינה בלי לגרום לישנוניות במהלך היום.

 

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר נדב שאשה
ד"ר נדב שאשה אורתופדיה
ד"ר בועז ליברמן
ד"ר בועז ליברמן אורתופדיה
פרופ' שמואל דקל
פרופ' שמואל דקל אורתופדיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום האורתופדיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו