דלג לתוכן

אדממה: 9 יתרונות בריאותיים שחשוב שתכירו

בשנים האחרונות אדממה הפך למרכיב פופולארי במיוחד במטבחים רבים, בעיקר בשל הערך הקלורי הנמוך שלו. אך פולי הסויה המומלחים אינם מהווים רק מרכיב אידאלי לדיאטה, אלא תורמים גם לבריאות. אספנו עבורכם 9 יתרונות בריאותיים בנשנוש היפני

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 29/05/2019
2 דקות קריאה

הוא טעים, דל בקלוריות ומהווה חטיף אידאלי, אבל האם ידעתם שאדממה עמוס ביתרונות בריאותיים? פולי סויה טריים או  אדממה, משחקים תפקיד מרכזי במטבחים אסייתיים ומערביים רבים. מעבר להיותם נשנוש טעים, הם בעלי ערך קלורי נמוך ואינם מכילים כמעט כולסטרול או סוכר. זאת ועוד, החטיף היפני מהווה מקור מצוין לברזל וקלציום. פולי הסויה מהווים מקור אידאלי לחלבון ועל כן מתאימים במיוחד עבור אלה שדבקים בדיאטה טבעונית וצמחונית.

מהם היתרונות התזונתיים באדממה?

כוס של אדממה מכילה 10% מצריכת הקלציום היומית הנדרשת לאדם מבוגר, 16% מכמות הנדרשת של וויטמין C, 20% מכמות הברזל ו-52% מהכמות היומית של ויטמין K  לה זקוק אדם מבוגר. מעבר לכך, אדממה הוא מקור מצוין לחלבונים. בדומה לבשר או לחלב ומוצריו, אדממה מכיל חומצות אמינו חיוניות לגוף. בנוסף, פולי הסויה מכילים גם כמות גדולה של חומצות שומן בלתי רוויות בריאות, בייחוד חומצה אלפא-לינולנית (ALA), וסוג של תרכובת הידועה בשם פיטואסטרוגנים ונקשרת לסיכון נמוך יותר להתפתחות אוסטאופורוזיס וסרטן. 



קראו עוד: מה היתרונות התזונתיים של בוטנים?



מדיכאון ועד לסרטן: 9 יתרונות בריאותיים באדממה



1. הפרעות קוגניטיביות קשורות בגיל

ממצאים ממחקרים אפידמיולוגיים  שונים הראו כי צריכת כמות גדולה יותר של פולי סויה קשורה בסבירות נמוכה יותר להתפתחות הפרעות קוגניטיביות הקשורות בגיל המבוגר.



2. מחלות קרדיו וסקולריות

צריכה של פולי סויה כתחליף לחלבון מן החי מובילה לרמות נמוכות יותר של כולסטרול LDL המכונה גם כולסטרול "רע". אלה בתורן מפחיתות את הסיכוי להתפתחות טרשת עורקים ויתר לחץ דם. 



3. סרטן השד והערמונית

גֶניסְטין (genistein)  האיזופלאבון העיקרי המצוי בפולי סויה, מכיל אנטי אוקסידנטים המעכבים צמיחה של תאים ממאירים. 


4. דיכאון

אדממה מכיל חומצה פולית שעשויה להקל על דיכאון, זאת באמצעות מניעת היווצרות של עודף הומוציסטאין בגוף. רמות גבוהות של הומוציסטאין מונעות מהדם וממרכיבים חיוניים אחרים להגיע אל המוח וכתוצאה מכך גם פוגעות בתהליך הפקת ההורמונים סרוטונין, דופמין ונוראדרנלין, הקשורים בוויסות מצב הרוח, התיאבון ומנגנון השינה והערות. 





החומצה הפולית המצויה באדממה יכולה להקל על דיכאון. בנוסף, מרכיב המצוי בפולי הסויה ונקרא גניסטין מסייע במניעת סרטן 




5. סוכרת 

חולי סוכרת סוג 2 עלולים לפתח מחלת כליות, הגורמת לעודף של חלבון בשתן. מחקר שבוצע בשנת 2004 מצא כי בקרב נבדקים שצריכת החלבונים שלהם התבססה על פולי סויה בלבד במשך שמונה שבועות, רמות החלבון בשתן היו נמוכות יותר, זאת בהשוואה לנבדקים שצרכו חלבון מן החי. למרות זאת 17% ממשתתפי המחקר העידו כי צריכת חלבון מסויה גרמה לתופעות לוואי שונות הקשורות בתהליך העיכול. 


6. פוריות 

עבור נשים בגיל הפוריות, צריכת ברזל וחלבון ממקור צמחי, כמו אדממה, תרד, דלעת ועוד, נצפתה כמסייעת בשיפור הפוריות, זאת על פי מחקר שנערך בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת הרווארד. 



קראו עוד: שמן דגים כתוסף תזונה: חיוני או לא?



7. שמירה על רמות האנרגיה

חוסר בברזל עלול להשפיע על יעילות ניצול האנרגיה על ידי הגוף. אדממה מהווה מקור טוב לברזל, יחד עם מזונות נוספים, כמו עדשים, תרד ופירות יבשים. 


8. דלקת 

אדממה מכיל כולין (Choline) , רכיב תזונתי חיוני התורם לשינה בריאה, לתזוזת השרירים וליכולת הלימוד והזיכרון. כולין מפחית גם את הסיכון להתפתחות דלקת כרונית.


9. אוסטאופורוזיס

איזוֹפְלָבוֹנים המצויים בפולי הסויה מסייעים בהפחתת אובדן עצם ובשיפור צפיפות העצם במהלך גיל המעבר. בנוסף, מחקרים שונים הראו כי האיזוֹפְלָבוֹנים תורמים למיתון תופעות לוואי נוספות הקשורות בגיל המעבר. 



האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין
ד"ר אורנה לוין צמחי מרפא
 אילנה ניקיפורובה
אילנה ניקיפורובה תזונה ודיאטה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל תזונה ודיאטה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום תזונה ודיאטה

שאלות מתוך פורום דיאטה ותזונה נכונה ברפואה הסינית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו