דלג לתוכן

חשיפה למסכים בגיל הרך תורמת להתפתחות של הפרעת קשב? מחקר חדש מטיל ספק בממצא המוכר

רוב ההורים שבנינו מכירים היטב את האמונה הרווחת בנוגע לזמן מסך בגילאים מוקדמים והשפעתו על הסיכוי להתפתחות של הפרעות קשב וריכוז מאוחר יותר, בגילאי בית ספר. מרכז הטענה נעוץ במחקר שבוצע בשנת 2004 והראה קשר בין שני הגורמים. עם זאת מבט נוסף על הממצאים שנאספו מטיל ספק משמעותי בהשפעה האפשרית: הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/04/2021
3 דקות קריאה

סקירה (1) מקיפה שפורסמה בכתב העת Psychological Science ביקשה לבחון מחדש את תוצאותיו של מחקר קודם שטען כי קיים קשר ישיר בין חשיפה מוקדמת למסכים לבין התפתחות של הפרעת קשב וריכוז בילדים. 

למרות שמחקרים אחרים לא שיקפו ממצאים דומים, מחקר זה ממשיך להיות מאוזכר במדיות השונות וכך מזין את הדעה הציבורית  כי יש למנוע חשיפה למסכים בקרב תינוקות וילדים קטנים מחשש להתפתחות של הפרעת קשב וריכוז בעתיד. 

כדי לבחון מחדש את הראיות מהמחקר משנת 2004 , צוות החוקרים בחן שוב את הנתונים זאת באמצעות שימוש בניתוח רב גוני – טכניקה המערבת שאילה של שאלות המחקר במאות צורות שונות כדי לקבוע האם התשובות דומות בכל פעם. טכניקה זו שימשה את החוקרים כדי ליצור 848 אנליזות שונות ולהשיב על השאלה האם צפייה בטלוויזיה בגילאים מוקדמים באמת גורמת לבעיות קשב מאוחר יותר.


תינוקת צופה בטלוויזיה
Kemal Mardin | Shutterstock


לא נמצא כל קשר מובהק בין חשיפה מוקדמת למסכים לבין התפתחות של הפרעת קשב וריכוז 

חלק ניכר מתוצאות האנליזות הראו כי לא קיים קשר בין שני המאפיינים. על פי הנתונים לא קיימות ראיות התומכות בכך שחשיפה מוקדמת למסכים עלולה לגרום להתפתחות של ADHD , או כל הפרעת קשב אחרת. החוקרים טענו כי ממצאים אלה מהווים בשורה משמעותית והם עשויים להקל על תחושת האשמה שהייתה מונחת על הורים רבים שאפשרו לילדיהם לצפות בטלוויזיה בגילאים מוקדמים. 


למרות הממצאים, חשיפה למסכים בגילאים מוקדמים עדיין לא חיובית 

מחקרי עבר מצאו כי קיימות השלכות שליליות אחרות הכרוכות בחשיפה מוקדמת למסכי הטלוויזיה, הסמארטפונים והטבלטים. כך למשל, מחקר ארוך טווח (2) שבחן 2,441 אימהות וילדים מצא כי הזמן הממוצע השבועי שהוקדש לצפייה במסכים בקרב תינוקות בגילאי 24-36 חודשים, קשור לתוצאות פחות טובות בבדיקות סקר להתפתחות קוגניטיבית, התנהגותית וחברתית בגיל 36 חודשים  . 

זאת ועוד, למרות אינספור תוכניות וסרטונים שמבטיחים להפוך את הילדים הרכים "לבייבי אינשטיין" מחקרים שונים הראו כי מסכים אינם מהווים כלי לימודי יעיל עבור תינוקות ופעוטות. לדוגמה, סקירה (3) שפורסמה ב-2005 מצאה כי צפייה בטלוויזיה לא הועילה בלימוד של ילדים בגיל שנתיים ומטה באותה מידה כמו לימוד פרונטלי במשימות שונות, כמו לימוד שפה ורגשות . 

קראו עוד: לזמן מסך לפני שינה השפעה קטנה על רווחת מתבגרים

באילו גילאים ניתן להפיק יתרונות מזמן המסך?

בקרב ילדים בגילאי 3-5 התמונה קצת אחרת: עוד מהימים שבהם " הילדים משכונת חיים" "ורגע עם דודלי" היו התוכניות הפופולאריות ביותר, מחקרים שונים מצאו כי קבוצת גיל זו יכולה להפיק ערך לימודי מתכני מדיה מותאמים לילדים. כך למשל, בבחינה של כישורים טרם לימוד קריאה, כמו למשל זיהוי אותיות או הגייתן, נמצא כי ילדים שצפו בעשרים פרקים של תכנית מלמדת שפה הפגינו ביצועים טובים יותר מאשר ילדים שנדרשו לצפות בתוכניות מדע חינוכיות. 

הפוטנציאל החינוכי של הטלוויזיה לא מוגבל רק לרכישת קישורים אקדמיים: מחקר אחר מצא כי צפייה בתוכניות מסוימות עשויה לפתח בילדים תחושות כמו חמלה, אמפתיה ותחושת במסוגלות עצמית, בייחוד בקרב אלה ששוחחו על התוכנית בה צפו עם הוריהם באופן קבוע (4). 

למרות שהקשר בין הצפייה במסכים בגילאים מוקדמים לבין התפתחות של הפרעת קשב בעתיד אינו וודאי, חשיפה מוקדמת למסכים טומנת בחובה השפעות שליליות אחרות שהובילו גורמים בריאותיים שונים, כמו האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים וארגון הבריאות העולמי, להמליץ על מניעת חשיפה למסכים עד לגיל שנתיים, והגבלת זמן הצפייה לעד כשעה בגילאים 2-5 (4). נראה שבדומה לכלים רבים אחרים שהביאו איתם החיים המודרניים, כך גם בכל הנוגע לצפייה במסכים – המינון והתזמון הם הקובעים. 

מקורות
(1) Matthew T. McBee, Rebecca J. Brand, Wallace E. Dixon. Challenging the Link Between Early Childhood Television Exposure and Later Attention Problems: A Multiverse Approach. Psychological Science, 2021; 095679762097165 DOI: 10.1177/0956797620971650
(2) Madigan S, Browne D, Racine N, Mori C, Tough S. Association Between Screen Time and Children’s Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatr. 2019;173(3):244–250. doi:10.1001/jamapediatrics.2018.5056
(3) Linebarger, D. L., & Walker, D. (2005). Infants’ and toddlers’ television viewing and language outcomes. American behavioral scientist, 48(5), 624-645.
(4) https://www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' אורי קרמר
פרופ' אורי קרמר נוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד
פרופ' אלי שחר
פרופ' אלי שחר נוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד
ד"ר אלה קוזמינסקי
ד"ר אלה קוזמינסקי נוירולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום הפרעות קשב וריכוז, ADHD

בניהולו של ד"ר גלעד חבצלת
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו