דלג לתוכן

איך מטפלים בילדים עם הפרעות קשב וריכוז באמצעות דמיון מודרך ו- NLP

איך מטפלים בילדים עם הפרעות קשב וריכוז באמצעות דמיון מודרך ו- NLP

מאת: מירה סול אליעוז
תאריך פרסום: 15/07/2009 תאריך עדכון: 09/05/2021
3 דקות קריאה
פרסומת

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) יוצרת אצל הלוקה בה תחושה של עומס אינפורמטיבי תמידי המתבטאת בקושי לקלוט, לעבד ולנתח את המידע. כתוצאה מכך, התחושות הנפוצות בקרב סובלים מ-ADD הן כעס, תסכול, מתח, בלבול ותחושת חוסר מסוגלות.

להפרעת קשב וריכוז יש ביטויים התנהגותיים מובהקים, המשמשים אף לשם אבחונה. היפראקטיביות למשל היא התנהגות שבמסגרתה הילד אינו יכול לשבת בשקט, הוא נמצא תמיד בתנועה והתנועות עצמן הן תנועות עצבניות. 

גם לאימפולסיביות, המאפיינת הפרעת קשב וריכוז יש ביטויים התנהגותיים כגון שינויים קיצוניים בתנועה, קפיצה מנטלית ופיזית מדבר לדבר, ופעולה שקודמת למחשבה. מכיוון שלהפרעת קשב וריכוז יש ביטוי התנהגותי ניתן להביא לשיפור ולעידוד הלוקים בה באמצעות דמיון מודרך ו- NLP.

על פי ה- NLP, ההתנהגות שלנו היא תוצר של סכמות מחשבתיות המושפעות מהאופן שבו אנו חווים דברים. ילדים ואנשים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז מדווחים על חוויה סובייקטיבית של ייצוגים רבים בו זמנית שנעים במהירות וגורמים להם להגיב אוטומטית ובלי שליטה אליהם. כתוצאה מכך, בעלי ADHD נראים כמי שמנסים להשתלט על כל החוויות הללו או כמי שויתרו על הניסיון כליל – נעים על קצוות הציר בין היפראקטיביות לאפאטיות. 

הם מנסים להחזיר לעצמם את תחושת השליטה בחיים ומשקיעים זמן ואנרגיה בניסיון להרגיע את שטף הייצוגים, וכאשר הם אינם מצליחים לעשות זאת הם הופכים חרדים ומכיוון שהם חשים כי קיים שוני בינם לבין סביבתם באופן תפיסת הדברים, בעלי ADHD נוטים לפתח חרדת דחייה וחרדת נטישה או לנהוג באלימות על מנת לפתור את התסכול. הביטויים ההתנהגותיים הללו נועדו להקל על המתח שבו מצוי מי שסובל מ-ADHD ולנסות ליצור התאמה בין הדימויים שהם חווים למציאות.

בכדי לסייע לילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז ניתן להשתמש במספר כלים פשוטים הלקוחים מעקרונות ה- NLP. כלים אלו ניתנים לשימוש על ידי הורים ומורים ומטרתם להקל על החוויה של הסובל מ- ADHD. אחד הכלים הראשונים דורש מאיתנו לשנות את אופי החשיבה לגבי הלוקים בתופעה של הפרעות קשב וריכוז

במקום לשפוט את התוצאה, נסו לשפוט את הכוונות ולהבין כי הם עושים את המיטב בגבולות היכולת שלהם. רוב הילדים שסובלים מ-ADHD אינטליגנטים על כן אל תשפטו אותם כשונים, כטובים פחות או כטיפשים אלא נסו להבין כי הבעיה טמונה ביכולת שלהם להתאים למערכת. שינוי דפוסי החשיבה אצלנו יפחית בקרב את הילד את תחושת התסכול ואת הרצון לנהוג באלימות.

למילים קשה מאד להדביק את קצב הדימויים אותו חווה הילד עם הפרעות קשב וריכוז. בכדי להפיק את המירב מהוראות ומשיחות עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז כדאי לפרק את ההוראות לפעולות שניתן לדמיין ולעבור איתם עליהם באמצעות דמיון מודרך – כך למשל, אם רוצים שהילד יוריד את הזבל ואז כיין את שיעורי הבית עזרו להם לדמיין ולחוש את עצמם מוציאים את הזבל ואז מתיישבים ופותחים את המחברת. 

שימוש באביזרים חזותיים ובדמיון מודרך יכול לעזור גם בלמידת מילים ועובדות מתמטיות כיוון שהוא יוצר ייצוג פנימי חזק. כך ניתן להניע ילדים בעלי ADHD ולהעניק להם את המוטיבציה לזכור ולבצע משימות.

מכיוון ש- NLP עוסק בשינוי תפיסות ואמונות, הוא עשוי לפתור את תחושות חוסר המסוגלות הנפוצות בקרב הסובלים מ- ADHD. על פי ה- NLP הדרך לשינוי אמונה היא בהטלת ספק באמונה קיימת עקב סתירות שמתגלות. כך ניתן לגבש אמונה חלופית המיישבת את הסתירות ולהחליפה באמונה שכשלה. 

באופן זה ניתן להחליף בקרב ילדים שיש להם הפרעות קשב וריכוז את האמונה כי אין להם שליטה על פעולותיהם ומחשבותיהם על ידי בקשות שדורשות דמיון, אחזור מידע ידוע להם וכדומה ולהעלות באופן הדרגתי את הרף. באופן זה האדם רואה כי הוא מסוגל לעשות דברים ולשלוט על המחשבות.

אחד הנושאים שתורמים למערכות יחסים תקינות ומשפיעים עליהם הם תקשורת ודיבור בשפה המתאימה לסביבתנו. דמיון מודרך ו- Nlp כוללים תהליכים מובנים לשיפור התנהגויות לשינוי מחשבות וגישות. המסייעים לילדים עם קשיי קשב וריכוז להגיע לשקט פנימי, למיקוד, ריכוז זיכרון, לגלות ולהכיר ביכולות שלהם, דבר שמביא לביטחון עצמי למוטיבציה והעצמה בזמן קצר ולאורך זמן.

ל- NLP מספר הנחות בסיס שיכולות לשנות את חייו של הפועל לפיהן, אחת מהן היא שהבנת המסר תלויה באופן שבו הוא הועבר. זאת בנוסף לתגובה המתקבלת למסר הם משמעות התקשורת. לקיחת אחריות והסבר חוזר של כוונת הדובר יכולים למנוע וויכוחים, לחצים ומתחים ולהפחית את הפרשנויות הלא נכונות שיכולות להתלוות לנאמר.

שיטת ה- NLP דוגלת בגמישות בשפה ויצירת דינמיקה טובה בסביבה באמצעות הוראות חיוביות (מה כן לעשות במקום מה לא לעשות) ובהיותה פרקטית היא מביאה לתוצאות הרצויות. על אף שהורים ומורים נוטים לכיוון הטיפול התרופתי המספק פתרון נוח ומהיר, כדאי לבחון את האלטרנטיבות במידה ותופעת הפרעת הקשב וריכוז אינה קשה ומערבת אלימות. 

האלטרנטיבות כוללות טיפולים עם מגע פיזי, שיחות תוך שיתוף מעשי בתהליך, דמיון מודרך בשיתוף המונחה או הנחיה כשהמונחה פסיבי וניתן אף לשלב בין השיטות. חשוב לזכור שהמטרה היא טובת הילד, ועל כן על ההורים, המורים והסביבה לסייע לו להגיע לשקט והרמוניה תוך הבנה, תמיכה ושיתוף בתהליך.


כותבת המאמר, מירה סול אליעוז, היא מטפלת בשיטות הוליסטיות שונות בהן דמיון מודרך ו-NLP, ומאמנת אישית ועסקית להצלחה. למירה התמחות בהסמכת מטפלים והיא מפעילה קורסים, סדנאות והרצאות בנושאי דמיון מודרך ו- NLP במסגרת מרכז קסם השינוי שבבעלותה. פרטים נוספים על קסם השינוי ועל מירה ניתן למצוא באתר קסם השינוי https://www.nlpmind.co.il/


הכתבה בחסות ד"ר בועז רפפורט, מרפאת קשר- טיפול בהפרעת קשב וריכוז. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אסתר גנלין - כהן
ד"ר אסתר גנלין - כהן נוירולוגיה
5.0
( 6 חוות דעת )
"ד"ר גנלין מדהימה, אמפטית, סבלנית, מקצועית, מצאנו אוזן קשבת לאתגרים שלנו עם ילדנו"
ד"ר מיקי הר-גיל
ד"ר מיקי הר-גיל נוירולוגיה
5.0
( 4 חוות דעת )
"ד"ר הר-גיל מקצועי מאוד, רגיש לסיטואציה, אמפתי ויסודי."
ד"ר יהודה ספקוטי
ד"ר יהודה ספקוטי נוירולוגיה
5.0
( 4 חוות דעת )
"דר ספקוטי מעבר למיקצועיות מרשימה. הינו אדם אנושי קשוב ואיכפתי. נסך בי בטחון ואמון. הלואי וכל הרופאים יהיו כמוהו."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו