דלג לתוכן
ד"ר אבשלום (אבשי) ליבוביץ' ד"ר אבשלום (אבשי) ליבוביץ'

איך הרכב המזון והרגלי הצריכה משפיעים על הבריאות שלנו?

כיצד רכיבי המזון משפיעים על הבריאות שלנו, האם גם להרגלי הצריכה והאכילה יש תרומה ומדוע צריכה של מזון מתועש עלולה להחמיר את מעגל הקסמים שבין אכילת יתר והתפתחות של בעיות בריאותיות שונות? התשובות בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/09/2021
3 דקות קריאה
ד"ר אבשלום (אבשי) ליבוביץ' בשיתוף עם ד"ר אבשלום (אבשי) ליבוביץ' i מנהל מחלקה פנימית בתל השומר. רופא בכיר ביחידה ליתר לחץ דם 073-7592042

מסעות הקניות שלנו ברשתות המזון מפגישים אותנו עם שלל מראות צבעוניים והיצע רחב של מוצרים נגישים. למעשה, אם לא הכנו רשימת קניות מראש רוב הסיכויים שנצא עם שקיות עמוסות במגוון פריטים שאותם לא תכננו לקנות. עודף ההיצע, הנגישות, הקלות וכן גם דרכים יצירתיות שבאמצעותן יצרני המזון ורשתות השיווק גורמים לנו לקנות, כל אלה מהווים גורמים משמעותיים המשפיעים על הרגלי הצריכה שלנו. בהיבט הכלכלי, מוצרים זולים ומזמינים המעודדים קנייה דווקא מצביעים על השפעה חיובית של כלכלה מבוססת אשר נותנת ביטחון לאזרחים. אולם לצריכת היתר יש גם השפעה מרחיקת לכת על הבריאות השלנו.

כדי להבין מהי ההשפעה של צריכת היתר על הבריאות שלנו חשוב לשאול שתי שאלות מרכזיות:
- האם קיימים מרכיבים מסוימים במזונות שאנו צורכים שיכולים לפגוע או לשפר את בריאותנו?
- האם צורת והרגלי האכילה שלנו פוגמים או משפרים את בריאותנו?

אישה בוחרת מוצרים בסופר לפי הערך התזונתי
 Vera Petrunina | Shutterstock.

על הקשר שבין מרכיבי המזון להתפתחות של מחלות שונות, או מניעתן

הקשר שבין הרכב המזון להתפתחות של מחלות שונות מודגם באופן ברור באחת מהתחלואות המודרניות והשכיחות ביותר -יתר לחץ דם, או .  לחץ הדם שלנו מושפע באפן ניכר מהרכב המזונות שאותם אנו צורכים. כך למשל, צריכת מלח וכן גם צריכה מוגזמת של אלכוהול, יכולות להוביל להתפתחות של לחץ דם גבוה. מנגד, מחקר חשוב שהתפרסם בשנות ה-90 הראה כי דיאטה המורכבת מפירות, ירקות, קטניות, דגים, עופות, דברי חלב בעלי אחוז שומן רווי נמוך ואגוזים, הובילה לשיפור משמעותי בערכי לחץ הדם של המשתתפים זאת בהשוואה "לדיאטה האמריקאית".
מחקר המשך שפורסם ב-2001 הצליח להראות כי הפחתת המלח בדיאטה המאוזנת העצימה את השיפור שנצפה בערכי לחץ הדם. דיאטה זו זכתה לימים בכינוי דיאטת DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension)  או "דיאטה ים תיכונית". למרות התקדמות המחקר בנושא והמלצות של גורמי בריאות מוסמכים, העלייה בשיעור האוכלוסייה הסובלת מלחץ דם וממחלות לבביות ממשיכה.

ומה הקשר בין הרגלי האכילה לבין הבריאות שלנו?

קיים קשר ישיר בין הרגלי צריכת המזון והאכילה לבין השמנה, ומשכך גם למחלות שעלולות להתפתח בעקבותיה. העובדה שהמזון זמין יותר מאשר בעבר מובילה  לאבדן השליטה והאכילה בלתי מבוקרת

אחוז האוכלוסייה שסובל מעודף משקל הולך ונוסק בעשורים האחרונים, דבר שהוביל את ארגון הבריאות העולמי לתייג את מחלת ההשמנה כמגפה. השמנה היא בעיה נפוצה בכל מקום וגיל, אשר מובילה לעלייה בשיעור הסובלים מתחלואה מטבולית – בעיקר סוכרת, עודף שומנים ודם ויתר לחץ דם. למחלות אלה השפעה ישירה על מצב הלב וכלי הדם והן עלולות להוביל לנכות קשה ולעיתים אף לתמותה.
אם ניסיתם איי פעם לשבור את מעגל הקסמים ולהתמיד בדיאטה אחת, או יותר, בוודאי הבנתם כי לכולן מכנה משותף אחד: הימנעות מאכילת "מזון מתועש" או "מזון מהיר" כדי להצליח ולרדת במשקל ולשמור על התוצאה לאורך זמן.

מהו למעשה מזון מתועש?

ההגדרה למזון מתועש מורכבת: ברור לכולנו שמשקאות ממותקים, מזונות מוכנים לאכילה וחטיפים נכללים תחתיה, אולם למרבה הפלא גם מזונות שמתויגים כבריאים, כמו למשל חטיפי אנרגיה, מעדני חלב דלי שומן ועוד, עוברים עיבוד בתהליך היצור ואליהם מתווספים חומרים מסוימים אשר הופכים אותם למזון מתועש.

על מה מתבססת ההמלצה להימנע ממזון מתועש?

מסתבר שעד לאחרונה התשובה לשאלה זו לא הייתה ברורה. לכן, חוקרים במכונים הלאומיים לבריאות של ארה"ב (ה-NIH) ניסו לבדוק את ההסבר שמאחורי ההמלצה להימנעות ממזון מתועש.
במהלך המחקר נבחנו כ-20 מתנדבים צעירים ובעירים, בעלי משקל גוף תקין. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה מזון אמריקאי מתועש והשנייה התמידה בתפריט ביתי וטרי. במהלך המחקר נבחנו תפריטים מגוונים (הכוללים דברי חלב, בשר, פירות, ירקות ודגנים) והמשתתפים קיבלו שלוש ארוחות מלאות ביום שכללו אף קינוחים. הם יכלו לאכול  אמנם ללא הגבלה קלורית, אך במהלך הניסוי נבחנה הכמות הקלורית היומיומית שנצרכה על ידי חברי כל קבוצה כמו גם פרמטרים מטבוליים שונים, לדוגמה משקל הגוף.

התוצאות שהתקבלו לאחר כשבועיים מדהימות: בעוד שחברי שתי הקבוצות הביעו שביעות רצון מהמזון שצרכו והעידו שהרגישו שבעים במהלך כל שעות היממה, כשהחוקרים בחנו את הכמויות שנצרכו נמצא כי אלה שאכלו מזון מתועש צרכו, מבלי לשים לב, כ-3500 קלוריות ליום בממוצע בעוד שאלה שדבקו בתזונה הביתית צרכו 2800 קלוריות בלבד. ההבדל העיקרי נבע בעיקר מכמות הפחמימות שנצרכה. במקביל נמצא כי הקבוצה שצרכה מזון מתועש ללא הגבלה העלתה כ-2 ק"ג בממוצע במהלך תקופת המחקר, בעוד שהנבדקים מהקבוצה השנייה ירדו כ-1.5 ק"ג בממוצע במהלך התקופה.

המחקר מראה שככל הנראה יש משהו במזון "מהיר" ומתועש שגורם לנו לאכול כמות גדולה יותר מזו שאנו זקוקים לה ובאופן לא מודע. אם נוסיף לכך את הפרסומות והעידוד שקיימים מצד היצרנים ורשתות השיווק, אין זה פלא שאנו רק הולכים ומשמינים. למעשה, הדיאטה הים תיכונית שהוכחה כבר לפני שנים כמשפרת לחץ דם גבוה , בנויה ברובה מרכיבים לא מתועשים.

לסיכום, התזונה מהווה מרכיב חשוב המשפיע על בריאותנו לטובה ולרעה. אם אנו רוצים לשמור על הבריאות, חשוב להקפיד על כל מה שנכנס אלינו לפה ולגוף. ניתן לומר בבטחה שעלינו להימנע ככל האפשר מאכילת מזונות מתועשים ולנסות לחזור להרגלי אכילה טבעיים ובריאים יותר.

הכתבה בשיתוף עם ד"ר אבשלום (אבשי) ליבוביץ'  מנהל מחלקה פנימית בתל השומר. רופא בכיר ביחידה ליתר לחץ דם. במחקרו מתמקד ד"ר ליבוביץ' בהשפעות מרכיבים שונים של הדיאטה המערבית על התפתחות יתר לחץ דם ותסמונת מטבולית. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' יעקב ג'ריס
פרופ' יעקב ג'ריס פנימית
מנהל מחלקה פנימית באיכילוב ומכון רקנאנטי לחקר מערכת העצבים האוטונומית, מטפל בלחץ דם לא מאוזן
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
ד"ר פרדי אביב
ד"ר פרדי אביב המטולוגיה
המטולוג בכיר במרפאה המטו-אונקולוגית בבית החולים איכילוב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר אבשלום (אבשי) ליבוביץ'

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו