דלג לתוכן

5 מאכלים שמתחפשים לבריאים אבל מכילים כמות אדירה של מלח

פופקורן בקולנוע, תפוצ'יפס, רוטב סויה – אלה מאכלים שרובינו כבר יודעים שכמות המלח בהם גבוהה מאוד. אבל מה עם מאכלים פחות מוכרים? הנה כמה מפתיעים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 15/03/2022
2 דקות קריאה

מלח, הידוע גם בשם נתרן, הוא מרכיב חיוני לגוף שנועד לשמור על איזון הנוזלים בגוף ולהיות אחראי על דרך הפעולה של העצבים והשרירים בגוף[1].

הכליות הן האיבר שמאזן את כמות הנתרן בגוף: כאשר הנתרן נמוך, הכליות שומרות אותו; כאשר הנתרן גבוה, הכליות משחררות אותו בשתן. כמויות גבוהות מדי של מלח בגוף גורמות לכך שהכליות לא מצליחות לסלק מספיק נתרן והוא מצטבר בדם. לנתרן יש  נטייה לשאוב ולהחזיק מים, כך שכמות הנוזלים המקיפים את התאים ואת נפח הדם גדלה. נפח דם גדול יותר פירושו עבודה רבה יותר ללב ויותר לחץ על כלי הדם. עם הזמן, העבודה והלחץ הנוספים עלולים להקשיח את כלי הדם ולהוביל ליתר לחץ דם, להתקף לב ולשבץ מוחי. ישנן עדויות לכך שיותר מדי מלח גם עלול לפגוע בלב, באבי העורקים ובכליות, גם ללא עלייה של לחץ הדם, ושהוא עלול להזיק גם לעצמות[2].

ישראלים אוהבים מלח. אפילו במנות שטרם נטעמו, אפשר לראות לא פעם אנשים שאוטומטית משתמשים במלחייה. הבעיה היא שכמויות המלח שנצרכות באוכל שלנו הן הרבה פעמים גבוהות יותר ממה שהגוף צריך, וזה עלול לגרום לבעיות בריאותיות. באופן מפתיע, רק 15% מצריכת המלח היומית שלנו מגיעה מהמלחיות, ו-75% מגיעה דווקא ממאכלים מעובדים, שלא תמיד ידוע שכמות הנתרן בהן גבוהה מאוד[3].

 

אישה משתמשת במלח
goffkein.pro |Shutterstock.

הנה כמה מאכלים שכדאי להימנע מהם בשל כמות נתרן גבוהה מאוד[4]:

נקניקים

נקניק עשוי מבשר מעובד וטחון. במקרים רבים נעשה שימוש במלח לצורך שמירה על הלחות בנקניקים, מה שהופך אותם למאכלים מלוחים במיוחד. נסו להחליף נקניקים בבשר/עוף טרי.

גבינות 

הרבה מן הגבינות הצהובות והגבינות המלוחות (צפתית, בולגרית), מכילות כמויות גבוהות של מלח. גם קוטג' מכיל לא מעט נתרן. מומלץ לבדוק מה כמות הנתרן בגבינה לפני שאתם אוכלים ואולי לבחור בריקוטה, בכנען או בגבינות אחרות דלות נתרן.

קורנפלקס 

אוהבים לפתוח את הבוקר עם קורנפלקס וחלב? מעבר לכמויות הסוכר הגבוהה שפעמים רבות יש במאכלים אלו, גם כמויות הנתרן לרוב גבוהות. דייסת קוואקר ופירות טריים יכולים להוות תחליף מצוין ועם פחות מלח.

שימורים

 תירס, חומוס, אפונה, מלפפונים חמוצים, זיתים, טונה, סרדינים. כמעט כל מה שנמצא בקופסאות שימורים מכיל כמויות גבוהות מאוד של נתרן. במקום שימורים, פשוט בחרו בגרסה הטרייה או הקפואה של ירקות, קטניות ודגים משומרים.

רטבים מוכנים

 אוהבים להתפנק עם רוטב מוכן לסלט? מעדיפים לאכול צ'יפס עם קטשופ? רטבים מוכנים מכילים לרוב כמויות גבוהות של נתרן. במקום זאת, נסו להוסיף טעמים עם מרכיבים טריים על ידי שימוש בעשבי תיבול טריים ובתבלינים (ולא בתרכובות תבלינים מוכנות, שלא פעם גם מכילות כמויות גבוהות מאוד של נתרן) כגון לימון, פלפל גרוס, כמון, שום, כוסברה ועוד.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שמוליק יצחק
ד"ר שמוליק יצחק אורתופדיה
אורתופד מומחה באבחון וטיפול בפציעות ספורט ובטיפול שמרני בשחיקת סחוסים
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר קורנליוס נאסר
ד"ר קורנליוס נאסר עיניים
מומחה רשתית כירורגית , רופא בכיר ומנתח במחלקת עיניים מרכז רפואי אסף הרופא
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו