דלג לתוכן

טלפונים סלולריים - הסיכוי לסרטן והשימוש הנכון

טלפונים סלולריים - הסיכוי לסרטן והשימוש הנכון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 28/07/2008 תאריך עדכון: 16/01/2012
3 דקות קריאה
השימוש בטלפונים סלולריים עולה באופן הנדסי, וכיום הוא חלק מחיי היום יום של למעלה ממיליארד בני אדם ברחבי העולם. חשש מההשפעות הבריאותיות של טלפונים אלה עלה מייד עם התחלת השימוש בהם, אולם עד היום אין ראיות חותכות לכאן או לכאן. עם זאת, פרסם לאחרונה דר' רונלד הברמן, ראש המכון לסרטן באוניברסיטת פיטסבורג, אזהרה חמורה לגבי שימוש תדיר בטלפונים ניידים, ובמיוחד בקרב ילדים, שלדבריו, עקב מוחם המתפתח, חשופים עוד יותר לסכנה הטמונה בשימוש בטלפונים אלה. בעקבותיו פרסם אף משרד הבריאות הישראלי אזהרות דומות.

הטלפון הסלולרי מתחמם בזמן השימוש, ואת זה כל אחד יכול להרגיש; הטלפון הנייד משחרר קרינה בתדרים שונים, ואת זה כולנו יודעים; הבעיה היא שאף אחד לא יודע אם לתופעות אלו יש השפעה על תאי הגוף. מחקרים גדולים ומקיפים שנערכו במדינות שונות לא הצליחו להראות קשר בין שימוש בטלפונים ניידים לבין עליה בסיכון לתחלואה במחלות ממאירות. במיוחד יש לציין בנושא זה מחקר קנדי גדול שהקיף למעלה מ- 700,000 בני אדם שהשתמשו בטלפונים ניידים בין השנים 1982 עד 1995. במחקר זה לא הוכח קשר בין שימוש בטלפון נייד לבין עלייה בסיכון לסרטן המוח, בלוטות הרוק או לויקמיה. גם הבריטים והגרמנים ערכו מחקר גדול, ולדבריהם, הם לא הוכיחו כי בשימוש בטלפון נייד טמונה סכנה בריאותית.

בפברואר השנה פורסם בארצות הברית מחקר שנעשה בישראל ושבראשו עמדה דר' סיגל סדצקי ממכון גרטנר בתל השומר. מתוצאות מחקר זה עולה כי בדרך כלל אין קשר בין שימוש בטלפון סלולרי לבין התפתחות סרטן בלוטות הרוק, אולם באזורים בהם אין די אנטנות (למשל באזורים כפריים) יכול להיות שיש עלייה מסויימת בסיכון לגידול זה. עם זאת, יש לזכור כי רוב המחקרים בנושא זה מבוססים על תשאול של המשוחחים ומסתמכים על הדיוק של הערכתם את משך השיחות שניהלו לפני חמש או עשר שנים. יש סיכוי שאנשים הסובלים כעת מגידול לא יעריכו נכונה את משך הזמן שבילו עם הטלפון הנייד ליד האוזן.

האזהרה האמריקאית מבוססת על מחקר שתוצאותיו טרם פורסמו, וגם לאחר שיתפרסמו, לא ברור אם יתנו תוצאה חד-משמעית, כי כדי לקבל תוצאה חד-משמעית יש לקיים מחקר פרוספקטיבי, כלומר, לקחת אוכלוסייה גדולה, לתת לחלקה לדבר בטלפון נייד כאוות נפשה ועל החלק האחר לאסור את הדיבור, ולעקוב במשך שנים רבות אחר התוצאות הבריאותיות. לא ברור שמחקר כזה בכלל ישים, הן מבחינה תקציבית, והן מבחינת הרצון של אלפי אנשים לוותר מרצון על שימוש בטלפון נייד. ואם כבר יימצאו כאלה, אולי הם בכלל נמנעים מדברים מסוכנים אחרים, וזו הסיבה לכך שיש אצלם פחות מקרים של סרטן?

אולם, לדברי משרדי הבריאות בארצות הברית, בקנדה ובישראל, גם אם אין תשובות חד-משמעיות של מחקרים כאלה, ההיגיון הביולוגי אומר שיכול להיות שקרינה אלקטרומגנטית המוקרנת מהטלפונים הניידים עשויה לגרום לבעיות בריאות. וכאן אנו נכנסים כבר לנושא חרדות. אנשים שאין שום חרדה בליבם ושמוכנים לקחת סיכונים יגידו, מן הסתם: "אה, שטויות, לנהוג מסוכן יותר ולא ויתרנו על המכונית", ואילו אנשים עם רמת חרדה גבוהה עשויים לזרוק מייד את הטלפון הנייד מידם, ובמיוחד מידי ילדיהם.
איפה האמצע איפה? למה זה הכל או לא כלום?

אין ספק כי שימוש מושכל במכשירי הטלפון הניידים יאפשר לנו להמשיך להפיק את המיטב מן הטלפון ויפחית את הסכנה הבריאותית, אם בכלל יש כזו, למינימום.

אז הנה כמה עצות שאספנו בשבילכם מאת מומחי בריאות:
1. לא להשתמש בטלפון הנייד ליד תינוקות בחודשי החיים הראשונים (אם באמת יש נזק מקרינה אלקטרומגנטית, צפוי שהנזק ייגרם בשלב בו האיברים מתפתחים ומתארגנים). לגבי ילדים מבוגרים יותר, אשר כבר יכולים להשתמש בטלפון בעצמם, מומלץ להשתמש בו לשיחות חירום בלבד.
2. להרחיק את הטלפון מהראש ככל שניתן (כלומר, להשתמש ברמקול או באוזנייה חוטית). אפילו אזניית Bluetooth, עדיפה (אם כי מומלצת אוזנייה שאינה אלחוטית) מהסיבה שהקרינה המוקרנת ממנה נמוכה בהרבה מזו המוקרנת מהטלפון הנייד.
3. להימנע משימוש בטלפון במקומות בהם יש קירות העשויים לחסום את הקרינה, כמו מעלית, כלי רכב וכדומה.
4. להימנע מלישון בצמידות לטלפון.
5. להשתמש בטלפון קווי לשיחות ארוכות.

והעיקר - לא לפחד יתר על המידה!

דר' איציק לוי וצוות אינפומד

[28/07/2008]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 שירות אינפומד מחקר אישי
שירות אינפומד מחקר אישי גסטרואנטרולוגיה
שירות ייעודי המאפשר קבלת מידע רפואי בהתאמה אישית, באמצעות התמקדות במחקרים, נתונים סטטיסטיים ומקרים דומים
פרופ' דן אדרקה
פרופ' דן אדרקה אונקולוגיה
הקים את היחידה לגידולי דרכי העיכול בבית חולים שיבא בשנת 2003, יועץ ביחידה לרגולציה של התא במכון ויצמן וחבר בקבוצה האירופאית לקביעת ההנחיות בינלאומיות
פרופ' יעקב שכטר
פרופ' יעקב שכטר אונקולוגיה
מנהל מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו