דלג לתוכן

מאראבירוק - תרופה חדשה נגד איידס

מאראבירוק - תרופה חדשה נגד איידס

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 18/08/2008
2 דקות קריאה
לאחרונה נכנסה לשימוש בארה"ב ובאירופה התרופה נגד איידס מאראבירוק. ייחודה של התרופה הוא בכך שהיא התרופה הראשונה הניטלת דרך הפה אשר מונעת מהווירוס לחדור אל התא. היא עושה זאת על ידי התקשרותה לקולטן הנמצא בדופן התא ומכונה CCR5. באנשים נמצא שכאשר קולטן זה חסר לחלוטין (בעקבות תורשה הומוזיגוטית), הנגיף אינו גורם להדבקה. בעקבות ממצא זה פתחה חברת Pfizer בתהליך מחקר שבסופו של דבר הביא לפיתוח התרופה מאראבירוק. בשלב זה התרופה עדיין איננה מאושרת לשימוש בישראל, אך הוגשה לרישום במשרד הבריאות, וכן הוגשה בקשה לכלול את התרופה בסל הבריאות.

נכון להיום, הדרך היחידה להאטת התקדמות המחלה היא באמצעות שילוב מספר תרופות הפועלות באתרים שונים של הנגיף, כדוגמת מעכבי פרוטאז, מעכבי האנזים רברס טרנסקריפטאז וכדומה. שילוב זה מוריד את קצב ריבוי הנגיף, מונע ירידה נוספת במספר תאי CD4 והתפתחות תסמונת הכשל החיסוני. הבעיה היא שעם כל יעולתם של שילובי תרופות אלו, ההיצמדות לטיפול יכולה להיפגע במשך הזמן, בשל פרופיל תופעות הלוואי ומסיבות אחרות, ולהוביל להתרבות הנגיף ולהתפתחות זנים עמידים.

בשל כך עולה צורך רפואי לתכשירים חדשים הפוגעים באתרים אחרים בנגיף, עפ פרופיל בטיחותי טוב יותר, ושנוחות יותר לשימוש, על מנת למנוע התקדמות ל- AIDS, להוריד את שיעור הזיהומים המשניים, ולאפשר לחיים להמשיך באורח חיים תקין.

למאראבירוק מנגנון פעולה ייחודי בכך שהיא חוסמת את הקולטן CCR5 הנחוץ לכניסת הנגיף לתא. מאראבירוק נותנת מענה לחולי HIV העמידים לטיפולים הקיימים כיום, המותקפים על ידי נגיף המשתמש ב-5CCR על מנת לחדור לתא. בסך הכל, התרופה נמצאה יעילה באנשים עם זן של הנגיף שעמיד לתרופות אחרות.

כמו כל התרופות נגד איידס, תרופה זו ניתנת יחד עם עוד לפחות שתי תרופות, שמאוד רצוי שהנגיף יהיה רגיש להן. מבחינת פרופיל הבטיחות, התרופה נסבלת היטב על ידי רוב החולים, ותופעות הלוואי העיקריות שלה כוללות בחילה ושלשול, חום, פריחה, כאב שרירים וכאב בטן.

חשוב להבהיר כי השימוש בתכשיר אינו מונע העברת HIV במגע מיני או בדם, ולכן יש להמשיך לנקוט במצעים מתאימים למניעת העברת המחלה. התכשיר גם איננו מהווה ריפוי למחלת ה- HIV.

ד"ר איציק לוי רופא בכיר
המרפאה לסיקור, מניעה וטיפול במחלות המועברות במגע מיני
מומחה בפנימית, מחלות זיהומיות ומחלות המועברות במגע מיני

[18/08/2008]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עומרי זידאן
ד"ר עומרי זידאן עור ומין
רופא עור מומחה בתחום אבחון מוקדם של סרטן העור בבית החולים בילינסון
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
4.5
( 13 חוות דעת )
"הייתי מאוד מרוצה מהיחס והמיקצועיות של ד"ר מרטינז."
 alita clean skin
alita clean skin עור ומין
חברה משפחתית ייחודית המתמחה בטיפול בבעיות עור
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו