דלג לתוכן

האם בריא לאונן? הנה כמה עובדות נעימות

בואו נדבר על זה רגע: למרות שפעמים רבות לא מדובר בנושא שעולה לשיח החברתי, אוננות היא פעולה נפוצה ונורמטיבית לחלוטין. מסתבר שהיא עשויה לתרום גם לבריאות בדרכים שאפילו לא דמיינתם.ן, הנה כמה יתרונות שהוכחו מחקרית

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/11/2021
4 דקות קריאה

 

היא מביכה מחד ומספקת לנו שלל תחושות חיוביות מאידך; מלאה לעיתים ברגשות אשם, אך מאפשרת לנו להשתחרר ולהתמלא בהורמונים חיוביים.סטיגמות רבות נקשרו לאוננות, בנשים וגברים כאחד, אבל בשורה התחתונה רוב הרופאים והרופאות מסכימים/ות על כך שמדובר בפעילות בריאה שעשויה דווקא לשפר את הבריאות המינית . הנה כמה הוכחות מדעיות לכך שאוננות דווקא טובה לבריאות הפיזית, והנפשית שלנו.

 

אישה מחזיקה צעצוע מין
WAYHOME studio  | Shutterstock

 

אוננות והפעילות ההורמונלית

כדי להבין כיצד אוננות תורמת לבריאות שלנו חשוב להבין אילו הורמונים וכימיקלים משתחררים בעת ביצוע הפעולה:
דופמין – מוכר יותר כהורמון האושר. זהו מוליך עצבי חיוני המעורב ביצירת מוטיבציה והתנהגות מעוררת תגמול.
אוקסיטוצין – מכונה גם הורמון האהבה. אוקסיטוצין מספק טווח רחב של השפעות התנהגותיות ופסיכולוגיות, כמו קידום של שלל התהגויות חברתיות, מנטליות ומיניות הקשורות באושר שלנו. הורמון זה מסייע גם לתחושת הרווחה שלנו, תורם לאינטראקציות חברתיות חיוביות, לגדילה מנטלית ועוד.
סרוטונין – סרוטונין הוא מוליך עצבי התורם לתחושת האופטימיות והסיפוק שלנו. קיים קשר בין רמות גבוהות יותר שלו לבין שיפור במצב הרוח.
אנדרופינים – אנדרופינים מוכרים גם כמשככי הכאב הטבעיים של הגוף. הם אמונים על תחושת העונג והשמחה שמתפשטות בנו אחרי ביצוע של פעילות ספורטיבית.
נוראדרנלין-  זהו מוליך עצבי מעורר המגביר ומווסת את העברת הדופמין, חומר המקושר לרמות האושר שלנו.
אדרנלין-אדרנלין מסייע בהפחתת הלחץ באמצעות וויסות קצב הלב, קוטר כלי הדם ודרכי הנשימה.

 

5 יתרונות שכדאי להכיר

משפרת שינה

אוננות גורמת לשחרור של הורמונים ומוליכים עצביים שמסייעים בהפחתת סטרס ובהורדת לחץ הדם ובמקביל גם גורמים לנו לחוש רגועים יותר, וכך יכולים להקל על ההירדמות. מחקר מ-2019
[1] שבחן 778 מבוגרים מצא כי אורגזמה מובילה לתוצאת שינה חיובית יותר. זאת ועוד, משיבים רבים העידו כי אוננות עזרה להם לקצר את הזמן הדרוש כדי להירדם ושיפרה את איכות השינה.

ממתנת חרדה 

פעילות מינית גורמת לשחרור של אקסיטוצין המכונה גם הורמון האהבה. הורמון זה לא גורם לנו רק לתחושות חיוביות יותר כלפי אחרים, אלא הוא תורם גם להפחתת הרמה של הורמוני הלחץ בגוף, כמו קורטיזול והוא מקדם רגיעה. גם פרולקטין הורמון המשתחרר בתגובה לאוננות עוזר לניהול לחצים וויסות רגשי. [2]

משככת כאב

אנדרופינים, הורמונים המשתחררים במהלך אוננות, מתפקדים כמשככי כאבים טבעיים של הגוף. הם מסייעים בהקלה על כאב ובמיתון של תהליכים דלקתיים. מחקר משנת 2013 מצא שפעילות מינית עשויה להקל על מיגרנות וסוגים אחרים של כאבי ראש. כמו כן, אותם משככי כאבים טבעיים יכולים להקל גם על כאבי מחזור.  [3]

משפרת את הריכוז

אוננות גורמת לעלייה ברמותיהם של הורמונים ומוליכים עצביים שונים המעורבים גם בתהליכי למידה, זיכרון ומוטיבציה. במילים פשוטות - אוננות עשויה לשפר את הריכוז והפוקוס שלכם. מחקר שבוצע בשנה שעברה מצא כי תרופות שימוש בתרופות לשיפור הריכוז גורם לעלייה ברמות של הדופמין (הורמון נוסף המופרש כתוצאה מפעילות מינית) וכך לתרום לשיפור המוטיבציה והיכולת להשלים משימות מורכבות  [4].

נותנת בוסט להערכה העצמית

אוננות גורמת לעלייה ברמות האדרנלין בגוף דבר שעשוי לתרום להערכה העצמית שלנו. מחקרים שונים מצאו קשר בין רמות גבוהות יותר של אדרנלין בדגימות רוק ושתן לבין רמה גבוה יותר של תחושת מטרה וגדילה בחיים. לצד זאת, חשוב לזכור כי כשאנו לומדים כיצד לענג את עצמנו אנו יכולים גם לשפר את דימוי הגוף שלנו .[5

תורמת גם לקוגניציה 

לפרולקטין יש אפקט נוירולוגי מגן אשר מפחית את הנזק הנוירולוגי שנגרם כתגובה ללחץ[6]. דופמין עשוי גם הוא לתרום לבריאות הקוגניטיבית: מחקר מ-2016 מצא כי פעילות מינית שיפרה את יכולת הזיכרון בקרב נשים בגילאי  50-89
[7].

ומה לגבי התפקוד המיני?

מטפלים מיניים רבים ממליצים על אוננות באופן קבוע, בין אם אתם רווקים או בזוגיות.אוננות יכולה לעזור לך להבין מה מענק אותך וכך להסביר לפרטנר/ית איך למקסם עבורך את הזמן בין הסדינים. בנוסף, יש ראיות לכך שאוננות יכולה לסייע לתחזק דחף מיני בריא. כך למשל, מחקר מ-2009 מצא קשר בין שימוש תכוף בוויברטור לבין דחף מיני גבוה, תפקוד מיני משופר וכן גם בריאות מינית טובה יותר [8].
 

 

 

 

מקורות


[1] Sex and Sleep: Perceptions of Sex as a Sleep Promoting Beh=avior in the General Adult Population

[2] Torner L. (2016). Actions of Prolactin in the Brain: From Physiological Adaptations to Stress and Neurogenesis to Psychopathology. Frontiers in endocrinology7, 25. https://doi.org/10.3389/fendo.2016.00025

[3] Hambach A, Evers S, Summ O, Husstedt IW, Frese A. The impact of sexual activity on idiopathic headaches: an observational study. Cephalalgia. 2013 Apr;33(6):384-9. doi: 10.1177/0333102413476374. Epub 2013 Feb 19. PMID: 23430983.

[4] https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/dopamine-affects-how-brain-decides-whether-goal-worth-effort

[5] Dfarhud, D., Malmir, M., & Khanahmadi, M. (2014). Happiness & Health: The Biological Factors- Systematic Review Article. Iranian journal of public health43(11), 1468–1477.

[6] Torner L. (2016). Actions of Prolactin in the Brain: From Physiological Adaptations to Stress and Neurogenesis to Psychopathology. Frontiers in endocrinology7, 25. https://doi.org/10.3389/fendo.2016.00025

[7] Wright, H., & Jenks, R. A. (2016). Sex on the brain! Associations between sexual activity and cognitive function in older age. Age and ageing45(2), 313–317. https://doi.org/10.1093/ageing/afv197

[8] Herbenick, D., Reece, M., Sanders, S., Dodge, B., Ghassemi, A., & Fortenberry, J. D. (2009). Prevalence and characteristics of vibrator use by women in the United States: Results from a nationally representative study. The journal of sexual medicine6(7), 1857-1866.‏

 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' רענן ברגר
פרופ' רענן ברגר אונקולוגיה
פרופ' יגאל וולמן
פרופ' יגאל וולמן יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
ד"ר גלעד חבצלת
ד"ר גלעד חבצלת הפרעות קשב וריכוז
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו