דלג לתוכן
תופעות לוואי של תרופות לאיזון סוכרת ושומני הדם
מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/04/2009 תאריך עדכון: 03/10/2013
1 דקות קריאה
שאלה:

אני בן 48, נוטל ליפיטור 20 מ"ג, בזאליפ 400 גלוקופאג' פעמיים ביום, פרנדייז 50 מ"ג שלוש פעמים ביום, B12 שלוש פעמים בשבוע. האם יש קשר בין התרופות או הסוכרת לבין תחושת נמנום והירדמות תמידית וחוסר אנרגיה? אני ישן המון. בעבר הגלוקופאג' השני

תשובה:
ליפיטור, או בשמה הגנרי Atorvastatin, היא תרופה הניתנת לאיזון שומני הדם. היא דווקא גורמת ב-2% מהמטופלים לתופעת לוואי הנקראת אינסומניה, קושי בהירדמות או בהמשכת השינה. בזאליפ, או Bezafibrate, הניתנת גם היא לאיזון שומני הדם, עלולה לגרום לתופעת לוואי דומה. גלוקופאג', או Metformin, הניתנת לאיזון רמת הסוכר בדם, עלולה לגרום לעייפות ולבלבול, ובנוסף לכך גם להעלאת רמת החומצה הלקטית בדם, הגורמת לחולשה ולישנוניות. פרנדייז, או Acarbose, עלולה לגרום אף חולשה וישנוניות. השילוב של ליפיטור ובזאליפ מעלה את הסיכון לפגיעה בשרירים, לחולשת שרירים ולתופעת פירוק שרירים הנקראת רבדומיוליזיס, אשר יכולה להתבטא בעייפות ובישנוניות. יש לעקוב בבדיקות דם אחר רמת ה- CPK. ואם היא מופרעת או חושדים שמתרחשת התופעה שהזכרתי, צריך לשקול את המשך הטיפול התרופתי. לגבי שאלתך השניה, התרופה גלוקופאג' עלולה לגרום לשלשול בעד 30% מהמטופלים בתחילת הטיפול. תופעה זו בדרך כלל זמנית וחולפת בהמשך הטיפול. על מנת למזער שכיחות תופעה זו, מומלץ להתחיל במינון נמוך (למשל 500 מ"ג פעמיים ביום, עם ארוחות) ולהעלות את המינון בהדרגה. העובדה שהשלשולים נעלמו לא מעידה על כך שהתרופה לא עובדת, אלא כנראה שתופעת הלוואי של התרופה חלפה. גם חוסר איזון של רמת הסוכר יכול לגרום לתופעות של נמנום. לסיכום, עליך להיות במעקב הדוק אחר הסוכרת אצל מומחה בתחום, ולעבור בדיקות דם כלליות, כולל רמת ברזל, רמת CPK, רמת חומצה לקטית ועוד, לפי ייעוץ הרופא המטפל שלך. בהצלחה, ד"ר טלי צ’רנוביצקי - אינפומד

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר גל מיכאלי-גלר
ד"ר גל מיכאלי-גלר יישור שיניים ולסתות
4.9
( 9 חוות דעת )
"מקצועיות,רגישות,זמינות"
פרופ' גיל סוירי
פרופ' גיל סוירי נוירוכירורגיה
5
( 8 חוות דעת )
"המקצועיות והאחריות היתה מורגשת לאורך כל התהליך, לפני הטיפול, במהלכו ואחריו. פרופ סוירי נתן לי תחושת בטחון והרגשתי שאני בידיים טובות ומקצועיות"
ד"ר לירון מלכא
ד"ר לירון מלכא אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
5.0
( 102 חוות דעת )
"הגענו לד״ר לירון מלכה לאחר גירודים חוזרים באוזניים שעד כה טופלו ע״י הרופאים באמצעות טיפול נקודתי- שאיבת שעווה ותרסיס להקלת כאבים. ד״ר מלכה הצליחה לראות תמונה רחבה יותר, בדקה גם את האף והסיקה שמדובר באלרגיה. ההסבר שלה היה מפורט, הטון נעים, הבדיקה הייתה מקיפה מאוד והילד בן ה-8 הרגיש בנוח. תודה רבה 🙏🏻"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו