משחקי הרעב: 10 סוגים של רעב ואיך להתמודד איתם

הרעב שלנו הוא ממש תעלומה: יש ימים בהם כל שאנחנו צריכים זה נשנוש קטן, ובאחרים אנחנו פשוט לא מצליחים להפסיק לאכול. לרעב סיבות וגורמים שונים, חלקם 'מוצדקים', ועל אחרים כדאי להתגבר. כל מה שצריך לדעת על אחת התחושות המסתוריות ביותר - הרעב

כתבה פרסומית כתבת חסות


תאריך עדכון: 07/09/2014

הרעב שלנו הוא ממש תעלומה: יש ימים בהם כל שאנחנו צריכים זה נשנוש קטן, ובאחרים אנחנו פשוט לא מצליחים להפסיק לאכול. לרעב סיבות וגורמים שונים, חלקם 'מוצדקים', ועל אחרים כדאי להתגבר. כל מה שצריך לדעת על אחת התחושות המסתוריות ביותר - הרעב


#1  רעב אמיתי

הסוג החשוב ביותר הוא הרעב הטבעי, התחושה שמגיעה כאשר הגוף שלכם באמת זקוק למזון. בזמן רעב אמיתי, רמות הסוכר בדם נמוכות וקשה לנו להתרכז. בנוסף, אנו יכולים להרגיש סחרחורת, כאב ראש, חוסר אנרגיה, ואפילו לשמוע את הבטן מקרקרת.

אנשים רבים לא אוכלים עד שהם מרגישים רעבים, ואז הם 'חוטפים' מכל הבא ליד ללא תשומת לב לסוג, לאיכות ולכמות המזון. אכילה לא מתוכננת היא גורם משמעותי בהשמנה, ולכן כדאי לדאוג שיהיו לכם תמיד חטיף אנרגיה או פרי בתיק, למקרה שהרעב יתקוף.


#2  רעב מהסרטים

מה יותר כיף מלנשנש חטיף טעים ומפנק בזמן צפייה בסרט, בחדר חשוך? אנחנו דוחפים את היד עמוק לתוך השקית ומבלי שנרגיש, החטיף פשוט נגמר. מחקרים רבים הוכיחו כי כשאנחנו אוכלים תוך כדי ריכוז במשימה אחרת, אין לנו תחושה עצמית לגבי כמות הקלוריות שאנחנו מכניסים לגוף. בזמן צפייה בסרט, אנו כל כך עסוקים בעלילה, שאנחנו יכולים למצוא עצמנו מוקפים בחפיסות ריקות של חטיפים, בלי שאפילו הרגשנו שאכלנו אותם.

מסיבה זו בדיוק, הרופאים ממליצים לאכול לפני שמתיישבים מול הטלוויזיה, ובזמן הצפייה - להעסיק את הידיים בפעילות אחרת, כמו סריגה או תשלום חשבונות.


#3  רעב של שעמום

"מה נעשה? מה נעשה? אולי נאכל משהו?" אם המחשבה הזו עוברת לכם בראש, כנראה שאתם חווים רעב על רקע שעמום.

מומחים טוענים כי אכילה משעמום היא משהו שכולנו עושים מדי פעם. הדבר חשוב הוא לזכור שלתחביב זה השלכות על הגזרה שלנו, ולנסות להתמודד עם השעמום בדרכים אחרות, כמו ספורט, קריאה, התנדבות וכל דבר פרודוקטיבי אחר.


#4  רעב מכעס

כשאנחנו מתעצבנים, רמות הסוכר שלנו בדם צונחות, מה שיכול להביא אותנו לחפש אוכל. לרוב, נבחר בחטיף מתוק כמו שוקולד שיוכל להעלות את רמות הסוכר שלנו במהירות ויעזור לנו להירגע. מאחר שאי אפשר לתכנן מראש את הרגשות שלנו, מומלץ להיות ערוכים לכל מצב ולהשאיר בסביבה פירות יבשים או חטיפים בריאים שיוכלו לעזור לנו להתמודד עם כעסים לא צפויים מבלי לסבול מקילוגרמים מיותרים בעקבותיהם.


#5  רעב של אחר הצהריים

בסביבות השעה 15:00, כשאנחנו לא הרבה אחרי סיום ארוחת הצהריים, ושעות רבות לפני ארוחת הערב, הבטן שלנו מתחילה לקרקר. שעות אחרי הצהריים הן שעות קשות עבור מבוגרים ועוד יותר עבור ילדים בבית ספר. זה הזמן בו אנו מרגישים ירידה חדה באנרגיה, אבל רשימת המטלות היומית שלנו עוד ארוכה.

המומחים ממליצים לא לנסות להילחם ברעב זה, אלא לבוא לקראתו עם שקית של פירות או ירקות שיעזרו לנו להחזיק מעמד עד ארוחת הערב.



#6  רעב חודשי של בנות

כמה ימים לפני קבלת המחזור, הגוף חווה שינויים הורמונליים שמשפיעים מאד על הרגלי האכילה שלנו. אלו הם ימים בהם אנחנו בדרך כלל מרגישות תיאבון חזק, ושוברות את הדיאטה לטובת שוקולד או חטיפים. רופאים מסבירים שכדאי להיות מוכנה למחזור החודשי כדי לנסות ולהתגבר על הרעב בעזרת תפריט בריא ומגוון.


#7  רעב של לחץ

כשאנחנו לחוצים, אנחנו יכולים שלא לשים לב למה אנחנו מכניסים לפה. בדרך כלל, נבחר באוכל שיהיה הכי נגיש לנו, ללא קשר לערך התזונתי שלו.

הדרך היחידה לטפל בלחצים שלנו היא למצוא דרכים אחרות להירגע. אם אנחנו לא מצליחים למצוא כאלה, מחקרים מראים שאכילה מתוך לחץ לא תמיד גורמת לנו לעלות במשקל, אז אפשר להירגע.


#8  סתם רעב

אנחנו לא עייפים, רמות הסוכר שלנו בסדר גמור, ובכל זאת בא לנו לאכול. אולי אנחנו פשוט מחפשים קצת הפוגה בתוך השגרה העמוסה? או שאולי האוכל עוזר לנו לדחות מטלות לא רצויות? גם כאן קצת מודעות יכולה לעזור להימלט ממוקש הרעב המתעתע.


#9  רעב בעיניים

אתם רק נכנסים למטבח וכבר אתם רעבים? המראה, הריח, הצליל של אוכל משפיעים מאד על המוח שלנו וגורמים לנו לרצות לאכול גם כשאנחנו לא באמת זקוקים למזון.

הדרך הנכונה להתמודד עם השפעות החושים עלינו היא לעצור שנייה לפני שאנחנו מתחילים ללעוס, ולחשוב אם אנחנו באמת זקוקים עכשיו לנשנוש או שאולי כדאי לדלג הפעם.


#10  רעב חברתי

לאכול עם חברים, בני משפחה, או סתם אנשים שאנחנו אוהבים, היא חוויה חיובית. אין שום דבר פסול בארוחות משותפות, אלא להיפך - אוכל הוא דרך מצוינת לחבר בין אנשים. הבעיה היחידה היא שלפעמים האווירה הטובה גורמת לנו לאכול הרבה יותר ממה שתכננו, או אפילו לאכול כשאנחנו בכלל לא רעבים. לכן כדאי לדאוג להרכבת או בחירת תפריט בריא יותר, שיאפשר לנו ליהנות מהחברה והאוכל, בלי ייסורי מצפון.


טיפ חשוב לסוגי רעב מתעתעים

אכילה מודעת היא הרגל חשוב מאד שיעזור לכם להתמודד עם רעב מסוגים שונים.


פורום תזונה ותוספי תזונה

  • הודעה
  • מחבר
  • תאריך / שעה
  • חרדה חברתית ודכאון
  • אני
  • 13/05/2019 20:04
  • שלום ד"ר. סובלת מחרדה חברתית. בעבר טופלתי באסטו שהוחלף לויפאקס ובגלל תופעות הלוואי הרבות הופסק טיפול בהדרגה. כעת נוטלת אדווגנדה של אלטמן, קומפלקס ויטמין b של סולגאר ומעונינת להוסיף ברנמי-גוטוקולה של אינדיה אורגניק. האם השילוב מתאים והאם יש סיכוי שהחרדות ובפרט הסימפטומים המלווים את החרדה החברתית (דופק מהיר, רעד בדיבור והסמקה) יחלפו, או שאני צריכה להשלים עם המצב ? האם יש המלצה לשילוב אחר יעיל? תודה

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
  • תוסף תזונה עם פריזמה
  • יעלי
  • 04/05/2019 10:22
  • שומן על הכבד
  • סארה
  • 29/04/2019 21:10
  • שלום יש לי שומן על הכבד שלי והמשקל שלי 88 הרופא שלי אמר שצריך לעשות דייט ואני אישית לא אוהבת ללכת לדיטנית .התחלתי לעשות אבל רציתי לקחת תוספות כמו: אומגה 3,שן הארי,גידול מצוי,פרוביוטיקה, אצות ים glutathione reductase selenium NAC השאלה שלי איך אפשר לסדר את כל אלה באופן שאף אחד לא ישפיע על השני וגם באופן כזה שאני לא אפגע מכל אלה? אני רוצה להיות בריאה כמה שיותר מהר ובשביל זה אני חייבת לקחת את התוספות האלה. יש לי אלרגיה g6pd.אשמח מאוד לתשובה.

  • + הוסף תגובה
  • הדפס
רופאים בתחום
ד"ר אורנה לוין ד"ר אורנה לוין
רופאת משפחה, מומחית בצמחי מרפא, ותזונה. קרא עוד
גב' ליטל פרידנהיין גב' ליטל פרידנהיין
דיאטנית קלינית קרא עוד
מידע וכלים שימושיים

אינפומד בריאות דיגיטלית בע"מ