דלג לתוכן

מדוע ההרזיה בחורף קשה יותר?

בחורף אנו חשים כי ההרזיה קשה יותר מאשר בקיץ, דר' אריק ויסבורד – מנהל תחום הרזיה בפורטל מסביר לנו מדוע

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 30/11/2010
2 דקות קריאה
מדוע ההרזיה בחורף קשה יותר?
א. במזג אוויר קר קיים צורך אובייקטיבי בכמות אנרגיה גבוהה יותר באוכל (לצורך חימום הגוף)
ב. מזג האוויר הקר מפריע גם לפעילות גופנית (לא מתחשק כל כך לצאת לרוץ וכו'), וכך קטנה כמות האנרגיה הנשרפת.
ג. הירידה בשעות האור בחורף (מחשיך מוקדם יותר) מקטינה את הפרשת הסרטונין במוח. ירידה בריכוז הסרוטונין עלולה לגרום לירידה במצב הרוח ולכן גם פגיעה במוטיבציה לרזות ולשמור על דיאטה מתאימה.
ד. גורמים שונים, ביניהם הירידה בסרוטונין שהוזכרה לעיל, מביאים לכך שבחורף ישנה תשוקה מוגברת לפחמימות, בעיקר פחמימות זמינות ("מתוק").
ה. בגדי החורף הרחבים יותר נוטים "להסתיר" פגמים בגזרה, מה שבתורו מקטין שוב את המוטיבציה להרזיה.
ו. הטמפרטורות הנמוכות מקטינות משמעותית את החשק לצרוך ירקות טריים. הירקות הטריים עשירים בין השאר בויטמינים, סיבים, מיניראלים ומים, ומנגד דלים באנרגיה, ולכן משמשים כעין "מסתם" לקיבה- ממלאים את מערכת העיכול ללא תוספת משמעותית למאזן האנרגיה. הירידה בצריכת הירקות בחורף מגבירה אם כן את תחושת הרעב, שנענית בדרך כלל בתחליפים אנרגתיים יותר- דברי מאפה, ממתקים וכו'.

למרות הקושי ההרזיה בחורף אפשרית:
א. זיכרו כי המזון לא מחמם את הגוף (גם אם הוא חם), אלא בעיקר מספק אנרגיה, לכן הדרך הטובה באמת להתמודד עם תחושת הקור היא לשתות משקה חם, להתלבש בהתאם ולהגביר את החימום.
ב. ישנם תחליפים רבים לפעילות גופנית בחוץ, כמו מכשירים אירוביים בחדר הכושר, בריכות מקורות וכו'. מלבד זאת, מזג האוויר הישראלי בדרך כלל מאפשר כמות לא מבוטלת של פעילות גופנית בחוץ גם בחודשי החורף.
ג. במצב הרוח הירוד ניתן להלחם במגוון דרכים שאינן כוללות צריכת אוכל. חשוב לזכור כי אחת הדרכים הטובות ביותר להעלות את רמת הסרוטונין וכך גם את מצב הרוח היא על ידי פעילות גופנית...
ד. בתשוקה המוגברת לפחמימות ניתן להלחם על ידי תכנון תפריט נכון והתמקדות בפחמימות מרוכבות (שמתפרקות לאורך זמן) ולא פשוטות.
ה. חשוב להקפיד להסתכל במראה ללא כל בגדי החורף (במקלחת, לפני השינה...) ולהמנע מן ההטיה של בגדי החורף הגדולים.
ו. את הירקות החיים ניתן ואפילו מומלץ להחליף בירקות מבושלים. בניגוד לטענה הרווחת, בישול אינו פוגם באופן ניכר בערכם התזונתי של הירקות, ואדרבא, מרכך את התאית (שהיא מרכיב חשוב בכל הירקות) ומכין אותה לקראת עיכול טוב יותר.

המאכל הנפוץ ביותר בו נעשה שימוש בטכניקה זו, המרק, משביע ובריא בעקבות שתי סיבות חשובות:
a. המרק חם, ולכן תורם לתחושת החום מחד ומונע אכילה מהירה יותר (שסופה שלא להביא לחושת השובע המבוקשת) מאידך.
b. מרק ירקות הינו בדרך כלל מאכל דל מאוד באנרגיה, ולכן מתאים במיוחד לתקופת החורף.

שאלות לד"ר ויסבורד? כנסו לפורום דיאטה ותזונה כעת >>>
 
המאמר מאת דר' אריק ויסבורד – מנהל תחום הרזיה בפורטל

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יובל בן אמנון
ד"ר יובל בן אמנון פסיכיאטריה
פסיכיאטר מומחה
ד"ר נתנאל הורוביץ
ד"ר נתנאל הורוביץ המטולוגיה
יושב ראש האיגוד הישראלי להמטולוגיה ורפואת עירויים ומנהל היחידה לטיפול יום במערך ההמטולוגי, הקריה הרפואית רמב"ם
ד"ר ראובן אייכנבאום
ד"ר ראובן אייכנבאום נוירולוגיה
רופא מומחה בנוירולוגיה ושיקום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו