דלג לתוכן

תוספי תזונה , למה אנשים לוקחים אותם, למה לא לקחת אותם

תוספי תזונה , למה אנשים לוקחים אותם, למה לא לקחת אותם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

השוק העולמי בכלל, והשוק הישראלי בפרט, רוויים בתוספי תזונה טבעיים אשר משווקים בחנויות המיועדות לכך, כבתי מרקחת, חנויות ספורט וחנויות מזון. החל מאמצע המאה העשרים תוספי תזונה הפכו לכלי המקיים בריאות מבטיחה לאורך זמן עבור צרכנים רבים. עם זאת יש לציין שישנם חוקרים היוצאים נגד השוק המשגשג הזה, וגם משרדי הבריאות בעולם אינם בהכרח תומכים בתוספי המזון.

במקור, תוספי תזונה היוו גורמים שונים שצורפו למזון מתוך מטרה לשנות אותו. למשל צבעי מאכל שנועדו לתת לו צבע שונה, תוספי טעם וריח שנועדו לשנות אותו מבחינת טעמו וריחו, חומרים משמרים שעזרו להאריך את הזמן בו ניתן לשמור על המזון, משפרי טעם שנועדו לשפר את טעמו ותוספי מזון אחרים שהפכו אותו למתוק יותר, יציב יותר ועוד.

אך לכך צורפו בעשרות השנים האחרונות תוספי מזון טבעיים לכאורה, אשר מכילים ויטמינים ומיניראליים אשר האדם צריך. תוספי תזונה אלו למעשה בודדו מן המזון, וניתן לקחת אותם בלי שנצטרך לאכול את כל המזון או לשתות את המשקה כולו. מדובר בשורה ארוכה של ויטמינים שהגוף צריך על מנת להבטיח בריאות טובה לאורך זמן, שמירה על רקמותיו, על פעילות תקינה של הדם והלב ובחיזוק המערכת החיסונית.

כל אחד זקוק לויטמינים ומחסור בהם יכול לגרום לבעיות בריאותיות קשות. בדרך כלל אנו צורכים ויטמינים באמצעות צריכת בשר, דגים, ביצים, פירות וירקות. אך מאחר ויש מי שמעוניין לצרוך את אותם ויטמינים בלי שיזקק לאותם מזונות. זאת גם על מנת שלא יצטרך לעלות במשקל, וגם על מנת ליהנות מאותם ויטמינים אזי שהוא צורך את אותם ויטמינים בנפרד.

היכן הבעיה? הבעיה היא במספר היבטים. ראשית, המדע איננו יודע עדיין את תהליך חילוף החומרים. לכן הטענה שאותם תוספי מזון מבודדים אכן טובים לתהליך חילוף החומרים איננה בהכרח נכונה, וברוב המקרים אף לא מוכחת מדעית. שנית, שוק תוספי המזון מלא בהבטחות שווא לצרכנים השונים. אין תוספי תזונה שיכולים לגרום לזיכרון טוב כמו שאין תוספי מזון שיכולים להבטיח חיים ארוכים. ישנם תוספי תזונה שאכן טובים לספורטאים או לכאלו הסובלים מבעיות מטאבוליות, ואלו אכן נוטלים אותם אחרי שהוכח מדעית שזה טוב להם. לבסוף, יש אנשים ש"מתמכרים" לתוספי תזונה אך מוותרים על המזון שמכיל את אותם תוספי תזונה, למשל פירות וירקות, ומתבססים רק על תוספי תזונה.

עם זאת ישנם תוספי מזון שאכן מתאימים, למשל ספורטאים צורכים תוספי תזונה שמכילים ויטמינים. הסיבה לכך היא שפעילות גופנית מעלה את ריכוז הרעלים בגוף, ואותם ויטמינים מנטרלים אותם. מה עוד שויטמינים באוכל רגיל לא פעם נפגעים כתוצאה מהינדוס מזון או מעצם העובדה שאותו מזון עובר חימום יתר.

על מנת לדעת מי צריך לקחת תוספי תזונה ואם בכלל, יש לעבור דרך רופא מומחה בתחום הגסטרולוגיה על מנת לאבחן צורך זה. זאת רק אחרי שבוצעו בדיקות דם ואובחן מחסור בויטמינים או חלבונים. חשוב לציין שבקבוצת תוספי תזונה ישנם הורמונים, אך אלו אסורים ברוב מדינות המערב ובמקרים רבים הנזקים שלהם רבים יותר מהתועלת. הדוגמא המוכרת היא ספורטאים שלוקחים הורמונים כמו סטרואידים. אומנם חוו מסת שרירים גדלה, אך התוספים גרמו להם נזק בכבד כשבסופו של דבר אותם ספורטאים נזרקו מתחרויות ספורט.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
ד"ר נדב אילני
ד"ר נדב אילני גסטרואנטרולוגיה
רופא בכיר במכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד. הדסה עין כרם ומכון הגסטרו של קופת חולים כללית בירושלים
ד"ר ריטה ברון
ד"ר ריטה ברון גסטרואנטרולוגיה
מנהלת שירות נוירוגסטרואנטרולוגיה במכון הגסטרואנטרולוגי בקריה רפואית רמב''ם
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו