דלג לתוכן

המאפניים של רעלת הריון

המאפניים של רעלת הריון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

אחת המחלות הקשות בזמן ההיריון היא רעלת היריון. אומנם לא מדובר במחלה שכיחה, אך עם זאת מדובר במחלה שיכולה לסכן את ההיריון וכן במקרים קיצוניים את האם ואת העובר.

רעלת הריון היא מחלה אשר מוכרת רק בקרב בני אדם. שכיחותה בעולם היא חמש אחוז מכלל ההיריונות, כאשר בישראל שכיחות המחלה היא קרוב לשלוש וחצי אחוז. 

מחקרים רבים שניסו להבין את פשר המחלה לא מצאו עדיין את הסיבה האמיתית לגרימתה. זו אחת הסיבות שגם לא נמצא לה טיפול מונע אמיתי. בעבר האמינו שטיפול באמצעות מיני אספירין יכול למנוע את המחלה, אך מחקרים הוכיחו שאין זה כך.

רעלת הריון היא למעשה תופעה בה לחץ הדם של האישה עולה, ומתחילה הופעה של חלבון בשתן. רעלת הריון מתחילה לרוב בשבוע ה-20 להיריון ולעיתים מאוחר יותר. ככל שהיא מופיעה יותר מוקדם כך המחלה קשה יותר. 

ישנה הערכה של רופאים שמחלת רעלת הריון נובעת מפגיעה בכלי הדם בשלייה, אשר יוצרת בעיה בזרימת הדם לעובר. על מנת לשפר את זרימת הדם עולה לחץ הדם של האם, מה שמוביל בסופו של דבר לפגיעה בכבד, כליות, מוח ובעובר עצמו.

לתופעת רעלת הריון ישנן דרגות שונות. הדרגה הראשונה מדברת על לחץ דם של 100 מ"מ בערכיו התחתונים, נוכחות של חלבון בשתן ברמה של גרם בודד, פיגור קל או חוסר פיגור בהתפתחות העובר, תפקודי כליה תקינים אצל האם ולא נראית קרישה של הדם. בדרגה הקיצונית ביותר, לחץ הדם עולה על 110 בערכיו התחתונים, 

ישנה נוכחות של יותר מ­-3 גרם חלבון בשתן ביממה, מתפתחים כאבי ראש ובטן קשים אצל האם, הפרעות בראייה ומיעוט שתן. סימני מחלה נוספים הם בצקות חריגות ברגליים ובפנים, ירידה באספקת הדם לשליה ולעובר וכן עצירה בהתפתחות העובר, כפי שמתגלה בבדיקות אשר נערכות בין השבוע ה-22 ל-24 ובין השבוע ה-32 ל-34.

לדעת גניקולוגים רבים הפתרון הטוב ביותר למניעת רעלת הריון הוא הפסקת ההיריון. מאחר ומקור הבעיה הוא הוצאת השלייה, ואת זה ניתן לבצע רק באמצעות היריון. עם זאת הרופאים לא ממליצים להפסיק את ההיריון שכן ניתן באמצעות זירוז לידה, ניתוח קיסרי (במקרים של רעלה קיצונית) או שמירת היריון קפדנית (אשר תכלול מתן חומרים נוגדי לחץ דם וקרישה והרבה מנוחה של האישה) לשמור את ההיריון עד סופו.

ישנן מספר קבוצות שנמצאות בקבוצות סיכון של רעלת היריון. מדובר בנשים שזה להן ההיריון הראשון, נערות ונשים שנמצאות בקצוות של גיל הפוריות (בעיקר מדובר על נשים מעל גיל 40), נשים הסובלות ממחלות דם או כליות וכמו כן נשים הסובלות מסוכרת היריון. 

קבוצות נוספות של נשים שנמצאות בסיכון הן קבוצות של נשים אשר נושאות הריונות מרובי עוברים, נשים בעלות קירבה מדרגה ראשונה לאישה שהיתה לה רעלת הריון או נשים בעלות רמת חלבון hCG גבוה.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
ד"ר דביר גור
ד"ר דביר גור יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.8
( 6 חוות דעת )
"דוקטור גור רופא מעולה!! רגיש מתחשב סבלני ומקצועי"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו