דלג לתוכן

סכרת הריון - כיצד מתמודדות נשים חולות סוכרת עם הריון

סכרת הריון - כיצד מתמודדות נשים חולות סוכרת עם הריון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 01/12/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
3 דקות קריאה

אם את חולה במחלת סוכרת ושוקלת להביא ילדים לעולם, לפני שאת נכנסת להיריון, כדאי שתנקטי במספר צעדים, שיבטיחו לך היריון בטוח ותינוק בריא. הנה מספר המלצות:


·         התייעצי עם הרופא, לפני שאת נכנסת להיריון. הרופא יכול לעזור ולקבוע אם מחלת סכרת שלך מאוזנת במידה כזאת, שמאפשרת הפסקה של שימוש באמצעי מניעה.

·         בצעי בדיקת שתן לגילוי סיבוכי כליות סוכרתיים.

·         בדקי את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים. 

·         בצעי בדיקת עיניים, שתבדוק אם יש לך גלאוקומה, קטרקט, או מחלת רשתית (רטינופתיה). 

·         קבלי יעוץ טרום היריון. 

יעוץ טרום הריון

פגישת יעוץ לפני ההריון עם הרופא, היא צעד חשוב נוסף עבור אישה הלוקה במחלת סכרת. יעוץ טרום היריון מספק מידע שיסייע בהכנה הגופנית והנפשית להיריון ויאפשר לך להיות בריאה לקראת ההיריון. בדרך כלל יעוץ טרום הריוני כולל:

הערכת משקל: נסי להגיע למשקל האידיאלי לפני שאת נכנסת להיריון. כלומר, במידה ויש לך משקל עודף היפטרי ממנו ובכך תקטיני את הסיכון לסיבוכים הקשורים ללחץ דם גבוה, או במידה ואת שוקלת מעט מידי, השמיני ובכך תקטיני את הסיכון ללידת תינוק במשקל נמוך מידי.

תכנון תפריט מותאם לחולי סכרת : תכנני יחד עם הרופא שלך תפריט שיתאים לך בתקופת ההיריון. שינוי התפריט והתאמתו להיריון יסייעו במניעת בעיות הקשורות ברמת סוכר נמוכה, או גבוהה בדם. כמו כן, התפריט החדש צריך לכלול יותר קלוריות עבור העובר הגדל בקרבך.

שיחה על אורח החיים שלך: עישון ושתיית משקאות אלכוהוליים הם שני הרגלים שיש להיפטר מהם, על מנת שההיריון והתינוק יהיו בריאים. עישון במהלך ההיריון משפיע על בריאות האם והתינוק, לפני, במהלך ולאחר הלידה. הניקוטין (החומר הממכר שנמצא בסיגריות), פחמן חד חמצני ורעלים רבים אחרים הנשאפים מהסיגריה, מגיעים דרך זרם הדם, ישירות אל העובר. חומרים אלו עלולים להקטין את כמות החמצן עבור האם והעובר, להעלות את קצב הלב של העובר, להגדיל את הסיכויים להפלה, או ללידה של עובר מת, להגדיל את הסיכוי ללידת פג ו/או לידת תינוק במשקל נמוך ולהגדיל את סיכוייו של התינוק לפתח בעיות נשימתיות. שתייה מופרזת של אלכוהול עלולה לגרום לתסמונת אלכוהול עוברית, סדרה של מומים מולדים הכוללים פיגור שכלי, בעיות קרדיווסקולאריות, בעיות בשלד ועיוותים בפנים.

שיחה על ויטמינים טרום לידתיים: לפני שאת נכנסת להיריון, התחילי ליטול מידי יום גלולות ויטמינים המכילות חומצה פולית. הוכח שחומצה פולית מסייעת בהורדת הסיכון ללידת תינוק בעל מומים מולדים בצינור העצבי, כמו – שדרה שסועה – מחלה קשה, אשר כתוצאה ממנה המוח וחוט השדרה אינם מתפתחים כראוי. 

סקירת סוכר בדם: אם את חולה במחלת סכרת, הרופא יבדוק אם רמת הסוכר בדם שלך מאוזנת. חשוב שרמת הסוכר בדם תהיה מאוזנת לפני שתכנסי להיריון, משום שנשים רבות אינן מודעות לעובדה שהן בהיריון, עד שהעובר מגיע לגיל 2-4 שבועות. רמה גבוהה של סוכר בדם בשלבים הראשונים של ההיריון (לפני שבוע 13), עלולה לגרום למומים מולדים. בנוסף, חשוב לשמור על רמה מאוזנת של סוכר בדם במשך כל ההיריון, משום שרמה גבוהה של סוכר בדם, עלולה להגדיל את הסיכון להפלה ולהתפתחות של סיבוכי סכרת.

התאמת התרופות: חשוב לשמור על סכרת מאוזנת לאורך כל תקופת ההיריון. אם את מקבלת אינסולין לאיזון מחלת סכרת, הרופא יוכל להדריך אותך כיצד להתאים את התרופות שלך. בדרך כלל, במהלך ההיריון הגוף זקוק ליותר אינסולין, במיוחד בשלושת החודשים האחרונים של ההיריון. במידה ואת נוטלת תרופות לאיזון מחלח סכרת דרך הפה, יתכן שהרופא יחליף את התרופות שלך באינסולין, למשך תקופת ההיריון, משום שחלק מהתרופות הניטלות דרך הפה, עלולות לפגוע בהתפתחות העובר.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו