דלג לתוכן

כל מה שרצית לדעת על סוגי הסוכרת השונים

כל ההבדלים שבין סכרת טיפוס 1, סכרת טיפוס 2, סכרת הריונית

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 02/12/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
2 דקות קריאה

קיימים שלושה סוגים עיקריים של סוכרת:

* סוכרת מטיפוס 1

* סוכרת מטיפוס 2

* סוכרת הריונית


סוכרת מטיפוס 1
סוכרת
מטיפוס אחד היא מחלת חיסון עצמי – מחלה אוטואימונית. מחלת חיסון עצמי מתרחשת כאשר המערכת החיסונית של הגוף, שתפקידה להילחם בזיהומים, פועלת נגד אחד מחלקי הגוף. 

במחלת סכרת, המערכת החיסונית תוקפת את תאי הבתא, שתפקידם לייצר אינסולין בלבלב והורסת אותם. כתוצאה מכך הלבלב מייצר מעט מאד אינסולין, או שהוא אינו מייצר אינסולין כלל. אדם הלוקה במחלת סכרת טיפוס 1, חייב לקבל אינסולין כל יום במשך כל חייו.

נכון לעכשיו, המדענים אינם יודעים מהי הסיבה המדויקת, שגורמת למערכת החיסונית של הגוף לתקוף את תאי הבתא, אולם הם מאמינים כי מעורבים בגרימת המחלה- חיסון עצמי, גנטיקה, גורמים סביבתיים ואולי וירוסים. החולים במחלת סכרת טיפוס 1 מהווים כ- 5 עד 10 אחוזים מכלל החולים במחלת סכרת בארה"ב. על פי רוב סכרת טיפוס 1 מתפתחת בקרב ילדים ובקרב אנשים צעירים, אולם היא יכולה להופיע בכל גיל.

התסמינים של סכרת טיפוס 1 בדרך כלל מתפתחים תוך זמן קצר, אם כי ההרס של תאי הבתא, מתחיל לפעמים מספר שנים לפני הופעת התסמינים. התסמינים כוללים צימאון רב ומתן שתן בתדירות גבוהה, רעב מתמיד, ירידה במשקל, ראיה מטושטשת ועייפות קיצונית. אדם הלוקה במחלת סכרת טיפוס 1 ואינו מאובחן ומטופל, עלול לשקוע בתרדמת, שעלולה להסתיים במוות, תופעה זו מוכרת גם בשם חמצת סוכרתית.

סוכרת מטיפוס 2

סכרת מטיפוס 2 היא הסוג הנפוץ ביותר של מחלת סכרת. כ- 90 עד 95 אחוזים מכלל החולים במחלת סכרת, לוקים בסוכרת מטיפוס 2. סוג זה של סכרת קשור בדרך כלל לגיל מבוגר, השמנת יתר, היסטוריה משפחתית של סוכרת, היסטוריה אישית של סכרת הריונית, חוסר פעילות גופנית ומוצא עדתי. כ- 80 אחוזים מהאנשים הלוקים במחלת סוכרת מטיפוס 2, סובלים ממשקל יתר.

סוכרת טיפוס 2 מאובחנת יותר ויותר בקרב ילדים ובני נוער. על פי נתונים מהשנים 2002-2003 אובחנו כחולי סוכרת כ- 3,700 חולים, מתחת לגיל 20 .

אצל חולים הלוקים במחלת סכרת מטיפוס 2, הלבלב בדרך כלל מייצר אינסולין בכמות מספקת, אולם מסיבות בלתי מובנות, הגוף אינו מסוגל להשתמש באינסולין באופן יעיל. מצב זה מוכר בשם עמידות לאינסולין. לאחר מספר שנים יצור האינסולין יורד. התוצאה זהה לתוצאה של סכרת מטיפוס 1 – גלוקוזה מצטברת בדם והגוף אינו יכול להשתמש ביעילות במקור האנרגיה העצמי שלו.

התסמינים של סכרת מטיפוס 2 מתפתחים בהדרגה. הם אינם מופיעים באופן פתאומי, כמו בסכרת מטיפוס 1. התסמינים כוללים בין היתר עייפות או בחילה, מתן שתן בתדירות גבוהה, צימאון בלתי רגיל, ירידה במשקל, ראיה מטושטשת, זיהומים תדירים, והחלמה איטית של פגיעות ופציעות. אצל חלק מהחולים לא מופיעים תסמינים כלל.

סוכרת הריונית

סוכרת הריונית מתפתחת רק במהלך היריון. בדומה למחלת סכרת מטיפוס 2, היא נפוצה יותר בקרב נשים ממוצא אפריקאי אמריקאי, אינדיאני אמריקאי, היספאני אמריקאי ובקרב נשים עם היסטוריה משפחתית של סכרת. לנשים שלקו בסכרת הריונית, יש סיכוי של 20 עד 50 אחוזים לחלות במחלת סכרת מטיפוס 2, תוך 5 עד 10 שנים.

מי לוקה בסוכרת?

מחלת סכרת אינה מחלה מדבקת. אנשים אינם יכולים "לקבל" אותה מאדם אחר. אולם קיימים מספר גורמים שעלולים להגדיל את הסיכון להתפתחות של סכרת.

סוכרת מטיפוס 1 תוקפת גברים ונשים במידה שווה.

סוכרת מטיפוס 2 נפוצה יותר בקרב אנשים מבוגרים, ובמיוחד בקרב אנשים הסובלים ממשקל יתר.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
ד"ר נסיה לנג פרנקו
ד"ר נסיה לנג פרנקו יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 43 חוות דעת )
"ד"ר נסיה לנג היא רופאה מדהימה, מקצועית ומלאת רגישות. אני נוסעת אליה מרחוק כי אין כמוהה- שילוב של מקצועיות שיא ואנושיות מדהימה. תודה על האפשרות להיות מטופלת שלה."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו