דלג לתוכן

אטמי אוזניים

אטמי אוזניים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/02/2010 תאריך עדכון: 12/05/2021
2 דקות קריאה

בקרוב תחל עונת הרחצה, עבור רבים מדובר בסיבה טובה להתחדש בבגד ים ומגבת חוף חדשים. לצידם יש לא מעט ילדים ומבוגרים שיצטרכו להתחדש באטמי אוזניים חדשים, כדי למנוע חדירת מים לתעלת השמע החיצונית שלהם.


במאמר זה נלמד מהם אטמי אוזניים, כיצד הם מותאמים וכיצד ניתן לרכוש אותם.


נתחיל בהכרות עם מבנה האוזן. האוזן האנושית בנויה מ-3 חלקים, האוזן החיצונית, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית. האוזן החיצונית כוללת את האפרכסת ותעלת השמע שמובילה אל עור התוף. האוזן התיכונה מכילה שרשרת עצמות השמע שכוללת 3 עצמות זעירות אשר נקראות, הפטיש, הסדן והארכובה. 

עצמות השמע מתחברות מצד אחד לעור התוף ומהצד השני אל החלון הסגלגל של האוזן הפנימית. האוזן הפנימית מכונה גם שבלול שכן היא נראית כמו קונכייה זעירה. בדפנות הפנימיים שלה ממוקמים תאי שיער זעירים שמחוברים לסיבי עצב השמיעה.


תעלות האוזן הפנימית מכילות נוזל. כאשר גל הקול נכנס לתעלת השמע דרך האפרכסת הוא מניע את עוף התוף אשר גורם לתנועת עצמות השמע. התנועה עוברת דרך הנוזל שמניע את תאי השיער. תאי השיער מעבירים אותות חשמליים לסיבי עצב השמיעה, שמעבירים אותם למרכז השמיעה במוח שם הם מופענחים ומתורגמים לצלילים.


בעת פעילות "רטובה" כגון רחצה או שחייה, מים עלולים לחדור אל תעלת השמע. באוזן תקינה, המים מגיעים רק עד עור התוף, שם הם מתנקזים חזרה החוצה. באוזניים רגישות יותר, בהן עור התוף אינו שלם (כתוצאה מנקב או קרע עקב חבלה או דלקת) או שיש דלקת אוזניים בתעלת השמע החיצונית, חדירת מים אל תעלת השמע עלולה לגרום נזק ועל כן חשוב שאנשים עם אוזניים רגישות, ישמרו עליהן יבשות.


על מנת לשמור על האוזניים יבשות יש להשתמש באטמים מיוחדים נגד מים. כיום ניתן לרכוש סוגים שונים של אטמים בבתי מרקחת, אך הדרך הבטוחה ביותר לשמור על אוזניים יבשות היא באמצעות אטמים אישיים המיוצרים על פי מידת האוזן. 

על מנת לרכוש אטמים נגד מים לפי מידה יש לפנות למכון העוסק בשיקום שמיעה. בעת ההזמנה לוקחת קלינאית תקשורת מידות של תעלת השמע (בדומה לתהליך לקיחת מידות של שיניים אצל אורטודנט). את המידות שולחים למעבדה שמייצרת את האטמים. 

האטמים מיוצרים מחומר סיליקוני רך ומיוחד שאיננו גורם לאלרגיות. ניתן להזמין אטמים מחומר שקוף או צבעוני (עבור ילדים מומלץ לבחור אטמים צבעוניים, על מנת למנוע את אובדנם במידה והם נופלים בעת שהייה בבריכה). האטמים האישיים מפחיתים באופן משמעותי את האפשרות לחדירת מים לתעלת השמע ומאפשרים שהייה ממושכת במים בצורה נוחה ובטוחה.


שימוש באטמים מומלץ גם לשחיינים שאינם סובלים מאוזניים רגישות, זאת על מנת שיוכלו לשהות במים בצורה נוחה לאורך זמן. לעיתים קרובות משתמשים באטמים למניעת חדירת מים לתעלת השמע לאחר ניתוח, במקרה כזה, מומלץ להזמינם לפני מועד הניתוח על מנת שיהיה ניתן להשתמש בהם כבר מהרגע הראשון.


לסיכום, האטמים האישיים קלים לשימוש, אינם יקרים ומהווים פתרון מצוין לכל מי שצריך לשמור על אוזניים "יבשות".

טלי בר-משה, קלינאית תקשורת, M.H.A , ראש החטיבה האודיולוגית ברשת מכוני השמיעה "מדטכניקה-אורתופון" בע"מ

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר זאב הורוביץ
ד"ר זאב הורוביץ אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
כירורג אף אוזן גרון, ראש-צוואר, אוזן תיכונה, שקדים אדנואידים
ד"ר יצחק דנו - דנו אסתטיקס
ד"ר יצחק דנו - דנו אסתטיקס אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
4.9
( 16 חוות דעת )
"הרגשה מצויינת לאחר טיפולי הזרקה התוצאות מדברות בעד עצמן המראה שנוצר טבעי ויפה. ד"ר דנו בעל ידי זהב פשוט אלוף אמין ומקצועי. ממליצה בחום!!!"
ד"ר לירון מלכא
ד"ר לירון מלכא אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
5.0
( 47 חוות דעת )
"מאוד נחמדה ונתנה הרגשה טובה להמשך טיפול"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו